Drop

Drop
Det är något som saknas i folk som hänger ut för stup och inte fattar att räcket de lutar sig mot/håller i närsomhelst kan brista eller klippkanten plötsligt försvinna... (insert "andra liknande dödsscenarion" här ... )
Svindel är ett naturligt sätt för kroppen att varna för fara, ungefär som spindelsinnet hos spindelmannen. Vi som har det har helt enkelt superkrafter.

Drop
Stream. Om du ger mig en bild på det droppet så kan jag lägga in det i mitt cad/paint program och räkna ut hur stort det igentligen var:)

Har vi kollat vad det längsta längdhoppet är. Hur många brinnande bussar har ni tagit?

Drop
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är något som saknas i folk som hänger ut
> för stup och inte fattar att räcket de lutar sig
> mot/håller i närsomhelst kan brista eller
> klippkanten plötsligt försvinna...

Sånt skulle jag aldrig göra, och min familj får det heller. Att dumladda utför med cykeln är väl iofs farligt, men man ger sig ändå (omedvetet) marginaler. Ett okänt staket ger inga kända marginaler alls.

Mycket få människor tar f ö medvetet mycket stora risker, även om det kan se ut så för "utomstående".

Morsan lät mig syssla med det mesta, men tyckte alltid att höga höjder och vatten gav för små överlevnads-marginaler. Jag har levt efter det (i viss mån) och klarat mig hyfsat.

Drop
Jag inser nu att jag droppat 84 meter i Göteborg. Fast det var ju med gummisnodd i anklarna så det räknas inte. Eller droppet från några kilometer, med fallskärm.

Hursom, på cykel har jag inte droppat över metern till platt (högsta är kanske övre liftplattformen i Gesunda - 42Hz har det på film). Finner inget nöje i att trasha min alldeles för dyra AM-ram. Det känns i den när man tagit i för mycket...

Mathias är lustig, han törs inte ens se någon stå på en bergskam men köra feta dropp på "för klen" cykel, det törs han...

Drop
the_TnT skrev:
> Jag inser nu att jag droppat 84 meter i Göteborg.
> Fast det var ju med gummisnodd i anklarna så det
> räknas inte. Eller droppet från några
> kilometer, med fallskärm.
>

Jahaja, i sådant fall har jag droppat från 4km, men då var det någon annan som styrde...;P

Drop
the_TnT skrev:
> Mathias är lustig, han törs inte ens se någon
> stå på en bergskam men köra feta dropp på
> "för klen" cykel, det törs han...

Jag är så jag med. Blir skitnervös när nån balanserar farligt eller liknande.

För något år sen tog jag beslutet att inte köra motorcykel mer. Det funkar inte för mig nu när man har familj. Kan inte hålla igen helt enklet. Jag är väl egentligen inte rädd för körkortsindragning då jag klarar mig utan bil, men familjen har visioner om min fortsatta fysiska närvaro :)

Drop
Mathias skrev:
> Har vi någon bild på dig där du dödsföraktande hänger i stålvajern vid stupet?

Dödsföraktat hängande? Jag hade ju armen runt vajern som säkerhetsåtgärd utifall jag skulle ramla. Att ramla på hög höjd är ju lika troligt som när man är på låg höjd. Men konsekvenserna är rätt mycket brutalare. Därav la jag armen om vajern när jag stod när kanten och fotade (balanssinnet blir sämre när man fotar).

Drop
Stream skrev:
> dansk i Åre på en Banshee Scream med Supermonster som gjorde no foot utför Red Bull-dropet.

Sen bunnyhoppade han upp på picnicborden på torget med samma cykel och gjorde han inte 180 på platt underlag? Han var helt klart fetast i Åre 2005. Tror han hade grymma piercingar också.

The gnarl is out of control!

Om det inte är något köttätande eller åtminstone brinnande under dropen i Åre 2006 tänker jag åka hem på en gång.

Drop
ErikH>Om det inte är något köttätande eller åtminstone brinnande under dropen i Åre 2006 tänker jag åka hem på en gång.

När gick vallgravar med krokodiler ur modet egentligen? Var det när internet kom?

Drop
erik h skrev:

> Om det inte är något köttätande eller
> åtminstone brinnande under dropen i Åre 2006
> tänker jag åka hem på en gång.

Ähfyfan va nice, tänk dig kombinationen brinnande jättedrop, trailpimps och supermonster. Svårslaget.

Drop
haha vet nI Jarå hA typ dropat 146 typ Cm te plat TraNzitoN me GaZzA typ tvÅzex på miN bIghiT!!!! *ler* viLle e juh bAkom flöjten.. bAnNa han dIreKt... zen I ÅRE zka jA dropa redBUl om Ja får LåNa En zcreem av en JA tJÄNNer me phetAztE avAlaNcedempaRn pÅ.....

Drop
Jag droppade från andravåningen på ett hotell ned i en källartrapp å landade på en gräsklippare.
Det gick inte så bra.
...gör jag aldrig om !
Hjärnskakning, ett nykelben, fyra revben varav ett gick in i lungan = (respirator i 3-4 dagar)
Edit: läkarna var både glada och förvånade över att jag "kom tillbaka".
Jag är inte säker men jag tror at DET har något att göra med att jag gillar små men snabba hopp :)
De va utan cykel föresten :)

Sen heter det inte dödslängtan utan Livslängtan.
Den som hoppat fallskärm eller likn har nog fått ut mer av "livet" än oss andra.
Man e lite avundsjuk på ade som e orädda.

Med cykel har jag väl droppat typ 70CM max!
iofs med helstel hoj.

Senast redigerad av en moderator:
Drop
Min favvolastkaj ;-)...

