Dumt att köpa Iron Horse?

johan.l

Ny medlem
Då båda mina cyklar blev stulna i dagarna letar jag nu halvt i panik efter en ny eftersom solen och värmen äntligen har kommit till Umeå och det känns som att den korta säsongen riskerar att rinna ut i sanden.

Jag har ganska länge sneglat på en Giant Reign X, men såg nu att CRC säljer en Iron Horse 6.6 hyfsat billigt. Man kan sammanfatta det som att jag kan köpa en IH på CRC för 20 000:- med bra komponenter, eller en Reign X-2 på Häggs för samma pris med ganska kassa komponenter.

Grejen är bara att IHs framtid är ju minst sagt osäker om jag förstått det rätt. De har konkat och blivit uppköpta igen, men ingenting har än så länge hänt med märket under den nya ägaren. Så jag antar att det inte kommer att vara helt lätt att få tag på reservdelar till IH (om alls möjligt).

Det är ju också antagligen precis p.g.a. det här som CRC rear ut cyklarna.

Så finns det någon här som har IH? Brukar det behövas reservdelar till länkaget? Växelörat antar jag är någon standardvariant? Annat jag bör tänka på?

Sen mer generellt, ni som har eller har haft en Iron Horse, vad tycker ni om dom?

Iron Horse är grynt fina cyklar, sen får man ju avgöra själv om man vågar köpa, jag köpte mig en Sunday i höstas. Känner mig inte så orolig.

Tackar för svaret, upptäckte dock nu att det kanske blir lite svårt med storlekarna. CRC har bara 15" av kompletta cyklar, vilket jag antar är den minsta storleken, och endast 19" i ramar, vilket jag antar är det största.

Jag är hyfsat lång (1,87), men 19" är kanske lite väl stort... och vet inte om jag vill ge mig in på att bygga från grunden själv heller.... synd dock, började bli lite sugen på en IH

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ger CRC för garanti på IH?
> /S

All Iron Horse bikes on CRC are covered by a standard 1 year warranty

Japp, ett år, är ju inte så länge... men förhoppningsvis ska det väl inte uppstå några problem med länkaget? Ska väl vara ganska underhållsfritt?

Jag har också ändrat mig igen, efter att ha kollat lite storleksguider så verkar 19" ändå passa mig ganska bra. Så nu är bara frågan om jag vågar mig på att försöka bygga själv från grunden...

johan.l skrev:
> Så nu är bara frågan om
> jag vågar mig på att försöka bygga själv
> från grunden...

Självklart.. Kör du fast finns det massor av hjälp här på Happy. Dessutom är det ju halva nöjet att ha byggt den själv ;)

Ja det lutar mer och mer åt att jag köper den här ramen och bygger själv... :) Kommer säkert att hata mig själv för det senare när jag sitter och försöker pussla ihop allting, men som du säger så är det samtidigt kul att ha gjort bygget själv och valt ut alla komponenter själv

Ska räkna ihop ungefär vad det skulle landa på så får jag se...

19" och 187cm låter ju inte som någon märkvärdig kombination. Jag kör på 16,5-17" och är 171 och trivs utmärkt. Dock ej på någon IH, men ändå...

Det beror ju helt på överrörslängden tycker jag. Jag körde en 19" och är bara 1.80 men jag gillar också lite långa cyklar.

1.87 och mindre ram än 19" låter inte som en bra ide. Kolla så att inte 19" är för liten, det är inte kul i så fall :/

montera ihop en cykel är inte svårt alls, se det som vuxenlego ;)

Som sagt, 187 låter som 19" rakt av. Om du inte gillar längre/större/riktningsstabilare cyklar. Isåfall är den nog i minsta laget.

Atlas skrev:
> Som sagt, 187 låter som 19" rakt av. Om du inte
> gillar längre/större/riktningsstabilare cyklar.
> Isåfall är den nog i minsta laget.

Whoa saida, lite svårt att säga så med infon som finns. Eller har du memorerat måttet på IH's ramar ;) rätt storlek är just rätt, lika bra att lägga lite energi på det innan köp don't you think?

