Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

188 europeiska pengar på Bike Components. Exklusive remoten. Bra sugen, ska ju sitta nån KS på nya cykeln och jag gillar inte KS.

SalkinL sa:
188 europeiska pengar på Bike Components. Exklusive remoten. Bra sugen, ska ju sitta nån KS på nya cykeln och jag gillar inte KS.

Förbeställtde en så fort jag insåg att jag bara behöver shimsa 170mm:arn typ 5-6mm. Ska sjösätta min 125mm Fusion X, som tar upp nästan lika mycket plats (collar to rail), i Nybroviken. ÄNTLIGEN!

Palle Kuling sa:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=226438

någon som har någon koll på denna? letar en dropper åt sambon men den får inte vara längre än 320mm och helst gratis (om man frågar henne) :D

Du får gärna rapportera om du testar. Min sambo har liknande behov.

Den ser ut att vara rätt snarlik en Brand X ascend II
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-ii-dropper-seatpost/rp-prod159176

Är det annars någon som testat att korta ner travel på en Brand-X, någon cm eller så?

Och hur mycket plats finns det mellan vajerfästet och stolpe? Kan man trycka ner stolpen hela vägen utan att vajerfästet tar i sadelklämman?

Edit:
Bild för tydlighet. Detta är ett annat fabrikat. Hur långt får man ner en Brand X?
pnw-pine-dropper-seatpost-12-edd-750x500.jpg

Senast ändrad:
På CRC:s bild av Brand-X Ascend med måtten utsatta finns en tabell där även 170 mm dropp anges. Men nån sån finns såklart inte att köpa.
Kan vi misstänka att det är på gång? :-) Jag börjar bli lite trött på att saker man vill ha inte existerar. E*Thirteen TRS+ finns inte heller att få tag i med 170 mm dropp.

Senast ändrad:
N_sandstrom sa:
Palle Kuling sa:

någon som har någon koll på denna? letar en dropper åt sambon men den får inte vara längre än 320mm och helst gratis (om man frågar henne) :D

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-ii-dropper-seatpost/rp-prod159176

Är det annars någon som testat att korta ner travel på en Brand-X, någon cm eller så?

Får förhoppningsvis min imorrn kan återkomma då med hur långt man får ner den

Och hur mycket plats finns det mellan vajerfästet och stolpe? Kan man trycka ner stolpen hela vägen utan att vajerfästet tar i sadelklämman?

Edit:
Bild för tydlighet. Detta är ett annat fabrikat. Hur långt får man ner en Brand X?

Makten sa:
På CRC:s bild av Brand-X Ascend med måtten utsatta finns en tabell där även 170 mm dropp anges. Men nån sån finns såklart inte att köpa.
Kan vi misstänka att det är på gång? :-) Jag börjar bli lite trött på att saker man vill ha inte existerar. E*Thirteen TRS+ finns inte heller att få tag i med 170 mm dropp.

5:e maj har jag fått mail om att den ska skickas, men hemsidan säger 20 dagar. Vi prylnördar lever ett hårt liv.

Makten sa:
Finns redan, se tidigare i tråden men den säljs inte som Brand-x utan som Trans-x och med en sämre remote tyvärr. Kommer säkert som Brand-x också inom kort.

Martinmat sa:
N_sandstrom sa:
Palle Kuling sa:

Får förhoppningsvis min imorrn kan återkomma då med hur långt man får ner den

Min kommentar föll bort, får hem en brand-x ascend II imorrn, kan återkomma med bilder då

Edit:

Brand x går helt fri vid sadelklämman dvs den går att ha i botten

Bilagor

• 2AC762F8-80AA-4B3A-BD40-211FB931164E.jpeg
    2AC762F8-80AA-4B3A-BD40-211FB931164E.jpeg
    263.8 KB · Besök: 61
Martinmat sa:
Brand x går helt fri vid sadelklämman dvs den går att ha i botten

Tackar!

