Dubbdäck för cykelpendling?

Uffemtb

Ny medlem
Undrar om ngn kan tipsa om vilken typ av dubbdäck man ska ha för cykelpendling in till city (Stockholm) Jag har 6 km enkel väg in till jobbet. Cykeln jag kör med är en gammal mtb (citybike) med mtb däck, 26''.

Nokian 300dubb fungerar bra, och man vill nog ha grepp när man cyklar i stan.

Det kommer jag ha i Stockholm i vinter (cyklar igenom city)

Senast ändrad:
Köp ett par På XXL när dom kör kampanj, dom har Nokian-däck med olika antal dubb och brukar köra fina priser på dom.

Måste ju finnas massor av dubbdäcktrådar...

Nåväl:

- Undvik Biltemadubben. De är/har hittills oftast varit gjorda av vanligt konstruktionsstål, eller kanske mjukost. Hursomhelst så tar de slut fort om du hamnar på barmark. De andra, Kenda, Schwalbe och Nokian, eller vad de nu heter numera har alla hygglig dubbkvalitet.

Schwalbe gillar att köra två rader dubb rätt långt ut från mittlinjen. Teorin är att vid torrt väglag har man högt tryck, och rullar på gummit mellan dubben. På snö/is sänker man trycket så att dubbarna går in ingrepp.
Jag fick aldrig det där att funka riktigt, utan föredrar dubbar som går i ingrepp jämt.
Sen är det egentligen bara en kompromiss melland dubbantal(=isgrepp) och tolerabelt rullmotstånd.
Jag gillade egentligen Nokias 106-or. De rullade bra, knattret från dubbarna varnade folk att man var på väg, och greppet var nog för att man skulle kunna korsa isfläckar med en gnutta försiktighet och gott förtroende. Men de var urkass i bara några centimeter kramsnö. Och efter några läskiga kast på spårigt underlag(längs skeppsbron FFA) så började jag byta upp mig till högre dubbantal.
288 greppade bra, men rullade nåt makalöst trögt.
160 var inte en tillräcklig förbättring från 106-orna(men mycket bättre i snö).
Förra året körde jag på 244, som verkar vara en hygglig kompromiss.
Överkomligt rullmotstånd och bra grepp över kanter.
Har funderat på att ha dubbla par vinterhjul. 106-or för stockholmsk normalvinter och 288 just efter snöfallen.

Jag körde Marathon Winter med 240 dubb förra vintern. Inget vidare i lös snö eftersom mönstret är rätt grunt men de rullar ganska bra på asfalt och greppar riktigt bra på blankis. Här i Göteborg är det oftast de två senare och väldigt sällan det första så de fungerar bra. Sambon har samma i 26" variant med 200 dubb på 1,75" bredd. Verkar fungera bra de också.

Jag kör halvhårt tryck på dem hela tiden, inte provat att anpassa efter väglag eftersom jag då skulle behöva ställa mig utomhus och pumpa och sen gå in med pumpen igen. Inget man gör på morgon direkt.

Senast ändrad:
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
>> > Jag gillade egentligen Nokias 106-or. De rullade
> bra, knattret från dubbarna varnade folk att man
> var på väg, och greppet var nog för att man
> skulle kunna korsa isfläckar med en gnutta
> försiktighet och gott förtroende. Men de var
> urkass i bara några centimeter kramsnö.

Att de var dåliga i snö borde ju inte ha något med dubbantalet att göra. Det torde väl vara däcksmönstret som avgör snöegenskaperna. Åtminstone är det ju så när det gäller bildäck.

Jag kommer själv troligen att köpa W106 till vintern. Efter att ha läst några hundra foruminlägg har jag kommit fram till att de verkar vara värda att pröva.

Jag har bara använt Nokian W240 dubb men är helnöjd. En hel del verkar nöjda med typ W106 men jag har inte vågat köra på däck som inte har kantdubbar eftersom jag är rädd att tappa fästet i sidled när man kommer på ojämn/slaskkörd is.

Köpte för övrigt mina på XXL när dom hade halva priset på dem som de säkert har i höst/vinter igen, mycket prisvärt.

Senast ändrad:
Är riktigt nöjd med mina Schwalbe Snow Spiker, de har funkat i 5 år och jag har aldrig halkat. Det är få dubb men räcker för både snö och is på pendlingen. Behövs inte 396 dubb för pendling på cykelbanor så titta på nåt med glest med dubb. W106 är nog bra, lagom med dubb.

