Dubbla Garmin sensorer?

Juhlin

Aktiv medlem
Dubbla Garmin sensorer?
Mina förutsättningar:
Jag har äldre och nyare hastighet sensorer på olika cyklar.

På Mtb har jag bara en nyare hastighetssensor på navet.

På grus/motions cykeln har jag en äldre kombinerad hastighet och kadens med magneter på eker och vevarm där sensorn sitter på kedjestaget.

På MTBn upplever jag att det funkar som det ska.
Jag upplever att kadens visas korrekt på grushojjen men hastighet och avstånd tror jag felvisar ganska mycket, senaste motionsrundan på asfalt visar strava segment längs sträckan 25-32km/h men medelhastigheten för turen visar 19km/h, vilket känns fel då jag låg i ett relativt jämt tempo, har inte mätt upp sträckan på karta ännu men jag misstänker att det saknas några kilometer i avstånd också.

Frågan är hur jag ska angripa en felsökning.

Är det möjligtvis så att Egde inte kan kalibrera mot 2 olika sensorer med olika förutsättningar?

Finns det andra som kör med liknande kombo på olika cyklar och anser funktionen korrekt?

Tror ni det är fel på sensorn, eller är det mer sannolikt att jag monterat magneten som en klåpare?

Edit: Mätte sträckan på karta och det saknas ungefär 10km.

Senast ändrad:
Dubbla Garmin sensorer?
På Strava ser du färväg och momentanhastighet. Webbläsare ger bättre detaljinformation än mobilapp. Du bör kunna identifiera om sträcka/ fart avviker mycket.
Hjulomkretsen brukar i Garmin kunna anges manuellt i sensorinställningar, dvs om du valt att konfigurera manuellt kontrollera båda sensorerna du har registrerade i din cykeldator. Vanligtvis utför cykeldatorn en automatisk kalibrering i början av cykelturen.

Dubbla Garmin sensorer?
Hade ungefär samma problem, men där såg jag tydligt att datorn tappade t.ex. hastighet ibland. Mitt problem var för långt avstånd mellan sensor och magnet. Fick dra om en bromsvajer för att kunna sätta sensorn bättre. Var inte mycket som skiljde.

Dubbla Garmin sensorer?
Jag tror jag behöver kalibrera om sensorn.
Tittar jag på den detaljerade bilden i Strava är hastigheten klart lägre än den under ett segment.
Segmentet mäter sannolikt bara starta och stopp medans den detaljerade bilden rapporterar sensors hastighet.

Inte orimligt att både sträcka och hastighet felvisar kring 30%

Det leder till frågan om Edge sparar kalibrering per sensor eller om jag behöver kalibrera om sensorerna varje gång jag byter cykel?

Inget av detta är såklart "viktigt". Men ibland kan det vara användbart och hjälpa en till insikter.

Kadens är lite viktigt eftersom jag har en del problem med knäna och försöker analysera vad jag sysslat med i de fall jag får smärtor.

Sedan är det något inneboende i mig som avskyr tanken att kassera något som fungerar.

Dubbla Garmin sensorer?
Jag får för mig att kalibreringen sparas på själva sensorn.
Den nya hastighetssensorn är ju tänkt att ibland kunna användas helt fristående.

Men kan såklart ha fel!

Dubbla Garmin sensorer?
Tror inte det behövs någon kalibrering (om det ens finns). Se bara till att magneterna är tillräckligt nära sensorn. Det enda den gör är att skicka en signal till datorn varje gång magneten passerar.

Dubbla Garmin sensorer?
Tror inte det behövs någon kalibrering (om det ens finns). Se bara till att magneterna är tillräckligt nära sensorn. Det enda den gör är att skicka en signal till datorn varje gång magneten passerar.
Kollar absolut även in magnetens placering.
Men jag har inga avbrott i den detaljerade vyn, hastighet och avstånd förefaller felvisa kring 30%.

Det vore lite konstigt om den alltid missade var tredje hjulrotation.

Dubbla Garmin sensorer?
Hade ungefär samma problem, men där såg jag tydligt att datorn tappade t.ex. hastighet ibland. Mitt problem var för långt avstånd mellan sensor och magnet. Fick dra om en bromsvajer för att kunna sätta sensorn bättre. Var inte mycket som skiljde.