Nu återstår bara att klura ut ifall man kan få till en "travel spacer" nånstans.

Känns den över lag lika bra som deras internt dragna stolpar, ifall du har erfarenhet av dom?

Hur glappa är era crankbrothers highline sida till sida, samt i längsledd?
Har en sparsamt använd highline som jag tycker glappar duktigt efter kort tid och lite åkning.
I övrigt funkar den kalas, och håller höjden fint.

jparacing sa:
Hur glappa är era crankbrothers highline sida till sida, samt i längsledd?
Har en sparsamt använd highline som jag tycker glappar duktigt efter kort tid och lite åkning.
I övrigt funkar den kalas, och håller höjden fint.

Min glappar minimalt i rotation/sidled, i övrigt stabil och fin. Min är också minimalt använd. Bra intryck av den än så länge!
Får väl hoppas de håller sin 2-års garanti så du får byta om det är allt för illa!

Söker:
27,2 mm
Extern vajerdragning
Minst 150 mm slaglängd
Vettig kvalité

Nån som vet om det finns, och i.s.f vilket märke/modell?

Väntar med spänning på långtidsomdömen. Jag lämnade in Reverben för service igen. Nästa gång den pajar kanske ni andra hunnit köra sönder era OneUps eller så visar de sig hålla hyfsat så man slipper sånt här :)

Bilagor

• IMG_20180513_111928.jpg
    IMG_20180513_111928.jpg
    186.4 KB · Besök: 64
Maakus sa:
Nytt datum på Ubyk:s sida

Pre Order: 16/06/2018

Uhhhhh.

150x30,9 verkar finnas inne hos OneUp. Men det vill jag inte ha! :C
För att visa min besvikelse köpte jag något annat för ca 4,16gg dropper post värdet.

Beställde en 150×31.6 från b-c för 188 eu pengar utan remote. Stod att den fanns i lager så får se när den dyker upp

Hur håller den I längden då? :-)

Har inte du redan en Yep förresten, den som skulle vara lösningen på alla problem med droppers? :-P

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Hur håller den I längden då? :-)

Har inte du redan en Yep förresten, den som skulle vara lösningen på alla problem med droppers? :-P

Lösningen var väl att de bytte inserten utan att knussla.

Yeppen har varit bra, men känner mig otrygg utan en reserv. Även om yep är snabba, så går de fort en vecka eller två. Så tänkte ha denna liggandes. Eventuellt provköra den en runda såklart. :)
Yeppen kommer även i fortsättningen husera med kolfibersadel och vara stigalternativet. Ett upp får agera parkpinne :p

Jag gör mig mest bara lustig över att när den kom var det en del som uttryckte sig som att trasiga stolpar var ett minne blott :-)

Jag borde väl också ha en reserv hemma egentligen. Sambons Reverb har hållit typ fyra år utan service, om än med måttlig användning, så den dör väl vilken dag som helst.

Rattnalle sa:
Jag gör mig mest bara lustig över att när den kom var det en del som uttryckte sig som att trasiga stolpar var ett minne blott :-)

Jag borde väl också ha en reserv hemma egentligen. Sambons Reverb har hållit typ fyra år utan service, om än med måttlig användning, så den dör väl vilken dag som helst.

Gjorde jag verkligen det? Det måste jag förträngt isåfall. Har meckat en del med den första, men gick lätt att få delar :p
Hade gärna haft en stolpe man litade på, men de finns nog inte än.

marr sa:
Rattnalle sa:

Gjorde jag verkligen det? Det måste jag förträngt isåfall. Har meckat en del med den första, men gick lätt att få delar :p
Hade gärna haft en stolpe man litade på, men de finns nog inte än.
Osäker på vem det var men hypen var stark :-)

Gravity Dropper verkar vara svaret på det sista än så länge..

Har skickat in min reverb på garanti for obvious reasons och förväntar mig en ny med den fina guldtexten. Frågan är dock, hur mycket bättre och hållbarare är den? Ska man köpa en annan och försöka sälja reverben när den kommer tillbaka eller vågar man lita på den? Vad anbringar en Reverb av nytt snitt på marknaden idag?

Vägledning bitte!

Det enda jag uppfattat är nytt i de nya är en IFP I plast med tightare passform än den gamla I metall vilket ska minska risken för läckage.

De håller ju ändå nåt år mellan varje service och det kostar som en dämpare att serva så ur det perspektivet tycker jag de är ok. Problemet är att de pajar helt medan en dämpare I behov av service fortfarande går att cykla med.

Rattnalle sa:
Det enda jag uppfattat är nytt i de nya är en IFP I plast med tightare passform än den gamla I metall vilket ska minska risken för läckage.

De håller ju ändå nåt år mellan varje service och det kostar som en dämpare att serva så ur det perspektivet tycker jag de är ok. Problemet är att de pajar helt medan en dämpare I behov av service fortfarande går att cykla med.

Den ska tydligen ha en bättre SKF-tätning också (https://enduro-mtb.com/en/ten-dropper-post-test/11/). Frågan jag ställer mig är hur servicebehovet ser ut i praktiken för en vanlig stolpe utan hydraulik. Jag vill ju tro att det är så enkelt som att byta wiren med jämna mellanrum, men lik förbannat tycker jag mig se andra än Reverb-ägare stå och svära i skogen.

En annan idé är ju att köpa BrandX á 1500kr styck och köra till haveri varje gång. Du kan ju i praktiken ha en extra som utbytes, och reklamera den om den går sönder.

AX3L sa:
Rattnalle sa:

Den ska tydligen ha en bättre SKF-tätning också (https://enduro-mtb.com/en/ten-dropper-post-test/11/). Frågan jag ställer mig är hur servicebehovet ser ut i praktiken för en vanlig stolpe utan hydraulik. Jag vill ju tro att det är så enkelt som att byta wiren med jämna mellanrum, men lik förbannat tycker jag mig se andra än Reverb-ägare stå och svära i skogen.

En annan idé är ju att köpa BrandX á 1500kr styck och köra till haveri varje gång. Du kan ju i praktiken ha en extra som utbytes, och reklamera den om den går sönder.
Det är ju inte hydrauliken I reglaget som står för det mesta av strulet och t ex gör att stolpen sjunker. Det är hydrauliken inuti. Den är nog rätt lik oavsett om det är en vajer eller en slang till stolpen.

Utan hydraulik har du 9.8 eller Gravity Dropper m fl att välja på. Helt mekaniska stolpar alltså.

BrandX är också ett rätt lockande alternativ utom att den inte finns längre än 150. Jag har dessutom läst om folk som klippt till egna shims likt OneUp har till den för att ställa ner höjden.

Rattnalle sa:
BrandX är också ett rätt lockande alternativ utom att den inte finns längre än 150. Jag har dessutom läst om folk som klippt till egna shims likt OneUp har till den för att ställa ner höjden.

Hm, du råkar inte minnas vart du läst om detta?
Har nån liten farhåga om att det är den interna kassetten som agerar stop, men hoppas att jag har fel, har behov av detta :p

Då går det väl köpa en Tranz-x 170mm istället eller var inte de ganska lika?
Fast jag tror på One-Up ändå...

Tur man har en problemfri Command Post så man inte behöver bekymra sig om annat än hur det skulle vara att ha en med mer dropp ?

N_sandstrom sa:
Rattnalle sa:

Hm, du råkar inte minnas vart du läst om detta?
Har nån liten farhåga om att det är den interna kassetten som agerar stop, men hoppas att jag har fel, har behov av detta :p
https://singletrackworld.com/forum/...st-from-oneup-components/page/2/#post-9957119

Inget vidare utförligt.

Tillbaka
Topp