Dubbdäcksfråga...

Dubbdäcksfråga...
De där Maxxis såg ju intressanta ut. Men varför envisas alla tillverkare med så grovt mönster på dubbdäcken till mtb? Dubb vill jag ha när det är isigt och lite mönster när det är snö och dubben inte behövs.

Dubbdäcksfråga...
Efter två snabba punkor under förra veckan kunde jag idag dra ut dubbskrället + 4 till som var på väg igenom bakdäcket. Måste få det att funka till det nya kommer.

Har beställt ett nytt (billiga SMW hos Wiggle). Brukar få SMW att gå två vintrar. Nu blev det bara en, 2-300 mil. När kommer Conti med ett vinterdäck?

Dubbdäcksfråga...
Fjärdebrunn sa:
Efter två snabba punkor under förra veckan kunde jag idag dra ut dubbskrället + 4 till som var på väg igenom bakdäcket. Måste få det att funka till det nya kommer.

Har beställt ett nytt (billiga SMW hos Wiggle). Brukar få SMW att gå två vintrar. Nu blev det bara en, 2-300 mil. När kommer Conti med ett vinterdäck?
Finns redan -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-nordic-spike-240-622-42

Men du kanske menade ett smalare.

Dubbdäcksfråga...
Tänkte slänga på dubbdäcken (SMW 35C) på min cross igen!
Men har ett helt nytt å ett beg däck.....kanske dum fråga men typ var sätter jag på det nya däcket...fram eller bak?

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Tänkte slänga på dubbdäcken (SMW 35C) på min cross igen!
Men har ett helt nytt å ett beg däck.....kanske dum fråga men typ var sätter jag på det nya däcket...fram eller bak?

Bak om du vill maximera livslängen på däcken. Fram om du vill maximera livslängden på dig själv.

Dubbdäcksfråga...
Fram, sen när bakdäcket är slut flyttar du bak framdäcket och köper ett nytt och sätter fram. Så gör jag i alla fall, så slipper man falla... :-)

Dubbdäcksfråga...
Ok satte det nya fram....tack för tips/råd!
Å ännu en bild på min älskade cross....nu med 35mm dubbdäck fram&bak .......lovar ni ska slippa fler bilder nu :)

Bilagor

• IMGP9066.JPG
    IMGP9066.JPG
    489.3 KB · Besök: 60
Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Ok satte det nya fram....tack för tips/råd!
Å ännu en bild på min älskade cross....nu med 35mm dubbdäck fram&bak .......lovar ni ska slippa fler bilder nu :)
Ännu snyggare nu med rätta proportioner mellan fram och bak. Kanske påverkas vägegenskaperna till det bättre nu också. Alltid kul med bilder. :)

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?

Dubbdäcksfråga...
Cannondale jekyl 1000 sa:
Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?

Bäst fäste har väl ice spiker Pro men de går nog inte in i ramen. Jag skulle ta MW alla gånger för w240 har en kantig profil på däcket. MW är mer runda och alltså mkt skönare att cykla på. 40 mm med lågt tryck ger väldigt bra fäste.

Dubbdäcksfråga...

Hur mycket pengar vill du lägga?
45Nrth Gravdal 120tpi är oslagbara när det kommer till grepp och vikt, men priset är ca 4ggr högre än för SMW 42mm som är alternativet.
W240 skulle jag hålla mig undan ifrån, tungcyklade och understyr.

Dubbdäcksfråga...

Som jag ser det finns det väl bara Schwalbe Marathon Winter 35mm eller 42mm om det får plats...tänk oxå att det bredare däcket är rätt så mkt tyngre....918gram vs 1038gram!

Dubbdäcksfråga...
emilh sa:

45Nrth Gravdal 120tpi är oslagbara när det kommer till grepp och vikt, men priset är ca 4ggr högre än för SMW 42mm som är alternativet.
Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?
Kostar 1299 på team sportia. Finns dom till bättre pris någon annanstans?

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
emilh sa:

Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?

Jag har kört mina dryga månaden nu och tycker att de rullar ungefär lika bra/dåligt som hårt pumpade SMW på barmark, fast med lite bättre komfort.
Den stora skillnaden är att de greppar mycket bättre på knagglig is som tex uppstår vid frost efter töväder.
Sen väger de 3-400g mindre och är mycket lättare att montera.

Dubbdäcksfråga...
emilh sa:
emilh sa:

Jag har kört mina dryga månaden nu och tycker att de rullar ungefär lika bra/dåligt som hårt pumpade SMW på barmark, fast med lite bättre komfort.
Den stora skillnaden är att de greppar mycket bättre på knagglig is som tex uppstår vid frost efter töväder.

Kan man köra dom slanglöst utan besvär?

Ingen som har något att säga om Continental?

Dubbdäcksfråga...
emilh sa:
emilh sa:

Kan man köra dom slanglöst utan besvär?

De är inte gjorda för slanglöst nej.

Dubbdäcksfråga...

Mina högst personliga funderingar från årets hittills tämligen blygsamma vintersäsong (nota bene att det inte varit någon hårt packad snö att tala om, så detta baserar sig på barmark, med och utan isfläckar, tunn nysnö, slask, lera. Samt ett par hundra meter cykelväg utan snöröjning i ett riktigt köldhål, där det lyckats bli ordentligt överjävliga isvallar!)

Har testat ett par konfigurationer. Just nu kör jag med Suomi W240 54-622 fram och Conti Nordic Spike 240 42-622 bak.

Mina fälgar är 24 mm breda utvändigt (tyvärr har jag inte tänkt på att mäta dom invändigt, skall försöka komma ihåg det till nästa däckbyte, gissningsvis är väggarna ca 2 mm). Dom känns lagom breda för Contidäcken men lite för smala för Suomidäcken.

Conti 42-622 mäter max 38 mm på bredden på mina fälgar, och har en ganska rund profil.
+ Följsammare med rund profil, bra sidostabilitet, bra styrning. Körkänsla nästan som sommardäck!
+ Ganska tätt med "nabbar" i mitten gör att dom rullar lätt och med mindre vibrationer hårdpumpade på barmark
+ Det känns som att gummiblandningen är en liten aning mjukare och "klibbigare".
- Fler "nabbar" i mönstret ger lite sämre grepp i slask och lera, trots bra mönsterdjup.
- Mer tendens att slå igenom på lågt tryck.

Suomidäcket mäter max 50 mm på bredden på mina fälgar och har en väldigt kantig profil, även fast fälgen uppenbart är i smalaste laget för däcket!
+ Märkbart bättre grepp i slask och lera.
- Ungefär samma grepp på överjävliga isvallar trots att det är 30% bredare!
- Rullar lite trögare och känns inte speciellt följsamt, lite för "kantigt" för att kännas bra i svängarna.
(- Något sämre sidostabilitet, men det hänger nog mest på att jag testat dom på för smal fälg!)

Gissningsvis hade hårdpackad snö, med eller utan traktorspår, och kanske även riktigt tjock lössnö, gett lite mer fördel för dom grövre och bredare Suomidäcken.

Jag skulle tro att ett par breda SMW kan ha en fördel i glansisvallarna, mina kollegor som kör SMW tar dock omvägar för att slippa dom jävligaste partierna, men dom kör också på smalare däck och har kanske inte lika mycket dödsförakt...

Tyvärr verkar Conti vara svåra att få tag på. Utgående modell kanske? Annars föredrar jag dom helt klart!

Dubbdäcksfråga...
Köpte ett par Suomi W240 29x2.1" till min HT 29:a men blev så besviken när jag vägde dom :(
1240gram + 1247gram (mot angivna 900gram) så dom sålde jag vidare direkt!
Tycker Schwalbe är mkt ärligare när det gäller vikten på däcken!

Vet jag valde SMW på min cross då jag läste i nån test att dom skulle ha mkt mindre rullmotstånd än Conti Nordic 240....nån som kan/vill bekräfta detta?

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Köpte ett par Suomi W240 29x2.1" till min HT 29:a men blev så besviken när jag vägde dom :(
1240gram + 1247gram (mot angivna 900gram) så dom sålde jag vidare direkt!
Tycker Schwalbe är mkt ärligare när det gäller vikten på däcken!
Vill du ha ett par lätta 29-dubbisar så kanske Suomi WXC300 kan vara något. Lätta, ganska lättrullade för sin typ, och dessutom verkar dubbarna sitta bättre fast än hos t.ex. Ice Spiker Pro som jag haft både bra och dåliga erfarenheter av.
Är supernöjd hittills med mina (26-tum) och vägde bara runt 740 gram/st (tillv.anger 750 g - obs för 26x2.2" alltså) men 29:orna borde väl inte avvika så mycket från Cykelkrafts egna viktuppgifter på 862 gram kan man hoppas.
-> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-622-57-29-nokian-wxc-300-dubbar

26x2.2" nedan:
001.JPG

0001.JPG

Dubbdäcksfråga...
Bara för kännedom, det är många gånger tillverkarnas bredd inte stämmer i verkligheten. Mina mäter ca 53 mm utanpå gummidobbarna.
(stommen endast ca 51 mm)
Monterade på vanliga 19mm-fälgar och pumpade till ca 2 bar.

Ursäkta suddig bild tagen nu akut :) men jag kan garantera måtten enligt ovan i verkligheten! :)

004.JPG

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
JTF sa:
Bara för kännedom, det är många gånger tillverkarnas bredd inte stämmer i verkligheten. Mina mäter ca 53 mm utanpå gummidobbarna.

Ok då kan det kanske funka precis....mina ISP var exakt 57mm breda över dobbarna å som du ser på fotot blir det väl tajt!
Min fälg har 21mm innerbredd å det gör väl att bredden ökar något lite.....

Bilagor

• IMGP8978.JPG
    IMGP8978.JPG
    267.1 KB · Besök: 87
Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
JTF sa:

Ok då kan det kanske funka precis....mina ISP var exakt 57mm breda över dobbarna å som du ser på fotot blir det väl tajt!
Min fälg har 21mm innerbredd å det gör väl att bredden ökar något lite.....
Ja det där såg ju lite tajt ut, men med dina fälgar kanske Suomi kryper upp till ca 54-55 mm om det är samma sorts "storleksfel" på 29:orna som på 26:orna. Knivigt läge, men det kan som sagt funka precis.

Dubbdäcksfråga...
Haha...ja jag tror jag får fundera lite! Har blivit väl många dubbdäcksköp inför denna vinter som inte funkat....nu har jag i alla fall dubbdäck på crossen!

Dubbdäcksfråga...
Måste bara lägga upp en bild till efter dagens runda (årets 196:e cykelpass) Tycker SMW 35mm rullar så mkt bättre än deras lite tyngre 42mm så jag är mkt nöjd med däcken! Dom rullar nästan lika bra som Conti Top Contact Winter som jag blev lite besviken på just rullet. Dubbdäcken känns ju oxå så mkt säkrare nu när det är ishalka tidigt på morgonen! Dock höll jag på å gå i backen i en rondell då en bil bara körde rätt in framför mig å höll på klippa mitt framhjul varav jag var tvungen bromsa kraftigt....fick 2 dm släpp på framhjulen men klarade mig!

PS Hade 5 Bar i 35mm däcken (och 4 Bar i mina 42:or)

Bilagor

• IMGP9079 (2).JPG
    IMGP9079 (2).JPG
    341.1 KB · Besök: 46
Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Måste bara lägga upp en bild till efter dagens runda (årets 196:e cykelpass) Tycker SMW 35mm rullar så mkt bättre än deras lite tyngre 42mm så jag är mkt nöjd med däcken! Dom rullar nästan lika bra som Conti Top Contact Winter som jag blev lite besviken på just rullet. Dubbdäcken känns ju oxå så mkt säkrare nu när det är ishalka tidigt på morgonen! Dock höll jag på å gå i backen i en rondell då en bil bara körde rätt in framför mig å höll på klippa mitt framhjul varav jag var tvungen bromsa kraftigt....fick 2 dm släpp på framhjulen men klarade mig!

PS Hade 5 Bar i 35mm däcken (och 4 Bar i mina 42:or)

Hur mycket tappar du i medelhastighet på SMW 35 mot sommardäcken på distansturerna.
Dom är trots allt relativt tunga, nära 900g om jag inte minns fel.

Dubbdäcksfråga...
konscious sa:
Hur mycket tappar du i medelhastighet på SMW 35 mot sommardäcken på distansturerna.
Dom är trots allt relativt tunga, nära 900g om jag inte minns fel.

Japp dom väger 920gram ( 42c väger 1040gram)
Trycker väl inte på lika mkt nu som på sommarturerna men dubbdäcken sänker snittet med typ 5km/h....så snittet nu blir typ 26km/h mot 30-32km/h när jag kör på Conti GP 4000S 28mm på crossen....men på racern går det såklart ännu fortare :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp