Dryck för återhämtning, tips.

Billigast är att blanda själv ihop med snabba kolhydrater som druvsocker. Köp ett paket Dextropur å blanda med vatten och proteinpulver samt salt. Klart billigast

Billigare än Dextropur är att köpa druvsocker i Risentapåse. Om man sen ersätter salt med Seltin (50% Kalium) så blir soppan "isoton". Häll i lite askorbinsyra (kryddpåse) så har du smak och antioxidant också.

Brukar mixa en banan, lite youghurt, frysta bär och en avocado med lite vaniljsocker. Funkar alldeles utmärkt.

Jag dricker upp resten av den blandade sportdrycken (för att få i mig snabba kohydrater) och sedan blandar jag en kolhydrat/protein-shake ifrån Dahlblads vid namna Pharma diet. (visserligen långsamma kohydrater) som även innehåller massa mineraler och vitaminer.

Personligen tycker jag inte det finns någon anledning att använda en massa konstiga drycker gjorda på pulver efter träning. Vad är det man inte får i sig i den valiga maten man äter? Självklart ska man köra pulver (Vitargo the one and only) på tävling och kanske långpass då man är pressad av tiden men annars funkar ju vanlig mat hur bra som helst. Som jag läste på ett multisportforum förra året. "Bara apan är så dum så han väljer Gainomax".

Ibland orkar man inte styra upp energirik och fettsnål mat efter en 4-6 timmarsrunda. då fungerar det bra med lite enerimat i form av gel eller en påse återhämtningsdryck. det mättar bra så man hinner laga den där "maten". Gör man inte det är man körd. Ska man bara äta gel bör man trycka i sig några bananer, nyponsoppa eller blåbärssoppa :)

men det är viktigt att äta riktig mat så snabbt som möjligt efter ett pass.

/B

Surfaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen tycker jag inte det finns någon
> anledning att använda en massa konstiga drycker
> gjorda på pulver efter träning. Vad är det man
> inte får i sig i den valiga maten man äter?
> Självklart ska man köra pulver (Vitargo the one
> and only) på tävling och kanske långpass då
> man är pressad av tiden men annars funkar ju
> vanlig mat hur bra som helst. Som jag läste på
> ett multisportforum förra året. "Bara apan är
> så dum så han väljer Gainomax".

Nu var ju inte frågan om vad man ska äta, utan vad han ska ha för återhämtning. Då duger tyvärr inte vanlig mat. Den ger inte tillräcklig snabb återhämtning.

Jag läste i mbr, att ny rön tyder på att en hemlagad återhämtningsdryck baserad på mjölk skulle vara att föredra framför de färdiga produkter man köper.
Det var goda nyheter för jag har alltid brukat ta en flip av två bananer, ett ägg och 3-4 dl mjölk.
En näve frysta blåbär åker med ibland för färg, smak, kyla och nyttigheter.

evosmos skrev:
> Kan hålla med om att Jockes var god:)

Precis, du var skeptisk och ville knappt smaka (värre än ungarna...) men övertalades och omvändes!

Jag kör också O´boy-varianten ofta, eller en smoothie på yoghurt, banan och bär. Försöker att så snabbt som möjligt få i mig proteiner och kolhydrater efter träningen. Syrran och jag brukar käfta om vad som är viktigast att få i sig direkt efter träningen och jag har fått för mig att det är proteiner, så mjölk är en höjdare i det sammanhanget.

Kolhydrater krävs för att man ska kunna tillgodose sig det viktiga: proteinerna som står för uppbyggnaden av muskler. Bara sockervatten tror jag inte gör så stor nytta (men känns bra då man kommer på banan igen rent mentalt).
När jag gymmade som flitigast tryckte jag i mig 30g protein tillsammans med 30-50g snabba kolhydrater direkt efter träningen. Det känns inte som man behöver vara lika strikt efter ett konditionspass iof.
En Gainomax på vägen hem från skogen är mumma....

pwarnsat skrev:
> Fråga: Är det Protein eller snabba kolhydrater
> som är det viktigaste för
> att snabba upp återhämtningsprpcessen?
>
> /Patric

Snabba kolhydrater är det som fyller på glykogenförrådet snabbast. Helst inom 15 min efter avslutat pass.

Snabba kolhydrater i kombination med vassleprotein (oftast kallat "gainer") direkt efter avslutat träningspass ger dig både snabb återhämtning och goda förutsättningar för en positiv proteinsyntes (muskeluppbyggnad).

Själv kör jag med Gainomax för att det är gott och enkelt att ha med sig, men det finns både bättre (innehållsmässigt) och billigare alternativ.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör också med Gainomax (och givetvis med det jag skrev i mitt förra inlägg), men jag vågade inte erkänna det med risk för att bli kallad apa.

Senast redigerad av en moderator:
Jag provade Gainomax i slutet av KortVasan. Sedan aldrig mer :(
Den fungerar icke för mig!

Vitargo Electrolyte eller vad den heter. Pink Grapefruit finns det väl en smak som heter...

Bang skrev:
> Jag provade Gainomax i slutet av KortVasan. Sedan
> aldrig mer :(
> Den fungerar icke för mig!
>
> Vitargo Electrolyte eller vad den heter. Pink
> Grapefruit finns det väl en smak som heter...

Jag kör med exakt den Vitargon som du nämner, men jag gör det under träning. Gainomax använder jag som återhämtningdryck efter ett pass.

Tillbaka
Topp