DT onyx nav, smäller och släpper greppet.

han har guld nu, han körde rött när han körde med fin färg på ilionsen (vit/celeste :P) o det va grumt snuggt.

Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> han har guld nu, han körde rött när han körde med
> fin färg på ilionsen (vit/celeste :P) o det va
> grumt snuggt.
> - happy konspiracy - Daa Shit!
> ja ba typ Zkriver AtogrAf Te zmåKiDzEN *ler*
>
> Kom och köp min streetcykel :)
> t !x M++ H+ V- Mt++++ Mu Pt----

Han körde rött på flipfloppen och den svarta oxå...Den svarta var ju ivf lite nice. mattsvart funkar alltid. om man blundade för alla små röda detaljer.....

Men du vet väll att björn levin kör med regnbågsfägade ekerar och heldräkt i lycra,....yummy...tror inte det kan bli bättre.:)

Förstår inte vad det är för tyskt hårdporrmongo som bestämmer modet i dendär clownsporten.

Björn Levin köpte jag delar från Koxx av... han va rätt grum.

Men ok, det står mellan rött o svart om jag köper CK :D

Vet inte vad folk kallar det i trialsvängen.

Men CK kallar den för stainless steel eftersom det är rostfritt stål:)

Går att byta själv efteråt. Jag tänkte göra det på mitt någondag.

Senast redigerad av en moderator:
asså det finns nån tillläggs grej som jag tror heter hevy duty, typ stålaxel o body o sånt. är det de du menar?

Ville skrev:
> S.V.A.R.T

Är ni båda helt tappade eller, silver/naturell skall det ju vara.

Ett CK med stålbody, funbolts och "hardcore axel" kostar ju en slant... om man nu nödvändigtvis vill vara värst.

Ahhh, du tänker på axeln B-O,.....näääää. den behöver du inte...räcker med stålboddyn så kan du köra SS och det håller bättre i.

Naturell kör man ju såklart....

Men våga vägra CC nu B-O.

De är dyra, långsamma och dåliga...

Crc har, men det fanns något annat engelsk företag som hae Ok priser....för CK har väll aldrig bra priser....hutlöst dyrt.

Sluta lura på barn svindyra CK prylar nu Ville.. ha ha. Vad killen behöver göra att att ta isär sitt nav och ersätta fettet med lite symaskinsolja. Tar väl ca en kvart. Klart så!

3450kr på CC, helt oki väll? jag tycker CC är rätt bra om man inte har panik med att få grejerna.. sen tycker jag det är en fördel att köpa i sverige om nåt skulle pajja.

wow, grabben vill ha ck men fortfarande så är han en snubbe som inte kan hojja. wooohooopiedoopie
du kommer int eatt bli bättre för att du köper ett chris king. du kommer fortfarnde lalla på på dina smågrejjer och få skriva autografer till småungar.
skit i att sitta framför datorn hela tiden, far ut och cykla så att du kan lära dig någonting någongång
eller:

håll dig till att sjunga oskar, du är såå söt. kan du inte skaffa dig en riktigt fin tandställing också?

wow, idag lärde jag mig att lurcha upp på 7pallar, jag är superfrän!
kan inte någon be mig om en autograf så jag r lika frän som bianchioskar?!?!?!

Plötsligt börjar till slut även jag känna för en uppdelning av happyforumet. Jag tänker på IKEA och bollhav av någon anledning...

Rippa. jag har inte sagt ett ord mer än att han inte kan köra med ett DT-nav...då är det ju synd om honnom:). Annrs vet du väll att jag inte förespråkar CK annrs:)

Uzac. Han som sa det han var det...NaaNaNaNaaNaaaaNaaaaa
Jag är alltid 10 ggr bättre än vad du kan säga ...stjärnstopp!!

uzac skrev:
> skit i att sitta framför datorn hela tiden, far ut
> och cykla så att du kan lära dig någonting
> någongång
> eller:

Är inte detta (L)uzac som gav gamla VELOmag ca 60 000 inlägg under ett och samma år? :)
Stora ord i så fall..

yep, 60 000. nästan iaf, strax under 4000 på 2år ;)
skillnaden mellan mig och b-o är bara att jag har koll på hur grejjer fungerar och kan komma med konstruktiva inlägg DÅ jag inte bara vill retas med han ,=

nja. kan väl säga att jag har haft bra koll på cyklar for a long long time
då snackar jag om grejjor och hur man mekar, tror jag byggde mitt första hjul då jag var 12, rullar fortfarande.

då jag var 15, hmm. två år sen. fanns velos finforum kvar då?

