Drömpendlaren

Tommy N

Aktiv medlem
Drömpendlaren
Ponera att pengar (nästan) inte är något problem, Ponera att man vill pendla (vår/sommar/höst) så jäkla optimalt och kungligt som möjligt, Ponera att det är typ cykelväg och stadstrafik om vartannat, vad skulle man sikta på - Vad är pendlardrömmen?

I dessa tider när det snart ska vara halt och saltigt om vartannat och cykeln bara blir tyngre och tyngre varje vecka allteftersom nya vinter attiraljer åker på så finner jag mig ofta googlandes och funderandes på vad man skulle kunna köpa när vintern är över.

Har ni nå bra input?

Drömpendlaren
Är väldigt nöjd med min Shand Stoater+ men funderar på om den inte ska få gå som regnväderspendlare med skärmar och låta FilamentBikes, eller liknande, bygga en skivbromsad single speed gravel-pendlare i kolfiber.

//j

Drömpendlaren
Jag klurar lite på vad jag ska knåpa ihop för optimal vardags- och pendelcykel som funkar året om. Då min "pendling" är sjukt kort (2,3 km enkel väg) så tror jag att jag vill ha rakt styre, men i övrigt bör önskemålen kunna appliceras på fordon som ska användas på längre sträckor:

– Navväxlar
– Remdrift
– Genomgående hjulaxlar (skivbromsar + QR = ständig bromsjustering)
– Rediga hydrauliska skivbromsar med 180 mm bak och fram
– Hjulstorlek är skitsamma, men plats för minst 40 mm däck
– Fästen för ORDENTLIGA heltäckande skärmar som inte skramlar och har sig
– Tillräckligt lång front-center för att slippa tåöverlapp (även med skärmar)
– Stålram eller möjligen titan
– Hyfsat diskret kulör så man vågar låsa den utanför affären i en halvtimme åtminstone
– Navdynamo (finns det ens för genomgående axel och skivbroms?)
– Gärna nån slags pakethållare fram
– Stel karbånggaffel (en Lauf hade varit najs, men ser för dyrt ut)

Fokus är i alla avseenden på funktion och underhållsfrihet. Cykeln behöver varken vara lätt eller snabb, utan snarast bekväm utan att för den sakens skull vara sävlig. Geometrimässigt nånstans i faggorna av en XC-MTB fast med lite mer upprätt sittställning.

Senast ändrad:
Drömpendlaren
Den här kanske?

ascari.jpg

Drömpendlaren
Makten sa:
Jag klurar lite på vad jag ska knåpa ihop för optimal vardags- och pendelcykel som funkar året om. Då min "pendling" är sjukt kort (2,3 km enkel väg) så tror jag att jag vill ha rakt styre, men i övrigt bör önskemålen kunna appliceras på fordon som ska användas på längre sträckor:

– Navväxlar
– Remdrift
– Genomgående hjulaxlar (skivbromsar + QR = ständig bromsjustering)
– Rediga hydrauliska skivbromsar med 180 mm bak och fram
– Hjulstorlek är skitsamma, men plats för minst 40 mm däck
– Fästen för ORDENTLIGA heltäckande skärmar som inte skramlar och har sig
– Tillräckligt lång front-center för att slippa tåöverlapp (även med skärmar)
– Stålram eller möjligen titan
– Hyfsat diskret kulör så man vågar låsa den utanför affären i en halvtimme åtminstone
– Navdynamo (finns det ens för genomgående axel och skivbroms?)
– Gärna nån slags pakethållare fram
– Stel karbånggaffel (en Lauf hade varit najs, men ser för dyrt ut)

Fokus är i alla avseenden på funktion och underhållsfrihet. Cykeln behöver varken vara lätt eller snabb, utan snarast bekväm utan att för den sakens skull vara sävlig. Geometrimässigt nånstans i faggorna av en XC-MTB fast med lite mer upprätt sittställning.

