dvo topaz t3?

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
cakenyo sa:
Fick hem en topaz t3 idag, men det sitter bushings i dämparen. Antar att detta är till för dvos standard hardware?

Har beställt shock mount kit från tftuned. Så antar att dvos bushings ska bort och in med tftuneds?

Kom på att jag antog att dämpen körde 12,7mm eyelet, visst stämmer det? (håller tummarna...)
På min Fuel ex passade den med original distanser och axlar, jag knackade bara ur dessa med hjälp av en m12 skruv och ett mothåll till distansen. Utan att ha mätt så killgissar jag att 12,7mm stämmer bra då en m12 gick fritt men det var tight.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
cakenyo sa:
Fick hem en topaz t3 idag, men det sitter bushings i dämparen. Antar att detta är till för dvos standard hardware?

Har beställt shock mount kit från tftuned. Så antar att dvos bushings ska bort och in med tftuneds?

Kom på att jag antog att dämpen körde 12,7mm eyelet, visst stämmer det? (håller tummarna...)
Jämför om TF Tuneds hardware passar lika bra i befintliga bussningarna - det är väl stor chans att de är exakt samma storlek. 12,7 mm eyelet-diameter stämmer.

cakenyo

Medlem
dvo topaz t3?
Lite tankar nu när jag kört dvon några rundor.

stigrunda i hellas, väldigt plush men följsam och kändes bra. Kanske något för plush mid stroke, kändes som man ville ha lite mer tramp support.

ESS Östersund, klockren. Mycket nedför. Men tog stök, branter, trampa utan några större problem. (va inte så mycket trampa..)

Kör ca 200psi burk. 190 bladder inga Tokens, ca 29% såg, kört den helt öppen.
Väger in på ca 84 kg med gear.

Så tar gärna emot tips för att testa få lite hårdare mid stroke, som tramp support för just platt stig.

tänker mig att man kanske vill höja lufttryck till ish 205 och sänka bladder till 185?

Eller ska man sätta in en token i negativa?

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
cakenyo sa:
Lite tankar nu när jag kört dvon några rundor.

stigrunda i hellas, väldigt plush men följsam och kändes bra. Kanske något för plush mid stroke, kändes som man ville ha lite mer tramp support.

ESS Östersund, klockren. Mycket nedför. Men tog stök, branter, trampa utan några större problem. (va inte så mycket trampa..)

Kör ca 200psi burk. 190 bladder inga Tokens, ca 29% såg, kört den helt öppen.
Väger in på ca 84 kg med gear.

Så tar gärna emot tips för att testa få lite hårdare mid stroke, som tramp support för just platt stig.

tänker mig att man kanske vill höja lufttryck till ish 205 och sänka bladder till 185?

Eller ska man sätta in en token i negativa?
Jag hade helt klart testat med tokens. I positiva kammaren.

Senast ändrad:

Hakkapeliitta

Ny medlem
dvo topaz t3?
Har någon tips på vem som kan renovera en Topaz, gärna i Sthlm? Funderade på att göra det själv, men det kändes lite pilligt när jag läste manualen. Gör gaffel själv, men det är typ 20 o-ringar i en Topaz som ska bytas.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Köpte en topaz beggat för ett tag sen och skulle nu montera den, tänkte kolla hur många spacers som satt i men det såg inte alls ut som det brukade när jag skruvade av luftburken??
Känns som hela det höljet man klipsar fast spacersen i saknas??
20190726_183239.jpg

Sen satt o ringen i toppen ovanför brickan i kläm, delvis över brickan, ska den ligga lite löst bakom eller hur ska den sitta?
20190726_183446.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
glitch sa:
Köpte en topaz beggat för ett tag sen och skulle nu montera den, tänkte kolla hur många spacers som satt i men det såg inte alls ut som det brukade när jag skruvade av luftburken??
Känns som hela det höljet man klipsar fast spacersen i saknas??

Sen satt o ringen i toppen ovanför brickan i kläm, delvis över brickan, ska den ligga lite löst bakom eller hur ska den sitta?
Öööhhh. Man drar av luftburkens hölje. Inte skruvar.
Tips : kolla instruktionsvideon.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Jo, kom på att kanske titta i manualen :)
På min förra poppade höljet av så lätt, var lite mer motstånd på denna.

Kvarstår frågan om o ringen. Ser inte riktigt dess uppenbara funktioner där den sitter nu?

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
glitch sa:

Kvarstår frågan om o ringen. Ser inte riktigt dess uppenbara funktioner där den sitter nu?
Kika igenom servicemanualen. Bara servat min en gång, minns inte helt hur det såg ut.

qma

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:

Jag har aldrig mekat Topaz men det där påminner mig om nåt som ser likadant ut på samma ställe i RS Monarch, och där hålls brickan högst upp mha. o-ringen. Minns att jag googlat om den förr åt en kompis och då kallades den 'bottom-out o-ring' här och där.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Alltså grejen är att p ringen hängde liksom 1/3 över brickan, som för att hålla den uppe - men där har brickan också skurit in i o ringen och gjort märken.
Får kolla servicemanualen.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Vernersson sa:
Alltså inte för att vara sån men det finns instruktionsvideor på hur man lägger i å tar ur luftspacers publicerat på Youtube...
Jojo men jag var lat, och har haft en topaz innan för några år sen och minndes det bara som att sleeven poppade loss. På denna satt den fast rätt rejält, så jag gick på autopilot och råkade skruva av luftburken istället som man gör på mina andra dämpare. Sen såg det ju plötsligt inte ut som jag minndes det :)
Allt på plats nu
20190727_084053.jpg

Trekjan

Ny medlem
dvo topaz t3?
Hälsingland sa:
Hill sa:
Utrymmet är nog inga bekymmer. DVO gör ju sina dämpare i en mängd uppsättningar. Kan inte tänka mig att de skulle ha förbisett Trek.
Nej det är väl säkert sant, har inte bytt någon bakdämpare innan så jag ska bara få veta måtten på bussningarna. Mailade dvo och frågade så får se om dom kan säga, eller vet du om jag kan ta dom från original fox float?
Fick du någon info från Dvo? Funderar på en dvo till min trek remedy 2016 men vill veta om den passar med ofset bushings

cakenyo

Medlem
dvo topaz t3?
Efter lite rådfrågning av dvo så tänkte jag montera in en spacer i positiv. Och sänka lite tryck i bladdern

Men problemet är att jag ej får av o-ringen som sitter på luftburken..(dvs steget innan man drar ner luftburen)
Alla videos så "squeezar" man den så man kan dra den över kanten. Med endast fingerkraft. Men jag lyckas ej. Vill ej peta med en flat mejsel, men snart blir det våld...

Har tagit ur all luft från dämpen. Och dämpen sitter på hojen. Vill gärna lyckas med att testa fler/färre spacers utan att behöva skruva av dämpen från hojen.

Någon som har nå tips?

Hakkapeliitta

Ny medlem
dvo topaz t3?
En liten tunn skruvmejsel eller en stoppnål om du inte har ett o-ringsverktyg. Det kosta 36 kronor på biltema. Plektrum funkar om du är gitarrist. Du behöver inte vara så orolig. Var bara försiktig

LDG

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Någon som har tips på hur jag får mer stöd på mitten av slaget? Med mitt länkage verkar den gå igenom för stor del av slaget för enkelt.
Har mailat DVO och de rekommenderade spacers i positiva, provade men då använda jag inte 10% av slaget istället.
Körde lite lift i Östersund och råkade köra med "låst" läge och då kändes den bättre. Är det fler som upplevt liknande? kanske får köra mittenläget så länge det inte är superstökigt. Däremot tycker jag att reglaget är för lätt så det är inte säkert det står på samma när du kommer ner som vad du ställde det på när du startade, samma med min tidigare Monarch RC3 plus debonair.

cakenyo

Medlem
dvo topaz t3?
LDG sa:
Någon som har tips på hur jag får mer stöd på mitten av slaget? Med mitt länkage verkar den gå igenom för stor del av slaget för enkelt.
Har mailat DVO och de rekommenderade spacers i positiva, provade men då använda jag inte 10% av slaget istället.
Körde lite lift i Östersund och råkade köra med "låst" läge och då kändes den bättre. Är det fler som upplevt liknande? kanske får köra mittenläget så länge det inte är superstökigt. Däremot tycker jag att reglaget är för lätt så det är inte säkert det står på samma när du kommer ner som vad du ställde det på när du startade, samma med min tidigare Monarch RC3 plus debonair.

Rekommendationen jah fick från dvo va att gå ner några psi i luftburen och gå upp några psi på bladdern när man lägger i spacer. Ej testat än. Men har samma "problem" som du beskriver. Alldeles för plush i mitten

0 spacer
205 psi burk
180 psi bladder

1 spacer
200 psi burk
185 psi bladder

Jag väger ca 84/85 med gear

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Trycket i bladdern har en gaska påtaglig effekt. Att ställa in denna dämpare (och alla andra med stort regleromfång) kräver TÅLAMOD...

LDG

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Ok, tackar!
Får experimentera med bladdertryck! kör 170 nu, är ju lätt och fick det rekommenderat, 78kg påklädd med ryggsäck (ryggskydd, reservdelar, pump osv).
Höjde tryckte 5% sista åket igår och la på 2 klick rebounddämpning, blev bättre men kanske lite väl högt tryck på småstök men bättre när det gick fort och var längre större hinder med mer mellanrum. Får väl prova runt och återkomma om ett tag! Svårt bara när jag inte alltid cyklar exakt samma sorts cykling. Vad som känns bra på en småstökig parkled i Åre kanske inte alls känns bra när det är rötter och sten överallt i hög fart. Har väl haft det lättare innan med Monarchen.
Cyklade lite fjäll förra helgen och då kände jag ju inte av att jag saknade stöd men är nog mkt att det svänger mindre.

Hakkapeliitta

Ny medlem
dvo topaz t3?
Har precis gjort första renoveringen. Att tänka på är att 170 i bladder i princip är minimalt tryck, låt aldrig trycket bli för lågt, kör du 170 bör du kolla tryck ofta. Det får inte bli under 150. Har själv slarvat med trycket och fått mycket luft i oljan. Ganska meckigt att lösa. Kolla trycket i blåsan varje vecka. Kört 75 h tokblöt vinter, lerig vår och sommar. Oljan var hur fin som helst, förutom luften. Mitt tips är att vara vaksam på piggytrycket, den håller inte tryck så bra är min erfarenhet. Att köra väldigt lågt tryck i bladdern kan bli mycket jobb. Finns många andra variabler än bladder. Kör själv 180 bladder, fyra spacers och ca 220 i dämpare. Väger drygt 75.

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Ok mina två ören från alla år med Marz Roco och framför allt senaste hojen med Topaz...
Testa att labba lite med inställningarna! Själv fick jag bäst ”mellanregister” med nästan maxtryck i bladdern, 0 band i -kammaren och 2 band i + kammaren.
Detta på en linjär single pivot hoj och 85kg klump som trampade fram åbäket...

LDG

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Ok, beror väl på länkage, hade nog haft 15% sag eller nå sånt med 220 i dämpare. Ska höja bladdertryck iaf.

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
LDG sa:
Ok, beror väl på länkage, hade nog haft 15% sag eller nå sånt med 220 i dämpare. Ska höja bladdertryck iaf.
Jo trycket i luftburken måste ju anpassas till rätt SAG.
Sen reglera trycket i bladdern för rätt support i mitten av slaget.
Sist rätt antal band i + kammaren för att inte bottna...
Eftersom jag själv landade i ganska högt tryck i bladdern så såg jag aldrig något behov av att peta in band i - kammaren.

Sen så klart måste ju rebound justeras utefter förändringarna som blir utav ändrade tryck och volymer...

Hakkapeliitta

Ny medlem
dvo topaz t3?
LDG sa:
Ja, absolut länkage är avgörande. Gav bara mina inställningar som exempel. Förresten, såg att jag kör 200 psi. 220 var en anteckning från i vintras med mycket kläder och julfett ;)

happymtb.fr

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
LDG sa:
Sista 10% av slaget på en hoj man kan köra lift med ska användas i "nödfall", dvs när man klantar sig eller när man skickar nåt stort. Så att jag skulle säga att DVOs tips var bra.

LDG

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Jo såklart men var på ett ställe med mindre hopp och dropp och använde då inte hela slaget som sagt men klart har du en poäng.
Liftburet i Östersund är väl inte riktigt jämförbart med mkt av det som finns i Åre eller alperna även om det till viss del är väldigt stökigt. Är varken några stora hopp eller dropp på de leder jag cyklar i Åre eller Östersund. Jag ställer in cykeln efter det jag cyklar helt enkelt.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Dagens korkade fråga, vilken effekt ger spacer i negativa luftkammaren?

Ramen är en Ripmo med regressiv kurva.
Var ute en sväng och labbade lite med spacers men är inte riktigt på det klara hur en spacer i negativa i teorin skulle påverka fjädringen.
T.ex. Luftkappe / Megneg och dylikt syftar ju till att ge ett mjukare beteende i början på slaget men sen mer stöd i mitten.

En negativ spacer gör ju tvärtom, dvs. den förminskar ju den negativa luftkammaren vilket borde göra att man går igenom slaget lättare?

Det jag vill komma åt är egentligen att hålla cykeln lite högre i slaget speciellt när man stigcyklar då jag är allergisk mot pedalislag pga. för lågt bb.

Men om jag minskar negativa sidan blir inte effekten tvärtom då och jag går enklare genom slaget?

Dvs. för vad jag vill åstadkomma borde jag inte ha negativa spacers och bara köra positiva / högre lufttryck?

marran

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Jag skulle använt tryck i positiva kammaren (och i andra hand retur och kompression) för att ställa hur dämparen uppför sig runt sag. Är dämparen för mjuk när du trampar så pumpa mer luft, blir den för hård i slutet av slaget så plockar du ut spacers ur positiva luftkammaren. Hamnar du utanför "normala" sag-värden på 25-35% är det nog läge att se över kompressionssettingen.

Har svårt att förstå hur bladdertryck kan vara en tuningvariabel på en luftdämpare om inte dämparen har boost valve (och det har den väl inte?), egentligen samma med att fylla negativa kammaren med spacers. Det kan ifs användas för att kompensera för om bladdern är pumpad hårdare än vad luftfjädern designades för så att dämparen toppar ut, men det känns som en lösning på ett problem som inte borde finnas till att börja med.

litta

Ny medlem
dvo topaz t3?
Jeffsy CF Gen1 Topaz T3 140 mm.

Ligger precis på gränsen att bottna dämpare och tycker även den än lite mjuk i mellan registret. 73kg geared

Sag 25%(14.3mm)
main 190 bar
Bladder 195 bar
Rebound mitten
neg band 0
pos band +1

Några tips på next step? lägga till band pos &neg eller öka main pressure? köpa ny cykel?

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
litta sa:
Jeffsy CF Gen1 Topaz T3 140 mm.

Ligger precis på gränsen att bottna dämpare och tycker även den än lite mjuk i mellan registret. 73kg geared

Sag 25%(14.3mm)
main 190 bar
Bladder 195 bar
Rebound mitten
neg band 0
pos band +1

Några tips på next step? lägga till band pos &neg eller öka main pressure? köpa ny cykel?
Lite mer bladder och en ring i positiva.

Hill

Medlem
dvo topaz t3?
Är det någon som servat luftburken själv?
Min drygt ett år gamla t3 tappar luft. Om jag startar på 220 så är den nere på 160 två timmar senare. Har mailat DVO och förklarat samt understrukit att dämparen gått mindre än 50 timmar. Deras svar är bara "det verkar tyvärr som du måste serva den", vilket jag tycker är en rätt pissig attityd. Det är trots allt gott om garantimarginal.
Nå. Började med att ta rengöra i burken: själva "kolven" man lägger spacers på samt oringarna. Läckaget blev långsammare, men still ill. Så nu är väl nästa steg att beställa servicekit.
Någon som upplevt samma problem? Är det en genomförbar process för den glade amatören? Osv.

qma

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Är det någon som servat luftburken själv?
Min drygt ett år gamla t3 tappar luft. Om jag startar på 220 så är den nere på 160 två timmar senare. Har mailat DVO och förklarat samt understrukit att dämparen gått mindre än 50 timmar. Deras svar är bara "det verkar tyvärr som du måste serva den", vilket jag tycker är en rätt pissig attityd. Det är trots allt gott om garantimarginal.
Nå. Började med att ta rengöra i burken: själva "kolven" man lägger spacers på samt oringarna. Läckaget blev långsammare, men still ill. Så nu är väl nästa steg att beställa servicekit.
Någon som upplevt samma problem? Är det en genomförbar process för den glade amatören? Osv.
Inget DVO-specifikt men biten som är likadan i nästan alla dämpare: Det är väl viktigast att man gör rent, framför allt i main seals där det sitter X-ring och packningar i nån fiberplast, som en sandwich. Service-kit och byta ut dem rekommenderas men vill du försöka utan (leveranstid på kitet eller så) så ut med dem och rengör dem, och där de sitter i dämparen noga. Sen på med slick honey innan de monteras tillbaks, och en lagom skvätt smörjolja i luftburken innan du stänger den. Då ska det ju bli tätt om inte sealsen är skadade nånstans.

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Plättlätt att serva luftburken. Men innan du gör nåt mer omfattande, skruva av luftburken och kolla att alla o-ringarna sitter på plats. Lätt att de glider / kläms när man skruvar åt.
Jag hade ett smygläckage som sen visade sig vara just på grund av att en o-ring hamnat lite galet.
Och dra åt luftburken ordentligt.
Har du testat att lägga dämparen i ett vattenbad för att se var det bubblar (när den är pumpad så klart)?

Hill

Medlem
dvo topaz t3?
Plättlätt att serva luftburken. Men innan du gör nåt mer omfattande, skruva av luftburken och kolla att alla o-ringarna sitter på plats. Lätt att de glider / kläms när man skruvar åt.
Jag hade ett smygläckage som sen visade sig vara just på grund av att en o-ring hamnat lite galet.
Och dra åt luftburken ordentligt.
Har du testat att lägga dämparen i ett vattenbad för att se var det bubblar (när den är pumpad så klart)?
Tack för input. Jag har kollat ringarna. dra åt luftburken går väl inte mer än att "knäppa" den över oringen så att säga? andra dvo har jag för mig att man skruvar på. det där med vattenbad ska jag göra såklart. att jag inte tänkte på det :)

Hill

Medlem
dvo topaz t3?
Inget DVO-specifikt men biten som är likadan i nästan alla dämpare: Det är väl viktigast att man gör rent, framför allt i main seals där det sitter X-ring och packningar i nån fiberplast, som en sandwich. Service-kit och byta ut dem rekommenderas men vill du försöka utan (leveranstid på kitet eller så) så ut med dem och rengör dem, och där de sitter i dämparen noga. Sen på med slick honey innan de monteras tillbaks, och en lagom skvätt smörjolja i luftburken innan du stänger den. Då ska det ju bli tätt om inte sealsen är skadade nånstans.
tack för svar. tror jag börjar med att plocka isär som vid service och rengör det som sitter. funkade på droppern, så hoppas det är samma fel här!

pnyberg

Medlem
dvo topaz t3?
Dagens korkade fråga, vilken effekt ger spacer i negativa luftkammaren?

Ramen är en Ripmo med regressiv kurva.
Var ute en sväng och labbade lite med spacers men är inte riktigt på det klara hur en spacer i negativa i teorin skulle påverka fjädringen.
T.ex. Luftkappe / Megneg och dylikt syftar ju till att ge ett mjukare beteende i början på slaget men sen mer stöd i mitten.

En negativ spacer gör ju tvärtom, dvs. den förminskar ju den negativa luftkammaren vilket borde göra att man går igenom slaget lättare?

Det jag vill komma åt är egentligen att hålla cykeln lite högre i slaget speciellt när man stigcyklar då jag är allergisk mot pedalislag pga. för lågt bb.

Men om jag minskar negativa sidan blir inte effekten tvärtom då och jag går enklare genom slaget?

Dvs. för vad jag vill åstadkomma borde jag inte ha negativa spacers och bara köra positiva / högre lufttryck?

Ja och nej.

Med en större negativ kammare så får du "hjälp" med komma över den statiska friktionen. Men, den hjälper inte så mkt mer än en volumespacer på att göra den mer progressiv. Den största anledningen till att du får mer stöd i mitten och slutet är att du måste ha mer luft i positiv kammare för att uppnå samma SAG och därmed får stödet från en styvare sjäder, men fördelen med hjälp i starten av slaget.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Spacer i neg gör det mindre plush i början och minskar stödet i mitten. Samt kräver mindre tryck (ialla fall med solo air) för samma sag.

Ok, det är kanske samma sak som skrivs ovan....

EDIT. Man kanske också vill ha upp trycket för att få snabbare retur - men ändå ha den plush.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer