*Dubbelpost* snälla ta bort :)

homer-simpsons-the-simpsons.gif

Det är någon sorts obalans mellan mitt fram- och bakhjul. Varje gång jag servar cykeln ser jag till att båda hjulen har ventilerna åt samma håll (kl. 6 enligt regel 26), men efter en runda pekar de ibland åt olika håll (kan t.ex. vara kl. 3 i fram och kl. 12 i bak). Har QR, så det är ju hyfsat lätt att lyfta av framhjulet och sätta tillbaka det åt rätt håll, men ibland är det i stället bakhjulet som är fel i förhållande till framhjulet och då blir det ju betydligt meckigare. Kanske är lättast att bara slänga cykeln?

Det är någon sorts obalans mellan mitt fram- och bakhjul. Varje gång jag servar cykeln ser jag till att båda hjulen har ventilerna åt samma håll (kl. 6 enligt regel 26), men efter en runda pekar de ibland åt olika håll (kan t.ex. vara kl. 3 i fram och kl. 12 i bak). Har QR, så det är ju hyfsat lätt att lyfta av framhjulet och sätta tillbaka det åt rätt håll, men ibland är det i stället bakhjulet som är fel i förhållande till framhjulet och då blir det ju betydligt meckigare. Kanske är lättast att bara slänga cykeln?
Jag föreslår att du avvecklar framhjulet.
a6c7b8f490764b37fec09a0ebbefc53e.jpg

Hmmm, låter konstigt. Har du kollat om du kanske har olika tryck i fram resp. bakdäcket??

Kollade nu. Har samma tryck i bakdäcket men olika tryck i framdäcket.
Det är förståeligt, temperaturen skiljer sig ofta ffa vid rondellcykling, det blir varmare på "dalsidan".
Man ser ofta proffsen i t.ex TdF välja olika sida i rondeller för att motverka detta.
Jag tror att detta borde ha tagits upp i tråden där "vi som cyklar mot trafiken", där hade vi säkert fått fler synpunkter kring fenomenet.

Kvävgas?

Tillbaka
Topp