Dropper-post i Järvsös lift?

MCM_team

Aktiv medlem
Planerar en resa dit i sommar och nu hörde jag ett rykte om att man helst inte ska ha dropper i Järvsö då deras liftars cykelhållare klämmer åt runt sadelstolpen och kan orsaka repor. Stämmer detta?

Vill ju inte sabba min Reverb men samtidigt är det meckigt att behöva sätta dit en vanlig stolpe bara för två åkdagar då jag har Reverb Stealth med intern dragning....

Ja, dropper i Järvsö är en dålig idé.

Det kan kanske funka om man surrar fast sadeln i botten med ett snöre genom sadelrailsen och ramen. Då skyddas i alla fall de känsliga glidytorna. Vill du skydda utsidans finish också så dra några varv cykelslang runt innan surrningen.

Jag har kört min reverb där utan problem. Liften klämmer inte åt stolpen utan det är två pinnar som sticker ut som både sitter under sadeln. Cykeln kommer alltså hänga i sadelstolpen. Det är däremot viktigt att du har reverben fullt utsträckt när du hänger upp cykeln i liften.

Jag har kört reverb några dagar i Järvsö, haft den ihoptryckt och inte upplevt några problem.

Dom är ju gummibeklädda pinnarns som håller i cykeln.

Att lyfta cykeln i sadeln när reverben är nere är däremot något som kan bli dåligt, så bara för att man har klarat det någon gång är det inte en bra vana.

Nu när ämnet är uppe så ställer jag frågan om Thomson stolpen.
Hur klarar den sig mht mekanismen på vänster sida av stolpen precis under sadeln?
Jag har ju dessvärre ingen aning om hur liften ser ut.

LH-Thomson-Dropper-Post-preview-and-actual-weight011.jpg

Liften är alltså en stolslift med två pinnar som går ut. Sett från sidan kommer den hålla sadeln såhär:

lift.jpg

jav.jpg

Är man orolig är det ju bara att byta. Jag har lyckats klämma sönder en sadel i liften och skrotat hosebarben till remoten i backen.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Liften är alltså en stolslift med två pinnar
> som går ut. Sett från sidan kommer den hålla
> sadeln såhär:
>
>
>
>
>
> Är man orolig är det ju bara att byta. Jag har
> lyckats klämma sönder en sadel i liften och
> skrotat hosebarben till remoten i backen.

Oookaj!!
Tackar för infon, om jag fattade det hela korrekt på din beskrivning så borde inte Thomson stolpen medföra några problem.
Som vanligt är jag själv den begränsande faktorn ;)

Prylar är dessutom till för att bytas ut då & då *S*

Om du hänger den i sadeln med stolpen sänkt? Då kan den dras ut med ventilen stängd, vilket verkar klart onyttigt för dom. Jag vet inte exakt vad det är som går sönder.

Kommer in luft på nåt sätt i skitstålpen hände mig när vi bara klättrade på stenar vi skulle ner för i vintras jävligt omständigt att inte kunna lyfta i skiten...

Min Command Post som har fasta lägen går bra att hänga i men det sitter en vajer på framsidan så jag satte rörisolering runt hela i nersänkt läge och tejpade med svart tejp runt hela så det i inte syntes… En heeelt vanlig 60-millimeters dh-stolpe :-P

Fredrik Z skrev:
-------------------------------------------------------
> Häng cykeln i ramen istället då. Brukar jag
> göra även utan dropper.

Det gjorde jag också när jag var i Järvsö. Inga som helst problem att göra så istället.

Lyfter tråden med en nära besläktad fråga..

Droppern känns ju egentligen bara onödig i Järvsö oavsett, eftersom du bara tar upp den för att åka lift. Kan man koppla loss stolpen med snabbkopplingen och stoppa in en vanlig stolpe utan att ta bort remoten? Eller har man olja överallt om man kör så? Rent teoretiskt ska det ju gå att greja med det där några ggr utan att ens behöva lufta, men de säger inget om att köra med kopplingen uppe.

Nej, om man har Connectamajig så har jag för mig att den låser oljan i slangen.

När jag åker lift brukar jag ta bort remote och stolpe och ha en skräpstolpe och sadel. Känns altid lite bättre både i liften och om man kraschar (nån som vill köpa en kapad 30.9mm? =) )

Hade remoten suttit kvar hade jag säkert försökt hissa upp sadeln av ren vana. Händer ofta när jag kör fast stolpe och har remoten kvar. Dock har jag vajerdragen stolpe, så fyller inte sadelröret med olja :)

Det som händer när man hänger/lyfter Reverben i nedsänkt läge är att den bildar vaccum inuti sig som i sin tur kan smita förbi ifp kolven och vilken ger det fantastiskt svampiga känslan.

Swoop sa:

När jag åker lift brukar jag ta bort remote och stolpe och ha en skräpstolpe och sadel. Känns altid lite bättre både i liften och om man kraschar (nån som vill köpa en kapad 30.9mm? =) )

Ja det är ju hela poängen, men frågan är om låset är bra nog för att köras med så att säga. Och precis som Marr är inne på, vad händer om man råkar trycka på remoten av gammal vana? Att plocka bort även fjärren är den självklara lösningen, men det är ju betydligt krångligare att dra slangen fram och tillbaka ur ramen.

AX3L sa:
Swoop sa:

Ja det är ju hela poängen, men frågan är om låset är bra nog för att köras med så att säga. Och precis som Marr är inne på, vad händer om man råkar trycka på remoten av gammal vana? Att plocka bort även fjärren är den självklara lösningen, men det är ju betydligt krångligare att dra slangen fram och tillbaka ur ramen.

Alltså bygger man om sim reverb till vajerstyrning? :D

Tillbaka
Topp