Funderat lite mer, ett tag sen jag fixade det (genom att minska avstånd magnet-sensor)

Hade problem både med kadens och hastighet, det är en sån "kombosensor". För kadensen var det ett fäste till låset (i "transportläge") på ramen som gjorde att jag inte kunde ha magneten på vevarmen där jag ville, och på kedjestaget var det en bromsvajer med lödda fästen som gjorde att jag inte kunde luta sensorn tillräckligt utåt, då tog vajern i vevarmen.

Flyttade låsfästet och drog om bromsvajern, kunde då få ett tillräckligt kort avstånd.
Det var kadensen som omväxlande dog och visade rätt, hastigheten visade (oftast) typ som för dig 30% för lite, minns dock inte exakt, och ibland visade den korrekt.

Det som förvånade mig mest var att hastigheten visade fel, tyckte jag hade ganska kort avstånd sensor-magnet. Trodde faktiskt det var fel på sensorenheten, iom att den visade lägre hastighet och inte 0. Var mest som jag testade kortare avstånd när jag ändå höll på. Och det löste problemet.

Kolla även magneten, kanske för svag?

Dubbla Garmin sensorer?
För kadensen körde jag en stack neodym-magneter fästa på pedalaxelns ände på insidan av vevarmen. Bara att lägga på så många magneter som behövdes för att komma nära sensorn. Ekermagneter provade jag några olika innan det funkade bra. Tror jag har gett bort allt sådant sedan några år tillbaka. Kadens kör jag nu i princip bara på trainer, eller får från effektmätaren.

Dubbla Garmin sensorer?
För kadensen körde jag en stack neodym-magneter fästa på pedalaxelns ände på insidan av vevarmen.
Jag har kört med neodymmagnet som du samt en liten stavmagnet limmad på en eker. Stavmagneten var lite klurig att få tillräckligt nära sensorn. Vill inte ha den för nära ekrarna. Tycker att GSC10:ans kadensmättare var rappare än nya sensor2. Gamlingen visade alltid rätt, medan sensor2 kan dröja 3-4 sekunder innan rätt kadens visas.

Dubbla Garmin sensorer?
Jag har kört med neodymmagnet som du samt en liten stavmagnet limmad på en eker. Stavmagneten var lite klurig att få tillräckligt nära sensorn. Vill inte ha den för nära ekrarna. Tycker att GSC10:ans kadensmättare var rappare än nya sensor2. Gamlingen visade alltid rätt, medan sensor2 kan dröja 3-4 sekunder innan rätt kadens visas.

Jo det är en GSC10 jag har, som krånglade. Har haft den på racern tidigare, men där sitter nyare grejer. Graveln har fått ärva det gamla.

Hade aldrig några problem när det satt på racern. Var inte så noga med att få väldigt kort avstånd, var också lite rädd om ekrarna. Kan sensorerna bli mindre känsliga med åren?

Dubbla Garmin sensorer?
Är det möjligtvis så att Egde inte kan kalibrera mot 2 olika sensorer med olika förutsättningar?
Jo det kan den, det är inga som helst problem eftersom varje enskild sensor har en unik identitet
Finns det andra som kör med liknande kombo på olika cyklar och anser funktionen korrekt?
Ja. Jag har kört med flera sensorer(GSC10) till samma Edge sedan jag skaffade min 1a Edge 705 (för 15 år sedan)
Senast i helgen skiljde det <200m på 50km mellan min GSC10-utrustade cykel och hustruns med endast GPS-signal.

Är hjuldiametern rätt inlagd?
Det behövs inte. Läs mer nedan

Jag tror jag behöver kalibrera om sensorn.
Kolla inställningar. För så vitt jag vet har "alla" Edge-modeller ett auto-läge där GPSen kalibrerar sträckan mellan sensorns signaler

Tror inte det behövs någon kalibrering (om det ens finns).
Jo det behövs och det finns, men det enklaste är att använda autokalibrering
Se bara till att magneterna är tillräckligt nära sensorn. Det enda den gör är att skicka en signal till datorn varje gång magneten passerar.
+1

Kollar absolut även in magnetens placering.
+1
Men jag har inga avbrott i den detaljerade vyn, hastighet och avstånd förefaller felvisa kring 30%.

Det vore lite konstigt om den alltid missade var tredje hjulrotation.
Även när man har en hastighetssensor så har man även GPS-signalen
och Garmin har tidigare ändrat vilken hastighetsgivare som skall prioriteras
Hur det fungerar nu och på just din Edge-modell har jag ingen aning om
Men att se till att magneten sitter optimalt kan inte vara ngn nackdel, på GSC10 kan man trycka på vita knappen och sedan skall LEDen blinka varje gång när magneten passerar.

Dubbla Garmin sensorer?
Tack för bra feedback allihop.
Jag kan tyvärr inte komma till en snabb slutsats då jag lämnat cykeln på annan plats än hemma...

Jag behöver kolla vad jag ställt in under kalibrering. Inser att om jag ställt den på något manuellt läge så har jag även flyttat den från en 650b cykel till 700c för 2 säsonger sedan?.
Har länge anat att något inte står rätt till men inte orkat ta tag i det.

Har ibland skymtat att "kalibrering har genomförts" eller något i den stilen, men vilken cykel jag satt på och när jag senast såg det på har jag inte den blekaste aning om.

Har magneter hemma och bra dubbelhäftande så jag kan förstärka orginal-magneten om det visar sig vara nödvändigt.

Edit:
Ps. Den är parad med en 830, vilken rent tekniskt inte finns under "supported devices" för GSC10 vilket det också gäller, jag hade bara glömt namnet på den.

Dubbla Garmin sensorer?
Den är parad med en 830, vilken rent tekniskt inte finns under "supported devices" för GSC10 vilket det också gäller, jag hade bara glömt namnet på den.
Beror inte det på att GSC10 hade slutat tillverkas innan Edge 830 lanserades?
Därför har Garmin inte uppdaterat kompabilitetslistan för GSC10.
GSC10 är ju ANT+ och de jag har fungerar utan problem med de olika Edge jag har haft genom åren;
Edge 705, Edge 800, Edge 1000 och Edge 1030

Dubbla Garmin sensorer?
Beror inte det på att GSC10 hade slutat tillverkas innan Edge 830 lanserades?
Därför har Garmin inte uppdaterat kompabilitetslistan för GSC10.
GSC10 är ju ANT+ och de jag har fungerar utan problem med de olika Edge jag har haft genom åren;
Edge 705, Edge 800, Edge 1000 och Edge 1030
Det är mycket möjligt, troligt och även min uppfattning.
Jag bara konstaterade att så var fallet.

Dubbla Garmin sensorer?
Tror du måste ner på 20/24" hjul eller nåt, för att få 30% avvikelse.
Njaea.

Räknar vi på fälgen är skillnaden i omkrets 365mm vilket jag med lite överslagsräkning får till 16-17%

Orkar dock inte räkna inkluderat däcken "2,1" kontra 42mm

Men nej, jag tror inte hela skillnaden ligger där.

Teoretiskt är det är dock inte helt omöjligt att jag redan hade en dåligt genomförd kalibrering som förklarar de sista 13%en.

Har jag rullat 2 år med 30% felvisning vete tusan om jag har reagerat eller brytt mig om 13...

Dubbla Garmin sensorer?
Njaea.

Räknar vi på fälgen är skillnaden i omkrets 365mm vilket jag med lite överslagsräkning får till 16-17%

Orkar dock inte räkna inkluderat däcken "2,1" kontra 42mm

Men nej, jag tror inte hela skillnaden ligger där.

Teoretiskt är det är dock inte helt omöjligt att jag redan hade en dåligt genomförd kalibrering som förklarar de sista 13%en.

Har jag rullat 2 år med 30% felvisning vete tusan om jag har reagerat eller brytt mig om 13...
650B med 2,1" ger ca 217 cm omkrets. 622 med 42 mm ger ca 222 cm omkrets. Skillnaden är 2-2,5%.

Dubbla Garmin sensorer?
@Juhlin, hur har det gått?
Jag trodde jag hade fixat det, men nu har den börjat tappa-kontakt-tappa-kontakt...

Använder den (GSC10) med en Garmin 1040. Förmodar att det bara är en sändare för fart och kadens. Lite konstigt dock, hastigheten verkar inte tappa (kanske sömlöst mellan sensorn och GPS?), märks bara på kadensen som tappar helt innan den visar "Hatighet/Kadens ansluten" igen.

