Dropperpost som både sänker och höjer sig själv...

Så Shimano har haft sitt patent sedan 2009, Trek visade sitt koncept 2015 eller något & BMC relativt nyligen, ingen av dom har alltså bemödat sig att lansera något, Shimano har ju haft mest tid på sig & är bra på den mekaniska biten sååååå vad är det som dröjer :D

Kanske är rädda för alla upprörda weightweenies? En dropper post lägger väl till 3-400gram jämfört med en lätt fast stolpe & en elmanövrerad lär väl lägga på ytterligare några hundra, men men, kundgruppen här på Happy finns ju iaf så dom verkar ju sälja åtminstone 5st ;)
Eller så är det jäkla svårt att få det att fungera bara :p

Eller så är det jäkla svårt att få det att fungera bara :p
Japp jo det är ju möjligt ;)

Men ja, Shimanos lösning verkar ju rätt simpel, en jack screw (som någon i tråden nämnde), svårare problem har ju blivit lösta ;)

US20110049945A1-20110303-D00002.png

Edit: Dom hade tydligen ett ännu nyare pantens som verkar ännu enklare:

stw-2020-02-25-Screenshot-2020-02-25-at-10.15.52.jpg

Senast ändrad:
den där undre såg ju smutt ut, ser ut att vara en elmotor och en gängad stång, borde ju gå att få rätt tillförlitligt, sen kan man ju justera hastigheten upp/ner med olika gängstigning

Ok, just det. För det var väl en annan som var tryckdriven?

Hastigheten borde gå att reglera även genom att köra motorn i olika hastighet....jag undrar mer hur jävla snabbt den ska snurra för att det ska funka.

Förmodligen enklare att få att fungera med höga varvtal och liten gängstigning så det inte blir så stor kraft motorn behöver leverera.
Moderna borstlösa motorer snurrar ju ruskigt snabbt.

om man gör ett litet räkneexempel med en m6 gängstång (1mm stigning per varv) och en 40000 rpm motor så skulle den röra sig med 0,67 meter/sekund. Tillräckligt för att jag skulle hålla mig undan när den var på väg upp iaf :)

om man gör ett litet räkneexempel med en m6 gängstång (1mm stigning per varv) och en 40000 rpm motor så skulle den röra sig med 0,67 meter/sekund. Tillräckligt för att jag skulle hålla mig undan när den var på väg upp iaf :)

Tjena!

Helt klart slöare än första Specialized Command post. Där pratar vi nog 3-4 meter per sekund.. Inte utan anledning den fick smeknamnet nutcracker.

Tillbaka
Topp