Förslag på smalt racer/ gravelstyre med kort drop?

Bojjan

Medlem
Jag är ute efter ett smalt styre med kort drop. Känner ni till något? Säg 40 cm och 115 mm på ett ungefär. Gravelstyren har ju ofta ett kort drop men då är dom jag har sett en aning breda.

Gravelstyren blir ofta väldigt breda i bocken har jag upptäckt. Det kanske är svårt att göra ett styre med kort drop utan att ha en flare på 18 grader som gör bocken väldigt bred.

Jag letar vidare.(y)

Gravelstyren blir ofta väldigt breda i bocken har jag upptäckt. Det kanske är svårt att göra ett styre med kort drop utan att ha en flare på 18 grader som gör bocken väldigt bred.

Jag letar vidare.(y)
Både Butano och Venturemax finns i 38 cm, jag har dom på mina lvgcyklar. Vmax är favoriten. Du lär inte hitta kortare. Där kan man ligga i bocken i timmar just pga flare och inte minst bulan.

Jag letar vidare.(y)

Pro Discover 12 har minst flare och borde vara totalt kring 4 cm breda i bocken än vid hoodsen. Vid låg drop måste bocken vara lite bredare annars får armarna kontakt med ovandelen av styret. Och sen är det trevligt med lite större distans mellan händerna när man kör brant utför på grus.

Jag har discover 12 på min gravel och är väldigt nöjd. Kort reach dessutom.

Skulle kunna tänka mig att det kanske blir för mycket flare för en racer dock, men det är ju däremot inte extremt som det kan vara ibland på gravel. Beror väl på vad man gillar skulle jag säga.

Jag har discover 12 på min gravel och är väldigt nöjd. Kort reach dessutom.

Skulle kunna tänka mig att det kanske blir för mycket flare för en racer dock, men det är ju däremot inte extremt som det kan vara ibland på gravel. Beror väl på vad man gillar skulle jag säga.
Berätta gärna för mig vad problemet med flare på en lvg-cykel skulle vara?
Man får en mycket mer naturlig vinkel på händerna i lägsta position med flare. Är styret smalt lär inte luftmotståndet öka heller jmf ett traditionellt bockstyre.

Jag kör med ett Specialized-styre med kort reach, lite drop, och 12 graders flare. 38 cm brett. Tycker det funkar bra. Jag upplever inte att 12 graders flare är ett problem på landsväg. Tror det är denna modell men jag är inte helt säker.

Berätta gärna för mig vad problemet med flare på en lvg-cykel skulle vara?
Man får en mycket mer naturlig vinkel på händerna i lägsta position med flare. Är styret smalt lär inte luftmotståndet öka heller jmf ett traditionellt bockstyre.
Det blir ju lite anekdotiskt men jag upplever att man kramar vinden betydligt mer i dropsen än uppe på hoodsen. Sen blir det för brett jämfört med axelbredden och därmed obekvämt under längre perioder. Egentligen bara trevligt att ha nedför ffa på grus och stig (vilket det rent generellt är trevligt för men då väljer jag MTBn i första hand).

Hade nog varit lite annorlunda med 36/38cm styre alt mindre flare dock. Idag har jag 40 cm och axlarna mäter ungefär 39cm. (Mått avser C-C)

Det är min upplevelse iaf. Jag hade inte velat ha mer än 12° oavsett.

Det blir ju lite anekdotiskt men jag upplever att man kramar vinden betydligt mer i dropsen än uppe på hoodsen. Sen blir det för brett jämfört med axelbredden och därmed obekvämt under längre perioder. Egentligen bara trevligt att ha nedför ffa på grus och stig (vilket det rent generellt är trevligt för men då väljer jag MTBn i första hand).

Hade nog varit lite annorlunda med 36/38cm styre alt mindre flare dock. Idag har jag 40 cm och axlarna mäter ungefär 39cm. (Mått avser C-C)

Ja smaken är som baken. Ritchey bockar tyvärr inga 36 cm styren, jag hörde med dom. Men 38 går bra bra för mig.

Jag tror att tanken med moderna styren på lvgcyklar är att de ska vara smalare vid hoodsen men ungefär lika bred i dropsen. Åtminstone det är vad jag är ute efter. Har nu märkt att det skulle vara både bekvämare och mer aero att had hoodsen lite närmare. Men i dropsen känns det som smalare skulle blir obekvämt. Dessutom bra med lite bredde när man susar nedför alperna (som vi inte har i Sverige).

Tillbaka
Topp