Det mesta finns i en Scott Sub10 :-)
Utom möjligen färg (min är giftgrön och ful som fan. I mina ögon. Senare årgångar är diskretare.)
Och den genomgående axeln, vaddå justera? Efter 1000 mil har jag bytt bromsklossar fram, mest pga oljespill vid avkortning av bromsslang. Annars ingen justering. Vad skulle man justera på hydrauliska bromsar?
Navdynamo kan man smälla dit om inte batterilyse räcker.
Och alugaffel fram har den.
Hade gärna haft ett "Rohloff light" nav, i malmöitiskt terräng räcker det långt med en tre-fyra växlar, här är vinden enda fiende.

Drömpendlaren
Bockstyre
Skärmfästen integrerade snyggt i ramen med nåt smidigt plug n play-system för skärmarna
Singelklinga
Hydrauliska skivbromsar
Lvg-geo
Plats för 45 mm däck
Genomgående axlar av mtb-standard för flest rejäla hjul att välja bland
Kolfiberram och dito gaffel
Gängat vanligt BSA-vevlager

Drömpendlaren
Lejon sa:
Bockstyre
Skärmfästen integrerade snyggt i ramen med nåt smidigt plug n play-system för skärmarna
Singelklinga
Hydrauliska skivbromsar
Lvg-geo
Plats för 45 mm däck
Min CX uppfyller nästan alla de där kraven (38mm / pressfit vevlager). Väldigt trevlig hoj. Har just plockat ihop för att ta den imorrn när det ska bli omvägspendling.

Drömpendlaren
Sambal Oelek sa:
Lejon sa:
Bockstyre
Singelklinga
Hydrauliska skivbromsar
Lvg-geo
Plats för 45 mm däck
Min CX uppfyller nästan alla de där kraven (38mm / pressfit vevlager). Väldigt trevlig hoj. Har just plockat ihop för att ta den imorrn när det ska bli omvägspendling.
Intressant! Vad är det för cykel? Bild?

Drömpendlaren
Lejon sa:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1166636/3165392#msg-3165392
https://happyride.se/forum/read.php/1/1166636/3251932#msg-3251932

men just det, singelklinga har jag inte heller! Funderade på det ett tag men bytte bara lillklingan istället.
Axlar är 100x15, 142x12. Däck kanske går på lite mer än 38, aldrig provat, men specen säger 38.
Skärmfästen är ju inte helt perfekt, det är en skruv för varje, så man kan sätta på sådana där avtagbara skärmar som jag har där. De är helt ok om man inte använder skärmar så ofta, går snabbt att ta av.
Skulle önskat att det fanns fäste för riktiga skärmar och pakethållare också, för att kunna göra någon riktig långfärd. Men, man kan inte få allt :) det händer ju så sällan så det kanske jag kan leva med.

Senast ändrad:
Drömpendlaren
Så här ser min pendlare/vintertränings hoj ut. Väldigt trevlig och funkar till det mesta så som stigcykling. Funderar på att köra större hjul men då försvinner möjligheten att köra så breda däck.....

Bilagor

• 003.JPG
    003.JPG
    235.8 KB · Besök: 135
Drömpendlaren
Sambal Oelek sa:
Lejon sa:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1166636/3165392#msg-3165392
men just det, singelklinga har jag inte heller! Funderade på det ett tag men bytte bara lillklingan istället.
Axlar är 100x15, 142x12. Däck kanske går på lite mer än 38, aldrig provat, men specen säger 38.
Skärmfästen är ju inte helt perfekt, det är en skruv för varje, så man kan sätta på sådana där avtagbara skärmar som jag har där. De är helt ok om man inte använder skärmar så ofta, går snabbt att ta av.
Skulle önskat att det fanns fäste för riktiga skärmar och pakethållare också, för att kunna göra någon riktig långfärd. Men, man kan inte få allt :) det händer ju så sällan så det kanske jag kan leva med.
Ser ju ut som en utmärkt pendlare - betydligt fräschare än min egen, men för att få kallas drömpendlare kräver jag lite mer (framför allt bättre skärmlösning, det är av högsta prio för mig när det kommer till pendling).

