Dura-Ace. Årsmodell?

Rokkoko

Aktiv medlem
Dura-Ace. Årsmodell?
Någon som vet vilken årsmodell det är på dessa? Visst heter de bara Dura-Ace AX?

Bilagor

• Shimano Dura-Ace.jpg
    Shimano Dura-Ace.jpg
    84.7 KB · Besök: 60
  • Shimano Dura-Ace 2.jpg
    Shimano Dura-Ace 2.jpg
    64.9 KB · Besök: 44
Dura-Ace. Årsmodell?
Funderade först att ha dem på min Peugeot från 1987, men det vore ju inte särskilt tidstypiskt nu när jag vet ålder. Får leta fler komponenter ur gruppen och köpa mig en passande ram istället. Har växelreglagen också.

Vilka cykelmärken körde på Shimano Dura-Ace i början av 1980-talet?

Senast redigerad av en moderator:
Dura-Ace. Årsmodell?
Det är ju inte så att folk kommer kräkas när du dristar dig till att ha dessa komponenter på en Peugout-ram från 87. De lär ju se väldigt lika ut de där ramarna med muffar all over och traditionell gaffelmuff. Men, det finns en mycket stor risk/chans att din 87:a har 130mm mellan gaffeländarna bak, dvs det moderna måttet som varit sedan 87 ca och sedan 7-delad tid.

Hittar du ett DA-nac från 82 så är det 126mm brett men det kan du ju byta axeln på utan problem. Kör på ramen men byt bakaxel i DA-82:an så får du ett extrastarkt bakhjul dessutom pga mindre dish.

Bild på ramen! :)

Snygga komponenter absolut men du måste leta upp styrtappen som var sååå snygg den med - snyggast ever skulle jag säga.

Dura-Ace. Årsmodell?
Håkan: Bra länk! Uppskattas!

Rudan: Det är ingen jättefin ram, därför skulle det kännas lite slöseri att dra på de här komponenterna på den. Har skrivit lite om den i denna tråd.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1460343

Just nu står ramen grundfärgad. Ska nog göra en singlespeed av den istället och leta efter ett lämpligt objekt till dessa komponenter istället.

Tack för feedbacken annars.

Dura-Ace. Årsmodell?
Fantastiskt! Vilka experter det finns här!

Framväxel - FH = augusti 1981
Bakväxel - FK = november 1981

Hittade kvittot från ECI också. Daterat 16/5-1994.

Bakväxel 270:-
Framväxel 125:-
Reglage 95:-

Vilket jävla kap!

Dura-Ace. Årsmodell?
Jag kom själv just över en cykel som har samtida komponenter.
Fast de flästa ur den lite enklare adamos ax- serien. (samma grundutförande men lite mer stål och mindre aluminium)
Frambromsen däremot är DuraAce AX, jag skulle vilja kompletera med en likadan bak, det är de snyggaste bromsarna jag sett.

AX -serierna skall vara lite extra aerodynamiska. :)

Dura-Ace. Årsmodell?
Rokkoko skrev:
-------------------------------------------------------
> DIRAVI: Vilken cykel? Bild?

Mustang AeroDynamics

Skall försöka fixa några bilder i kväll.

Dura-Ace. Årsmodell?
Grattis till delar av en ball komponentgrupp!.

såhär ser min hoj ut. Nästan komplett shimano 600 AX grupp sånär på sadelstolpe,styrstam och styre.
DSC_1008.JPG

Dura-Ace. Årsmodell?
DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kom själv just över en cykel som har samtida
> komponenter.
> Fast de flästa ur den lite enklare adamos ax-
> serien. (samma grundutförande men lite mer stål
> och mindre aluminium)
> Frambromsen däremot är DuraAce AX, jag skulle
> vilja kompletera med en likadan bak, det är de
> snyggaste bromsarna jag sett.
>
> AX -serierna skall vara lite extra aerodynamiska.
> :)

Hittar inga bilder på nätet just nu (sitter på jobb och kan inte leta hur länge som helst) men i min tdf-historik hemma så finns en bild av Lance på någon tempoetapp från år 2000 (om jag minns rätt) där US Postal hade försett hans tempohoj med Dura Ace AX-bromsar.

Jag är själv lycklig ägare till en AX-grupp. Dock den billigare varianten. Kan inte påstå att bromsarna nyper riktigt effektivt.
Visserligen borde jag hitta nya klossar men ändå.
Bakväxeln är tyvärr kass. Vid första testrundan vek den sig in i bakhjulet och förstörde sig själv medan den tuggade av en rad ekrar. Det smärtade. Iofs var bakväxeln i bedrövligt skick redan vid anskaffningen.
Komponenterna fanns på en Rossin (ca 1982) som jag köpte för 10 € för några år sedan.

Dura-Ace. Årsmodell?
Nu har jag även fått tag på bromsarna. Om det är någon som sitter på styret, nav, pedaler, flaska, styrstam (90 mm) eller sadelstolpe så kan ni ropa till.

Bromsar.jpg ht=544

Dura-Ace. Årsmodell?
ShimanoDura-Acevevparti.jpg ht=544

Vann en auktion på vevpartiet igår. Söker framförallt nav och styre. Helst NOS, men väldigt fint begagnat skick är också av intresse.

Tillbaka
Topp