Jag slänger på dubbdäcken efter höstens första nära-döden-upplevelse orsakad av halka och plockar av dom nån gång fram åt vårkanten när fågelkvittret skvallrar om att det går mot varmare tider.
Fast ibland är man ju så klart sugen på att ha ett par extra hjul så man snabbt kan skifta. Men jag har inte riktigt så långt att jag kan motivera mig att göra det.

Ok, det finns alltså inget entydigt svar mao. Tja det beror ju på vad man vill ha, lågt rullmotstånd eller bra grepp. Men panelen tycker alltså att 106 är ok och att 240 i princip är max antalet. 300 verkar vara för mkt dubb o därför trögrullade. När brukar ni lägga om till dubb, typ nu eller i oktober?

Nokian WCX300.

Bra grepp och bra för benen då man får trampa en del. Sedan hörs man tydligt när man kommer.

Tycker de är bättre än de Nokian Extreme 296 jag hade förut. De var jädra tunga och gav gyroupplevelser som var lite läbbiga.

;-)

dobi skrev:
> fortsätter att kapa tråden bara lite.
>
> Får hem min Canyon Yellowstone 4.0 imorgon. Står
> att det är specade med Alex DP 20 hjul.
> http://www.singletracks.com/bike-reviews/Rims/Alex
> -DP20-(Disc)_2787
>
> Kan någon länka till motsvarande? om jag vill
> skaffa ett till par för vinterdubbsen.
>
> Kan man gå till sin lokala handlare, kommer han
> ha det jag behöver inne?
>
> ja, jag är en total novis.

Vilka skivbromshjul som helst med samma storlek på skivan ska passa. (Jo du kan flytta över skivan, men då var det ju inte längre en så snabb lösning.)
Med skivbroms blir det ju mindre slitage på fälgen o lite av vitsen med sunkhjul på vintern försvinner. Men anledningen att byta snabbt finns kvar. Antingen köper du ett par till justa hjul o sätter vinterdäck på, eller ett par fulhjul på biltema.

Alltså... jag försöker verkligen hitta, men går inte så bra. Jag behöver alltså ett set hjul.
dessa passar kanske? står 26".

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=11301&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Sen så var det ju skivbromsar också,
min canyon skulle vara utrutstad med Avid, Elixir 1

Så behöver alltså sånna till det nya hjulparet också?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...xtra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=AVI0180-Br x2

+ däcket då.

Blir ju över 2000.... blir nog att använda samma hjul som följer med :p men det kanske duger... aldrig cyklat under vitern förut.

Jag har kört WXC300 i två vintrar nu. Fungerar utmärkt för pendling och man behöver ingen ringklocka. Greppet på blankis är ungefär likvärdigt med rullgrus på torr asfalt tycker jag. Funkar men är inget supergrepp egentligen. Vågar inte lägga ned cykeln allt för långt i kurvorna, men det är mest ovana kanske. Isiga uppförsbackar, frusna insjöar osv är inga problem. Men se upp när du ska kliva av cykeln. Bland det farligaste man kan göra. Det lovar jag.

Sedan lär man sig efter ett tag att även andra väglag fungerar annorlunda än vad man är van vid. Betongplattor är hala. Nedslitna brunnslock är såphala. Torr asfalt ger superfäste (Dubben hakar i ojämnheterna i asfalten, så lås inte bakhjulet). Gräs/grus/snö/lera ger bra fäste. Men gladast blir man ändå när man ger sig ut i skogen. Inget biter så bra på algbeväxta spänger som dubbdäck. Funkar lika bra oberoende om de är torra, blöta, eller frusna spänger. Dubben biter tag direkt i träet. Underbart. Kommer på mig själv ibland på sommaren med att önska att jag hade dubbdäcken på när vissa spänger skall passeras.

Men iår blir det pendling på 28" hjul. W240 om det får plats i ramen/innanför skärmarna.

dobi skrev:
> Har ni ett par separata hjulpar till dubbsen eller
> byter ni däck på nuvarande hjul?

separat vinterkräkcykel med Nokian W240.

dobi skrev:
> Alltså... jag försöker verkligen hitta, men
> går inte så bra. Jag behöver alltså ett set
> hjul.
> dessa passar kanske? står 26".
>
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SHI1615&avd=1&Ref=&ar
> tgrp=11301&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
>
> Sen så var det ju skivbromsar också,
> min canyon skulle vara utrutstad med Avid, Elixir
> 1
>
> Så behöver alltså sånna till det nya hjulparet
> också?
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?avd=1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=AVI
> 0180-Br x2
>
> + däcket då.
>
> Blir ju över 2000.... blir nog att använda samma
> hjul som följer med :p men det kanske duger...
> aldrig cyklat under vitern förut

Du behöver inte ha hela bromsarna, eller byta reglage, bara en bromsskiva på hjulet. Vilket du ju kan spara in om du flyttar skivan ifrån de andra hjulen, men då tar det mer tid. O poängen är att kunna byta snabbt. Istället för att plocka av hjulen->tömma däcken->dra av dem->dra på de andra-> pumpa upp dem->sätta på hjulen, bara plocka av det ena paret o sätta på de andra. Slippa cykla med dubb när det inte hade behövts o slippa stå med lång näsa när det frusit på igen.
Du måste heller inte ha flera hjulpar, det är bara enklare.
Jag vet inte hur mycket mer lager slits av vinterkörning, det som verkligen tar stryk är fälgen när fälgbromsen mosar in snöslask o grus. Det slipper du med skivbroms, så då är det inte för att spara dina stackars hjul utan för att göra det enklare för dig själv du skulle ha flera hjul.

Jag rekommenderar Nokian Mount & Ground som pendlardäck. Rullar mycket lätt för att vara dubbdäck, är relativt billiga och räcker nästan i en evighet... Nackdelar; tunga (nästan 1kg styck) och liten luftkammare. Vad som funkar bra på vinterns pendlingssträckor handlar ju lite om var i landet man bor, men jag tycker att man klarar sig bra med dessa däck. Schwalbes Ice Spiker / Ice Spiker Pro och Nokian WXC är ju fina däck men dom gillar jag bättre för ren XC-racing på vintern. Ice Spiker Pro slits mycket fort om man tvingas köra mycket på ren asfalt pga av sin mjuka gummiblandning (dubben klarar sig dock bra) och det kan ju vara lite surt med tanke på priset...

+1 på att undvika Biltemadäcken. Dom är bortkastade pengar...

anders_ skrev:
> Jag har kört WXC300 i två vintrar nu. Fungerar
> utmärkt för pendling och man behöver ingen
> ringklocka. Greppet på blankis är ungefär
> likvärdigt med rullgrus på torr asfalt tycker
> jag. Funkar men är inget supergrepp egentligen.
> Vågar inte lägga ned cykeln allt för långt i
> kurvorna, men det är mest ovana kanske. Isiga
> uppförsbackar, frusna insjöar osv är inga
> problem. Men se upp när du ska kliva av cykeln.
> Bland det farligaste man kan göra. Det lovar
> jag.
>
> Sedan lär man sig efter ett tag att även andra
> väglag fungerar annorlunda än vad man är van
> vid. Betongplattor är hala. Nedslitna brunnslock
> är såphala. Torr asfalt ger superfäste (Dubben
> hakar i ojämnheterna i asfalten, så lås inte
> bakhjulet). Gräs/grus/snö/lera ger bra fäste.
> Men gladast blir man ändå när man ger sig ut i
> skogen. Inget biter så bra på algbeväxta
> spänger som dubbdäck. Funkar lika bra oberoende
> om de är torra, blöta, eller frusna spänger.
> Dubben biter tag direkt i träet. Underbart.
> Kommer på mig själv ibland på sommaren med att
> önska att jag hade dubbdäcken på när vissa
> spänger skall passeras.
>
> Men iår blir det pendling på 28" hjul. W240 om
> det får plats i ramen/innanför skärmarna.

Har samma erfarenhet efter många år med WXC300. 296 som jag hade innan dess var mycket sämre och som någon skrev tidigare i tråden. De var så tunga att gyroeffekten blev obehaglig.

Vikten på däcken har mycket stor betydelse för hur cykeln upplevs och vill man ha dubbdäck med ungefär samma vikt som vanliga däck finns det väl bara två att välja på. Ice spiker pro och WXC300.

Svettig Nishikipendlare skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >> > Jag gillade egentligen Nokias 106-or. De
> rullade
> > bra, knattret från dubbarna varnade folk att
> man
> > var på väg, och greppet var nog för att man
> > skulle kunna korsa isfläckar med en gnutta
> > försiktighet och gott förtroende. Men de var
> > urkass i bara några centimeter kramsnö.
>
>
> Att de var dåliga i snö borde ju inte ha något
> med dubbantalet att göra.

Nä, men det har jag ju inte sagt heller. Använder dubbantalet som referens så att folk ska förstå vilka däck jag pratar om.

> Det torde väl vara
> däcksmönstret som avgör snöegenskaperna.

Mönster och bredd i samverkan skulle jag tro. Har kört glest mönstrade odubbade däck i samma bredd som funkat bättre i snö.

> Jag kommer själv troligen att köpa W106 till
> vintern. Efter att ha läst några hundra
> foruminlägg har jag kommit fram till att de
> verkar vara värda att pröva.

Jodå. Jag vill inte ha dem som enda alternativ, men skulle gärna ha dem + ngt annat och byta emellan.

Uffemtb skrev:
> Ok, det finns alltså inget entydigt svar mao. Tja
> det beror ju på vad man vill ha, lågt
> rullmotstånd eller bra grepp. Men panelen tycker
> alltså att 106 är ok och att 240 i princip är
> max antalet. 300 verkar vara för mkt dubb o
> därför trögrullade. När brukar ni lägga om
> till dubb, typ nu eller i oktober?

106 är oftast OK. Kan bytas till alltid, om man:
- är skickligare cyklist än vad jag är
- är mer våghalsig än vad jag är
- kör försiktigare än vad jag gör
- har en snällare sträckning på sin rutt än vad jag har

106 - 160 = liten skillnad i isgrepp. 160 - 240 = stor skillnad i isgrepp. Mellan 240-294 = liten skillnad i isgrepp.

Uffemtb skrev:
> Ok, det finns alltså inget entydigt svar mao. Tja
> det beror ju på vad man vill ha, lågt
> rullmotstånd eller bra grepp. Men panelen tycker
> alltså att 106 är ok och att 240 i princip är
> max antalet. 300 verkar vara för mkt dubb o
> därför trögrullade. När brukar ni lägga om
> till dubb, typ nu eller i oktober?

:-)
Jag pendlar på racer en månad till minst, dubb i december-januari...
(stockholm)

En till noob-fråga: Räcker det med ha dubb på framdäcket? Det handlar i det här fallet om sansad stadskörning utan några högre farter. Framhjulssläpp är otrevligt men bakhjulssläpp känns hanterbart. Eller får man en cykel som är helt oberäknelig?

Paka skrev:
> En till noob-fråga: Räcker det med ha dubb på
> framdäcket? Det handlar i det här fallet om
> sansad stadskörning utan några högre farter.
> Framhjulssläpp är otrevligt men bakhjulssläpp
> känns hanterbart. Eller får man en cykel som är
> helt oberäknelig?

Om du bara ha ett, så är det förstås bättre att ha det fram än bak. Men om det inte står mellan däck eller gå hungrig så rekommenderar jag dubbdäck på bägge.

Mina läskigaste ögonblick som vinterpendlare har varit där det är spårigt. Framhjulet har man lite koll på och kan lyfta över kanten, men sen kommer bakhjulet och bara kasar iväg rakt ut åt sidan.

Så länge det går mest rakt fram där det är slätt och fint kommer man undan med nästan vadsomhelst så länge man är lite försiktig. Men cyklingen blir lite inskränkt, alt "jättespännande" om man inte kan klara lite sämre underlag också.

ska också skaffa nya vintersulor är lite inne på att testa 2x Kenda Klondike XT 252 Spikes 2,1" Wire nån som vet något om dessa?

Paka skrev:
> En till noob-fråga: Räcker det med ha dubb på
> framdäcket? Det handlar i det här fallet om
> sansad stadskörning utan några högre farter.
> Framhjulssläpp är otrevligt men bakhjulssläpp
> känns hanterbart. Eller får man en cykel som är
> helt oberäknelig?

En kollega till mig pendlar med biltemadubb fram och vanligt mtbdäck bak och är nöjd men han väldigt kort dörr till dörr och åker inte i trafik.

Dabac uttryckte sig bra fast jag som är lite försiktigare av mig skulle byta ut "oftast" mot "ibland" och "alltid" mot "oftast" =)

Kontentan för mig är att bra däck är inte såpass dyra att jag inte kan kosta på mig dem. Det är dumt att tulla på säkerheten och bra grepp är något jag verkligen vill ha om det är stålbepansrade medtrafikanter som inte fått sitt morgonfika med i bilden.

@Lingon; Jag tror på det däcket som vanligt pendlardäck. Jag själv kommer att fortsätta köra på Marathon winter då jag föredrar en rad dubbar längre ut också. Allt beror på hur aktivt man cyklar såklart.

Ryktet säger att 30-622 ska finnas tillgängligt under nästa vecka. Schwalbe leverantörerna i Sverige har inte börjat leverera dem ännu då dom inte fått hem första sändningen ännu.

Tack Rock. Hade inte fattat att det var olika däck. Marathon Winter har alltså fler dubbar. Finns även dom i 30-622?

nej, marathon winter är som smalast 35mm och har 240 dubbar. Winter är samma mönster och uppbyggnad men saknar den yttre raden av dubbar och har då 120st. Winter finns i 30, 35 och 42mm bredd. Marathon winter finns i 35 och 42mm bredd. Med reservation för att mitt minne sviktar.

Jag pendlade 15km varje väg från Täby in till Stockholm förra vintern på en cross skodd med Nokian W240 dubbdäck fram och ett Schwalbe Racing Ralph cross däck bak. Jag ville testa skillnaden mellan att köra på Nokian 106 både fram och bak som jag gjort tidigare om åren. Den upplevda skillnaden i rull blev inte så stor som jag trott och jag hade ingen som helst problem med framkomligheten heller. Till saken hör att Täby kommun gör sitt absolut bästa varje vinter för att det ska bli så svårt att cykla som bara möjligt... Det tar ofta veckor innan cykelbanor och mindre villagator får se en plog efter ett snöfall så väglaget här är ofta ganska "hairy", men vi betalar minst i kommunalskatt och all kommunal verksamhet är avveccklad till privata aktörer...

Så att köra dubbat fram och cross/mtb däck bak funkar fint enligt min erfarenhet.

Min fru har börjat cykla till jobbet och är mycket nöjd med det.
Hon har en "vanlig" crescent damcykel, 3-växlad.

Nu när det börjar frysa på så tänkte jag köpa ett par vinterdäck till henne och funderade på dessa:
http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a42426/hakka-w106-spikes-28-x-1-3-8-clincher.html

Jag har motsvarande själv till min pendlar-MTB och är mycket nöjd med dem.

Jag funderar dock på om dessa kan vara i bredaste laget?
Finns det några smalare tror ni?

Är inte så intresserad av Schwalbe då jag själv hade ett dubbsläpp på 10-20% på de första 10 milen förra året på mina Marathon winter.
På mina Nokian har jag inte tappat en dubb! :)

Jag köpte Schwalbe med 200 dubb. Lade på dessa i onsdags kväll. I morse fick jag nytta av dessa då det var is på alla broar. Dessa funkade klockrent på isen. :-)Dock lite tungrullade men det är ju bra träning!

Uffemtb skrev:
> Jag köpte Schwalbe med 200 dubb. Lade på dessa i
> onsdags kväll. I morse fick jag nytta av dessa
> då det var is på alla broar. Dessa funkade
> klockrent på isen. :-)Dock lite tungrullade men
> det är ju bra träning!

Var försiktig de första milen bara. Schwalbe verkar kräva betydligt ordentligare inkörning än Nokian. Alla mina tappade dubb försvann första veckan men de som satt kvar då har jag fått behålla.

Stork skrev:
> roefv skrev:
> -----
> > Dessa skall du köpa... grymt nöjd med mina,
> > håller många säsonger!
> >
> http://www.xxl.se/cykel/cykeldelar-underhaall/cyke
>
> >
> ldack/cykeldack-hakkapelitta-w240-dubbar-1023161
> >
> > / Joakim
>
>
> Hur breda är dom?

40 mm breda

Dimensionen heter 40 - 622

separat dubbhoj är grejjen. I praktiken är det (i stockholm) få dagar då dubb behovs och en standardhoj med lite mer upprätt sittställning och centrerad tyngdpunkt är mycket trevligare i halka än sportigare alternativ. Fikasvettot skrev:
> dobi skrev:
> -----
> > Har ni ett par separata hjulpar till dubbsen
> eller
> > byter ni däck på nuvarande hjul?
>
>
> separat vinterkräkcykel med Nokian W240.

Tillbaka
Topp