Drömpendlaren
Varför i hela världen skulle man vilja plocka av och på skärmarna. En perfekt pendlare är väl något man bara rullar ut ur garaget och drar iväg på. Bekvämt, snabbt, driftsäkert. Att byta utrustning efter dagens väder ingår knappast I det?

Drömpendlaren
perzzon sa:
Varför i hela världen skulle man vilja plocka av och på skärmarna. En perfekt pendlare är väl något man bara rullar ut ur garaget och drar iväg på. Bekvämt, snabbt, driftsäkert. Att byta utrustning efter dagens väder ingår knappast I det?
Håller med, skärmarna ska sitta bra på och alltid vara där vid pendling. Min drömpendlare skulle dock även vara en tävlingscross vid behov och därför kunna bli utan skärmar på ett smidigt sätt. Därav Min önskan om bra hjulaxelstandard och bra skärmlösning. Inser dock att detta verkar vara en allt för svår uppgift för cykelbranschen att få till.

Drömpendlaren
Jilster sa:
Så här ser min pendlare/vintertränings hoj ut. Väldigt trevlig och funkar till det mesta så som stigcykling. Funderar på att köra större hjul men då försvinner möjligheten att köra så breda däck.....

Vad är det för delar på den där?
Lite sugen på att bygga ett pendelwaffen av en HT ram....

Drömpendlaren
Snabb spec Maakus

Ram: On-one Pickenflick (Flickenpuck)
Hjul: Mavic 519 på hopenav 26
Drivlina: RaceFace turbin Clinch med Zee bakvxl 1x10, Gevenelle thumbie shifter TRP kit
Bromsar: TRP Hylex
Skivor: Clarks flytande 160mm
Sadelstople Easton EC90
Sadel: Selle Italia BMX flake
Barnsits: Yancopad på toppröret
Styre: Bianchi coursa Shallow Alu
Linda: SRAM Mocca loccalike
Däck: Maxxis Larsen TT och Crossmark

Senast ändrad:
Drömpendlaren
Pfaff sa:
Och den genomgående axeln, vaddå justera?

Det är förstås olika beroende på dropouts, men på min befintliga cykel med QR så flyttar sig hjulaxeln ibland i dropouten om jag bromsar hårt. Därefter ligger skivorna och skaver mot oken. Det går helt enkelt inte att dra åt QR:en så hårt att det funkar och därför vill jag ha genomgående axel. QR utvecklades ju för fälgbroms där det blir helt andra riktningar på belastningen vid inbromsning.

Jag ser därtill absolut inga fördelar med QR, så varför man fortsätter med det är obegripligt.

Drömpendlaren
Jilster sa:
Snabb spec Maakus

Drivlina: RaceFace turbin Clinch med Zee bakvxl 1x10, Gevenelle thumbie shifter TRP kit
Sadelstople Easton EC90

Är det vanliga 27,5or?

Drömpendlaren
Maakus sa:
Jilster sa:
Snabb spec Maakus

Sadelstople Easton EC90

Är det vanliga 27,5or?

Nope numera ovanliga 26or

Drömpendlaren
Drömpendlaren nu vore en finpendlare. Något jag kan ta när jag inte behöver surly crosschecken, en ss med skärmar och pakethållare (som jag sällan använder men den har ju rostat fast så den får sitta) eller haltväderpendlaren som är en Poison Opium med dubbdäck osv.

En cykel för de där fina dagarna när man inte har så mycket att släpa på.SS, lätt, snabb och clean är allt jag begär. Och utrymme för en cykel till.

Fast den där roadliten var ju så provocerande att man vill ha den.

