Dropper post djungeln

Mtb nisse

Aktiv medlem
Dropper post djungeln
Letar efter en sådan men det är lite av en djungel och med det menar jag hur tillförlitliga dom är. Kollat på
reverb stealth och den vanlig reverben och i alla fall den sista har ju sådär track record.

Sen snubbla jag över denna Crankbrothers Highline, kan den vara något tro? Verkar hyffsad lätt att installera med och billigare
än den senaste stealthen runt 1000kr. Tror jag ska chansa på den :)

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=18749;menu=1000,2,110;mid[22]=1

Andra förslag?

Eller om man ska ta denna ändå? Men vet inget om hur dom är hållbarhets mässigt eller om dom är sämre än årets? Vill ju tro att årets är bättre men det är ett bra pris, men vill påstå att crankbrothers verkar mer användar vänlig.

https://www.bike-components.de/de/R...etze-Remote-Matchmaker-rechts-Auslauf-p36172/

Senast ändrad:
Dropper post djungeln
Nä en annan tråd om vilken längd osv som jag ändrat ett par gånger med olika frågor och nu
har jag fått dom svaren och skurit ner mina val till dessa 2 stolpar som jag då ville ha synpunkter på och
då va det dags för en ny fråga så blev den andra tråden klyddig ;)

Dropper post djungeln
Det finns två ganska enkla regler när det gäller inköp:

1. Var väldigt försiktig när du köper en en produkt som är på marknaden sin första säsong. Kunderna blir lätt testpiloter. Ju mer komplicerad produkt, desto försiktigare bör man vara.

2. Köp aldrig, och jag menar ALDRIG, nen produkt med rörliga delar från Crank Brothers om det finns ett alternativ.

Dropper post djungeln
CB generellt är ju inget under av tillförlitlighet, deras droppers har tyvärr inte förbättrat ryktet...

Dom mekaniska stolparna är fortfarande överlägsna i tillförlitlighet, men har oftast bara två eller tre lägen.
Bäst på alls punkter anses 9point8 Fall Line vara (eller kusinmodellerna RaceFace Turbine och Easton Haven Dropperpost)
https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/gear-news/9point8-fall-line-dropper-seatpost.html
Kostar dock därefter...
Enl internet-snacket då ska Bontrager och FOX nya stolpar lova gott, men det återstår att se när de väl kommer ut på marknaden.

Hade jag själv vart på G att shoppa dropper, så hade det blivit någon billig T-mars el liknande i väntan på nästa generations stolpar som jag tror alla kommer att vara både prestanda och hållbarhets mässigt överlägsna dagens stolpar.

Dropper post djungeln
Tack för input. Blev ju inte lättare :-)
Någon nämnde nästa generation, ok hur långt fram i tiden pratar vi då? Infon om crank brothers va intresserant.

Dropper post djungeln
Dropper post djungeln
...och min KS Lev har tuffat på sen början av 2013 med inget annat än årlig service som tar en halvtimme när man väl vet hur man gör. Som en framgaffel alltså i hållbarhet.

Oavsett vilken stolpe man tittar på finns skräckhistorier, utom möjligtvis GravityDropper. Så det är bara att köpa något som du antingen kan skruva själv eller från ett ställe som ger bra service.

Dropper post djungeln
KS går att laga själv men verkar alldeles extra krånglig. Vanlig service löser inte problemet om den har börjat krångla tyvärr. Det finns en guide på mtbr's forum som någon gjort. Guiden kommer inte från KS.
Deras serviceavdelning har väldigt dåligt rykte både map ledtid och hur serviceminded dom är.

Dropper post djungeln
Har kört min KS-LEV i 3 år nu och endast haft isär den pga luft i oljan 3 ggr. Jag har lärt mej serva den själv, inte alls så svårt. Har aldrig behövt byta några tätningar etc. Skulle inte tveka att köpa en KS igen. Jag tror helt enkelt man får ställa in sej på att sänkstolpar kan strula, och då helst lära sej meka själv.

Dropper post djungeln
Rydell sa:
Zargon sa:
Japp funkar klockrent. Har inte haft ett enda problem med den än har haft den i en månad. Gillar att den har 3 fasta lägen. Ska tydligen kivas lite när det blir för många minusgrader men då byterman till ett annat fett som tål minus bättre.

Kul!
Vart köpte du din?
Har lite svårt att hitta den på nätet.

Dropper post djungeln
Hej igen :)

Vad tror ni om denna?

https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=29726;menu=1000,2,110;page=7

Styr man under sadeln direkt. Billig att börja testa med. Kan ju inte höja och sänka nu så detta borde vara bättre :)
Fattar att det går fortare att komma åt den på styret men som sagt kör ju utan nu så skulle det vara ett tight läge och jag är i trail läget så
är det nog inte hela världen eller? Ni som kör med dropper post hur ofta kommer ni i tighta lägen så man kommer i tidsnöd typ? Är ni med på vad jag menar?

Dropper post djungeln
Gurra101 sa:

Vad tror ni om denna?

Styr man under sadeln direkt. Billig att börja testa med. Kan ju inte höja och sänka nu så detta borde vara bättre :)
Fattar att det går fortare att komma åt den på styret men som sagt kör ju utan nu så skulle det vara ett tight läge och jag är i trail läget så
är det nog inte hela världen eller? Ni som kör med dropper post hur ofta kommer ni i tighta lägen så man kommer i tidsnöd typ? Är ni med på vad jag menar?

Ibland hinner jag inte ens sänka stolpen från styret.

Dropper post djungeln
Det är i min mening inte värt att satsa på en stolpe utan styrning från styret. Det läge när man har som mest nytta av sänkstolpen är när man blir överaskad av ett brant tekniskt parti och kan sänka stolpen även efter att man märker att man missat idealspåret, då är det sällan läge att släppa en hand för att kaske kunna rulla ut ur situationen.

Släpper man något är det i så fall båda händer för rädda det som räddas kan.

Det finns givetvis en bred skala både på hur översaskad man blir samt för vad man blir överaskad av men skall du lägga pengar på en billig stolpe, köp en med remote i alla fall..

Dropper post djungeln
Jag får väl säga något positivt om KS... Integra modellen kräver inte mycket kraft för att tryckas ned, den går mycket lättare än en Reverb. Reglaget (åtminstone om man har Southpaw reglaget) har fin ergonomi och kräver även där mycket mindre kraft än Reverb reglaget. Det klonkar fint när stolpen når maxläge så man vet att den är uppe. Bortsett från min erfarenhet av driftsäkerheten så har den mycket positiva egenskaper.

Dropper post djungeln
Zargon sa:
Rydell sa:
Zargon sa:
Japp funkar klockrent. Har inte haft ett enda problem med den än har haft den i en månad. Gillar att den har 3 fasta lägen. Ska tydligen kivas lite när det blir för många minusgrader men då byterman till ett annat fett som tål minus bättre.

Kul!
Vart köpte du din?
Har lite svårt att hitta den på nätet.
Haga cykel Norrköping.

Dropper post djungeln
Gurra101 sa:

Vad tror ni om denna?

Då kan du lika gärna köra med quick realese nästan.

Dropper post djungeln
Rydell sa:
Gurra101 sa:

Vad tror ni om denna?

Nja lite lättare med en spak under sadeln men förstår vad du menar.

Dropper post djungeln
Jag fick med enkla KS Eten integra med min nya hoj, första sänkstolpen för mig. Om den dör i förtid, börjar strula eller dylikt så ska jag se till att dokumentera det. Än så är det bara så awesome att ha sankstolpe, och jag har bara några test-rides med Reverb Stealth att jämföra med, så avstår från recension.

Dropper post djungeln
Mtb nisse sa:
Rydell sa:
Gurra101 sa:

Vad tror ni om denna?

Jo faktisk. Att släppa styret när man ska använda den lär vara lite farligt. Så jag står på mig att då funkar Quick realesen lika bra.

Dropper post djungeln
Rydell sa:
Mtb nisse sa:
Rydell sa:
Gurra101 sa:

Vad tror ni om denna?

Jo faktisk. Att släppa styret när man ska använda den lär vara lite farligt. Så jag står på mig att då funkar Quick realesen lika bra.

Ok då, bara jag som inte klarar av det medans jsg kör då :-)

Men letar ändå efter en max 2000kr stolpe som funkar :-) vill inte lägga mer för nästa cykel kommer ha det på från början, och då tycker jag det är onödigt att lägga för mycket.

Dropper post djungeln
SalkinL sa:
KS går att laga själv men verkar alldeles extra krånglig. Vanlig service löser inte problemet om den har börjat krångla tyvärr. Det finns en guide på mtbr's forum som någon gjort. Guiden kommer inte från KS.
Deras serviceavdelning har väldigt dåligt rykte både map ledtid och hur serviceminded dom är.

Vilket krångel syftar du på? Vanlig service har löst suspension seatpost-syndromet i min stolpe, som beror på luft i oljan. Det uppkommer på alla stolpar med hydraulik som jag har hört om, förr eller senare, och lösningen är alltid samma. Jag vet att några har haft problem med att poppet-ventilen inte vill öppna på Lev, men det tror jag är ganska ovanligt.

Jag har skruvat ner både Reverb och Lev i molekyler, och en av dem är alldeles extra krångligt uppbyggd, men det är inte Lev.

Dropper post djungeln
marran sa:
SalkinL sa:

Vilket krångel syftar du på? Vanlig service har löst suspension seatpost-syndromet i min stolpe, som beror på luft i oljan. Det uppkommer på alla stolpar med hydraulik som jag har hört om, förr eller senare, och lösningen är alltid samma. Jag vet att några har haft problem med att poppet-ventilen inte vill öppna på Lev, men det tror jag är ganska ovanligt.

Jag har skruvat ner både Reverb och Lev i molekyler, och en av dem är alldeles extra krångligt uppbyggd, men det är inte Lev.

KS skriver att det är farligt att ta isär deras hisspinnar, jättefarligt rentav. Man kanske kan dö. Läskigt.

Jag litar blint på internet som hävdar att den är bökig eftersom jag har inte tagit isär min, den höll i 2 mån och då tycker jag att dom får lösa det åt mig, 2 mån är under all kritik. Den både sjönk och läckte luft.

Reverben jag hade innan behövde aldrig rivas för den funkade hela tiden.

Oavsett så får du tycka vad du vill om KS. Jag kommer aldrig köpa KS igen. 2mån funkade den, den har varit hos KS sen April... är det konstigt att jag är negativt inställd då?

Dropper post djungeln
Jag har 2 ks får lufta dem ca varann måndag. Mycket oftare på vintern. Men de är väldigt sköna å går snabbt att serva. Försökte få svar från dem vilja o ringar man skulle bra för att slippa lufta då ofta men de var riktigt puckade på att svara bara att jag typ skulle byta ut innanmätet som alla cykel affärer kunde fixa yeah right?
Så jag skulle inte köpa en ny men kanske en beggad igen. För de är sköna!

Dropper post djungeln
Blev med en Easton Haven 150mm nyligen. Lite lurigt att få till bra vajerspänning, små marginaler mellan spänd/slapp. Nöjd i övrigt men för tidigt att säga något om funktion över tid. Valde den utifrån tillgång, samt att den är mekanisk utanför cylindern. Go finish också.

Dropper post djungeln
Orkar du bara med garantireparationerna så köp. Funktions mässigt är den jätte bra när den funkar?
Jag var utan i ca 3v per garantiåtgärd, verkar vara liknande tider oavsett vart du köper.

Dropper post djungeln
Man kanske har tur :-) alla är väl inte kassa?
Sen om man köper den och den.klyddar mycket kanske man får byte upp till den nya för en billig peng :-)

Vilken annars ska man ta??? Vill ju inte lägga för mycket, nästa cykel har en redan på som standard och tyckte det va bra pris på stealthen.

Dropper post djungeln
Ny har jag cyklat ett tag med min Specialized Command post och det går som en klocka. Har inte bråkat en ända gång. Det är ett minimalt spel som man märker om man står och vrider sadeln max en millimeter i spel. Enkel att serva om jag fattat det rätt. Fett, vajer och lite luft.

Dropper post djungeln
Vilken är det Rydell? Blacklight eller IRcc?

Det mer jag kollar på detta med dropper post desto mer undrar jag om det är lönt med en verkar klydda mer än funka ;) ett litet lotteri.

Dropper post djungeln
Mtb nisse sa:
Vilken är det Rydell? Blacklight eller IRcc?

Det mer jag kollar på detta med dropper post desto mer undrar jag om det är lönt med en verkar klydda mer än funka ;) ett litet lotteri.

Blacklite. Det är nog som det står i flera trådar att tex reverben går sönder hip som happ. Tänk på att det är för det mesta de som skriver som råkat ut för trasiga saker och inte de som grejerna funkar för. Jag tycker att det blev en helt ny cykel sen jag fick min dropper post. Är duktigt nöjd

Tillbaka
Topp