Jonas, Lunsen som bilden är från är platt med massvis av hällar, svackor och kärr, så det är oundvikligt med "lägsta punkter". Här har de löst det genom att helt enkelt lägga ut en spång.
Här är en bild på Lunsens längsta spång
Den går över en malariamyggodling som kommunen anlade för ett par år sedan. Tigare var där tät sekundär granskog och mossig mark.
jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> per: jag kan inte förstå allas hat mot
> skogsmaskinspår. visst de kanske inte ser så
> roliga ut jämt. men de är skitroliga att cykla i
> när de är torra, rena berg o dal banan.
För egen del gillar jag skogsmaskinsspår därför att de utgör en mycket tydlig naturförstörelse som får MTB vid en jämförelse att framstå som en fjärt i universum el som att pinka i havet. Skogsmaskinernas spår försvårar alla angrepp på MTB i våra skogar.
När det gäller att cykla i dem har jag lite blanade erfarenheter. Ibland funkar det. Ibland är det alldeles hopplöst. När det är hopplöst beror det på att maskinerna tenderar att sjunka ner i mjuk mark och för att undvika detta samlar de ihop all lös bråte i närheten, just den man inte vill ha på stigen, och så lägger de den i ett tjockt lager på stigen och gör den praktiskt taget oframkomlig för alla utom för den som åker just skogsmaskin.
> dessutom så är vattenhålen som oftast bildas i
> körspåren bra för den biologiska mångfalden.
> bland annat många groddjur trivs i dem.
Jorå, gärna för mig, ville bara visa hur länge spåren består.
> och hur menar du föresten att ett kallhygge är
> oerhört brutalt?
Ett kalhygge innebär att alla träd hugs ner. Det är brutalt. Floran förändras för decennier. Föredrar att man gallrar. Men för all del. Är det oekonomiskt utan kalhyggen kan jag leva med dem om de görs långt ut i områden där folk inte rör sig. Men att kalhugga i Lunsen, eller på andra ställen nära tätorter där skogen är viktig för det rörliga friluftslivet, tycker jag är fel. Skogarna nära storstäderna tycker jag bör reserveras för friluftlivet. Gärna med en juste kompensation för skogsägarna.