Tror inte jag kan ha magneten för kadens närmare än jag har den så det verkar som att det är problem GSC10 - 1040.

Dubbla Garmin sensorer?
@Juhlin, hur har det gått?
Jag trodde jag hade fixat det, men nu har den börjat tappa-kontakt-tappa-kontakt...

Använder den (GSC10) med en Garmin 1040. Förmodar att det bara är en sändare för fart och kadens. Lite konstigt dock, hastigheten verkar inte tappa (kanske sömlöst mellan sensorn och GPS?), märks bara på kadensen som tappar helt innan den visar "Hatighet/Kadens ansluten" igen.

Tror inte jag kan ha magneten för kadens närmare än jag har den så det verkar som att det är problem GSC10 - 1040.
Jag började med att justera magneten på hjulet och byta batteri i den, så pass nära att det började slå i när jag lägger ner cykeln en aning eller står på pedalerna ordentligt.
Blev galen av oljudet och justerade ut den under senaste turen, saknade 3km på en sträcka av 35km... (En mindre förbättring alltså)

Ska ta bort sensorn ur min 830 och para igen innan nästa tur. (Det blir bara någon gång i veckan på den här hojjen, som jag loggar i alla fall).

Hittade ingen väg att kalibrera manuellt, jag kan ta bort sensorn i Edge, det är allt.

Jag har lite grand gett upp hoppet, jag ska försöka para om den som sagt, om inte det fungerar så limmar jag möjligtvis på en ny magnet. Men det finns risk att jag köper de nya sensorerna, känns lite trist.

Dubbla Garmin sensorer?
Jag började med att justera magneten på hjulet och byta batteri i den, så pass nära att det började slå i när jag lägger ner cykeln en aning eller står på pedalerna ordentligt.
Blev galen av oljudet och justerade ut den under senaste turen, saknade 3km på en sträcka av 35km... (En mindre förbättring alltså)

Ska ta bort sensorn ur min 830 och para igen innan nästa tur. (Det blir bara någon gång i veckan på den här hojjen, som jag loggar i alla fall).

Hittade ingen väg att kalibrera manuellt, jag kan ta bort sensorn i Edge, det är allt.

Jag har lite grand gett upp hoppet, jag ska försöka para om den som sagt, om inte det fungerar så limmar jag möjligtvis på en ny magnet. Men det finns risk att jag köper de nya sensorerna, känns lite trist.

Jag lutar att att det är något problem med protokoll, kanske någon ny version med annorlunda hantering av keepalive eller handshake i 1040 vs. GSC10.

Hastigheten droppar aldrig nu efter att jag justerade magneten, bara kadensen som droppar till 0, eller rättare sagt "--" alltså att den tappar kontakten.

Hittade detta:

Får se om jag orkar gå genom alla punkter.
Tänkte också testa med gamla 800 parallellt, om jag får tummarna loss.

Dubbla Garmin sensorer?
Nu har även jag varit med om nya "spännande" händelser med en GSC10 på en cykel här på landet
Den fungerade när jag cyklade i förrgår, men när jag cyklade igår fungerade den inte alls
Batteribyte, tänkte jag, men lite konstigt för det gjorde jag för 1-2 mån sedan, jag plockade ur batteriet och mätte det: 3,2 V
Jag provade en massa olika vinklar o andra inställningar för magneterna, inget liv från GSC10
Till slut provade jag "Lägg till sensor" och då hittades den! Detta trots att den gamla fanns kvar!
Tyvärr glömde jag att jmf sensor-ID innan jag raderade den gamla, men nu vet jag vad jag skall börja prova med nästa gång en GSC10 krånglar för mig.

Med GSC10 hopparad i din Edge och aktiv o uppkopplad till din Edge (viktigt!) väljer du (rätt) GSC10 och klickar på
"Sensordetaljer"
GSC10_sensordetaljer.png

Längst ned finns raden "Hjulstorlek", klicka på den och välja "Automatisk" eller "Manuell"
GSC10_kalibrering.png

Det luriga är alltså att detta kan man endast göra med GSC10 aktiv o uppkopplad mot Edge!

Tillbaka
Topp