DT 240 EXP vs Newmen FADE och innerbredd
Vad gick sönder?Det kan han säkert. Mina höll bra tills de inte gjorde det, och det kan ju bero på annat än byggkvalitén.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad gick sönder?Det kan han säkert. Mina höll bra tills de inte gjorde det, och det kan ju bero på annat än byggkvalitén.
Varför?Har du provat ringa?
Oj förlåt, blandade ihop dig med spar en som väntat på sitt sen december.Varför?
Vad gick sönder?
Det påståendet säger nog mer om de inblandade hjulbyggarna än om generella hjulbyggarproblem.Inget gick sönder, men ekrar i bakhjulet blev lösa i flera omgångar. Lokala hjulbyggaren föreslog att bygga om hjulet med platta ekrar eftersom det är, enlighet honom, lättare att få rätt.
Det påståendet säger nog mer om de inblandade hjulbyggarna än om generella hjulbyggarproblem.
Jag har byggt flera hjul med runda 1,5mm ekrar, inga som helst problem med vare sig lossnande ekrar eller ngt annat. Jag har även byggt flera hjul med platta ekrar med samma resultat. Men jag använder bara ekernipplar utan låsning, typ DT Pro Lock, Sapim Secure Lock, mm.
Däremot är jag helt övertygad om att jag inte skulle kunna bygga hjul tillräckligt snabbt OCH bra för kunna leva på det!
Det gör ju ingen skillnad eftersom man spänner ekrarna lika hårt oavsett typ av nav,Med SP nav eller flänshål för J-bend?
Dom är säkert bra förutom att du inte kan välja kraftigare aeroeker på ena sidan, vet inte hur dom bygger med runda.Det är sällan man ser r2-bike.com i hjul-trådar, är dom inge bra eller för dyra? Jag är nöjd med mina hjul därifrån iaf...
Det är sällan man ser r2-bike.com i hjul-trådar, är dom inge bra eller för dyra?
Åtminstone jag är skeptisk till hjulbyggare som "skryter" medDom är säkert bra
Vilket förstås är det viktigasteJag är nöjd med mina hjul därifrån iaf...
Det gör ju ingen skillnad eftersom man spänner ekrarna lika hårt oavsett typ av nav,
förutom då de ngt sämre ekervinklarna med SP-nav.
Det är ju enklare att hålla fast en platt eker så den inte roterar när man spänner den, det kan vara rätt drygt med straightpull ifall ekern bara snurrar med istället för att spännas. Ska man bygga snabbt och tjäna pengar på det så hade jag också hellre haft platta ekrar bara av den anledningen om jag använt straightpull-nav.Enligt min lokala hjulbyggare var det just för sp-nav som det blev svårare att handbyggda med runda ekrar. I slutändan så kostade det inte mycket mer att ekra om hjulet som han ville ha det än vad jag trodde att en ordentlig genomgång av hjulet skulle gå på.
Du har väl isåfall dtswiss 180?Nu har jag fått domen på mitt nya Roval Control SL som är ett dt240 exp.
det är ytan som ratcheten glider i som är för grov så ratcheten fastnar och det driver inte. Har gjort en rejäl krasch med hojen pga detta nu och hoppas Dt står för kalaset :(
Du har väl isåfall dtswiss 180?
Har inte upplevt problemet men mitt serienummer är inom ”range” så har fyllt i formuläret och bad dom skicka nya delar just in case, hoppas det går igenom?
Trodde det bara gäller bodyn men vet inte, har rätt version på navet men har köpt 54T ratchet-ringar så vet inte om dessa ingår i problemen eller om det bara är bodyn.Har inte upplevt problemet men mitt serienummer är inom ”range” så har fyllt i formuläret och bad dom skicka nya delar just in case, hoppas det går igenom?
För visst är det i så fall bara de två ”ringarna med klackar” som behöver bytas? Men hur får man i så fall bort den fasta?
Edit: fanns visst en video där också ja? bara yttre ring och body som ska bytas
Trodde det bara gäller bodyn men vet inte, har rätt version på navet men har köpt 54T ratchet-ringar så vet inte om dessa ingår i problemen eller om det bara är bodyn.
Med tanke på att ytbehandlingen är problemet som orsakar slitage tolkar jag det som att alla kontaktytor bör bytas, dvs båda ratchet-ringarna samt bodyn (för visst går det inte byta bara "splinesen" i bodyn?Det står att det är bara ratchar-ringar, inte bodyn.
Fick svar tämligen snabbt att jag ”kunde” vara drabbad och att de skickat mina uppgifter vidare till närmsta servicecenter, så det blir väl med dom man får ta diskussionen om skicka in eller få delar.Med tanke på att ytbehandlingen är problemet som orsakar slitage tolkar jag det som att alla kontaktytor bör bytas, dvs båda ratchet-ringarna samt bodyn (för visst går det inte byta bara "splinesen" i bodyn?
@BuTTuS skriv gärna om de skickar delar till dig, och vilka.
Jag har samma problem och väntar på återkoppling från DT. Bike24 var snabba på att acceptera det som garantiärende, men det vore gött att slippa plocka ner hjulet...
Det är LÄTTARE att bygga med platta, lätt, och ett måste, att ekern inte twistar sig, twistade runda ekrar lär vara ett vanligt problem, när man har ett hjul som får ojämn ekspänning så fort du börjar använda det.Det påståendet säger nog mer om de inblandade hjulbyggarna än om generella hjulbyggarproblem.
Jag har byggt flera hjul med runda 1,5mm ekrar, inga som helst problem med vare sig lossnande ekrar eller ngt annat. Jag har även byggt flera hjul med platta ekrar med samma resultat. Men jag använder bara ekernipplar utan låsning, typ DT Pro Lock, Sapim Secure Lock, mm.
Däremot är jag helt övertygad om att jag inte skulle kunna bygga hjul tillräckligt snabbt OCH bra för kunna leva på det!
På vilket sätt fick du hem hjulet (och navet)?Så de rekommenderar mig att ta kontakt med en verkstad i Mora men jag är inte så pigg på att börja skicka ett finhjul Sverige runt.
Förvisso, i låda från Düskland, men har haft sån ”otur” med fraktbolag på slutet så varför chansa?På vilket sätt fick du hem hjulet (och navet)?
Detta ser ut att vara ett 350 nav. Stämmer det eller är jag ute och cyklar? Har de också problem?Samma här. Kollade nyss.
Visa bilaga 484620
datortomografen och centrala studiestödsnämnden firar nya triumfer :)Fick också svar från dt i lördags att de skickat vidare men inget svar från CSN.
Detta ser ut att vara ett 350 nav. Stämmer det eller är jag ute och cyklar? Har de också problem?
Ja jag tycket att det såg ut att vara svart och vitt.Synd att det krävs specialverktyg. Hoppas att det inte dröjer allt för länge innan det är ordnat.Du är ute och cyklar, det är ett 240 exp. :)
Ringarna ska kasseras och ÅF ansvarar för det så även om man skulle få byta delarna själv måste ringarna åter till den ÅF som lämnat ut ringarna.
Vad är det för specialverktyg? Trodde i min enfald att det bara var som gamla naven där man bara lyfte ut ringarna?