Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trist!Jag fick ju nya uppdaterade grejer för 2v sen och har kört problemfritt med det sen dess, men i söndags fick jag samma problem igen att det slutar driva. Ingen vurpa denna gång men rejält arg....
Alltså risk att problemet inte är löstJag fick ju nya uppdaterade grejer för 2v sen och har kört problemfritt med det sen dess, men i söndags fick jag samma problem igen att det slutar driva. Ingen vurpa denna gång men rejält arg....
DT 240S? :-(Sjukt trist, dt240s har varit mitt go-to-nav i många år för tillförlitliga men ändå hyggligt lätta hjul, man får väl hålla sig till dt350 framöver. Vad finns det annars för nav i 220-250g klassen för mtb som är lätta att smörja frihjul och verkar hålla i längden?
jag fattade det som att de slutat tillverka dem? Eller kommer de finnas kvar?DT 240S? :-(
Enig.Sjukt trist, dt240s har varit mitt go-to-nav i många år för tillförlitliga men ändå hyggligt lätta hjul, man får väl hålla sig till dt350 framöver. Vad finns det annars för nav i 220-250g klassen för mtb som är lätta att smörja frihjul och verkar hålla i längden?
nja, jag fattar det som att 350 fortsätter med två lösa ringar, så den blir ungefär som 240s har varit tidigare, så den blir nog populär.Enig.
Har 240's på alla mina hjul. Nu kommer ju även 350 med exp så det löser nog inget, inte direkt ivf. Jag har bara exp på ett set än så länge, och har inte haft några problem med det. Peppar peppar.
Nu kommer ju dt swiss fixa detta, även om det verkar ta längre tid än beräknat om man kikar åt rompas håll.
har kört tre par mtb-hjul med ungefär lika lättviktiga tune king/kong i ur och skur och stök sedan 2016. dessa nav har i tidigare utgåvor inte bästa ryktet för hållbarhet, men verkar ha fått ordning på detta åtminstone sedan dess. problemfritt ägande, och god tillgång till (dyra) reservdelar om behov uppstår.Sjukt trist, dt240s har varit mitt go-to-nav i många år för tillförlitliga men ändå hyggligt lätta hjul, man får väl hålla sig till dt350 framöver. Vad finns det annars för nav i 220-250g klassen för mtb som är lätta att smörja frihjul och verkar hålla i längden?
+1det här att behöva efterhålla ekerspänningen i tid och otid är verkligen inte normalt. varken för lvg eller som i detta fall mtb.
om man valt bra grejor och gjort ett bra jobb; set and forget.
Jo, jag har ett hjulpar nu med tune king/kong, har bara haft dem ett år dock så vågar inte riktigt uttala mig om hållbarheten än. Däremot är vissa reservdelar sjukt dyra till dem, jag funderade på att byta till shimano 12-delat men avstod när en body kostade 1700 kr.har kört tre par mtb-hjul med ungefär lika lättviktiga tune king/kong i ur och skur och stök sedan 2016. dessa nav har i tidigare utgåvor inte bästa ryktet för hållbarhet, men verkar ha fått ordning på detta åtminstone sedan dess. problemfritt ägande, och god tillgång till (dyra) reservdelar om behov uppstår.
två av paren har jag byggt själv, utan vare sig tensiometer eller riktställ. tar cirka en timme per hjul justerat och klart.
apropå behovet av ekerunderhåll tidigare i tråden; någon enstaka gång har jag gått över ekerspänningen, och ett par ekrar ersattes första året, men inte sedan. det här att behöva efterhålla ekerspänningen i tid och otid är verkligen inte normalt. varken för lvg eller som i detta fall mtb.
om man valt bra grejor och gjort ett bra jobb; set and forget.
Min LBS bytte allt enligt anvisningar från DT, jag har bara tagit av kassetten några gånger och petat ratcheten rätt igen. Inget mer än nödvändigt för att ta mig hem igen.Trist!
Böt du samtliga ingående komponenter i ratchet mekanismen?
Har du tagit isär igen och kan se vad som orsakar felet?
Nej, försökte bara vara rolig. Man får väl behålla sina gamla, och leta begagnat. Egentligen är jag inte orolig. Jag har inte några planerade hjulbyggen i år, och DT kommer få ordning på detta strax. Men sjukt tråkigt för er som drabbats, och katastrof för DTs varumärke.jag fattade det som att de slutat tillverka dem? Eller kommer de finnas kvar?
Jag kör 180 EXP och har inte haft problem, vet inte hur jag kommer att göra heller.Någon med 180 EXP nav som fått problem? Sitter ej serienummer på mina på de ställen som bilderna i tråden på 240/350 visar.
Antar att det sitter på bodyn istället? Har centerlock om de skulle gömt det under skivan.
Funkar det vid torrkörning så kanske det funkar, bra att du testar.Varför kan man inte använda en vanlig dtswiss xd-body och vanlig fjäder och ena vanliga ratcheten? Jag har precis smackat på detta på mitt hjul nu o ska prova.... ?
Funderar på om min nya utbytta body/ratchet strular?Jag fick ju nya uppdaterade grejer för 2v sen och har kört problemfritt med det sen dess, men i söndags fick jag samma problem igen att det slutar driva. Ingen vurpa denna gång men rejält arg....
Jo, bara att dra en djup suck o maila kundtjänstÄr det inte problemet DT Swiss återkallar EXP nav för?
Ja, jag fick problem och skickade in i början av sommaren.Nu är mitt hjul på väg tillbaka från DT, är det någon här som fått sitt nav uppgraderat och sedan sluppit problemen?
Ok, ja det tog ett tag innan jag märkte problem också...men frekvens ökade o till slut gick det inte att cykla alls i princip.Ja, jag fick problem och skickade in i början av sommaren.
Funkat bra sedan dess, ca 100h. Tog dock ca 200h innan jag började märka problem på orginalnavet.
240 EXP eller 180?Kompisens EXP nav small till i morse, serienummer inom intervall med känd defekt. Köpt som komplett hjulpar av Light Bicycle, rätt säker på att de köptes efter att felet blev känt och att jag redan då tänkte att han borde kontrollera numret men måste glömt bort det eller tagit för givet att LB servat naven redan. Får se hur lång tid det tar att få åtgärdat och om man kan få det gjort av LBS eller om det måste gå via Cycle Service Nordic…
240 EXP.240 EXP eller 180?
Jag hade först mitt hos min lokala LBS, som rengjorde o smörjde. Ingen skillnad.....Då tog jag kontakt igen och fick fraktsedel för att skicka ned det för ombyggnad till Danmark. Allt gick smidigt och sen dess har det fungerat bra.240 EXP.