Dubbdäck 2019/2020

Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:
Fjärdebrunn sa:
Dubbdäck är väl för vägen?
+1
Bara egoistiska ligister kör dubbdäck i skogen. Finns väl inget som ger så mycket skador på berghällar och trädernas rötter som dubbdäck.

Sant. Glömde skriva att jag inte bor i Stockholm. När det är vinter här så ligger snötäcket ända upp till trädkronorna, absolut omöjligt att gräva sej ner till några rötter och hällar. När det är vinter här biter inget salt på isen. Vägarna består av metertjock spårig och räfflad is.

Dubbdäck 2019/2020
Tycker tyvärr att hållbarheten på ISP har blivet sämre, torkar snabbare och slits mer än äldre modeller.

Tyvärr har jag inte hittat något bättre alternativ.

Dubbdäck 2019/2020
Dubbdäck 2019/2020
Ja precis. Kedjorna är ju ingenting jämfört med hur mycket hydraulolja dom där ständigt havererade bestarna spyr ur sig. Finns en anledning att dom brukar ha egen slangpress ?.

Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:
Eveningstar sa:
ooms sa:
Fjärdebrunn sa:
Dubbdäck är väl för vägen?
+1
Bara egoistiska ligister kör dubbdäck i skogen. Finns väl inget som ger så mycket skador på berghällar och trädernas rötter som dubbdäck.
Skogsavverkningsmaskiner, helst med snökedjor.
Också jämför vi äpplen med päron igen... dvs skadegörelse med skörd. Suck.
Bryr sig berghällarna om det var skörd eller inte när det ser ut som fan efteråt?

Dubbdäck 2019/2020
Här kom jag farandes ner en gång UTAN dubbdäck och fick en riktigt pulshöjare för att sedan dratta omkull, önskar jag hade haft dubbdäcken på den gången så som på klippet, då hade det jag inte halkat omkull, det gick bra den gången, det är lite som med hjälm, 99% onödigt men när man vurpar så är den inte i vägen!

Is med ett lager vatten på ytan!

Senast ändrad:
Dubbdäck 2019/2020
För pendling (även om TS kanske pratar skogskörning) anser jag att Contis nya dubbdäck är vida överlägset Schwalbes dito. Den enda anledningen att köpa dåliga Schwalbe är priset (men med deras dåliga kvalitetskontroll blir det väl inte ens billigare i slutändan för de flesta).

Dubbdäck 2019/2020
När det är väldigt isigt kör jag ett par 15 år gamla 26" Nokian, såna som heter Suomi Tyres Extreme nu för tiden. Tjocka och styva i gummit, ingen njutning direkt, men dom håller år efter år och har bra fäste. Klarar även riktigt spåriga förhållanden. Vid stora snömängder kör jag fatbike, hinner det tinan innan hemfärd blir man straffad av enorma mängder blött sprut.

Dubbdäck 2019/2020
Lejon sa:
För pendling (även om TS kanske pratar skogskörning) anser jag att Contis nya dubbdäck är vida överlägset Schwalbes dito. Den enda anledningen att köpa dåliga Schwalbe är priset (men med deras dåliga kvalitetskontroll blir det väl inte ens billigare i slutändan för de flesta).

Hur är dom bättre att åka på? Berätta.

Dubbdäck 2019/2020
Salabaladala sa:
Lejon sa:

Hur är dom bättre att åka på? Berätta.
Se tråden om dem, där har jag skrivit. Den låg på förstasidan igår om jag minns rätt.

Dubbdäck 2019/2020
I vintras pendlade och grusåkte jag med Schwalbes dubbfria vinterdäck. För stockholmsvinter och Erstaviks is/snötäckta grusvägar fungerade det utmärkt. Inga dubbpunkor heller!

Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:

Menar du kanske att vi jämför fritidsintressen med exploatering av naturresurser? Eller friskvård med skövling?

Det finns många sätt att vrida orden till sin fördel. Ungefär som när vissa jägare blir så förbannade att blodådrorna i tinningarna håller på att spricka när folk inte förstår att låta dem VÅRDA VILTET efter eget tycke. Jag beundrar de som är så mån om de vilda djuren att de vill vårda dem, försök bara föreställa er hur skulle djuren ha klarat sig utan viltvård!

Vargen verkar speciellt i behov av vård. Man måste vårda bort vargarna så att de inte dödar en massa älg. Älgen äter visserligen upp skogen om de blir för många, men det löser man genom att förvalta älgstammen också.

(Här tänkte jag skriva ett långt stycke text som avslutades med något om Hitler så vi tillfredsställer Godwins lag direkt, men jag måste hinna jobba lite också)

Men nu handlar ju tråden om dubbdäck.

Senast ändrad:
Dubbdäck 2019/2020
zanoii sa:
ooms sa:

Menar du kanske att vi jämför fritidsintressen med exploatering av naturresurser? Eller friskvård med skövling?
Nä, du använder fel ord. Fritidsintresse med skogsbruk är mer korrekt. Eller nöje med nytta.
Ingen tycker det är ok att gå in och trampa ner någons trädgårdsland, men det är helt ok att trädgårdsägaren på hösten river upp alla grönsakerna. Det är precis samma sak här.

Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:
zanoii sa:
ooms sa:

Nä, du använder fel ord. Fritidsintresse med skogsbruk är mer korrekt. Eller nöje med nytta.
Ingen tycker det är ok att gå in och trampa ner någons trädgårdsland, men det är helt ok att trädgårdsägaren på hösten river upp alla grönsakerna. Det är precis samma sak här.

Men det är ok att sabba någon annans tråd?

Dubbdäck 2019/2020
27,5+ däck med dubbar, typ 2.8-3.0", någon som har några tips för bra funktion och pris?

Har själv kört en del på Suomi däck, 29" kanttråd. Tunga som as men ger ju bra träning...

Dubbdäck 2019/2020
Miss Lycka 2.0 sa:
Schwalbe Winter 30-622!

Jo.... Fast jag får dem inte att hålla som bakdäck. Fram fungerar det bra, men bak... nä.... Så jag har hittat ett bakdäck som håller, får plats och greppar hygglig. Tyvärr känns det som man har punktering, ekerbrott och slut hjullager när man cyklar med det. Man kan inte få allt....

Dubbdäck 2019/2020
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Schwalbe Winter 30-622!

Jo.... Fast jag får dem inte att hålla som bakdäck. Fram fungerar det bra, men bak... nä.... Så jag har hittat ett bakdäck som håller, får plats och greppar hygglig. Tyvärr känns det som man har punktering, ekerbrott och slut hjullager när man cyklar med det. Man kan inte få allt....
Var det Suomi vad-det-nu-heter?

Senast ändrad:
Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Schwalbe Winter 30-622!

Skinny Freddie?

Dubbdäck 2019/2020
Murdock sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Schwalbe Winter 30-622!

Skinny Freddie?
Så hette det nog, ja.

Dubbdäck 2019/2020
Cannondale jekyl 1000 sa:
Snart kommer snön. Finns det några nyheter på marknaden eller är det fortfarande icespiker pro som gäller?

Undrar samma sak men det var då ett jävla jiddrande här.

Körde ice spiker pro förra vintern och det som är kvar är ett bra framdäck och ett kasst bakdäck. Vore kul med ett däck som inte tappar hälften av dubben och trasas sönder. Men å andra sidan, vilket grepp!

Hur står sig suomi tyres motsvarighet mot ice spiker?

Dubbdäck 2019/2020
ooms sa:
Murdock sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Schwalbe Winter 30-622!

Skinny Freddie?
Så hette det nog, ja.

Jag lade upp mina erfarenheter på resentionssidan.

https://happyride.se/recensioner/cykeldack/suomi-tyres-skinny-freddie-w104-30-622.html

Säger som jag säger där. Har du plats för bredare däck så titta vidare. Är du olycklig nog att bara ha plats för 30mm och du inte får SW att hålla så är detta ett ok däck. Största nackdelen är känslan - känns som man har punktering....

Dubbdäck 2019/2020
Lejon sa:

Schwalbes dubbdäck kan jag skriva under på att de blir dyra i drift. Kvalitetskontrollen verkar usel på schwalbe nuförtiden, ALLA däck jag köpt av detta fabrikat har gått sönder. Ett par schwalbe century sprack bägge mellan däcksida och kanttråd (korrekt däcktryck hela perioden innan), ett schwalbe marathon som sprack i fogen mellan slitbana och gummi, tre uppsättningar schwalbe winter som baklängespunkterat (de två sista setten köptes parallellt, när det påstods att problemet skulle vara löst.

Dubbdäck 2019/2020
Köpte ISp 27,5x2.6 för 740 kr på rosebikes nu i höstas. Kollade även på suomi fat Freddie 3.0 å 45nrth. 45nrth föll på priset å suomi var även de dyrare plus väger 1500gram å tydligen svår att sätta upp tubeless.

Men som sagts ovan är ju liteskin jäkligt känsliga, å kval kontrollen verkar sådär, har fått returnera ena nu pga två ”sprickor” därgummit från slitbanan övergår till sidewallen. Fattar inte varför de inte gör dem i snakeskin och tlr. Fick mina täta dock efter lite stökande å 140ml gucka

Bild nedan på isp 2.6 vs rekon+ 2.8

Bilagor

• 788A68AD-0F3B-422B-8E4E-A6D2B31DE152.jpeg
    788A68AD-0F3B-422B-8E4E-A6D2B31DE152.jpeg
    274.4 KB · Besök: 152
  • 585718F5-7C65-4087-9020-696D1E0796E8.jpeg
    585718F5-7C65-4087-9020-696D1E0796E8.jpeg
    191.7 KB · Besök: 146
  • 170B8E66-BB1C-4DAD-94FC-DEF166A7C7E4.jpeg
    170B8E66-BB1C-4DAD-94FC-DEF166A7C7E4.jpeg
    270.8 KB · Besök: 171
  • E48E8A16-06AC-428B-A522-BEACA08E3A03.jpeg
    E48E8A16-06AC-428B-A522-BEACA08E3A03.jpeg
    388.4 KB · Besök: 164
Dubbdäck 2019/2020
Isp evo liteskin efter 2 säsonger.....

Bilagor

• EC078AB6-5921-4D54-813E-0241707E831E.jpeg
    EC078AB6-5921-4D54-813E-0241707E831E.jpeg
    500.4 KB · Besök: 194
  • 4AAB7B88-1B89-495D-9054-D7312E2CCB0E.jpeg
    4AAB7B88-1B89-495D-9054-D7312E2CCB0E.jpeg
    350.8 KB · Besök: 133
Dubbdäck 2019/2020
Martinmat sa:
Köpte ISp 27,5x2.6 för 740 kr på rosebikes nu i höstas. Kollade även på suomi fat Freddie 3.0 å 45nrth. 45nrth föll på priset å suomi var även de dyrare plus väger 1500gram å tydligen svår att sätta upp tubeless.

Men som sagts ovan är ju liteskin jäkligt känsliga, å kval kontrollen verkar sådär, har fått returnera ena nu pga två ”sprickor” därgummit från slitbanan övergår till sidewallen. Fattar inte varför de inte gör dem i snakeskin och tlr. Fick mina täta dock efter lite stökande å 140ml gucka

Hur bred fälg använder du? Har du lust att mäta bredden på ISP 2.6 och redovisa här?

Dubbdäck 2019/2020
Doctor C sa:
Martinmat sa:

Hur bred fälg använder du? Har du lust att mäta bredden på ISP 2.6 och redovisa här?

Kan mäta imorrn, kör dem på ett par race face AR40 så innerbredden är 40mm

Tillbaka
Topp