Dubbdäck

Dubbdäck
Jag har inte testat dem själv men vill minnas att det diskuterats på velo när det begav sig. De som testat tyckte livslängden var väl kort med tappade dubb etc, men å andra sidan är de ju billiga..

Köp ett par och skriv ett testreportage :)

Dubbdäck
Man kanske skulle bygga ihop en hoj med så mycket biltema-delar som möjligt... ? Jag har redan testat deras V-broms paket för 129:- Ett helt komplett bromsset då... Iofs har inte jag personligen testat dom iskogen. Dom sitter på en för mig för liten cykel, men för en person som är 160-170cm (de flesta flickor mao =D) passar den. Och hon som har testat den mest har inte haft nåt att anmärka på. För henne har dom tagit så pass bra att hon döpt asfalten i blod! Dock är jag tveksam om dom skulle hålla för mig som är tyngre/våldsammare...

Dubbdäck
För att svara på orginalfrågan så, nej jag har inte testat dom. Men dom som faktiskt har testat dom säger att gummit hårdnar rejält i kylan (dvs dåligt grepp), samt att dubbarna lossnar lätt.

För övrigt så har biltema en hoj med deore rakt igenom för 4490. Det är prisvärt!

/Mattias

Dubbdäck
Funderar på att köpa en "Biltemacykel", eller snarare två. Att ha på träning. Bara att cykla tills den går sönder, lämna in och få ny på garantin. Undertiden cyklar man på den andra kopian tills den går sönder och då har man förhoppningsvis fått tillbaka den första från lagningen (eller en helt ny).

Om servicen eller kvalitén är värre än väntat kanske man ska ha tre kopior?

F.ö. kör en av elittjejerna på en rosa MTB med ett par rejäla Biltema klibbor på. Minns jag rätt är det hon som kom tvåa, cykeln är också med på bilden men detaljerna syns inte så väl.

Dubbdäck
Det är väl Sara som är sponsrad av Biltema. Har svårt att tänka mig att det är en av deras egna ramar dock.

Men deras dyraste mtb känns tämligen prisvärd ändå!

/jonas

Dubbdäck
Jag har testat dom.

Efter första turen på 1h på asfalt "för att köra in dom" hade inte mindre än 12 dubb redan poppat ur :(

Men kör man inte så våldsamt mycket så fungerar dom ändå hyfsat framförallt med tanke på priset, det finns ju alltid några dubb kvar här och där. Ett bra däck om man vill testa om det här med dubbdäck och vintercykling verkligen är något man vill hålla på med.

Det är också möjligt att dom har förbättras det senaste året, mina är 2 el 3 år tror jag.

Övergick förra vintern till Nokia WXC300 istället, ångrar mig inte en sekund!

Dubbdäck
Risken att bli lynchad efter att Biltema avhandlats torde vara liten.
Clas Ohlson säljer Nokian Hakkapelitta för 279kr. Inte det fetaste dubbdäcket, men kanske ett billigare alternativ.

Nilebiker

Dubbdäck
Clas Ohlson säljer Nokia W106. Samma däck är satt till 330 spänn i Cykloteketkatalogen. Men det är nog långt mellan 106 och 296 dubbar, om jag har räknat rätt.

Dubbdäck
Har ungefär samma uppfattning om biltemas dubbdäck. Dubbarna trillar rätt fort och att gummit blir hårt med dålig friktion som följd. Det är dock tre år sen jag testade så de kanske blivit bättre nu ?
Stefan

Dubbdäck
Undvik Biltemas cykeldäck, speciellt dubbdäck! Mycket dålig kvalitet. Satsa på Nokias sortiment istället. Mycket mer prisvärda. Större initiell kostnad, men på 5 års sikt är de både billigare samt att du får kvalitet.

Dubbdäck
jag har för mig att schwalbe har slanglösa dubbdäck.
Biltemadäcken är ok faktiskt. jag har inte kört dem i kyla men "värsting"däcken har gött grepp på all typ av is. Har dock bara testat vääldigt lite dock, på mamma och pappas hojar.
Ja det är Sara Danielsson som på bilden var tvåa på Bockstensturen 2003.

Dubbdäck
Nokia 396, är det antalet dubbar då eller? Cyklat 30 mil på mina i vinter och 2 dubbar fram 1 bak har flygit ur. Så dom borde väl vara inkörda vid det här laget.
Skönt att man kan köra odubbat nu för 396:erna suger tag så j-ligt i under laget när det är källossning.

Dubbdäck
Är det bara norrlänningar kvar på denna topic? i Stockholm finns sas inte UNDERLAG (märkte ni vitsen?) för denna typ av fråga.

Dubbdäck
Glöm dubbdäcken, försommaren är nästan här ;-)
Dubbisarna åker på tidigast December om ingen snökatastrof råkar komma i slutet av november med några minusgrader.

Dubbdäck
Köpte att par MTB däck anpassade för landsväg på Biltema och är inte alls nöjd med dem. De blev väldigt fort (ca 3 veckor) väldigt ojämt slitna. Det lossnade även gummi lite här där. Har just köpt ett nytt lika dant däck för at se om det var "måndagsexeplar" jag fått tag på.

Dubbdäck
Om man jämför med de Continentalslicks (220:-/st på Cykloteket) jag köpte för MTB måste de ändå vara rena reapriset. Mina är snart slut efter c:a 100 mil.

Dubbdäck
japp .....har såna
funkar bra på packad snö , typ grusvägar med packad snö.
men är skithala på blank is ........ å de går ner sig ganska fort ,dubben verkar inte bita i när det är is. kan vara så att det är mkt lite natur gummi i gummiblandningen ,detta gör att mönstret inte slits så mkt men funkar som en pulka på isgata.
tror nog åxå att det är ganska taskig kvalite på dubben , och de har en förmåga att lossa efter ett tag.
men mina är då kanske 2år gamla.
men priset är ju mkt överkommligt om man kanske inte kör så mkt och inte så avanserat funkar det.
jag brukar hålla mig mkt på småvägar på vintern då funkar det bra , men på våren med den blankis som kan vara på gamla skidspår var det ruskigt halkigt.
det gav många överraskningar (vilket armbågar och knän inte gillade)
men ett bra alternativ om plunkan är tunn.

Dubbdäck
ja jag har köpt ett billtema dubbdäck och efter typ 3-4 timar med vanlig cykling och 1 time prov på is är ungifär 40 dubb borta :) (fram) köpte jag ett nokia hakka som jag har kört 2-3 veckor på uttan att tapa en enda dubb så om du ska ha dubb däck så tror jag på att läga ut nåra Kr mer och få kvalite.

Dubbdäck
anki skrev:
-------------------------------------------------------
> Saras hoj är "något" specialbyggd om man säger
> så...
> Uppkäftig som f*n - milt uttryckt

Sara kör på en scott ram...

Dubbdäck
Deore XT skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Sara kör på en scott ram...

Hade du varit på mässan visste du bättre :-p
IMG_0464.jpg

Dubbdäck
har kört med biltemas dubbdäck någon vecka nu. (26" x 1,9")

än så länge funkar de förträffligt, och inga dubbar verkar ha lossnat. men #@¤ så mycket tyngre det går jämfört med de continental sport contacts jag normalt har på cykeln.. jag är helt slut redan när jag kommer till jobbet nuförtiden..

Dubbdäck
Dubbdäck för min del nästa vinter :=)
Spara ihopa en fin fin slant så man kan köpa ett par bra som man kan ha två vintrar. Den skånska vintern är inte så lång så :=)

Dubbdäck
Hej har testat min brorsas biltema 179-kroners däck, dom funkar men slits fort tyvärr! Sjäv har jag Nokian WXC 300 sulor, och dom är likadana...typ! Dom slits nog mindre har hört dom som har haft sina i 7 år och bara tappat 2 dubb, En kompis har biltema och hans däck har slittits ut på ett år men åandra sidan kan du köpa 9 stycken biltema dubbsulor för två stycken NOKIAN.

BAJS

Dubbdäck
Har kört ca 80-100 mil på mina biltema dubbdäck 179kr från feb 2005, de rullade dock bara ca 20 mil innan våren 2005, alla dubb utom 2 fram sitter kvar.

De slits i stort sett ingenting vad gäller mönster (hård gummiblandning) dock fäster (greppar) det även dåligt av samma anledning, speciellt på blöt asfalt vilket gett en del oväntade släpp.

Dubben i mittenraderna på däcken är helt i linje med däcket och kommer ej i kontakt med underlaget längre, och både de och ytterrad dubben är helt runda och fungerar m.a.o inte alls på is efter ca 40-45 mil, när jag körde några ggr på asfalt så blev de runda väldigt fort.

Var ute på en tur strax efter jul och halkade omkring på isiga stigar utan nån som helst kontroll, trodde alla hade så innan 2st cyklister på nokian däck cyklade förbi mig i en backe där jag fick ta till skogskanten p.g.a att de inte gick få något fäste alls på stigen, hade även ett par snurrningar och 2 gånger jag fick åka ut i skogen när vägen svängde och det inte gick bromsa samt en omkullkörning.

Har nu beställt 2 nokian wxc för att prova dessa då jag inte längre litar på cyklen med nuvarande däck.

Biltema däcken är för de som kör väldigt lite, kör man mer än 35-40 mil på vinterväg inom 2 år bör man inte köpa biltema däck.

Dubbdäck
Har kört en bit över 200 pendlarmil på mina nokian wxc 300 i i år, och de ser och känns fortfarande bra. Klart värt pengarna. Kan kännas lite overkill för pendling, men å andra sidan så kör man säkert. Det går liksom inte att halka omkull på dem.. :)
/J

Tillbaka
Topp