Dr spoke

• Trådstartare Trådstartare Qvintus
  • Start datum Start datum
Q

Qvintus

Guest
Dr spoke
Går det att se vad dem säljer där? Deras hemsida är ju nere. Nån som vet vilka märken de säljer och dylikt.

Tack!

Dr spoke
det heter "va DE säljer där" eller "vad DOM säljer där" ja fattar inte varför ungdomen idag tror att tex" jag vet inte var dem är" är korrekt språkbruk. fan, fråga en lärare.

Dr spoke
Du kan kolla på northamericanflyers hemsida (i länkbiblioteket). De har väldigt lite på lager men tar hem allt de har. Lite shimaonprylar och däck är nog de enda de lagerför, det är mer en verklstad än en renodlad butik.

Dr spoke
Simon sez skrev:
-------------------------------------------------------
> det heter "va DE säljer där" eller "vad DOM
> säljer där" ja fattar inte varför ungdomen idag
> tror att tex" jag vet inte var dem är" är
> korrekt språkbruk. fan, fråga en lärare.

Tjena!

Innan man klagar på någon annans språkbruk, ska man man nog se till att man kan skriva med riktiga meningar, versaler i inledande ord samt punkter, komman och citattecken på rätt ställen.

Förövrigt så är det såhär:
Klippt från http://susning.nu/Dom
"Svenska Akademien godkänner inte stavning med dom utan rekommenderar användandet av framförallt de men även dem. En av de stora orsakerna till att dom inte vunnit insteg, trots att det är det förhärskande uttalet av dem sedan väldig lång tid, är att objekts- resp. subjektsformerna ofta blandas ihop, samt att de på många ställen uttalas som just de eller di."

Jag vill bara avsluta med att säga att jag hoppas att du var ironisk. Om så inte är fallet så borde du gå tillbaka till skolan och ta ett snack med din svenskalärare.

/KC

Dr spoke
Kneecap skrev:
> med din svenskalärare.
>

"med ditt svenskatläraren" heter det väl iaf :-)

Ormet kruper

Dr spoke
Dr. Spoke har tillgång till mycket mer än vad jag importerar, men jag har inget emot om folk kollar på min hemsida.

(Det blir betydligt bättre inom kort, det lovar jag!)

Daner/North American Flyers

Dr spoke
Kneecap skrev:
>> Förövrigt så är det såhär:
> Klippt från http://susning.nu/Dom
> "Svenska Akademien godkänner inte stavning med
> dom utan rekommenderar användandet av
> framförallt de men även dem. En av de stora
> orsakerna till att dom inte vunnit insteg, trots
> att det är det förhärskande uttalet av dem
> sedan väldig lång tid, är att objekts- resp.
> subjektsformerna ofta blandas ihop, samt att de
> på många ställen uttalas som just de eller
> di."

Godafton!

Men du glömde att ta med definitionen av vad det var du citerade, nämligen "Dom, (uttalas med kort 'å'-ljud) talform av dem, objektsform av det personligt pronomen i tredje person plural." Av det så framgår det klart och tydligt att det är objektsform och inte subjeksform som åsyftas.

Men det vore mig fjärran att påpeka något dylikt.

Dr spoke
TBone skrev:
>
> Godafton!
>
> Men du glömde att ta med definitionen av vad det
> var du citerade, nämligen "Dom, (uttalas med kort
> 'å'-ljud) talform av dem, objektsform av det
> personligt pronomen i tredje person plural." Av
> det så framgår det klart och tydligt att det är
> objektsform och inte subjeksform som åsyftas.
>
> Men det vore mig fjärran att påpeka något
> dylikt.

Tjena!

Läser man hela sidan så får man ett större sammanhang. Går man in på denna sidan så får man ännu mer begrepp om det hela: http://susning.nu/Personliga_pronomen

Det jag mest motarbetade var att han påpekade att "DOM" var korrekt språkbruk, vilket det enligt SA inte är i något fall.

rikard: Sluta vara så hemlig och prata ur skägget, släpp ut språkpolisen ur garderoben nu!

Dr spoke
SA bestämmer dock inte vad som är korrekt språk. De är bara rådgivande på så sätt att de utger SAOL... :)

Dr.Spoke säljer väl det mesta tycker jag mig ha förstått... :P

Dr spoke
Att det skulle vara fel att använda talspråkets (det normala talspråket alltså, som alla som inte är över 90 år och pratar töntiga dialekter där man säger "di", använder) dom istället för de och dem i skrift på ett internetforum är det dummaste jag har hört idag.
Det är i alla fall ett väldigt mycket bättre alternativ än att konsekvent använda "dem" eller att hela tiden blanda ihop de olika formerna. Det är nog det mest irriterande jag kan tänka mig i skriftspråk, efter att använda stor bokstav när man skriver personliga pronomen i andra person. Särskrivningar kommer inte ens i närheten.

För övrigt tycker jag att vi borde inför verb i plural som norm på happy. Brytande mot "de språkliga rekommendationerna" skulle innebära ett par dagars avstängning. Det hade varit något!

Dr spoke
Tjena!

Wasabi.. Jag vart bara tvungen att var dryg och arrogant när han klagade så ilsket på språket men själv hade så många fel.. Kolla på hur jag skriver, inte fan är det rätt med två punkter efter varje mening..

Dr spoke
Jag har undrat över det där ett tag. Hur kan man med med svenska som modersmål blanda ihopp de och dem? För mig är det som att blanda ihopp en och ett. Är det kanske nått dialektalt? Hursom tycker jag det är bättre att skriva dom än att blanda ihopp de och dem. Inga agretioner alls i mitt inlägg, bara en stilla undran. Som ni ser stavar jag som skit och gör säkert grammatiska fel här och var så jag är ingen språkpuretan. Bara undrande.

//Erik

Dr spoke
lillebrorsan skrev:
> Jag har undrat över det där ett tag. Hur kan man
> med med svenska som modersmål blanda ihopp de och
> dem?

Fri gissning från min sida: Man vet att "dom" är vardaglig/talspråk och att fröken inte tyckte om när man skrev "dom". Fast eftersom man alltid säger "dom" i talspråk så kanske man tror att det är korrekt att alltid skriva "dem". Det är min alldeles nypåkomna teori.

Dr spoke
Tjena!

Om läraren är från tyskland då? (Vilket min grannes svensklärare var..)

Jag erkänner gott och väl mitt stavfel där.. Min mor borde skämmas.. Japp hon är lärare i svenska bl.a.

Dr spoke
TBone skrev:
> Fri gissning från min sida: Man vet att "dom" är
> vardaglig/talspråk och att fröken inte tyckte om
> när man skrev "dom". Fast eftersom man alltid
> säger "dom" i talspråk så kanske man tror att
> det är korrekt att alltid skriva "dem". Det är
> min alldeles nypåkomna teori.

Låter troligt att de är de misstaget dem gör :)
För mig känns det i hela kroppen att det är "fel" om man läser texten. Men jag "ljudar" ut allt jag skriver som en sjuåring så det är kanske därför.

//Erik

Dr spoke
Hallå där, Össjötagatan har alltid hetat össjötagatan för oss som växte upp på den.

Förövrigt var det väl Philimonarthur and the Dung som sjöng om subjekt och predikat.

Senast redigerad av en moderator:
Dr spoke
Krister skrev:
> Hallå där, Össjötagatan har alltid hetat
> össjötagatan för oss som växte upp på den.
>
> Förövrigt var det väl Philimonarthur and the
> Dung som sjöng om subjekt och predikat.

Fan, det där skulle jag *PRECIS* svara på ju. Jag får väl ikläda mig besserwisserhatten och *rätta* då. Philemon Arthur and the Dung stavas det. ;)

Dr spoke
teamthrone skrev:
> Någon som vet om ordet "härad" heter "häraden"
> i pluralis?

En härad - Flera härader. Tycker jag *låter* bättre. Häraden borde väl vara singularis bestämd form.

Eller så ska man tolka "häraden" som fjortissvenska för 2här är den"... Typ, ba.

Dr spoke
Ok, men vilka fan var det då, eller e d hemligt

edit, kan man skriva "vilka fan"

edit2, vilka fanar kanske? Då blir det fanor om det är tjejer.

Senast redigerad av en moderator:
Dr spoke
Ja själv så bodde jag 10 meter från Öst-göta-gatan (på Ölandsgatan). Hörde aldrig nån kalla Öst-göta-gatan för Öschötagatan.

Mycket riktigt, Philemon Arthur var det.

Dr spoke
"De" och "De"... Onkel kånkel har ju kört ett par gigs... sitter på en skakig handfilmad upptagning från Nalen. Göb Göb.

PS. Jag och Bigmollo har alltid Onkel Kånkel-allsång på audaxrundorna. Senast sjungna låt var faktiskt spetälske leffe. Häng med vetja.

Dr spoke
lachamello skrev:
> En härad - Flera härader. Tycker jag *låter*
> bättre. Häraden borde väl vara singularis
> bestämd form.
>
> Eller så ska man tolka "häraden" som
> fjortissvenska för 2här är den"... Typ, ba.

Hur ofta använder man ordet härad egentligen? Jag röstar iallafall på häraden i pluralis och häradet i singular bestämd form. Man får akta sig för att blanda ihopp med härd, härden, härdar och härdarna. :)

Vilken give away att man är inflyttad att säga östgötagatan föresten.

Nu går jag och lägger mig...

Dr spoke
Jag har nån filmsnutt som sägs komma från Hultsfred, men den är nog rätt lätt att få tag i, så den har ni säkert redan, ni som är konässörer. Göb göb!

Dr spoke
JLarsson skrev:
> Jag kom precis på min kollega att kalla
> "Öst-göta-gatan" för "Öschötagatan". Där
> går fanimej gränsen.

Min kompis börjar koka varje gång stockholmarna försöker uttala "Valhallavägen" (vilket 99.98% uppges vara oförmögna till).

Resultat 1 - 10 av ungefär 747 vid sökning efter vallhallavägen
Menade du: valhallavägen

Dr spoke
JLarsson skrev:
> Ja själv så bodde jag 10 meter från
> Öst-göta-gatan (på Ölandsgatan). Hörde aldrig
> nån kalla Öst-göta-gatan för Öschötagatan.
>
> Mycket riktigt, Philemon Arthur var det.

Tjena!

Du har bevisligen inte hört mig säga det.. Men jag är ju från sveriges framsida så det borde ju iofs bli Ôschötagatan..

Dr spoke
andreaso skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kom precis på min kollega att kalla
> > "Öst-göta-gatan" för "Öschötagatan". Där
> > går fanimej gränsen.
>
> Min kompis börjar koka varje gång stockholmarna
> försöker uttala "Valhallavägen" (vilket 99.98%
> uppges vara oförmögna till).

Dureing the dark ages... När jag bodde i Göteborg... så skulle jag hänvisa en kollega till Aschebergsgatan. Där kan man lugnt säga att mitt uttal och the natives skiljde sig.

Asche-bergsgatan.
Aschebergs-gatan.

Valhallavägen heter egentligen Vallhallavägen. Det är en konvention. Ungefär som att "Houston" i NYC inte uttalas som "jostån" i Texas utan mera "HOO-ston".

Dr spoke
lillebrorsan skrev:

>
> Hur ofta använder man ordet härad egentligen?
> Jag röstar iallafall på häraden i pluralis och
> häradet i singular bestämd form. Man får akta
> sig för att blanda ihopp med härd, härden,
> härdar och härdarna. :)

Grattis lillebrorsan var tvungen o kolla upp det där.

Häradet-bestämd form singularis
Häraden eller härader- pluralis
Enligt NE kan det dessutom vara Härad i pluralis.

Märkligt språk vi har.

Dr spoke
JLarsson skrev:
> Valhallavägen heter egentligen Vallhallavägen.
> Det är en konvention. Ungefär som att "Houston"
> i NYC inte uttalas som "jostån" i Texas utan mera
> "HOO-ston".

Det lustiga är när det överförs till skrift. Söker man på "Valhallavägen" på hitta.se hamnar man nånstans i södra Sverige. Söker man däremot på "Vallhallavägen" så hittas bl.a. vägen i Stockholm.
Allt för att förvirra oss utbölingar så vi inte ska hitta dit antar jag.

Dr spoke
Öschötagatan heter det precis som d-et i Vadstena är stumt. Vasstena uttalas det, annars kommer jag och många med mig om inte skratta så iaf le lite i smyg. :D

Dr spoke
lillebrorsan skrev:
> teamthrone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Märkligt språk vi har.
>
> En rädd tiger. Säg samma mening om ett lejon.
> Kul va...

Enligt föråldrad svenska skulle det heta lejonet är rädder men så får man ju inte säga så varför inte säga att lejonet är "fett" rädd för att snacka kidsens språk.

"ingen rädder för vargen är"

Tillbaka
Topp