PICT0397.jpg

PICT0399.jpg

PICT03981.jpg

Drop
Jag dropade i helgen men de va inte så högt bara lite med tjufyrer blir det högre.
mina doublewide vek sig iallafall de va grymt.

Drop
lleberg skrev:
> Har droppat typ 1.5 m till platt, och hoppat nerför en 8stegs trappa som mest..
> På ett hjul ;)

Jaja, men var hjulet en tjufyra? :P

Drop
Vart vill tråden ta vägen? Varför startades den? Det är ju för tusan måndag, inte kan strömmen vara full nu? Eller?

Känns väldigt ironisk iaf. Men jag kan väl dumpa en bild om ni vill ha...

Drop
the_TnT skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har droppat typ 1.5 m till platt, och hoppat
> nerför en 8stegs trappa som mest..
> > På ett hjul ;)
>
> Jaja, men var hjulet en tjufyra? :P

Okej, jag erkänner, det var på 20".. ;)

Drop
kalle b skrev:
> Jag dropade i helgen men de va inte så högt bara
> lite med tjufyrer blir det högre.
> mina doublewide vek sig iallafall de va grymt.

Jag dropade till platt ca 1 meter igår. Jag tyckte det var jättelätt och jag tyckte det var ingenting alls faktiskt. Jag tänkte droppa 2 meter men jag har ingen cykel som klarar det just nu. Skall köpa ny i sommar när jag får för morsan.

Drop
Jag tycker den här tråden bjuder på mer aggressiv åkning än vad man skulle kunna ana, dessutom på hojjar som inte skulle falla inom Cyklotekets x-treme-kategori (eller vad de nu kallade det för). Det är respekt. Kom igen nu grabbar, mer drop, mer tjufyrer. Lägg gärna in bilder på några rejäla dödseglare också.

Drop
Mårten skrev:
> där har du något "dead sailor"-aktigt. :D

Den där var ju riktigt snygg. När jag säger dead sailor menar jag riktiga pungen-i-styret-dödseglare.

Drop
Eh... en känsla av deschavy innfinner sig... konstigt nog... nåja här är två fina små "dropp":

simon_serie.jpg

Simon Cederlid visar hur mycket slag man kan få ut i en plattlandning... Bild av mig

norr_takdropp.jpg

Norrmanen Andreas sätter det vad jag sett ballsigaste droppet i sthlm... Bild av Erik H

Drop
Aaah, tja, jag har gjort en "pungen-mot-toppröret-glid-fram-över-flaskställsskruvarna-skrapsår-där-man-inte-ska-få-skrapsår". Idiotisk placering av dom skruvarna som numera är bortplockade...

Annars kan det gå såhär när man efter ovanstående incident har fått en mental blockering för att hoppa och därmed har precis den fart som krävs för att sätta framhjulet rakt in i puckeln vid landningen och lägga sig pladask raklång över den... :D

IMG_4790.jpg

(Foto: Andreas aka. "Neo")

Edit: Tappar orden ibland.

Grymma bilder i inlägget ovan! Ännu grymmare åkning! :D

Senast redigerad av en moderator:
Drop
Mårten skrev:
> Aaah, tja, jag har gjort en
> "pungen-mot-toppröret-glid-fram-över-flaskställ
> sskruvarna-skrapsår-där-man-inte-ska-få-skrapsÊ> ?r". Idiotisk placering av dom skruvarna som
> numera är bortplockade...

Druckit öl igen? :D

Drop
Tjena!

Ja just det.. Det var den bilden på Cederlid som inte fick mig att köpa den ramen.. Huvva..

Andreas dropp var inte att leka med.. Speciellt om man tänke på att det var några år sedan.. Waaay before Nordic Ride..

Drop
Kneecap skrev:
> Ja just det.. Det var den bilden på Cederlid som
> inte fick mig att köpa den ramen.. Huvva..

Du menar just den specifika ramen, eller? :)

Drop
Kneecap skrev:
> Andreas dropp var inte att leka med.. Speciellt om
> man tänke på att det var några år sedan..
> Waaay before Nordic Ride..

Man skulle kunna säga att det finns två mountainbike-sverige: det före, och det efter, Nordic Ride. På samma sätt som man kan referera till före och efter sergeltrappdubbeln.

Drop
jonzén (fd burner) skrev:
> jag dropade en 30 cm kant igår och slog runt
> bakåt för jag har ingen frambroms och en
> lättare gaffel nu så framändan flög upp högre
> än tänkt.. landade på sadelspetsen med en kulan
> i klämm. jag hade ont läääänge sen..

Jag gjorde nåt liknande. Skulle droppa från ca 25 cm hög kant men fick upp framändan för högt och landade platt på ryggen. Tappade luften och spräckte spetsen på ena skulderbladet :) (fast det upptäckte jag först när jag röntgades för en helt annan grej). Ont i ett par månader.

Annars har jag som mest droppat en lastkaj till platt. Kanske en meter (nån får plocka fram linjalen) med xc-svettohoj med 80 mm luftdämpning och 40 cm kolfiberstolpe :)

Liten film på eländet här:
http://hem.bredband.net/b303793/kajdropp.wmv
mejeri3.JPG

/Johan

Drop
Här är en gammal goding på Robin från drop-eran 2004. Det var tider det, oj vad det flögs kors och tvärs i skogarna, tjufyrer på både det ena och det andra ekipaget.

Bilagor

• rob.jpg
    rob.jpg
    50.3 KB · Besök: 22
Drop
Stream skrev:
> Här är en gammal goding på Robin från
> drop-eran 2004. Det var tider det, oj vad det
> flögs kors och tvärs i skogarna, tjufyrer på
> både det ena och det andra ekipaget.

Kan man släppa styret har man för mycket marginal. Cirkus liksom... ;D