Ja jag hoppas på och tror att 19" ändå blir rätt bra. Grejen är bara att jag alltid har cyklat på 17"-ramar tidigare, men de har också antagligen varit för små för mig, har helt enkelt aldrig haft tillfället att testa någon större ram.

Nu är jag helt inställd på att bygga en IH själv. Det som jag inte klarar själv är väl i princip hjulen och montering av gaffeln/styrlager. Men hjul går ju att köpa färdigbyggda och gaffeln får någon lokal verkstad montera åt mig, så det löser sig.

Sitter just nu och försöker ta beslut i en massa plågsamma val, marzocchi-gaffel eller rock shox-gaffel... Juicy- eller Elixir-bromsar... Alla dessa val! :)

johan.l skrev:
> Ja jag hoppas på och tror att 19" ändå blir
> rätt bra. Grejen är bara att jag alltid har
> cyklat på 17"-ramar tidigare, men de har också
> antagligen varit för små för mig, har helt
> enkelt aldrig haft tillfället att testa någon
> större ram.
>
> Nu är jag helt inställd på att bygga en IH
> själv. Det som jag inte klarar själv är väl i
> princip hjulen och montering av gaffeln/styrlager.
> Men hjul går ju att köpa färdigbyggda och
> gaffeln får någon lokal verkstad montera åt
> mig, så det löser sig.
>
> Sitter just nu och försöker ta beslut i en massa
> plågsamma val, marzocchi-gaffel eller rock
> shox-gaffel... Juicy- eller Elixir-bromsar... Alla
> dessa val! :)

I dagens läge sen Marzocchi flyttat tillverkningen till Suntours "vård" .. så skulle jag välja Rock Shox eller Fox.

Bromsar.. Helt klart Elixir i valet mellan de 2 du räknade upp.

Hjul.. tja... antingen färdiga eller bygga själv/nån kompis bygger...

Jasså? suntour har man ju inte hört mycket gott om... gillade dock min marzocchi 66 på min Glory, väldigt mjuk och fin... var däremot inte alls lika förälskad i min rock shox pike på den andra. Det var i för sig en bra gaffel som verkligen gav intryck av kvalité och alltid fungerade bra, men den var inte riktigt lika smör-mjuk och följsam som marzocchin... vilket å andra sidan också kan vara en fördel på en AM-hoj som även ska kunna klättra... som sagt, dessa val!

Det starkaste argumentet mot Elixir-bromar är egentligen att de är vita. Fattar inte varför hela cykelvärlden envisas med att endast erbjuda cyklar och komponenter i en färg. Det är ju lite Henry Ford över det hela...

Håller allstå på att samla ihop komponenter till det här bygget nu, vilket är mitt första, så jag har en hel hög frågor. Svara så mycket ni orkar, jag är tacksam för all input jag kan få:

1. Det står om ramen att den har "150mm x 12mm thru axle hub" och "150x12mm rear wheel spacing". Jag gissar på att det här betyder att jag ska ha ett bakhjul vars nav/axel är 150mm lång, och 12mm bred/tjock? Tycker de flesta hjul jag kollar på är 135mm breda dock... Något mer jag måste tänka på om hjul för att de ska passa?

2. Storleken på röret där man kör in gaffeln (vad det nu heter), är det i princip alltid 1 1/8" eller är det något jag måste försöka kolla upp?

3. Har inte den blekaste om diametern på sadelstolpe-röret heller, finns det något sätt att klura ut det på? Kan ju annars här helt enkelt köpa ramen först och sen mäta innan jag köper sadelstolpe...

