Dropper på BMC fourstroke går inte att låsa

Jyo697

Medlem
Köpte en beg fourstroke , den integrerade droppern fungerade bra.
Skulle ställa om höjden för att passa mig så lossade jag skruven på höger sida av nedre ramen. Efter det så kan jag inte lyfta cykeln i sadeln för droppern är lös o följer med upp.
Detta gjorde den inte innan. Har något släppt på dropperns nederkant ? Förstår inte detta , o en j..a skruv skall man väl lossa utan att det blir problem.

Men du har skruvat in skruven igen? Det äe ju ”sadelklämman” som sitter nästan nere vid vevpartiet, men de kanske du har koll på redan.

Om du lossat skruven helt (vilket inte behövs för att ändra höjd) måste du hitta gängade hålet igen med skruven.

Se ex denna video vid 0.55 samt manualerna på bmc's hemsida. https://www.bmc-switzerland.com/media/downloads/download/Rad_seatpost_2020_print_en.pdf

Edit. Om du dragit ut stolpen så långt att ovala klämman halkat av röret så hjälper det inte att spänna skruven. Ta ur stolpen helt o se hur det hänger ihop så förstår du, det är en simpel operation (se videon).

Senast ändrad:
Så här ser det ut när jag lyfte stolpen

Ser ut som om ngt sitter vid skruvhålet.

Bilagor

• 20230709_115620.jpg
    20230709_115620.jpg
    654 KB · Besök: 60
  • 20230709_115609.jpg
    20230709_115609.jpg
    506.8 KB · Besök: 60
Vid lite analys ,då verkar det saknas något som skall sitta mellan sadelfastet (seat clamp) och dropperröret (seatclamp sleve) , finns inget och den löper löst. Ser ut som om det skall vara något som hålker den fast på röret.
Kan man ta gummiduk eller går det att beställe orginal.

Bilagor

• Screenshot_20230709_130528_Microsoft 365 (Office).jpg
    Screenshot_20230709_130528_Microsoft 365 (Office).jpg
    81.1 KB · Besök: 35
I så fall , hur kommer jag åt den utan att plocka bort dämparen.

Har löst det tillfälligt med en bit slang som ligfer mellan clamp och sleve.
Kan bli problem om man skall justera sadelhöjden.

Tillbaka
Topp