Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ju råka på flera olika sorters underlag under samma runda, både is och snö +ANNAT.xyklisten sa:Men varför envisas alla tillverkare med så grovt mönster på dubbdäcken till mtb?
Finns redan -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-nordic-spike-240-622-42Fjärdebrunn sa:Efter två snabba punkor under förra veckan kunde jag idag dra ut dubbskrället + 4 till som var på väg igenom bakdäcket. Måste få det att funka till det nya kommer.
Har beställt ett nytt (billiga SMW hos Wiggle). Brukar få SMW att gå två vintrar. Nu blev det bara en, 2-300 mil. När kommer Conti med ett vinterdäck?
Stuvarn sa:Tänkte slänga på dubbdäcken (SMW 35C) på min cross igen!
Men har ett helt nytt å ett beg däck.....kanske dum fråga men typ var sätter jag på det nya däcket...fram eller bak?
Detta är den korrekta rotationen, dubbat eller ej.JTF sa:Fram, sen när bakdäcket är slut flyttar du bak framdäcket och köper ett nytt och sätter fram.
Ännu snyggare nu med rätta proportioner mellan fram och bak. Kanske påverkas vägegenskaperna till det bättre nu också. Alltid kul med bilder. :)Stuvarn sa:Ok satte det nya fram....tack för tips/råd!
Å ännu en bild på min älskade cross....nu med 35mm dubbdäck fram&bak .......lovar ni ska slippa fler bilder nu :)
JTF sa:Ännu snyggare nu med rätta proportioner mellan fram och bak. Kanske påverkas vägegenskaperna till det bättre nu också. Alltid kul med bilder. :)
Stuvarn sa:Ok satte det nya fram....tack för tips/råd!
Å ännu en bild på min älskade cross....nu med 35mm dubbdäck fram&bak .......lovar ni ska slippa fler bilder nu :)
Bengt-re sa:Vi gillar dina fina bilder på välskötta cyklar!
Henrik_E sa:Dock skitiga utemöbler.
Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
Hur mycket pengar vill du lägga?
45Nrth Gravdal 120tpi är oslagbara när det kommer till grepp och vikt, men priset är ca 4ggr högre än för SMW 42mm som är alternativet.
W240 skulle jag hålla mig undan ifrån, tungcyklade och understyr.
Cannondale jekyl 1000 sa:Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
45Nrth Gravdal 120tpi är oslagbara när det kommer till grepp och vikt, men priset är ca 4ggr högre än för SMW 42mm som är alternativet.
Kostar 1299 på team sportia. Finns dom till bättre pris någon annanstans?
Ja jag såg dom också. Har tubhjul också så det vore fullt möjligt. Billigare och lättare än gravdal men bara dubb på kanten och man kan ju undra hur hållbarheten är.emmer sa:Gå all in:
*edit: Jä*la koder man aldrig lär sig...*Men glöm att tävla...
emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
Jag har kört mina dryga månaden nu och tycker att de rullar ungefär lika bra/dåligt som hårt pumpade SMW på barmark, fast med lite bättre komfort.
Den stora skillnaden är att de greppar mycket bättre på knagglig is som tex uppstår vid frost efter töväder.
Sen väger de 3-400g mindre och är mycket lättare att montera.
Cannondale jekyl 1000 sa:emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gravdal verkar lätta och fina men hur är dom i verkligheten när det gäller grepp, rullmotstånd och hållbarhet?emilh sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Letar dubbdäck till cx:en. Prioriterar fäste då den kommer att köras i riktigt vinterväglag dvs spårig is, packad snö och nysnö. Duger maraton winter eller bör man välja suomi w240? Continental nordic240 verkar intressant men hittar ingen som har hemma. Ramen är ca 47mm men man vill väl ha lite marginal?
Jag har kört mina dryga månaden nu och tycker att de rullar ungefär lika bra/dåligt som hårt pumpade SMW på barmark, fast med lite bättre komfort.
Den stora skillnaden är att de greppar mycket bättre på knagglig is som tex uppstår vid frost efter töväder.
Sen väger de 3-400g mindre och är mycket lättare att montera.
Kan man köra dom slanglöst utan besvär?
Ingen som har något att säga om Continental?
Cannondale jekyl 1000 sa:Ingen som har något att säga om Continental?
Jimel sa:Passar schwalbes reservdubb i suomi däcken?
Vill du ha ett par lätta 29-dubbisar så kanske Suomi WXC300 kan vara något. Lätta, ganska lättrullade för sin typ, och dessutom verkar dubbarna sitta bättre fast än hos t.ex. Ice Spiker Pro som jag haft både bra och dåliga erfarenheter av.Stuvarn sa:Köpte ett par Suomi W240 29x2.1" till min HT 29:a men blev så besviken när jag vägde dom :(
1240gram + 1247gram (mot angivna 900gram) så dom sålde jag vidare direkt!
Tycker Schwalbe är mkt ärligare när det gäller vikten på däcken!
JTF sa:Bara för kännedom, det är många gånger tillverkarnas bredd inte stämmer i verkligheten. Mina mäter ca 53 mm utanpå gummidobbarna.
(stommen endast ca 51 mm)
Monterade på vanliga 19mm-fälgar och pumpade till ca 2 bar.
Ja det där såg ju lite tajt ut, men med dina fälgar kanske Suomi kryper upp till ca 54-55 mm om det är samma sorts "storleksfel" på 29:orna som på 26:orna. Knivigt läge, men det kan som sagt funka precis.Stuvarn sa:JTF sa:Bara för kännedom, det är många gånger tillverkarnas bredd inte stämmer i verkligheten. Mina mäter ca 53 mm utanpå gummidobbarna.
(stommen endast ca 51 mm)
Monterade på vanliga 19mm-fälgar och pumpade till ca 2 bar.
Ok då kan det kanske funka precis....mina ISP var exakt 57mm breda över dobbarna å som du ser på fotot blir det väl tajt!
Min fälg har 21mm innerbredd å det gör väl att bredden ökar något lite.....
En till referens här -> http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen-Nokian-Hakka 300-26x2.20.html 52,5 mm med 21mm-fälgar, men fortfarande 26" dock...Stuvarn sa:Haha...ja jag tror jag får fundera lite! Har blivit väl många dubbdäcksköp inför denna vinter som inte funkat....nu har jag i alla fall dubbdäck på crossen!
frause sa:Jimel sa:Passar schwalbes reservdubb i suomi däcken?
Ja.
Även i 45nrth-däck ifall nån undrar.
Nja, i stort sett.Tegheim83 sa:Tänkte komplettera med ett ISP Evo 29" till Sparken.
Är det rosebikes som är billigast på 720kr ca?
Stuvarn sa:Måste bara lägga upp en bild till efter dagens runda (årets 196:e cykelpass) Tycker SMW 35mm rullar så mkt bättre än deras lite tyngre 42mm så jag är mkt nöjd med däcken! Dom rullar nästan lika bra som Conti Top Contact Winter som jag blev lite besviken på just rullet. Dubbdäcken känns ju oxå så mkt säkrare nu när det är ishalka tidigt på morgonen! Dock höll jag på å gå i backen i en rondell då en bil bara körde rätt in framför mig å höll på klippa mitt framhjul varav jag var tvungen bromsa kraftigt....fick 2 dm släpp på framhjulen men klarade mig!
PS Hade 5 Bar i 35mm däcken (och 4 Bar i mina 42:or)
konscious sa:Hur mycket tappar du i medelhastighet på SMW 35 mot sommardäcken på distansturerna.
Dom är trots allt relativt tunga, nära 900g om jag inte minns fel.