Hehe, blev tipsad om lite trådar på detta forum av en vän och jag måste medge att det ligger ju rätt illa till här.. Men tack för tipset Lucas =)
Brukar alltid vara en ytterst skötsam medlem på cykelforum, blivit VIP och så, men nu gäller det verkligen att behärska sig. *Djupa andetag*
Kan först kanske förtydligas att jag jobbat i cykelbutik i över fyra år, har mycket god mekvana och ännu bättre cykelvana. Eller nåt.
För en bunt med år sedan så köpte jag ett par beggade hjul till dh-hojjen, med ett DT Swiss Onyx där bak. Detta gav faktiskt upp efter ett tag i mitt ägande, men jag misströstade icke. Det var definitivt det lättaste nav jag någonsin mekat med. Var bara att lossa vänsterkonan, schlurp sa det så ryckte man ur axeln, sen var det bara att ta av bodyn med handen och så var navet mer eller mindre demonterat. Dock så tog väl jag och bytte ut det mesta däri så jag fick gå några steg längre i mekandet men för att bara smörja bodyn var det då sjukligt lätt att få isär.
Körde sedan ett DT Swiss 240S på trialen en säsong. Funka hur klockrent som helst. Urstarkt nav tack vare ratchet-mekanismen, navet har helt enkelt inga vanliga klackar som i ett "vanligt" nav utan två stycken stjärndrev som hugger mot varandra.
Så den som sitter och tror sig veta något och säger att DT kan man inte köra trial på han kan ju... Hmm... Självbehärskning var det.
Angående Chris King har jag aldrig varit dum nog att köpa ett, jag är bara en enkel amatör så jag inser att jag inte behöver sånt dyrt grejs. Men ja, det jag ville komma till är att de efter vad polare berättat (som haft såna/mekat med såna) behöver servas stup i kvarten. Visst, de hugger toktidigt, är starka och så men detta på bekostnad av att det behöver servas desto oftare.
Och det verkar det ju som om du inte vill göra, så varför köpa ett?
Men ska du tvunget ha ett nytt så är Hope det som gäller om du frågar mig. Ett Hope Mono Rear med stålbody. Kostar väl kring måttliga 1100:- eller nåt på CRC, har en enkel treklackskonstruktion men som verkligen är urstark. Behöver inte alls servas lika ofta som King, starkt och skippar mycket sällan och är otroligt prisvärt.
Jag har också varit i stadiet att man alltid velat ha det värsta, och jag har en hel del gånger köpt bättre grejor än vad jag har behövt. Dock ska det tilläggas, jag jobbar i cykelbutik vilket gör att man tack vare mer eller mindre rabatt kan göra detta också, utan att det blir dyrare.
Ni (på detta forum/du/vem som helst) får väl se detta som ett personangrepp bäst ni vill, I don't give a fuck, men du behöver fan inget King och på grund av att du kommer få meka med det stup i kvarten om det inte ska skippa låter det ju inte direkt som om du klarar av att ha ett King heller? Eller?
Dock så kan jag ju inte göra nåt när du säger "Men jag vill ha ett king :D blabla", men som sagt varnar jag dig för att du definitvt inte slipper meka bara för att du köper det dyraste. Tvärt om ofta.
Fast i och för sig är det nog möjligt att du nog bara tror jag är en av dessa kids du skriver autografer till. Men det är inte riktigt så, är bara en glad amatör som aldrig bli bra i sina egna ögon eftersom de som är bättre också utvecklas. Fast lite åstadkommer man ibland.
Ett exempel på att allt inte alltid behöver vara det värsta eller tiptop är väl att jag drog droppet på bilden här nedan två gånger men alldeles för lite luft i bakdäcket. Nån av gångerna landade jag dessutom över den plats på fälgen där den är skarvad, så den sprack upp lite. Men. Vet ni vad? Jag beställde en ny fälg (detta var alltså i somras) fast jag har inte orkat ekra på den än. Kör med den gamla än, och det har faktiskt funkat även om den är lite platt och halvvind.
Ähh, whatever, känns som om det kvittar vad man säger. Trodde detta var ett lite seriösare forum.
Bilden var det ja...