Drömpendlaren
Roadliten var helporrig! Den hade nog varit fint. Personligen skulle jag nog sakna bock iofs, men det är ju en smaksak :)

Ja själv har jag som SuperApe skriver. En finpendlare och en fulpendlare. Finpendlaren är inte för alla dagar, kan cykla alla dagar utan problem, men varför när jag har en fulpendlare också. Båda är helt ok som pendlare.

Drömpendlaren är således två cyklar! Dr Jekyll och Mr Hyde.

Drömpendlaren
Jag är själv rätt nöjd med pendlaren/vintercykeln jag fick bygga då min gamla Rose-cross blev stulen:
Kinesis Tripster AT 57cm
SRAM Rival 1 (42 klinga, 11-32 kassett), flatmount bromsar 160/140mm.
Ritchey EvoMax Comp styre.
Ritchey stam + stolpe.
Fabric Scoop Shallow sadel.
SKS 53mm Bluemels skärmar, mattsvarta.
Hjul (som jag hade sen tidigare) med Stans ZTR Grail fälgar på kinanav med 32 ekrar. 12mm genomgående axlar.
Schwalbe Marathon Supreme TLE 42mm slanglöst. Plats för ännu någon mm bredare däck, upp till åtminstone 50mm med 650b.

Drömpendlaren
LesGrossman sa:
Roadliten finns t.o.m i en värre version, CF 9.0 LTD, med kolfiberhjul (DT ERC 1400).. fast den har singelklinga och det vill jag inte ha på min drömpendlare

Scheisse, den där är bäst hittills! Jag som älskar singelklinga också..

Jag går nog på porrrighet och låg vikt före underhållsfritt.

Fan, kan man inte prova den där någonstans. Känns lite pendling 2.0 :)

Drömpendlaren
LesGrossman sa:
Roadliten finns t.o.m i en värre version, CF 9.0 LTD, med kolfiberhjul (DT ERC 1400).. fast den har singelklinga och det vill jag inte ha på min drömpendlare

Scheisse, den där är bäst hittills! Jag som älskar singelklinga också..
Jag går nog på porrrighet och låg vikt före underhållsfritt.
Fan, kan man inte prova den där någonstans. Känns lite pendling 2.0 :)

Drömpendlaren
Drömpendlaren
Drömpendlare? Det låter ju som min gamla Flamingo, tjänstgör numera som finpendlare, ett par Gilles Berthoud-skärmar och jag har min drömpendlare :-)

Skivbromsar är inte så nödvändigt har jag märkt.

Drömpendlaren
evo sa:
Drömpendlare? Det låter ju som min gamla Flamingo, tjänstgör numera som finpendlare, ett par Gilles Berthoud-skärmar och jag har min drömpendlare :-)

Skivbromsar är inte så nödvändigt har jag märkt.

Stadspendling är faktiskt enda tillfället skivbromsar kan motiveras. :-)
(Möjligen i skog och fjäll men där färdas vi icke.)

Drömpendlaren
Jag tänker att på finpendlaren räcker snygga bromsar. Alltså inte skivor. För den ska ju bara rulla i finväder.

Fast drömpendlare är väl något annat....

Drömpendlaren
Bara att montera ett par fina skärmar så vet jag inget att klaga på:
dsc_1520.jpg

Annars en Pegoretti med matchande skärmar, 1x11 Campagnolo, låga Lightweight hjul och FMB Paris-Roubaix Soie däck i strax över 30mm bredd, Deda Superleggero kit med en Berk Lupina sadel :D

Drömpendlaren
cerro sa:
Bara att montera ett par fina skärmar så vet jag inget att klaga på:

Annars en Pegoretti med matchande skärmar, 1x11 Campagnolo, låga Lightweight hjul och FMB Paris-Roubaix Soie däck i strax över 30mm bredd, Deda Superleggero kit med en Berk Lupina sadel :D
Den hamnar nära min dröm också (med smidiga skärmar)!

Tillbaka
Topp