Dubbdäck för pendling

fetman

Medlem
Dubbdäck för pendling
Nån som har några bra tips på dubbdäck för 29" mtb hjul som passar mera pendling och distanscykling?

Tycker typ att "Schwalbe Ice Spiker" är lite för tungcyklade.

Dubbdäck för pendling
Igentligen är Nokian W106 mitt bästa (mest hållbara) däck utan allt för överdjävligt rullmotstånd. Men nu verkar den vara på väg att fasas ut.
Schwalbe Winter Maraton verkar poppis i butikerna men likt alla andra lågprofilsdäck verkar det lida av att dubbarna äter sig bakvägen ner genom däcket, numera verkar det däremot hålla cs 2-3 säsonger istället för knappt EN säsong som var std förr när det lanserades...

Själv har jag i år testat Biltemas 28”are (lgv/hybrid) där dubben fortfarande sitter i rejäla gummi-dobbar. Det rullar så klar rätt värdelöst jämfört mot lågprofil-alternativen, men lär hålla i ganska många år...

Dubbdäck för pendling
larsaw sa:
...
Själv har jag i år testat Biltemas 28”are (lgv/hybrid) där dubben fortfarande sitter i rejäla gummi-dobbar. Det rullar så klar rätt värdelöst jämfört mot lågprofil-alternativen, men lär hålla i ganska många år...
Senast jag testade dubbdäck från Biltema var dubben nerslitna efter drygt en säsong. Men ska tillägga att det nog var 15 år sedan.

Dubbdäck för pendling
Jag har kört ca 10år på 2 par Nokia w106, bra fäste på is och grovmönster rensa snö bra. Dock saknar de reflex på sidan.

Har kört ett vinter på Schwalbe Marathon Winter, bra fäste och rullar OK för att vara dubb. Ganska fin mönster så de kan vara lite hala på djupare snö. Men, det är inte många tillfällen jag upplevde det.

Hoppas det hjälper, lycka till med vinterpendling.

/Derek

Dubbdäck för pendling
Med lite googlande visade det sig att de numer heter Suomi Tyres W106, ursäkta mina föråldrade kunskaper.

Fridens!

Screenshot_20191103-200352.jpg

Dubbdäck för pendling
NickPick sa:
Känns lite som att däcken ska hålla länge, inte vara bra. Ungefär som öststatarna som halkar runt på plastpuckar i Sverige på vintern tänker.

Fast det finns ju nåt slags smärtgräns för livslängden också.
Att lägga en tusenlapp på ett däck i november och bli stående med dubbpunka i mars är inte jättekul.

Dubbdäck för pendling
ooms sa:
Allroad sa:
Classes tipsades det om i en annan tråd, de hade fått fint betyg i något test, kolla upp det :)
Japp, Clas-i-sjön är det som gäller för den som bryr sig om vad man faktiskt får för pengarna, och inte enbart köper efter vad det står på loggan.
https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-10/Grafik_cykeldack(181018).pdf
Det kan hända att de är bra men att de skriver "rullar lätt" om Nokians däck när min erfarenhet är att det är som att cykla med anliggande bromsar respektive "bra åkkänsla" om W106 som nog är det otäckaste däck alla kategorier jag cyklat på avseende känsla gör mig grovt skeptisk till hela testets resultat. Eller åtminstone dess relevans för mig personligen.

Dubbdäck för pendling
Marathon winter plus har fungerat fint här, inte ätit sig igenom däcket öht.

Men då är det väl is/snö hela pendlingssträckan från nov-maj så skonsammare mot dobben kanske?

Dubbdäck för pendling
Rattnalle sa:
ooms sa:
Allroad sa:
Classes tipsades det om i en annan tråd, de hade fått fint betyg i något test, kolla upp det :)
Japp, Clas-i-sjön är det som gäller för den som bryr sig om vad man faktiskt får för pengarna, och inte enbart köper efter vad det står på loggan.
https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-10/Grafik_cykeldack(181018).pdf
Det kan hända att de är bra men att de skriver "rullar lätt" om Nokians däck när min erfarenhet är att det är som att cykla med anliggande bromsar respektive "bra åkkänsla" om W106 som nog är det otäckaste däck alla kategorier jag cyklat på avseende känsla gör mig grovt skeptisk till hela testets resultat. Eller åtminstone dess relevans för mig personligen.
Jag tror du ska tolka det relativt testets övriga däck, och titta mer på sifferbetygen än vad de skriver. Då tycker jag det stämmer ganska bra med erfarenheter som brukar rapporteras här, med clas-i-sjön som sticker ut positivt och 45nrth negativt. Men visst, personliga preferenser spelar också in. Testfakta brukar dock använda sig av bra testinstitut när de gör sina tester, så rent objektivt tror jag man kan lita på dem.

Dubbdäck för pendling
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Allroad sa:
Jag tror du ska tolka det relativt testets övriga däck, och titta mer på sifferbetygen än vad de skriver. Då tycker jag det stämmer ganska bra med erfarenheter som brukar rapporteras här, med clas-i-sjön som sticker ut positivt och 45nrth negativt. Men visst, personliga preferenser spelar också in. Testfakta brukar dock använda sig av bra testinstitut när de gör sina tester, så rent objektivt tror jag man kan lita på dem.
Jag kan bara jämföra betygen med de fyra av däcken jag faktiskt använt: Marathon Winter, Winter, W106 och W240. Inte heller poängen stämmer med mina erfarenheter. W240 har dramatiskt mycket bättre grepp än Winter enligt min erfarenhet men rullar knappt öht. Poängen säger något helt annat. Så därför är jag skeptisk till resultatet.

Dubbdäck för pendling
Rattnalle sa:
Jag kan bara jämföra betygen med de fyra av däcken jag faktiskt använt: Marathon Winter, Winter, W106 och W240. Inte heller poängen stämmer med mina erfarenheter. W240 har dramatiskt mycket bättre grepp än Winter enligt min erfarenhet men rullar knappt öht. Poängen säger något helt annat. Så därför är jag skeptisk till resultatet.

+1.

Kört MW, SMW, W240 och 45Nrth Gravdal (120tpi) och mina erfarenheter stämmer inte heller. Men vem vet, kanske mätdata och intryck skiljer sig så mycket åt och testet faktiskt inte har några metodproblem?

Dubbdäck för pendling
Jag har kört fem vintersäsonger på Suomi (Nokian) w240 och inte ett enda dubb har lossnat eller ätit sig inåt. Jag har kört både skogsväg och asfalt i min dagliga jobbpendling och de har fungerat fantastiskt bra. Oerhört slitstarka anser jag efter några hundra mil på dem.

Dubbdäck för pendling
Jag har kört W106, 45Nrth Gravdal samt Schwalbe Winter, Schwalbe Marathon Winter,samt Schwalbe Marathon Winter plus.

För Stockholmspendling så tycker jag om 45Nrth Gravdal samt SMW Plus däcket. Gravdal tycker jag fungerar bättre i lite djupare snö, har ett lite djupare mönster som rensar snö. SMW Plus fungerar bättre på hårdpackad snö eller is.

Men om trampar själv utan någon elassist så tycker jag att rullmotståndet är en ganska stor del av ekvationen, ett däck som knappt rullar blir lätt ett däck man ogillar starkt och inte vill cykla på.

Dubbdäck för pendling
Är mkt nöjd med SMW har inte haft några som helst problem med dubbar som kryper innåt.
Tycker det funkar mkt bra på is å styr neutralt å fint....är det mkt snö tar jag Duden (fatbike)

Bilagor

• IMGP9072.JPG
    IMGP9072.JPG
    389.1 KB · Besök: 114
Dubbdäck för pendling
frause sa:
NickPick sa:
Känns lite som att däcken ska hålla länge, inte vara bra. Ungefär som öststatarna som halkar runt på plastpuckar i Sverige på vintern tänker.

Att lägga en tusenlapp på ett däck i november och bli stående med dubbpunka i mars är inte jättekul.
Är ju de gamla däcken, fortfarande...

Dubbdäck för pendling
NickPick sa:
frause sa:
NickPick sa:

Är ju de gamla däcken, fortfarande...

Nu hänger jag inte med...

Dubbdäck för pendling
Rattnalle sa:
ooms sa:
Allroad sa:

Tycker du att W106 är otäcka så finns det en nivå till. W104. De är slingriga som få.

Dubbdäck för pendling
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Allroad sa:

Tycker du att W106 är otäcka så finns det en nivå till. W104. De är slingriga som få.
De understyrde. Märklig känsla på cykel. Greppet rent objektivt var ok.

Dubbdäck för pendling
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Allroad sa:

De understyrde. Märklig känsla på cykel. Greppet rent objektivt var ok.

Låter som W104. Otydliga, känns lite som att cykla med punka. Fast visst greppet är rätt bra och på snö är de helt oki, men känns otrevliga att cykla med.

Tillbaka
Topp