4. Någon som kan se på ramen om det bakre bromsfästet är ISO eller Post? Ramen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52396

Jo vevpartiet är en av de få sakerna jag har lite koll på, eftersom jag bytte det (och en massa annat) på en av mina hojar bara ett par veckor innan den försvann... :/ Men tack ändå

1. Nej sålänge det är med 150x12mm ska det vara lungt
2. Jo det ser ut som 1 1/8"
3. Borde väl vara någon här som har en och kan berätta? Annars borde väl crc kunna svara på det?
4. IS

pow skrev:
> 1. Nej sålänge det är med 150x12mm ska det vara
> lungt
> 2. Jo det ser ut som 1 1/8"
> 3. Borde väl vara någon här som har en och kan
> berätta? Annars borde väl crc kunna svara på
> det?
> 4. IS

Tack pow, stor hjälp!

johan.l skrev:
> Håller allstå på att samla ihop komponenter
> till det här bygget nu, vilket är mitt första,
> så jag har en hel hög frågor. Svara så mycket
> ni orkar, jag är tacksam för all input jag kan
> få:
>
> 1. Det står om ramen att den har "150mm x 12mm
> thru axle hub" och "150x12mm rear wheel spacing".
> Jag gissar på att det här betyder att jag ska ha
> ett bakhjul vars nav/axel är 150mm lång, och
> 12mm bred/tjock? Tycker de flesta hjul jag kollar
> på är 135mm breda dock... Något mer jag måste
> tänka på om hjul för att de ska passa?
>
> 2. Storleken på röret där man kör in gaffeln
> (vad det nu heter), är det i princip alltid 1
> 1/8" eller är det något jag måste försöka
> kolla upp?
>
> 3. Har inte den blekaste om diametern på
> sadelstolpe-röret heller, finns det något sätt
> att klura ut det på? Kan ju annars här helt
> enkelt köpa ramen först och sen mäta innan jag
> köper sadelstolpe...
>
> 4. Någon som kan se på ramen om det bakre
> bromsfästet är ISO eller Post? Ramen:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=52396

Undrar _om_ ramen är samma som den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48032
Då är det 83mm vevlagerhylsa (vanlig mtb-vevparti passar inte)
1,5 tums styrrör
Sadelstolpe 30,0mm

Det finns ett par sådana ramar här i GBG iaf. du kommer säkert få rätt svar snart...

Ola

Visst fan, jan kan ju kolla på vad dom kompletta cylkarna har för grejer, varför tänkte jag inte på det... tack Ola

1,5-tums styrrör är ju ganska viktigt att veta, och bra med sadelstolpen också

Gambler skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt, 187 låter som 19" rakt av. Om du
> inte
> > gillar längre/större/riktningsstabilare
> cyklar.
> > Isåfall är den nog i minsta laget.
>
>
> Whoa saida, lite svårt att säga så med infon
> som finns. Eller har du memorerat måttet på IH's
> ramar ;) rätt storlek är just rätt, lika bra
> att lägga lite energi på det innan köp don't
> you think?

Visst, du har rätt men baserat på att cyklarna kommer i storlekarna 15-21" (nu generaliserar jag men visst är det så för IH oxå, infon finns inte på CRC för tillfället) och skall passa folk mellan 165 och 195 så är det en kvalificerad gissning. Men det är såklart det finns avvikelser.

johan.l skrev:
> Fortsätter att fråga medans någon fortfarande
> läser den här tråden:
>
> Funderar på att använda det här som bakhjul:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=49075

På bilden ser det väldigt mycket ut som standard 135mm även fast den heter 150
Jämför http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37855
Min gissning är att det är fel bild till FR-modellen. Kolla med CRC för säkerhetsskull.

Japp, håller med, ser ut som 135, men är säkert bara fel bild som du säger. Är ofta så på CRC tycker jag.

Har du någon aning om det här med axelstorlekarna? Jag behöver 12mm bakaxel till ramen om jag förstår det rätt, men det står ju nästan aldrig vad det är för axel på bakhjulen...

Ola skrev:
> Alla 150mm nav har väl 12mm axel, eller?

Skulle precis skriva samma sak, så är det väl?

johan.l skrev:
> Om ni båda tror det så är det säkert så. Då
> blir det antagligen dom hjulen, har gott om andra
> saker att vela över... :)

Du kanske behöver själva axel också, vet ej om den följer med hjul eller ram. Bäst att du meilar CRC om du måste köpa en...