älskade diskutionerna jag hade med konäs och dannefrukt om smurfar och tomtar

Luzac skrev:
> nja. kan väl säga att jag har haft bra koll på
> cyklar for a long long time
> då snackar jag om grejjor och hur man mekar, tror
> jag byggde mitt första hjul då jag var 12, rullar
> fortfarande.

Men du har väll ingen koll?

uzac, jag blir kanske inte bättre av att uppgradera hojen men det är så jäkla kul med fina saker :)

JAG är iaf rättså nöjd med vad jag presterar... jag är inte speciellt bra, men hyffsat ok för att va n00b...

Luzac har väl koll...diskussionerna som fanns va kul, dannefrukt med sin lera och konäs med sina älgar(?)...

ville, koll på vad? på hur söt du är? nej.

jag säger bara att det är väldigt onödigt att köpa ett chris king nav. väldigt onödigt då du är på den här nivån.
säg om nått år, då du har börjat komma upp i riktiga höjder, känner att du har börjat utvecklas och komma på den nivån att du behöver ett baknav för 3600, DÅ kan du satsa på ett. för då har du nog utvecklats som mekaniker också, för chris king kan vara lite knepiga.
eller så kör du helt enkelt singelspeed
kmc kool chain,enofrihjul å ett singelspeedbakhjul, antingen med en trackcog bak och FFW vevar eller vanlig setup.

Hehe, blev tipsad om lite trådar på detta forum av en vän och jag måste medge att det ligger ju rätt illa till här.. Men tack för tipset Lucas =)

Brukar alltid vara en ytterst skötsam medlem på cykelforum, blivit VIP och så, men nu gäller det verkligen att behärska sig. *Djupa andetag*

Kan först kanske förtydligas att jag jobbat i cykelbutik i över fyra år, har mycket god mekvana och ännu bättre cykelvana. Eller nåt.

För en bunt med år sedan så köpte jag ett par beggade hjul till dh-hojjen, med ett DT Swiss Onyx där bak. Detta gav faktiskt upp efter ett tag i mitt ägande, men jag misströstade icke. Det var definitivt det lättaste nav jag någonsin mekat med. Var bara att lossa vänsterkonan, schlurp sa det så ryckte man ur axeln, sen var det bara att ta av bodyn med handen och så var navet mer eller mindre demonterat. Dock så tog väl jag och bytte ut det mesta däri så jag fick gå några steg längre i mekandet men för att bara smörja bodyn var det då sjukligt lätt att få isär.

Körde sedan ett DT Swiss 240S på trialen en säsong. Funka hur klockrent som helst. Urstarkt nav tack vare ratchet-mekanismen, navet har helt enkelt inga vanliga klackar som i ett "vanligt" nav utan två stycken stjärndrev som hugger mot varandra.
Så den som sitter och tror sig veta något och säger att DT kan man inte köra trial på han kan ju... Hmm... Självbehärskning var det.

Angående Chris King har jag aldrig varit dum nog att köpa ett, jag är bara en enkel amatör så jag inser att jag inte behöver sånt dyrt grejs. Men ja, det jag ville komma till är att de efter vad polare berättat (som haft såna/mekat med såna) behöver servas stup i kvarten. Visst, de hugger toktidigt, är starka och så men detta på bekostnad av att det behöver servas desto oftare.
Och det verkar det ju som om du inte vill göra, så varför köpa ett?

Men ska du tvunget ha ett nytt så är Hope det som gäller om du frågar mig. Ett Hope Mono Rear med stålbody. Kostar väl kring måttliga 1100:- eller nåt på CRC, har en enkel treklackskonstruktion men som verkligen är urstark. Behöver inte alls servas lika ofta som King, starkt och skippar mycket sällan och är otroligt prisvärt.

Jag har också varit i stadiet att man alltid velat ha det värsta, och jag har en hel del gånger köpt bättre grejor än vad jag har behövt. Dock ska det tilläggas, jag jobbar i cykelbutik vilket gör att man tack vare mer eller mindre rabatt kan göra detta också, utan att det blir dyrare.
Ni (på detta forum/du/vem som helst) får väl se detta som ett personangrepp bäst ni vill, I don't give a fuck, men du behöver fan inget King och på grund av att du kommer få meka med det stup i kvarten om det inte ska skippa låter det ju inte direkt som om du klarar av att ha ett King heller? Eller?
Dock så kan jag ju inte göra nåt när du säger "Men jag vill ha ett king :D blabla", men som sagt varnar jag dig för att du definitvt inte slipper meka bara för att du köper det dyraste. Tvärt om ofta.

Fast i och för sig är det nog möjligt att du nog bara tror jag är en av dessa kids du skriver autografer till. Men det är inte riktigt så, är bara en glad amatör som aldrig bli bra i sina egna ögon eftersom de som är bättre också utvecklas. Fast lite åstadkommer man ibland.
Ett exempel på att allt inte alltid behöver vara det värsta eller tiptop är väl att jag drog droppet på bilden här nedan två gånger men alldeles för lite luft i bakdäcket. Nån av gångerna landade jag dessutom över den plats på fälgen där den är skarvad, så den sprack upp lite. Men. Vet ni vad? Jag beställde en ny fälg (detta var alltså i somras) fast jag har inte orkat ekra på den än. Kör med den gamla än, och det har faktiskt funkat även om den är lite platt och halvvind.

Ähh, whatever, känns som om det kvittar vad man säger. Trodde detta var ett lite seriösare forum.

Bilden var det ja...

Bilagor

• 3m kant.jpg
    3m kant.jpg
    51.3 KB · Besök: 12
Ok, jag hade viljat ha ett king för att 1. dom är gruma 2. dom greppar bra 3. jag trodde dom höll bra utan att servas 4. dom låter så jävla bra...

men aja, jag får se hur det blir, jag kan ju ändå inte köpa något nytt nav lr vevparti förens jag har sålt min andra cykel...

edit: det är mkt jag inte behöver, jag behöver inte en ilions, jag behöver inte min dator, osv...

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
> HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH. Vem är denne cyklist????

Det borde du nästan kunna lista ut på egen hand, om du har bra minne. =)

Hmmm, alltså, örgelgörgel säger att king är bra, ville säger att king är bra, rippa säger väll åxå att king är bra? då lär det väll va BRA? :)

Oskar, att CK gör fina nav är det ingen tvekan om. Vad jag menar är att om man är 14 år (?) och nyligen börjat med cykeltrial så är det inte nödvändigt att uppgradera till det värsta (läs dyraste) som finns på marknaden bara för att ditt befintliga nav skippat en gång. Även King naven skippar ibland. Det finns en annan fördel med att plocka isär ditt nav och fräscha upp det lite och det är att du lär dig ta hand om prylarna. Det kommer du behöva om du vill fortsätta med trial. Det sliter mkt på komponenter. Själv har jag både DT nav och CK nav i min cykelgarderob och jag inte påstå att något av dom är speciellt svåra att serva. Dessutom finns det fina manualer att ladda hem på resp. tillverkares hemsidor. Om CK håller bättre än DT kan jag inte uttala mig om. För mig ligger den stora vinsten med CK i att det "svarar" direkt när man lägger kraft på pedalerna. Men vore jag fjortis (och därmed förmodligen ha en begränsad budget) skulle jag nog köra vidare på DT-navet tills det går sönder bortom räddning. Fast det är klart, har du massa pengar som ligger o skräpar och vill ha top-of-the line så visst, CK är fina saker.

Jag är faktiskt 15år ;)

Och jag ska inte köpa CK bums nu, jag får se sen när jag har sålt min P2a om jag vill ha det, men jag tänkte höra med Juho (min braiga LBS) om han kunde kolla igenom mitt onyx nav när jag ändå ska byta till räcerkasetten, då när han ändå håller på kan han få instalera lite olja i navet istället...

H det bra alla vettiga konstgubbar, eller nåt :)

rikard skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH. Vem är denne
> cyklist????
>
> Det borde du nästan kunna lista ut på egen hand,
> om du har bra minne. =)
>
> --
> Sigma riders, we set the standard of deviation.
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> Se upp så du inte blir bannad!!!

Hehe, jag har nog inte så bra minne.....eller så har jag ett filter som raderar vissa messersmittar från mitt förås.:),,men jag är övertygad om att du kan påminna mig:)

Haha, suck, sjukt hög nivå på detta forum.

Besserwisser? Hmm, inte vet jag, förklarade bara lite skarpt att bara för att man köper ett King så slipper man inte serva det.
Och nej, som jag sa ovan har jag inte servat CK utan har en del polare som har/eller känner folk som använder det till trial och tydligen så ska det behöva servas en hel del. That's it.
Det låter ju för den delen inte heller som om ni har haft så stor erfarenhet personligen av CK förutom Rippa då. Eller?

För självklart är det bra. Det säger jag också, det är ju ett av de bästa naven som finns på marknaden helt klart. Men du, Oskar, verkar ha fått uppfattningen att om du köper ett sånt så kan du cykla i all evighet utan att behöva göra nåt åt navet, var bara det jag ville förtydliga.

Och angående Cyclecomponents så har jag för den delen bara bra erfarenheter. Förutom att jag fick fel styrstam en gång. Ringde samma dag som jag hämtade ut det och fick dagen efter den nya och en retursedel för den som var fel.

Men cyklist. lyft huvet från tangentbordet och läs lite vad som står innan du försöker hasta ur dig en massa besserwissefasoner.

Jag tror både jag rippa och b-o låg på ganska liknande nivå innan du hoppade in och tror att du är kung för att du jobbat i butik. Men skall vi hjälpa dig lite på traven då.

För det första. Anledningen jag sa att man inte skall triala på ett huginav kanske har någon annan grund än att det inte skulle hålla. Det finns annat som påverkar. Att få ett nav att hålla är inga probbs. Hugi är nog ett av de lättare där tom för de har stora klackar.

För det andra så är inte hugilösningen så jävla unik då CK fungerar på liknande sett + att de desutom har snedvridna splines vilket gör att det pressar ringdriverns enheter mot varandra.

Och varför lägga ner så mycket energi på att du vet så mycket om hur dåligt ck funkar när det bara är dina polare som har kört det?. Min gissning är att dina polare gjorde fel. För både mitt och rippas går som de skall.....................................Men jag är ändå inget CK fan. Hade det funntis ett bättre alternativ så hade jag valt det.

Och så dethär pinsamma snacket om att nybörjare inte bör lägga pengar på dyra grejjer. Om man är nybörjare eller inte har väll nada att göra med enns privatekonomi att göra. Denna diskution var uppe på frost och jag blev precis lika iriterad då som nu av denna barsnliga avundsjuka.

Har han råd med ett CK så kan jag lova att den cykeln kommer vara lättare att göra hop ´n go med än precis samma cykel med huginav. Visst. det kommer vara dyrare. men är man nybörjare så kommer manfortfarande ha nytta av detta,...Kanske tom mer då än när man är duktigare då man är duktig på att kompensera birster i cykeln.

Jag har aldrig sagt att b-o måste köpa ck. när han sa vad ahn skulle köpa så sa jag vilken färg jag tyckte och att han bör ha ståldrivern. Jag förespråkar inte CK som det ända navet.

Hmm, tittar inte på tangentbordet när jag skriver, men ja.
Och angående nivån så läste jag nån annan tråd där det skrevs om nån ram som hade gått av för denna Oskar och den var ju inte så het heller. Aja, whatever.

Hänger inte med riktigt i ditt resonemang om Hügi nu. Det håller, det hugger mycket tidigare än Shitmano och Onyx t.ex. och det är en tusing billigare än King. Tycker det låter som ett rätt bra nav att köra trial på.
Frågan är ju istället om det är värt att betala tusen kronor extra för att det ska hugga lite tidigare, som ett King. Visst, king har ju en del andra fördelar som lite bättre lager, bättre status och så vidare. Men ändå.

Haha, jadu, är ju rätt skoj det här. Jag lägger inte energi på att säga att CK är dåligt, isf är det missuppfattningen 2k5. Jag lägger energi på att säga att ett CK också behöver servas för att inte börja skippa och så. Jag sa ju nyss at CK är bra, skrev ovan "ett av de bästa naven som finns på marknaden helt klart." Så vem ska släppa ögonen från tangenterna?

Och detta med att nybörjare inte "ska" lägga pengar på dyra grejor. Ja, anledningen till att ajg säger att han inte behöver det utan kan köpa typ ett Hope istället är att jag själv köpte bättre grejor än vad jag behövde förut och inte blev en bättre cyklist för det, bara en som istället kunnat ha råd med lite annat.
Dock så är det självklart väldigt roligt med feta prylar, inget snack om den saken.
Och avundsjuka? Hehe, ne, inte direkt. Jag får väl erkänna att jag själv har bättre prylar än vad jag behöver och att det nog skulle vara ni som blev avundsjuka eller håna mig för vad jag har för prylar. Men, det jag menar med bättre prylar än vad jag behöver det är att jag alltid jämför med vad proffsen gör på prylarna. Och därmed kommer jag alltid ha bättre prylar än vad jag behöver, precis som många andra.

Summa summarum. Köp vad du vill Oskar. Det jag ville säga är att du nog får ta och leva med att alla cykeldelar kan behöva lite kärlek i form av service då och då om de ska funka top.

Cyklist skrev:

> Och angående nivån så läste jag nån annan tråd där
> det skrevs om nån ram som hade gått av för denna
> Oskar och den var ju inte så het heller. Aja,
> whatever.

Den tråden skämms jag som faen över, det va riktigt länge sen jag skrev nåt i den som hade med huvudämnet att göra... ush o fy för den..

> Summa summarum. Köp vad du vill Oskar. Det jag
> ville säga är att du nog får ta och leva med att
> alla cykeldelar kan behöva lite kärlek i form av
> service då och då om de ska funka top.
>
>

Det fattar jag åxå, jag ska köpa lite verktyg och plocka ner min hoj i vinter och gå igenom grejerna, för jag vill ha grejer som fungerar bra! :)

Cyklisten skrev typ ba: "Och avundsjuka? Hehe, ne, inte direkt. Jag får väl erkänna att jag själv har bättre prylar än vad jag behöver och att det nog skulle vara ni som blev avundsjuka eller håna mig för vad jag har för prylar. Men, det jag menar med bättre prylar än vad jag behöver det är att jag alltid jämför med vad proffsen gör på prylarna. Och därmed kommer jag alltid ha bättre prylar än vad jag behöver, precis som många andra."

Ooooh, jag blir säkert jätte avis om du lägger upp en spec här...

Väx upp.

Oskar_: Köp det du vill ha och som passar dina behov och krav. Om det då råkar bli King så tror jag du gör ett bra val. Och nej, jag kommer inte bli avundsjuk.

Muerto skrev:

> Oskar_: Köp det du vill ha och som passar dina
> behov och krav. Om det då råkar bli King så tror
> jag du gör ett bra val. Och nej, jag kommer inte
> bli avundsjuk.

Om ett King inte gör dig avis köper jag inte det :D :P

eller inte...

Aaah men suck. Ger nog snart upp nu.

Muerto: Var ju som så att herr Ville fick det att låta lite som att denna diskussion om för dyra prylar mer eller mindre alltid berodde på avundsjuka. Visst kan det nog vara en del av det hela, men i mitt fall är det inte det vilket jag försökte förklara med lite ironi (som du uppenbarligen inte uppfattade).
Det är tur att allt som sägs på internet måste tas på liv och död. Eller nåt.

Oskar: Japp, har du nån polare eller så som visar dig hur det går till första gången så är det plättlätt. Och det går nog finfint om du ger dig på ett nav eller två på egen hand också. Bara att läsa manualen ordentligt =)
Och jag kan faktiskt hålla med dig om att du vill ha ett nytt nav istället för Onyxet eftersom det ska användas till just trial. Det jag menar är att man kanske inte ska stirra sig blind på King.

Tillbaka
Topp