"Du, den där cykeln, den åker ut när vi flyttar ihop..."

Jag är nog Sådan Där Kvinna - jag irriterar mig vagt på alla cyklar i vår trea (för tillfället sex stycken, inklusive en Brompton). I mina drömmars lägenhet ingår inte en endaste cykel som inredningsdetalj!

Å andra sidan: jag har böcker. Många böcker. Sex bokhyllor fulla! Jag tycker dessutom om hamstrar, som mest hade vi tre stycken. Om pLu meddelade att nu är det minsann slut på bokinköp, nu blir det inga fler fröätande pälsbollar så skulle jag skratta åt honom.

Cyklarna får vara kvar. Igår hängdes dessutom räsercyklarna upp på ställning i hallen, så det ser nästan bra ut...

Senast ändrad:
Min tjej har både sin XC och Freeride hoj i lägenheten... :)
Har nog ett rätt bra liv när man tänker på det... <3

Mitt ex gillande bara inte att cyklarna syntes i lägenheten. Så länge de hon inte såg dem så var hon nöjd och glad. Men kolla runt efter olika förvaringsgömmor. Det är faktiskt inte så svårt att gömma undan åtminstone en cykel. Under sängen är ett perfekt alternativ. Det brukar kunna vara ett bortglömt förvaringsutrymme. Bygg egna sängfötter eller kolla med någon snickare/sänghandlare. Det brukar gå att fixa sängfötter som är höga nog att gömma undan en MTB under sängen utan att skada den. Racern fick stå i klädkammaren. Men kommunikation och kompromisser brukar lösa de flesta problem.

Det som inte gick att gömma undan var dock min gamla fina (enligt henne hemska) elorgel.

Vad skönt det är med stort hus och stort garage. Jag tror inte ens hustrun märker om det kommer in en ny cykel i garaget.

Är det någon mer än jag som lagt märke till en ganska rolig detalj i amerikanska TV-serier? I 9 fall av 10 (om inte mer) så kan man skönja en cykel i lägenheten (oftast hängande på väggen i hallen). Och då pratar vi inte cykel för >30.000kr utan en helt vanlig standardcykel. Ibland undrar jag om det inte bara är vi svenskar som måste ha den perfekta lägenheten att visa upp för sina vänner och bekanta som överhuvudtaget reflekterar över huruvida en cykel passar in i stilen eller ej...

phu skrev:
-------------------------------------------------------
> Och då pratar vi inte cykel för
> >30.000kr utan en helt vanlig standardcykel.

Japp, en standard-Klein exempelvis.
Seinfeld_s8e16.jpg

Mathias B skrev:
> Det som inte gick att gömma undan var dock min
> gamla fina (enligt henne hemska) elorgel.

Elorgel har jag också haft men den skänkte jag bort. En gammal Viscount tror jag det var.
Vad har du för elorgel? En Yamaha? Hammond?

Fö, så tycker jag inte cyklar passar i lägenhet. Möjligtvis balkongen men att bo i en lägenhet där det bara dräller med cyklar? Njae, det finns väl källarförråd?

Men som alla påpekat, utan kommunikation och kompromisser kommer man inte långt med nåt överhuvudtaget i ett samboförhållande (inte i något annat förhållande heller för den delen).

Min flickvän började cykla förra året, då köpte hon en ganska basic HT, i våras blev det en rät fin heldämpad och nu har hon köpt en cross. Jag har min Am hoj och en SS för att åka till tåget och ICA. Hon har dessutom en 600cc motorcykel ståendes. Vi har ett sketabra förråd så där bor tre cyklar crossen står i hallen och motorcykeln utanför dörren.(vi bor i en lägenhet i ett tvåvningshus och bor på bottenvåningen). Ibland står våra heldämpade hojar i hallen, när MC'n måste stå i förrådet.

Men jag hade liknande problem med ett ex, då fick mina cyklar(jag hade flera då) stå i cykelförrådet. Kändes inte bra.

phu skrev:
> Ibland undrar jag om det inte bara är vi svenskar
> som måste ha den perfekta lägenheten att visa
> upp för sina vänner och bekanta som
> överhuvudtaget reflekterar över huruvida en
> cykel passar in i stilen eller ej...

Vem har sagt att den andra personen i ett förhållande inreder efter bekantskapskretsens tycke och smak? Jag tycker obra om att ha tre cyklar i hallen (även om det iofs inte är direkt fult) eftersom det utesluter sko- och hatthylla; jag ogillar två cyklar i gästrummet eftersom de är i vägen för balkongdörren, etc.

När jag träffade min tjej hade jag fem hojar i lägenheten. Efter en tid sålde jag två av dem och plötsligt hade jag ju "bara" tre kvar. Numera har jag även lurat in henne på att gilla cykling och då knorras det inte om hojarna i lägenheten. Det smidiga är att vi är lika långa och därmed kan hon använda min ena hoj när vi ute, och då ökar hennes förståelse än mer. Hon tränar själv löpning och var i början av av vår relation skeptisk till cyklingen. I alla fall till jag tog med henne ut på en fin lagom lång runda en varm solig och vindstilla sommarkväll. Efter det förstod hon varför man cyklar och pratar nu om att själv skaffa en egen hoj. Den hojen får självklart bästa platsen när den dyker upp.

Men som sagt, man får ha förståelse för allt tjejskit de kommer släpande med, femtioelva burkar konstiga dyra specialsalvor och inpackningar. Ja drösvis med skumma smörjor man aldrig ens hört talas om men som tydligen är helt livsnödvändiga eftersom huden annars torkar ut. Konstigt att man själv har överlevt.

Nya radhuset får ett särskilt hobbyrum, för cyklar och bord för symaskin och pyssel. Det senare för mig och det senare för henne.

Supersonic skrev:

> Men som sagt, man får ha förståelse för allt
> tjejskit de kommer släpande med, femtioelva
> burkar konstiga dyra specialsalvor och
> inpackningar. Ja drösvis med skumma smörjor man
> aldrig ens hört talas om....

Som: litiumfett, olika sorters kedjeolja beroende på väder, gaffelolja, avfettningsmedel, en speciell tvättmanick för kedjan osv....? :P

floors skrev:
> ... säger min kanske blivande sambo och en god
> vän till mig har precis blivit sambo med
> resultatet att hans fina cyclocross fick leta sig
> ned till källaren. This can't go on!
>
> Med vilka argument lyckas ni vinna kampen mellan
> två kärlekar? Hit it!

Har du gjort slut än? ;)

Som mest 3 cyklar i lägenheten, just nu 2 st, i vardagsrummet med tillhörande cykelhörna.

Vi har nog ett livsstilsboende anpassat efter våra egna behov. Motiv till omfattande cykling och cyklar inne är så klart en långsiktig plan att må bra resten av livet och inte bli en otränad och slö sambo med överdimensionerad konsultmage.

Nu har jag och min flickvän inte flyttat ihop ännu men jag löste problemet genom att få henne att köpa en egen racer, nu står båda i min lägenhet och det kommer nog inte bli några problem framöver :)

MTBiker skrev:
> Vad skönt det är med stort hus och stort garage.
> Jag tror inte ens hustrun märker om det kommer in
> en ny cykel i garaget.

+1 Och skulle det, rent teoretiskt, bli fullt med cyklar i garaget får jag helt enkelt börja fylla upp vinden ovanpå garaget. Finns fördelar med att vara lantis ibland... ;-)

Jag kanske är en lucky boy men just nu har vi varsin MTB och varsin Racer stående i vårt sportförråd där vi även huserar skidor för längd och utför, varsin golfbag, en våtdräkt samt en kajak. Lilla frun hade tidigare också en kajak men paddlade nästan aldrig, hon kan dock tänka sig en tvåmans, måste bygga ut förrådet då för en sån är ofta längre.

Nu gäller det bara att kunna övertyga henne om bakdämpat också...samt att jag behöver Ultegra elektrisk till våren och nya carbonhjul och nya skidor också och lite allt möjligt annat....

Sportprylar kan man ha hur mycket som helst!

Ing

IngvarW skrev:
> Sportprylar kan man ha hur mycket som helst!

Fel. Du kan bara ha en pryl för varje gren och användning, tex kan du bara ha ett par telisskidor, en telisjacka, ett par telisbyxor osv. Telis går att dela upp sub-grenar, tex lössnö-, pist- och puckeltelis.

P

Freddie L skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad skönt det är med stort hus och stort
> garage.
> > Jag tror inte ens hustrun märker om det kommer
> in
> > en ny cykel i garaget.
>
> +1 Och skulle det, rent teoretiskt, bli fullt med
> cyklar i garaget får jag helt enkelt börja fylla
> upp vinden ovanpå garaget. Finns fördelar med
> att vara lantis ibland... ;-)

+2 Garage var det första jag skaffade när vi köpte villa här ute i förorten. Där kan jag ha mina leksaker. 3 cyklar, en endurohoj, en snöskoter, vindsurfingbräda, 4-5 par skidor och en porsche. :)

Skulle nog aldrig kunna flytta tillbaka till stan.

Tillbaka
Topp