Dropper på landsväg.

pero02

Aktiv medlem
Dropper på landsväg.
Varför kör dem inte dropper på landsväg?
Vikt på cykel än borde inte vara något problem, de slår ju alltid i gränsen ändå.

Borde vara säkrare och snabbare att skicka ned sadeln till överröret än att försöka krypa in under sadeln som froome vid utförsåkning.

Dropper på landsväg.
pero02 sa:
Vikt på cykel än borde inte vara något problem, de slår ju alltid i gränsen ändå.

Borde vara säkrare och snabbare att skicka ned sadeln till överröret än att försöka krypa in under sadeln som froome vid utförsåkning.

Så långt under maxvikt ligger de sällan, förvånansvärt ofta över med aerohojar och skivbromsar.
Dessutom är det vikt högt upp på cykeln som sällan känns bra.

Jag tror att en annan anledning är att det är en grej som inte direkt behövs utan bara gör saker mer komplicerade. Om en sänkstolpe över huvudtaget skulle ge några fördelar så skulle de vara marginella jämfört med på MTB eller t.o.m. gruscyklar där de tjänar ett mer reellt syfte.

Dropper på landsväg.
har tänkt samma tanke och undrat när det kommer. det verkar iaf vara tillåtet, en del utbytescyklar lär ha dropper, men används visst bara för att snabbt kunna ställa in sadelhöjden.

Dropper på landsväg.
pero02 sa:
Definitivt bra så tänkt. Definitivt dåligt tänkt på de flesta andra sätt.
Sen ska den ju vara stum, flexibel, glappfri, på +/-5mm i övre läge, väga lite (vikten är högt) osv...

Det borde dock kunna vara viss fördel för CX kan man tycka, och många provar men den försvinner ganska snabbt av anledning som jag inte vet (kanske är 27,2mm för dåliga). Jag kan dock inte säga att jag tyckt sadeln varit i vägen, man står ju ändå så att krypa bakom för viktfördelningen är ju så smidigt jämfört med att sitta fel några meter...

Dropper på landsväg.
Dropper på landsväg.
Den större frågan är väl vilken storlek på minsta drevet Matej hade. Att han var galen utför visste väl alla redan, super tuck uppfanns inte av Froome.

Dropper på landsväg.
För en turistcyklist som håller sig på landsväg och inte har bråttom utför eller i kurvor, finns det några klara fördelar jämfört med en fix sadelstolpe?
är det kraftig motvindsettapp brukar jag sänka sadeln:)

för nedförslut på mtb på t ex någon grussträcka brukar åtm mina kompisar och jag sänka droppern. ja, det märks en fartskillnad.

för en landsvägsmatör på längre etapp kan det vara ett välkomnet sätt att ändra sittställningen när rumpan ömmar?

Dropper på landsväg.
är det kraftig motvindsettapp brukar jag sänka sadeln:)

för nedförslut på mtb på t ex någon grussträcka brukar åtm mina kompisar och jag sänka droppern. ja, det märks en fartskillnad.

för en landsvägsmatör på längre etapp kan det vara ett välkomnet sätt att ändra sittställningen när rumpan ömmar?
Hm, inte direkt något som gör att jag känner att jag måste rusa iväg och skaffa en tyngre och dyrare(?) stolpe med högre strulsannolikhet. Har som sagt inte bråttom utför och rumpan är inte någon större källa till problem.

Dropper på landsväg.
.
Hm, inte direkt något som gör att jag känner att jag måste rusa iväg och skaffa en tyngre och dyrare(?) stolpe med högre strulsannolikhet. Har som sagt inte bråttom utför och rumpan är inte någon större källa till problem.
inte jag heller. men jag gillar principen. ändå konstigt att det skulle dröja så länge. kom på att vi hade en diskussion här på happy redan året innan denna tråd.
C1BE53A7-DC61-4CC8-AE26-3D7C88121217.png

Dropper på landsväg.
Min VCLS 2.0 stolpe gör betydligt mer nytta på en långrunda än vad en dropper skulle göra.

F.ö. är väl detta gamla nyheter, diskuterades ju i vårklassikertråden direkt efter målgången i San Remo i lördags.

Dropper på landsväg.

Shit vad rätt du hade!!!!

Dropper på landsväg.
nu är den ute ur garderoben. överraskad att det dröjde så länge.

eller förresten inte. elitcykelvärlden är rätt bra på att hålla de mest uppenbara förbättringar ifrån sig.

Bränn!

Häxkonster.

Dropper på landsväg.
Dropperpost har funnits på de neutrala reservcyklarna länge nu för att lätt kunna anpassa sitthöjden när de behöverer användas. Så UCI lär inte dra tillbaka sitt godkännande.

Dropper på landsväg.
största fördelen är att vi slipper se cyklisterna ligga ner på överröret. effektvt som det är, ser det urfånigt ut och drar löje över sporten.

men det har väl i någon form förbjudits nu?? kanske är orsaken till att droppern till slut kommit till heders...

Senast ändrad:
Dropper på landsväg.
För en turistcyklist som håller sig på landsväg och inte har bråttom utför eller i kurvor, finns det några klara fördelar jämfört med en fix sadelstolpe?
Tycker det är bra med dropper när det är riktigt brant utför även på asfalt. Finns ju inte så många stup i Sverige men mer i bergiga trakter. Kan ju delvis bero på många år på trial-mc o MTB där man vill ha baken lite längre bak vid bromsning i utförsbackar.

Dropper på landsväg.
OK. Har aldrig testat de där riktigt branta backarna, men har i alla fall tagit mig nerför en del backar skyltade mellan 25 och 32% utan direkta problem. Med tanke på att mängden asfalterade backar som är brantare än så är tämligen begränsad är det för min del inte ett så starkt argument för dropper.

Dropper på landsväg.
Kanske inte för den typen av cykling, åtminstone inte för den som inte redan är dropperberoende från sin "traktorcykling"
Men för pendling borde det underlätta för "alla" att få mer än yttersta tåspetsen i marken vid rödljus och stoppskyltar. Utom förstås för de elitpendlare som aldrig klickar ur.

Dropper på landsväg.
Kanske inte för den typen av cykling, åtminstone inte för den som inte redan är dropperberoende från sin "traktorcykling"
Men för pendling borde det underlätta för "alla" att få mer än yttersta tåspetsen i marken vid rödljus och stoppskyltar. Utom förstås för de elitpendlare som aldrig klickar ur.
Jag brukar förflytta baken s.a. den kommer framför sadeln om jag känner att jag vill sätta ner foten i backen. Då är ramhöjden den begränsande faktorn. Har aldrig känt något stort behov av att sitta på sadeln medan jag väntar på att det ska bli grönt.

Dropper på landsväg.
Ja, flera stycken.
Men givetvis också nackdelar, och dom väger antagligen över.
Om du anser att det finns flera klara fördelar kan jag tycka det vore trevligt att du listar dessa. Det som hittills framförts i fördelsväg har i mina ögon varit mer av marginell karaktär och inget som gör att jag känner att min lvg-cykling skulle påverkas påtagligt i positiv riktning.

Dropper på landsväg.
Om du anser att det finns flera klara fördelar kan jag tycka det vore trevligt att du listar dessa. Det som hittills framförts i fördelsväg har i mina ögon varit mer av marginell karaktär och inget som gör att jag känner att min lvg-cykling skulle påverkas påtagligt i positiv riktning.
Missade faktiskt klara i frågan.
Nej, för din cykling är dom nog mest i allra högsta grad marginella.

Det är trevligt med låg sadel nedför, men man klarar sig absolut utan, och i platta Sverige så orkar bromsarna hålla farten låg för den som inte har brått.

Dropper på landsväg.
Det är inget måste med dropper om det tar emot...
Naturligtvis. Då jag har noll erfarenhet av dropper tyckte jag dock det kunde vara relevanta att ställa frågan om det finns någon påtaglig fördel (för en cyklist som cyklar såsom jag gör) som skulle kunna väga upp de nackdelar som jag kan se i form av mer komplicerad konstruktion och därmed ökad risk för strul, ökad vikt och dyrare.

Alternativt hade jag förstås kunnat avfärda det utan att ens ha ställt frågan.

Dropper på landsväg.
Man behöver aldrig mer stretcha för att få benet över sadeln.

Dropper på landsväg.
Vi ska inte lura oss själva. Sprids det bland proffsen på TV så kommer det börja sprida sig bland oss vanliga dödliga -- och om inte så inte. Men det kanske krävs just lopp som Milano-Sanremo: några få backar i slutet där man kan göra skillnad utför, men inte för mycket klättring tidigare där man behöver "släpa på" den extra vikten (om det så bara är psykologiskt). Det kanske blir en vana att experimentera med dropperlösningar i MSR på samma sätt som man experimenterat med dämpning i Paris-Roubaix.

Dropper på landsväg.
Om man villhöver en dropper på lvg. är ju helt beroende på hur o var man cyklar.
Får hem en dropper till min grushoj som bl.a används på G.C med härliga nerförsbackar att svinga nerför.

Dropper på landsväg.
Vi ska inte lura oss själva. Sprids det bland proffsen på TV så kommer det börja sprida sig bland oss vanliga dödliga -- och om inte så inte. Men det kanske krävs just lopp som Milano-Sanremo: några få backar i slutet där man kan göra skillnad utför, men inte för mycket klättring tidigare där man behöver "släpa på" den extra vikten (om det så bara är psykologiskt). Det kanske blir en vana att experimentera med dropperlösningar i MSR på samma sätt som man experimenterat med dämpning i Paris-Roubaix.

För proffsen är det ingen extra vikt då de ändå lägger sig strax över minivikten. Men för den privata åkaren blir där klart ett straff.

Med lite tur får vi fler etapper som slutar med utförsåkning på de stora tourerna. Dags att premiera kompetens i att framföra sin cykel och inte bara Monarken

Tillbaka
Topp