"Du, den där cykeln, den åker ut när vi flyttar ihop..."

floors

Aktiv medlem
... säger min kanske blivande sambo och en god vän till mig har precis blivit sambo med resultatet att hans fina cyclocross fick leta sig ned till källaren. This can't go on!

Med vilka argument lyckas ni vinna kampen mellan två kärlekar? Hit it!

Du måste skaffa fler cyklar helt klart.

Hittade texten jag letade efter:
Det börjar med en Cykel.

Skriver en (1) Cykel. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.

Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan känner du att du vill ha en Cykel till..!

För att ha en särskild att åka till jobbet på, eller för att du vill ha en orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet, miljoner anledningar till att ha en till Cykel. Även denna Cykel brukar partnern acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är väl för söt...".

Den tredje Cykeln, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?" och så vidare.

Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.

Den fjärde Cykeln är svårast, men klarar du den är du "hemma".

Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin...

När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att hon är irriterad över dina tre Cyklar och berättar sedan tårögt om "det fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din" första Cykel du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du bara köpa denna Cykeln så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så att säga de Cyklar du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Cyklarna för att få plats för din gamla ögonsten.

Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst!!!

Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som helst, för denna fjärde Cykeln är förutom att den är svårast att få till stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.

Du har nu fyra Cyklar (den du eventuellt var tvungen att lova sälja visade sig osäljbar - givetvis).

Du har nu grunden till riktig Cykelfetischism. Nästa steg är att plocka ned en eller två Cyklar i delar. En normal kvinna har mycket svårt att urskilja vilka delar som hör till vilken Cykel och hur många delar en Cykel faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par Cyklar i delar och så länge du alltid har en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det verkliga antalet hela Cyklar.

En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Cykel inne för något arbete. Du kan till och med köpa Cyklar och säga att det är för en Cykelkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt sex-sju Cyklar och har uppnått det perfekta stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar inte längre dina Cyklar som individer. Nu är de inte längre "den svarta, den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina jävla Cyklar". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och leva lyckligt i alla dina dagar!

Senast ändrad:
I ren protest köper du fler cyklar och kräver att hon flyttar in hos dig.
Då kommer det inte handla om mi casa su casa.

Allvarligt? Jag skulle inte flytta ihop med någon som sade så. Om mån måste "vinna" en sådan kamp redan nu, hur kommer det att gå framöver?

Välj bort tjejen, inte en chans att jag skulle gå med på det... tycker att det är ganska respektlöst att ställa såna krav, om det är allvarligt menat.

Eller så skaffar ni större lägenhet... Min sambo målar, så vi har nu en fyra med egna rum för våra hobbies... dvs atelje + cykelrum i lgh.

Thomas

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Flytta ner cykeln i källaren. Det är det värt.

... men det är så svårt att få plats med en säng jämte cykeln där uppe (jag har förrådet på vinden), eller hur tänkte du?

Jag vet inte riktigt om det finns några "rätt" och "fel". Jag har nog lite inställningen att hobbys som man har när man träffas är det inte riktigt läge att förhandla bort, men hittar man på nya grejer under tiden, då kanske man ska fundera lite.

Min fru tvingade mig ha cykeln i uthuset, självklart blev den stulen. Min 'nya' cykel som är en begagnad historia värd en tredjedel av den jag blev av med står mitt i hallen. Dåligt samvete regerar!

Sedan angående den roliga samlarmanitexten ovan , så har jag en i uthuset (min gamla fina 'första' racer ), en i carporten och väldigt sneaky en och en halv cykel till i smådelar, totalt mer än fyra. Jag har klarat målet!

Senast ändrad:
Men hur kan hon säga så? Ingen respekt för dig och dina intressen. Du kanske får förklara lite bättre vad en cykel är värd och varför man har den inne. Gillar hon dig på riktigt så löser ni det där så att båda blir nöjda. Ni får väl hitta en snygg lösning i nya lägenheten.
Lycka till!

Jag gjorde det enkelt för mig.
Köpte helt enkelt en racer o en MTB åt henne!
Nu hänger dom så snyggt brevid mina på rad.. o inte i källaren. :)

Utan att ha läst igenom hela tråden måste jag säga att det låter "förjevliggt". Så här såg det ut i en del av vårat TV rum i vintras, innebär det att "I´m a lucky boy" då?
CubeReaction.jpg

+1. Du måste var rak tillbaka så blir det inga problem. -"Då kommer vi aldrig att flytta ihop" är det självklara svaret ;-)

fredrikw skrev:
> Respekt för varandra och rak kommunikation
> räcker ofta långt.

Om förhållandet och tjejen är något att satsa på så är det sjuhelvetes mycket mera värt än "rätten" att ha sin hoj i lägenheten. Lösningen är i slutändan en större lägenhet så klart.

Man kanske skall börja med att fråga "varför" hon anser att den skall ut ... Är den anskrämlig? I vägen? Alla de problemen går att lösa på ett eller annat sätt.

Ta reda på anledningen, så kan vi diskutera lösningar sedan!

Absolut, det är bara att säga ifrån direkt.

När jag flyttade ihop med en tjej, då visade jag bilder på mina drömhögtalare, när hon sade att det är ok, då visste jag att den här tjejen pallar jag med. Kör den bilden för alla potentiella flyttaihop objekt. Säger de ja till de här i vardagsrummet, då gnäller de inte om cyklar i kontors/extrarummet.

IRS11.jpg

thomalin skrev:
> Välj bort tjejen, inte en chans att jag skulle
> gå med på det... tycker att det är ganska
> respektlöst att ställa såna krav, om det är
> allvarligt menat.
>
> Eller så skaffar ni större lägenhet... Min
> sambo målar, så vi har nu en fyra med egna rum
> för våra hobbies... dvs atelje + cykelrum i
> lgh.
>
> Thomas

+1
Sådana ultimatum ställer man helt enkelt inte. Man får alltid sin respektives hobby på köpet, vare sig man vill eller inte!

Att ställa ett sånt krav är ju att helt ignorera vem det är man flyttar ihop med och förminska dennes käraste intressen, för att uttrycka det hårt. Jag säger som RN - det "borde vara" skillnad på intressen man redan har när det är dags att flytta ihop, och intressen man skaffar sig. Det positiva är väl att den blivande sambon är tydlig med det nu och inte efter ni har flyttat ihop så att du iaf ges chansen att välja att inte flytta ihop utifrån detta.

Det är definitivt ett tydligt tecken på att det ska vara på hennes sätt, och det kommer att gälla allt. Lägg ner.

Först och främst så är ju helt fel att ställa ett sådan ultimatum av någon part. Sen tror jag definitivt att det bästa är att försöka engegera henne i hur man kan ha cykeln i lägenheten, så ta fram så många olika koncept som du bara kan på hur man kan förvara den (tex. tråden om just cyklar i lägenheter) och bolla ideér med henne om hur hon tycker att man kan göra det mest diskret.

Om det blir någon lösning som hon kan ta åt sig äran för så blir hon nog mycket nöjdare med det än om du det var du som kom med den lösningen från första stund...

KentS skrev:
> Min fru tvingade mig ha cykeln i uthuset,
> självklart blev den stulen.
Tvingade? Hur då? Med hot om våld och repressioner eller? Det är nämligen det som brukar betyda tvång. Säg som det är, du gav efter för att du är en mes.

Stå på dig! Det gjorde jag! Två år senare var problemet löst när hon slängde ut mig! Jag behöll givetvis cykeln jag "byggde" till henne.

Skaffa hus så är det perfekt att ha cyklarna, de föredetta cyklarna (projekten;)) mm i källaren. Behöver inte ens tvättas för att tas in!

Steg 1. Smyg in den i sovrummet
Steg 2. Du får en avhyvling o kontrar med att vara snäll och tar bort den ifrån sovrummet
Steg 3. sambon kommer hem o ser hojjen i hallen, hon frågar VARFÖR ÄR SKITCYKLEN KVAR I MIN LÄGENHET????!

Steg4. Du förklarar att hon fick sin vilja igenom genom att inte ha den i sovrummet, lika ska vara lika, därmed står den bra i hallen

...eller så är man vuxen och inser att en cykel - hur fin den är - inte hör hemma i vardagsrummet. Det finns förråd för sånt.

När jag studerade och bodde ensam på 30 kvm och inte hade något vidare förråd så hade jag cykeln i lägenheten någon gång, men det var mest för att meka (fanns dåligt med utrymmen för det i husets förråd) och före jag flyttade ihop med min fru. Visst, bor man i storstad med totalt usla förvaringsförhållanden och inte vet hur lås fungerar så kan jag förstå att man absolut insisterar på att få ha den inne... men annars så förstår jag nog att en kvinna / icke-cykelfrälst inte vill ha en cykel (eller tre) som står i hallen/arbetsrummet/vardagsrummet.

Som jag sa: det handlar inte om att bli fråntagen en hobby (förhoppningsvis består hobbyn av att cykla utomhus, inte av cykelförvaring inomhus), det handlar om att leva sig in i att det inte är naturligt för hela mänskligheten att ha cyklar inne i hus/lägenhet.

RazDuv skrev:
> Jag håller med alla ovan. Lägg ner. Hon kan
> omöjligt vara värd det.

Ja, det låter ju lysande. Vem skulle ge bort sin rätt till cykelförvaring inomhus mot chansen till något som eventuellt kunde vara livslång kärlek och vänskap?

Håll hårt på hobbyn och din tid, men låt henne slippa se cykeln hela tiden är mitt tips!

castrello skrev:

> Ja, det låter ju lysande. Vem skulle ge bort sin
> rätt till cykelförvaring inomhus mot chansen
> till något som eventuellt kunde vara livslång
> kärlek och vänskap?
>

Min livslånga kärlek accepterar mina hobbies och intressen. Det bygger liksom lite på det.
Vi har haft ett antal inbrott på våra vindar den tiden jag bott här. Min sambo inser att mina cyklar hade varit borta för länge sen om de stått i förrådet.
Sen kanske man inte behöver ha 5 cyklar i lägenheten men man kan ju ha en fin hoj i lyan och en sunkhoj i förrådet. Detta bygger så klart på att man fixar en bra plats till hojen i lägenhten och alltid tvättar av den innan man tar in den respektive städar om den drar in smuts.

Köp ett hus! Gärna ett med källare. Perfekt för din hobby, både förvaring, reparationer men också för din ack så välbehövda trainer/monark.

;~}

glitch skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ja, det låter ju lysande. Vem skulle ge bort
> sin
> > rätt till cykelförvaring inomhus mot chansen
> > till något som eventuellt kunde vara livslång
> > kärlek och vänskap?
> >
>
> Min livslånga kärlek accepterar mina hobbies och
> intressen. Det bygger liksom lite på det.
> Vi har haft ett antal inbrott på våra vindar den
> tiden jag bott här. Min sambo inser att mina
> cyklar hade varit borta för länge sen om de
> stått i förrådet.
> Sen kanske man inte behöver ha 5 cyklar i
> lägenheten men man kan ju ha en fin hoj i lyan
> och en sunkhoj i förrådet. Detta bygger så
> klart på att man fixar en bra plats till hojen i
> lägenhten och alltid tvättar av den innan man
> tar in den respektive städar om den drar in
> smuts.

Jag håller med dig om i stort sett allt du skriver. men jag höll inte med razduv för ni slrev inte på långt nör samma sak. Storstadsproblematik med inbrott i förråd förstpr jag givetvis.

Äger tre cyklar och det roliga är att frugan äger tre cyklar med=)
Fick henne att prova på MTB och cykla i skogen. Hon skaffade nästan en direkt, men hon cyklar inte speciellt mkt på den, då hon är orienterare i grunden och vill hellre springa i skogen.

Men den kommer ut lite då och då, och kommer säkert komma ut mera nu när lillgrabben vill följa med pappa på skogscyklingen.

Försök få henne att provcykla och förstå ditt intresse, så kanske hon förstår varför du vill ha den i lägenheten. Samtidigt som någon annan skrev, låt henne beskriva varför den skall ut!

Lätt, bara att säga vad den kostar och den gärna blir stulen. Att man därefter köper en minst lika fin cykel eller ännu dyrare. Det brukar ta död på diskussionen.

Skulle man nu ha ett uthus eller en källare där man med trygghet kan låsa in cykeln så skulle jag å andra sidan inte ha något problem med att ställa cykeln där istället. Sedan kan man ägna mycket tid i källaren med en öl och skruvande.

/Freddo

Känsligt ämne. Min sambo kände sig dum när min hoj blev stulen då jag på hennes begäran ställt den utanför. Nu har jag min tillfälliga cykel i hallen men den skall ner i cykel källaren så fort en ny ordentlig hoj är inskaffad.

Hon kände sig dum för att hon först när cykeln blev stulen förstod dess värde inte bara i pengar utan även för mig och mitt välbefinnande. Visst den monitära delen av det kommer hon nog aldrig förstå men cykling som träning etc förstår hon mycket bättre nu och nu är det hon som frågar om jag inte ska ut och träna och kollar efter smarta förvarings lösningar.

Tror bara att tar man tid att prata om det så kommer ni nog fram till en lösning. Min sambo har en sko garderob som jag inte förstår mig på men det gör henne lycklig. Give and take my friend!

När vi flyttade ihop så var var cykelförvaring inomhus ett krav från min sida. Lika självklart som att hennes hund inte skall sova på parkeringen. "Hundar bor i hundgårdar, inte inomhus!"

Så sambons ihopflyttningskrav blev då en 3:a så cyklarna kunde förvaras där ingen behöver se dem. Så nu står cyklarna och myser i värmen tillsammans med mina kameror och sambons hundservicegrejer (bl.a. ett gigantiskt trimbord i stål!).

Ett hobbyrum i lägenheten borde med andra ord kunna lösa dina problem.

castrello skrev:
> (förhoppningsvis består hobbyn av att
> cykla utomhus, inte av cykelförvaring inomhus)

Inte helt självklart för en del.

castrello skrev:
> RazDuv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag håller med alla ovan. Lägg ner. Hon kan
> > omöjligt vara värd det.
>
>
> Ja, det låter ju lysande. Vem skulle ge bort sin
> rätt till cykelförvaring inomhus mot chansen
> till något som eventuellt kunde vara livslång
> kärlek och vänskap?
>
> Håll hårt på hobbyn och din tid, men låt henne
> slippa se cykeln hela tiden är mitt tips!

Om hon upplever det som ett problem redan innan man har flyttat ihop då skulle jag inte satsa många slantar på att det blir så livslångt... OK om det hade varit en vana man lade sig till med efter nåt år. Jag skulle sprungit. Eller cyklat kanske.

Frolicc skrev:

>
> Så sambons ihopflyttningskrav blev då en 3:a så
> cyklarna kunde förvaras där ingen behöver se
> dem. Så nu står cyklarna och myser i värmen
> tillsammans med mina kameror och sambons
> hundservicegrejer (bl.a. ett gigantiskt trimbord i
> stål!).
>
> Ett hobbyrum i lägenheten borde med andra ord