Dropout QR ram, konvertering till "axle through"?

Soulquake83

Aktiv medlem
Tjo!
Mitt bakhjul och nav på min mtb börjar bli lite rackigt. Och ska jag byta fälg och nav, är det svårt att hitta något bra med dropout och den lilla värdelösa skewer/QR clincher designen. Någon som testat att konvertera till 10mm axle through med adaptrar?

Vad vill du göra egentligen, vill du ha bolt-on med större bultar men fortfarande i dina 10 mm-dropouts på gamla ramen? Eller rentav massiv gängad axel och muttrar? Bättre än så går ju tyvärr inte att få på gammal ram. Men byte från QR till hel axel med muttrar, om navet hittas, gör faktiskt underverk.

Annars kan du nog rätt lätt fixa ett Hope med bolt-on 10 mm från varje håll och sen kan du byta till QR eller 142/12 TA senare om du byter ram. Det är ju iaf lite stadigare. Dock kan du inte konvertera det till boost 148 utan vidare då kedjelinje och skivfäste flyttas på 148 jämfört med 135/142 mm.

Ja, jag vill ju ha genomgående axel Bolt on utan dropout helst. 10mm axel, ej QR eller clincher. Antar att ramen jag har nu är 135mm bred bak. Men det finns en miljon olika adaptrar och lösningar verkar det som.

Vad är det för ram, har den utbytbara dropouts? Inte helt ovanligt men inte heller normalt. Har du inte det så är du ju fast med de gamla 10 mm dropouterna och det enda du kan göra är att se till att dra fast navet något djävulskt med bultar istället för klena gamla QR-axlar. Men det gör som sagt faktiskt en hel del skillnad.

Det är en Trek Marlin 7 2019, allt är uppgraderat med Fox gaffel, xt drivlina med singelklinga etc. Bättre framfälg med boost och axle through. Det enda jag inte rört är bakfälg och nav. Dropoutsen är ju tyvärr i ramen. ? Men går det att byta till ett nav med 10mm axle through och bara dra bultarna? Tänkte om det fanns några adaptrar med gängor eller liknande att montera

Om du inte kan skruva loss dina drop outs har jag väldigt svårt att se att det skulle gå. Men det gör inte så mycket :) du kan ju köpa en ny gaffel så får du ta fram och sedan se den här videon så ser du att det inte är så illa med qr :) så slipper du köpa något. :)

Obs att tjockare ta i framgaffel kan ge viss fördel av att gaffeln skruvas ihop med en tjockare Axel. Eventuellt. Men det är ju lättare att byta.

Du kan använda thru axle nav med detta.

Bilagor

• Screenshot_20210807-103932.png
    Screenshot_20210807-103932.png
    118.2 KB · Besök: 119
Min cykel har boost bak, men tyvärr dropouts för 9/10mm axel, så när jag bytte till boost-nav för kassett, så var det ju lättast att hitta ett nav för TA. Originalnavet var för gängad frikrans (7s) och jag ville gå upp till 9s kassett.
Mitt fulmek blev en bit alurör 12x1 dvs yttre dia 12mm och 1mm väggar/gods så en 10mm axel passade.
Har cyklat så ett par år nu.

P1000017.jpg

Jag ville undvika QR så hjulen inte skulle kunna lossas så snabbt utanför mataffären t ex...
Till ett 15mm TA-nav fram har jag testat med en bit 15x1.5 rör och sen 12x1 rör dvs två rör för att gå från 15 ner till 10. Det funkade också bra, men har nu TA-gaffel, så den lösningen behövs inte längre.

Problemet kan vara toleranserna.
Man kan få värma yttre röret och kyla inre röret eller axeln för att få ihop grejerna, men oftast får man nog ett litet glapp.
Men trycker man ner ramen ordentligt/rakt mot nav, adapterrör och axel, så sitter ju allt både fast och rakt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp