Dubbdäck i Stockholms-trakten?

• Trådstartare Trådstartare Yps
  • Start datum Start datum
Hur långt ned till backen har du? Kolla...
Klarar du av att cykla utan dubb, så gör det. Svårare behöver det inte vara.
Annars offrar du femton minuter, på att skifta däck.

Putt, putt, putt. ;-)

Första slasket kan man klara utan dubb. Jag trodde förresten happyiterna körde med slicks året om?? Själv har ja bara Nokian Extreme så de får vänta... Bättre å sladda på lite tror jag.
/Staine

Japp, jag satte på Nokian W106 nu på vintercykeln. Jädrar vilken skillnad det är i rullmotstånd! Men det ska nog gå och hänga av några cykelpendlare i alla fall. Man blir lika förvånad varje vinter och lika glad varje vår!
/E

Jag har fegat och faktiskt dragit på dubbdäck. Mest på grund av att jag har en mosad axel (inklusive lite halvfärskt nyckelbensbrott) som jag är livrädd för att få en smäll på. Var på läkarbesök idag och fick beskedet att det kan dröja ett år tills det är helt normalt. Dessutom har det tidigare år varit en del läskiga novemberdagar där jag sladdat runt på blankis på mörka parkvägar.

Jag var med om en rätt skum vurpa för ett par år sen. Kommer åkandes på en cykelbana och skall till att svänga men känner att det är snorhalt och bestämmer mig för att köra rakt fram och bromsa försiktigt. Tyvärr kommer en moppe från andra hållet som inte märkt att det är halt. Han svänger och går i backen och kommer farande rätt mot mig. Jag kan inget göra, bromsa (mer ) eller svänga kommer innebära att jag vurpar. Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde men jag fick moppen med förare rätt in i cykeln, med följd att ett knä buggar ur ett par månader. Hade jag haft dubbdäck hade jag lätt kunnat undvika krocken.
/J

Jag har packat pendlarpackningen, inkl en pannlampa som x-tra säkerhet för den knappa milen ren mörkercykling jag kommer att ha på min slaskmysiga 5-milapendling i möra. Kommer att ta backarna på tvären med min gamla IRC Mythos =O

Äh, hade förväntat mig lite mer :/ Visst lite vind och 0-gradigt och några stackars snöflingor. Stockholmsvinter delux kändes det som. Räknar med att surfa på medvinden hem :)

Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> pratar vi om samma stockholm, det som ligger i
> mellansverige? det finns ju ingen snö här för
> bövelen! ;)

Det var då sjutton snö på tvären rätt i ansiktet för en kvart sen när jag hojade till jobbet.

tänkte byta idag faktiskt. Jag tror inte att snön ligger kvar så länge, däremot så blir det nog blixthalka lite då och då.

På hojen sitter det Maxxis Locust (34mm rätt grovmönstrade crossdäck) och på bilen sitter det Toyo Proxes T1-R. Tänkte försöka låta det förbli så över vintern med!

Blir det glansis kanske det åker på dubbdäck på Inbreden bara för att jag ska pröva dom nån gång - dom har legat oanvända läääänge nu.

jomper skrev:
> Hwergelmer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > pratar vi om samma stockholm, det som ligger i
> > mellansverige? det finns ju ingen snö här
> för
> > bövelen! ;)
>
> Det var då sjutton snö på tvären rätt i
> ansiktet för en kvart sen när jag hojade till
> jobbet.

Visste att jag skulle få äta upp mitt inlägg när jag gick upp i morse och såg snön på taken. Men å andra sidan är det ju ingen riktig snö utan bara lite slask i vägkanten, Stockholmsvinter delux som Fjärdebrunn sa. hehe

Satte på Biltemas 23mm dubbdäck på stålracern. Cyklingen
till jobbet var allt annat än njutbar: motvind, slask i ansiktet
och tungrullade dubbdäck. Jag kan inte minnas hur länge sedan det
var jag var tvungen och trampa järnet nerför Västerbron för att
komma nån vart, så stark var motvinden (och kall).

Mathias skrev:
> Här i Kista ser det ut som en Disneyfilm. Fullt
> med dvärgar och snö.

Wow, kollade precis ut! Fantastiskt! Får nog ta och pipa hem nu!
/E

Sitter och tittar ut på E4an från kontoret, ser ut som en parkeringsplats idag.
Tur att man fick på däcken på bilen på eftermiddagen, Hakkapelitta SUV :)

/Magnus

Hwergelmer skrev:
> pratar vi om samma stockholm, det som ligger i
> mellansverige? det finns ju ingen snö här för
> bövelen! ;)

Första dagarna med dubbdäcken är det alltid trögtrampat vare sig det har snöat eller inte. Det var överjävligt jobbigt att cykla till jobbet imorse trots att det var barmark.

Tjoho! Hemresan sumpan-saltis blev ju en höjdare! Rejäl medvind, ymnigt snöfall, slalom i bilköerna, hyggligt bett med Mythosarna (finns det bättre allrounddäck egentligen?), kasst bett i v-bromsarna. Sträckan Duvnäs-Drevinge blev minnesvärd med hysterisk medvind, oplogad väg och noll sikt - rock'n roll :). Pannlampan gjorde mig blind så den var bara å släcka.

Vinterpendling äger kvällar som denna:)

Hehe, fick knalla hem. Tvärbanan låg av nån anledning nere pga nåt skit i sjöstaden och *alla* busslinjer var inställda. Vid gullmars såg det ut som masskrock, stod massa bussar med vikta leder på tvären överallt. Johanneshovsbrons uppförsbacke blockad av buss. Arlabacken stod vikt tradare. Den enda som inte fattade att det var blankis var i vanlig ordning en taxichaffis. Bonk så körde han in i ett underkörningsskydd på en lastbil i full fart. Var odlas taxichaffisarna egentligen?

Gaaah, det låg ett träd över cykelbanan i Tallkrogen.

Gissa vem som inte såg det i motvinden och snöyran...;( Vinterns första glidare såg ljuset. Landade mjukt och skönt i snön iofs.

bigmollo skrev:
> Från stan till Hässelby, 100% motvind. Fan vad
> jag INTE hade bula i brallan när jag hojade hem
> idag.
> /J

Hehe, så hade jag till jobbet imorse...fast det är bara runt milen så det är rätt lagom ändå.

Jag cyklade hem åt rätt håll :-) 100% medvind, fluffig snö utan knögglig is under.
De enda hindren på vägen var bilar som hasade baklänges med låsta hjul i de flesta uppförsbackarna man passerade.

//j
som hade en helvetes motvind på väg till jobbet i morse, men det är glömt nu.

Fick löpande rapporter om kaos i Stockholm och föreställde mig MKT snö och blåst. Beredde mig på det värsta. Väl ute, inte mkt snö och medvind!

Det gick som en dans över Järvafältet. Bilkön på Kymmlinge länken mot Rinkeby sågs inte ha något slut. Svaga ljud av slirande ljud, bilar på tvären och mystiska omkörniningar. Min cykel gick mjukt genom den centimeter djupa snön. Hemma på normala 30-35 minuter. (
Jag har vanliga sommardäck, Hutchinson, Python. Jag tror fräscha däck kan vara ett bra alternativ till dubbat, även på cykel... Men det är ju en kompromiss.

Sitter fortfarande kvar på jobbet och tittar ut på parkeringsplatsen på E4an vid Frösunda, snart blir man tvungen att sätta sig i köerna.

/Magnus

evosmos skrev:
> Satte på Biltemas 23mm dubbdäck på stålracern.
> Cyklingen
> till jobbet var allt annat än njutbar: motvind,
> slask i ansiktet
> och tungrullade dubbdäck. Jag kan inte minnas hur
> länge sedan det
> var jag var tvungen och trampa järnet nerför
> Västerbron för att
> komma nån vart, så stark var motvinden (och
> kall).

Jag har läst vad folk tycker om BT´s dubbdäck men vill gärna höra vad någon som FAKTISKT använder dem tycker. Funkar de på en gammal "bara ta sig någonstans" cykel?

Edit: Är det 32mm du menar?

Senast redigerad av en moderator:
> Jag har läst vad folk tycker om BT´s dubbdäck
> men vill gärna höra vad någon som FAKTISKT
> använder dem tycker. Funkar de på en gammal
> "bara ta sig någonstans" cykel?
>
> Edit: Är det 32mm du menar?

Eh, just det, 32mm var det ju faktiskt. Jag tyckte de
fungerade utomordentligt bra. De ser väldigt billiga ut,
och mönstret ser lite konstigt ut också (dessutom finns
ingen angivelse åt vilket håll den ska rotera) men greppet
var det ingen större fel på.

Det är för tidigt och uttala sig om de är något att ha. Men
idag tyckte jag de klarade sig alldeles utmärkt. Jag cyklade
bara förbi alla stackars bilar som stod "parkerade" kors och
tvärs lite varstans.

Förra året använde jag Nokia W106 på min trekkingcykel och jag
tyckte dessa var sämre. Men, som sagt, det är för tidigt att
uttala sig. Jag skulle vilja se hur de klarar riklig, tung, upptrampad
lössnö (dagens var mer fluffig och packad på sina ställen).

> Förra året använde jag Nokia W106 på min
> trekkingcykel och jag
> tyckte dessa var sämre.

Ett förtydligande: BT-däcken upplevde jag som bättre (ovanstående
kan missförstås).

Okey...hur stor upplevs luftkammaren? Med de utmärkta heltäckande skärmar som sitter på får jag nog inte plats med mycket större 32mm, och köpa däck som är dyrare än själva "låsa på stan´-cykeln verkar fånigt.

Pata2 skrev:
> Okey...hur stor upplevs luftkammaren? Med de

Luftkammaren? Hmm, jag är inte med...

Julstämningen infann sig ikväll så christmas clasics har spelats non stop sedan 2000
För övrigt såg jag en bil som hade en lyktstolpe intryckt 1,5 meter in i bilen;) ska se om jag lyckats få den på bild

Pata2 skrev:
> Öh, om de upplevs som större/tar mer plats än
> de 32mm du hade innan(om du nu hade 32:or):\

Ingen aning, jag hade faktiskt 23or <-- rätt den här gången:-)

Tillbaka
Topp