Undrar om tex. den här passar: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20500 om det inte följer med ramen eller hjulen dvs.

Ola

Angående dimension på styrröret så skuklel jag rekomendera att ringa eller maila CRC.

Jag köpte min Iron Horse sundayram från Pearce cycles förra året och då ingick ett 1 1/8 styrlager med ramen (1,5 styrrör med 1 1/8 reducer m lager) och jag gissar att de skickar med det till alla ramar då.

Vad har du för budget på hjulen? Bygga ihop ett par custome built (CRC bygger ihop och du väljer delarna) med Hope 2 nav är ju aldrig fel.
http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=752

Tror jag chansar helt enkelt... det kommer att ta mig flera veckor att bygga ihop den här saken, så det kommer att finnas gott om tid till att beställa saker som saknas efterhand...

Förresten om hjulen, ja custom built av CRC kan ju vara ett alternativ... jag är dock inte ute efter något speciellt där... vill bara ha ett par bra välbyggda hjul med svarta fälgar, så jag vet inte om det finns någon anledning att specialbygga

Någon som har en idé om vad man "ska" betala för ett styrlager för att få ett av bra kvalité (och vad man inte ska behöva betala)? Vissa är ju helt sanslöst dyra - det är ju bara en uppsättning kullager!

johan.l skrev:
> Någon som har en idé om vad man "ska" betala
> för ett styrlager för att få ett av bra
> kvalité (och vad man inte ska behöva betala)?
> Vissa är ju helt sanslöst dyra - det är ju bara
> en uppsättning kullager!

mellan 600-1500 spänn....

Då var det beställt... allt förutom bromsar och lite annat som inte fanns i lager. Kommer väl ta någon vecka innan jag får grejerna, sen är det bara att börja skruva :)

Hej! Lycka till med ditt kommande bygge! Får man ställa den känsliga frågan om vad detta kalas kommer att kosta?

Frågar eftersom jag nyligen genomfört ett linkande projekt fast på en Mountain Cyle ram.

// Larsa :D

Tjena! Det verkar som att det landar på runt 35 000:-, om det inte visar sig att jag har glömt att köpa någonting, men det kan inte vara så mycket extra det handlar om i så fall. Kommer sen också lämna in ramen och gaffeln för montering på verkstad, men det kan ju inte kosta så fruktansvärt mycket heller.

Överlag så får man väl säga att jag har valt ganska bra komponenter, men inte alls några värsting-grejer. Tycker jag hittat en schysst balans mellan kvalité/prestanda och pris.

Sitter och väntar på cykeln just nu, ska anlända i slutet av nästa vecka, så då blir det förhoppningsvis bygge den helgen :)

Lycka till själv med ditt projekt!

Tack!

Mitt bygge är i.o.f klart men man vill ju alltid förädla den mera, just nu går jag och funderar på hur jag ska kunna finansiera näst inköp som troligen blir en från styret ställbar sadelstolpe typ Gravity Dropper eller CB Joplin...

Bor du i Sthlm, kan jag gärna ställa upp om du behöver monterings hjälp, är visserligen borta denna helg men därefter borde jag vara hemma vid...

// Larsa :D

Japp, går ju alltid att uppgradera. Lite farligt det där :)

Verkligen schysst att erbjuda hjälp, men nej tyvärr bor jag i Umeå, så det är en bit. Gaffeln är det enda jag inte vågar mig på själv eftersom man ska kapa rör och banka ner stjärnbultar och grejer... känns som att man riskerar att förstöra gaffeln där om man inte vet vad man sysslar med och har rätt verktyg... gaffeln kostade ju också en del... så bättre att betala 1000:- eller vad det kan kosta för att få det gjort av folk som vet vad dom sysslar med

Jag har kapat några gaffelrör med en vanlig järnsåg och sedan bankat i starnutsen med en hammare.
Det enda som är knepigt är att få i starnuten rakt.

Gaffeln kommer knappast explodera för att du försöker själv. :)

Tillbaka
Topp