Dra om bakbromsvajern?

Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
(Se mitt tidigare inlägg)

Alla smörj och tätningslösningar fungerar för att dom görs med rengjord eller ny vajer.
Skippa krånglet och byt vajer/hölje eller gör rent hölje invändigt och vajer utvändigt med bromsrengöring.
Visserligen baserat helt på anekdoter, men det har likt förbannat fungerat utan smörj eller tätning.

Hur rengörs ett typ 2 m vajerhölje invändigt?
Man drar ur vajern och spolar bromsrengöring genom höljet tills det inte är svart sörja som kommer ut längre. (Krävs inga jätte mängder rengöring)

Dra om bakbromsvajern?
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Alla smörj och tätningslösningar fungerar för att dom görs med rengjord eller ny vajer.
Skippa krånglet och byt vajer/hölje eller gör rent hölje invändigt och vajer utvändigt med bromsrengöring.
Visserligen baserat helt på anekdoter, men det har likt förbannat fungerat utan smörj eller tätning.

Man drar ur vajern och spolar bromsrengöring genom höljet tills det inte är svart sörja som kommer ut längre. (Krävs inga jätte mängder rengöring)

Hur återfettas vajern när det är helmarinerat med lösningsmedel/bromsrengöring invändigt höljet?

Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Hur återfettas vajern när det är helmarinerat med lösningsmedel/bromsrengöring invändigt höljet?
Det gör "man" inte. Låt bromsrengöringen dunsta bort bara. Vajern kan man med fördel torka av och spraya tills den inte lämnar svarta märken på trasan.

Dra om bakbromsvajern?
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Det gör "man" inte. Låt bromsrengöringen dunsta bort bara. Vajern kan man med fördel torka av och spraya tills den inte lämnar svarta märken på trasan.

Oki, sedan behöver iaf jag täta för att inte ha problem med frusen broms efter 1-2 vintermånader.

Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Tydligen med bromsrengöring. Det är en fettlösande spray som dunstar ganska fort. Sprayar i ena änden och njut av guckan som kommer ut på andra sidan. Dyrvaranten heter Bräkleen. Finns även billigare på Biltema.

Edit, stavning Bräkleen.

Senast ändrad:
Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Oki, sedan behöver iaf jag täta för att inte ha problem med frusen broms efter 1-2 vintermånader.
Ja, där jag bor, Eskilstuna, så är ju inte vintern så lång så det är väl kanske därför jag kan rengöra vid första köldknäppen nov/dec och sen klara mig vintern ut.
Det värsta är väl om det är kallt tidigt i november och sedan är varmgrader och blött mest hela tiden till slutet av februari då det blir tvåsiffrigt under nollan igen. Då kanske även jag behöver rengöra en andra gång.

Dra om bakbromsvajern?
Bumpar upp denna eminenta tråd!

Har samma problem!

Vatten läcker in pga vidöppna hål och fryses under cykeln. Under arbetstid står cykeln ute i det fria och hemmaplan förvaras den under tak.
IMG_20220808_094840~2.jpg

Just nu ganska oskyddat och öppet vid vajern.
IMG_20220808_094852.jpg

IMG_20220808_094900.jpg

Såhär såg bromshöljet ut när jag lossade vajern från bromsoket. Fullt med sörja.
IMG_20220808_105140.jpg

Planen är ju såklart att byta hölje, vajer och smörja in med lite fett.

Hittade detta hemma. Funkar det om jag smörjer in och drar av överflödigt med fingrarna?
IMG_20220808_110315.jpg

Slutligen. Bromsarna är sjukt svampiga. Det kommer väl förhoppningsvis åtgärdas till viss del när jag byter ut vajer/hölje.
Bromsok bak däremot kommer jag aldrig överens med och jag saknar en skruv. Att ställa in beläggen är sjukt svårt och kan inte göras på ett enkelt sätt. Är det värt att byta ut bromsoken? Har sett att det finns ok som kostar hundralappar och mitt egna ok sitter ju bara med två skruvar. Känns som en ganska enkel grej att byta ut till en vettig peng?

Dra om bakbromsvajern?
Bumpar upp denna eminenta tråd!

Har samma problem!

Vatten läcker in pga vidöppna hål och fryses under cykeln. Under arbetstid står cykeln ute i det fria och hemmaplan förvaras den under tak.
Visa bilaga 573218

Just nu ganska oskyddat och öppet vid vajern. Visa bilaga 573222

Visa bilaga 573223

Såhär såg bromshöljet ut när jag lossade vajern från bromsoket. Fullt med sörja.
Visa bilaga 573224

Planen är ju såklart att byta hölje, vajer och smörja in med lite fett.

Hittade detta hemma. Funkar det om jag smörjer in och drar av överflödigt med fingrarna?
Visa bilaga 573225

Slutligen. Bromsarna är sjukt svampiga. Det kommer väl förhoppningsvis åtgärdas till viss del när jag byter ut vajer/hölje.
Bromsok bak däremot kommer jag aldrig överens med och jag saknar en skruv. Att ställa in beläggen är sjukt svårt och kan inte göras på ett enkelt sätt. Är det värt att byta ut bromsoken? Har sett att det finns ok som kostar hundralappar och mitt egna ok sitter ju bara med två skruvar. Känns som en ganska enkel grej att byta ut till en vettig peng?
Ja, ok håller inte i evigt. Jag är inne på tredje oken på min pendlare

Om det fungerar med fett eller inte får du testa.

Dra om bakbromsvajern?
Ja, ok håller inte i evigt. Jag är inne på tredje oken på min pendlare

Om det fungerar med fett eller inte får du testa.
Då kollar jag på byta ut dem. Har du tips på något på stående fot, rent av?

Byt till en hydraulisk tex
Fast topstone har krullstyre å då funkar inte de där?
Har kollat på hydrauliska och det blir tyvärr alldeles för dyrt att byta ut det med tanke på styret, som du säger...
Tanken är att stretcha denna hojen nåt år till eller två innan jag byter till något annat roligt...

Dra om bakbromsvajern?
Sök på Jagwire Brake Boot. Dom kostar ca 5-10 kr styck och är egentligen för V-broms. Jag har ett 10 pack som jag tar en ny av då och då, dom håller inte hur länge som helst. Funkar bra för att minska mängden vatten som tränger in i wiren.

1660127860490.png

Dra om bakbromsvajern?
Sök på Jagwire Brake Boot. Dom kostar ca 5-10 kr styck och är egentligen för V-broms. Jag har ett 10 pack som jag tar en ny av då och då, dom håller inte hur länge som helst. Funkar bra för att minska mängden vatten som tränger in i wiren.

Visa bilaga 573315
Kanske kan fyllas med (propeller-)fett också för att ytterligare hindra fukt att tränga in.

Tillbaka
Topp