[DUMSNÅL] Training Plans & Apps for free

jonte987

Aktiv medlem
Det är inte pengarna, det är principen (dumsnålhets principen)

Trainerday (fd ERGdb) är en database med open source wo och planer (oklart för mig om det verkligen är open source eller gratis).
Det går så klart att ladda ner workouts och köra dem i valri app tex zwift eller ICW. Den senare är gratis i begränsad version. Jag har bara precis startat och sett att den ser rätt primitiv ut. Det hade varit roligt att istället testa GoldenCheeta men jag har ingen ant+ dongle vilket är ett krav.
Ett annat alternativ om man är riktigt jävla snål är att skapa en plan i Zwift men köra den i ICW eller GC så att man inte slösar bort sina gratis mil i Zwift....

Den gratis app som verkar mest poppis är RGT och det går bra att få till det rimligt(?) smidigt utan att betala genom att skicka workouts Trainerday => TrainingPeaks => RGT.
För att skicka en hel plan måste man betala för Trainerday vilket med kod kostar 10 dollars för 4 månader. Väldigt rimligt men jag vet inte om det fungerar med gratis TP. Gratis TP tillåter bara att man planerar wo idag och imorgon. Vet inte vad som gäller för APIet.

Har man Zwift men vill ha andra planer så synkar även TP => Zwift workouts.
En del kör visst TR planer i Zwift men jag har inte kollat hur man enklast gör det. TR => TP => Zwift funkar inte medan TD => TP => Zwift går utmärkt

Det verkar också som man får ett email från TP när det är dags och man kan då exportera WO till tex Zwift.

1) Skapa plan i TD
Om du inte är dumsnål kan du skicka den till ett par andra appar & kalendrar
2020-12-04 09_34_19-Trainer Day - Plans.png

2)
Vi som inte betalt kan istället välja dagens eller morgondagens workout och sen skicka till TP
Morgondagens måste i så fall flyttas i TP till rätt dag.
TP synkar sen automatiskt till/från ett stort antal appar. Fler från än till.
2020-12-04 09_36_27-Trainer Day - Workout_ Climb 35min 4x3min Endurance Strength.png

3) Kör workout i RGT.
Om du även vägrat stödja RGT kan du bara köra dagens medan morgondagen är låst.
Jag får inte native TP planer att komma över bara de som kommit från TD.

Screenshot_20201204-092536_RGT Cycling.jpg

Senast ändrad:
Vaa? Verkar jag inte vara dumsnål eller vad?

Det är väl dags att du också börjar med strukturerad träning? Skaffa en trainer och testa ovan

Trainerroad kostar inte många kronor men blev ändå ännu billigare nu. Tänk att bara betala ~150 kr och slippa allt ovan.
Sällan man kan köpa sig från jobb så enkelt :)

Dumsnålt. Jag säger ju det.
Fast SÅ himla krångligt blir det inte så vill man köra RGT så är det faktiskt fullt görbart.

Min tanke var först att jag behövde nåt gratis för barnen men sen visade det sig att Zwift är gratis under 16 år.

EDIT. Allt går automatiskt utom att du måste sparka på workouten i Trainerday.
RGT i sig verkar riktigt vettigt och trainingpeaks är väl fina grejor även om man nog ska betala för att få ut nåt annat av det.

Krångligt brångligt - jag kan knappt få igång tv'n för det är så många olika boxar :P
Misstänker att det är en fråga om vilja med tanke på yrke och övrig kompetens.

Jag håller som sagt med om att TR är enklast och troligen bäst men det ska till rätt mycket för att jag skulle betalt det för barnen också. Trainerday verkar vara bra skit om man vill köra på budget. Tex studenter.

Misstänker att det är en fråga om vilja med tanke på yrke och övrig kompetens.

Jag håller som sagt med om att TR är enklast och troligen bäst men det ska till rätt mycket för att jag skulle betalt det för barnen också. Trainerday verkar vara bra skit om man vill köra på budget. Tex studenter.

Ha, ja det är väl iof sant =)

Köp en ANT+ dongle och kör de gratis passen som finns i Golden Cheetah.

Det är ett alternativ. Jag fokuserade lite på att det skulle vara en automatgenerad plan. Jag är inte bara snål utan även lat och utan kunskap om träningsplaner. Då hittar jag bara Zwift och Trainerday förutom TR eller köpa plan på TP.
Vet inte hur viktigt det är för andra med en plan men för mig är det en del av grejen helt klart.

Det är ett alternativ. Jag fokuserade lite på att det skulle vara en automatgenerad plan. Jag är inte bara snål utan även lat och utan kunskap om träningsplaner. Då hittar jag bara Zwift och Trainerday förutom TR eller köpa plan på TP.
Vet inte hur viktigt det är för andra med en plan men för mig är det en del av grejen helt klart.

Zwift har ju dock inte någon bra plan så den kan du strycka :)

Det där låter supersmidigt. Du kommer ju åtminstone vara i toppform både på snålheten och att lösa riktigt krångliga krångligheter till våren!

Men barn under 16 år på trainer...? Ska cyklingen inte vara glädje och skoj osv?

Det där låter supersmidigt. Du kommer ju åtminstone vara i toppform både på snålheten och att lösa riktigt krångliga krångligheter till våren!

Men barn under 16 år på trainer...? Ska cyklingen inte vara glädje och skoj osv?
Flickan har gjort ramp test och säger att hon ska fortsätta men vi får väl se. Jag trodde 8 år var världsrekord men när jag googlar finns det gott om folk som sätter femåringarna på zwift med ombyggda trainers. Lite onödigt kan jag tycka.
8 år och 24'' funkade bra. Mitt 26'' trainerhjul går i hennes cykel så tekniskt är det inga problem.

Vill hon köra så är det bra. Blir lättare att orka med taekwondon och annat med bara lite riktig träning.

Tillbaka
Topp