Dropper på landsväg.

Dropper på landsväg.
Med tanke på att Mohorič nästan kraschade vid två tillfällen, och även generellt med tanke på dem uppmärksammade allvarliga cykelolyckorna senaste åren (alla förvisso inte kopplade till utförsåkning: Froome, Bernal, Evenepoel, spurterna, osv), vill vi verkligen uppmana cyklisterna att ta ännu större risker utför? Fast om de åker snabbare med mer kontroll kanske det iofs är plus minus noll risk enligt nån matematik...

Dropper på landsväg.
För proffsen är det ingen extra vikt då de ändå lägger sig strax över minivikten. Men för den privata åkaren blir där klart ett straff.
Så är det nog i praktiken, även om man i teorin kunde tänka sig att minimivikten höjs så att inte cykeln blir osäker för att den viktbantas på andra komponenter (för att få in droppern). Men det lär väl inte hända med tanke på att vissa redan kör med barlast för att komma upp i minimivikten.
Med lite tur får vi fler etapper som slutar med utförsåkning på de stora tourerna. Dags att premiera kompetens i att framföra sin cykel och inte bara Monarken
Vi får hoppas!

Dropper på landsväg.
Tänk om det var en dem av hans taktik, att köra tillsynes sketchy, för att skrämma Achterfolgers av hjulet?

F.ö tycker jag det är ironiskt att klipp på Froome länkas in när Mohorič var den som var först i klungan med super tuck (2013) och lite haft "våghalsig attack i teknisk utförskörning mot mål" som signum sen dess.

Dropper på landsväg.
Verkar inte så. Risken är väl att de blåser omkull om stöd saknas på en sida. Men på en del tävlingar är staketen försedda med "plåtar" mellan fötterna.
Det är ju bättre men någon typ av staket kunde ju finnas i framkant oxå, ett men horisontella ribbor som inte var så starkt att det funkar som kravallstaket utan som just skydd. Det ser ju sjukt lätt ut att fastna med en trampa eller ett framhjul i det där av bara farten.

Dropper på landsväg.
Spännande tråd. Jag har några skojfrågor som jag funderar på och skulle vilja höra om Happyexperterna har några svar på. Sista frågan under punkt 3 är den viktigaste.
  1. Listan
    Var på listan över saker/prylar/beteenden som gör mig snabbare hamnar sänkstolpen? Är det före eller efter "gå på toa innan passet"? Ovanför ventilhattarna fattar jag, men sedan är det lite svårare att pricka in en rimlig placering.

2. Varför?
    Är sänkstolpe ett sätt för motionären att kompensera för att man är allmänt långsam på cykeln och försöker hitta enkla knep att tjäna några fjuttiga sekunder? Handlar det om kompensation för dålig rörlighet i kroppen, dålig teknik, ovana/rädsla eller rent av bekvämlighet (att sitta på ramen är inte så skönt för gubbar)? Eller är det bara en ny cool-pryl som man kan kasta pengar på?

3. Samåkning?
    Min kompis snigel-Per gillar att åka snabbt, men klarar bara av det i nedförsbackarna. Kommer jag framöver bli omcyklad av snigel-Per i första nedförsbacken för att sedan få stå och vänta i fjorton evigheter på att Snigel-Per ska komma i mål? Med andra ord undrar jag om jag vill samåka till/från tävlingar med folk som kör med sänkstolpar?

Dropper på landsväg.
Spännande tråd. Jag har några skojfrågor som jag funderar på och skulle vilja höra om Happyexperterna har några svar på. Sista frågan under punkt 3 är den viktigaste.
  1. Listan
    Var på listan över saker/prylar/beteenden som gör mig snabbare hamnar sänkstolpen? Är det före eller efter "gå på toa innan passet"? Ovanför ventilhattarna fattar jag, men sedan är det lite svårare att pricka in en rimlig placering.

2. Varför?
    Är sänkstolpe ett sätt för motionären att kompensera för att man är allmänt långsam på cykeln och försöker hitta enkla knep att tjäna några fjuttiga sekunder? Handlar det om kompensation för dålig rörlighet i kroppen, dålig teknik, ovana/rädsla eller rent av bekvämlighet (att sitta på ramen är inte så skönt för gubbar)? Eller är det bara en ny cool-pryl som man kan kasta pengar på?

3. Samåkning?
    Min kompis snigel-Per gillar att åka snabbt, men klarar bara av det i nedförsbackarna. Kommer jag framöver bli omcyklad av snigel-Per i första nedförsbacken för att sedan få stå och vänta i fjorton evigheter på att Snigel-Per ska komma i mål? Med andra ord undrar jag om jag vill samåka till/från tävlingar med folk som kör med sänkstolpar?
1. ligger nog nånstans under aero cykel, och bra däck.

2. kan va alla tre om du verkligen vill det!

3. är nog svårare att förutspå, generellt tror jag att för den stora massan är det huvet och bromsfingrarna som sätter stopp, så det blir betydligt svårare att räkna ut watt eller hastighet som man tjänar på det. Men utifrån hur det tagit över mtb kan man nog säkert säga att de flesta kommer våga mer med sänkstolpe

Dropper på landsväg.
för nr 2, som väl är de flesta av oss, är väl vinsten mest att man i klättringar kan höja stolpen från vanligt körläge och därigenom få bättre kraft, precis som på mtb. tror möjligen detta blir avgörande för om konceptet blir en framgång.

sen vid längre turer att man kan tweaka positionen alltefter motvind och eventuellt skav i nedre delar är mer en bonus.

att få bättre fart i undanlöpor är nog det minsta.

det står iaf klart att mer marginella förbättringar får folk att utan vidare pynta tiotusentals sekiner extra när de köper en cykel.

Dropper på landsväg.
Som jag skrev tidigare i tråden, varför ska jag välja en dropper framför en komfortstolpe på LVG? Droppen har jag extremt begränsad nytta av (om ens någon) medan komfortstolpen gör nytta i princip 100% av tiden.

Dropper på landsväg.
Klart att man inte skall ha dropper på lvg-cykeln om man inte har nytta av den. Men vill man åka snabbare utför på alpina vägar är den ju bra genom att ge lägre luftmotstånd och hårdare inbromsningar pga att baken lättare kan placeras längre bak. Om man kan höja kurvhastigheten vete tusan.

Tillbaka
Topp