dvo topaz t3?

konken

Ny medlem
dvo topaz t3?
nån som testat en och/eller vet hur det funkar med service av dvo i sverige?
funtar lite på en dämpare med enkel tuning av progressivitet, andra alternativ månne?
pallar inte göra service i "fält" så lika bra att införskaffa en dämpare extra, verkar ju vilja balla ur mitt i semestern...
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
konken sa:
nån som testat en och/eller vet hur det funkar med service av dvo i sverige?
funtar lite på en dämpare med enkel tuning av progressivitet, andra alternativ månne?
pallar inte göra service i "fält" så lika bra att införskaffa en dämpare extra, verkar ju vilja balla ur mitt i semestern...
Lite sent svar, men väcker kanske liv i den här tråden igen. Är ju inte fel med en egen tråd för Topaz.

Jag tror dom flesta företag som utför dämparservice kan serva Topazen eftersom den är jäkligt lätt att skruva i. Anledningen till att jag köpte Topaz är just för att den är enkel att serva själv. Bike24 har bra utbud på servicekit mm till Topazen.

DVO supporten är också sjukt hjälpsamma och snabba att svara på mail. Dom hjälper dig se till att du får till dämparen som du vill ha den.
Efter flertalet mail med Ronnie på DVO så har vi kommit fram till att jag ska byta oljan till Red Line Like Water och ta bort 1 av shimsen på retursidan eftersom jag är en sån fjäderviktare.
 

Paco

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Har kört min Topaz t3 i två säsonger och är helnöjd. Fick oxå hjälp av DVO att tuna dämparen och vilka servicekit jag behövde för att serva den.

Kommer dock plocka hem Jade med titanfjäder till Megan för att testa lite.
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
Paco sa:
Har kört min Topaz t3 i två säsonger och är helnöjd. Fick oxå hjälp av DVO att tuna dämparen och vilka servicekit jag behövde för att serva den.

Kommer dock plocka hem Jade med titanfjäder till Megan för att testa lite.
Vad har du gjort för tuning på den?
Vad väger du?
Vad har du den på för cykel?
 

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Fan va’ bra med egen tråd för denna fantastiska dämpare :)
Min beställdes i onsdags, tyvärr lar jag inte få ramen att montera dämparen i/på förrän i mitten/slutet av april, så det blir till att gulla med dämparen i knät tills dess ;)
 

konken

Ny medlem
dvo topaz t3?
haha, ni fiskade upp tråden. det blev till slut en monarch plus med M L3 tune för min del, verkar funka bra på min kortslagiga hoj, borde dock trimma rebound ett snäpp.
nu när giant teamet kör dvo kanske det är dags att försöka få hem en racingdämpare, hade dom inte "coil" gaffel på g också?
 

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Petter.T sa:
glitch sa:
Jag har precis beställt en :) Återkommer när den är hemma.
Antar att du har fått hem den nu ? Hoppas du är nöjd då jag har en på väg hem till min 5010. Tänkte kolla hur du har ställt in den så man har en grund att börja på.
Supernöjd! Kör med base set up som Dvo rekommenderade.
2 band på positiva sidan, inga på negativa, 200 psi i blåsan och 230 i luftkammaren.
Aldrig kört annat än fullt öppet då det inte behövs plattform.
Har sag enligt rekommendationen att o ringen hamnar precis i överkant på nedersta delen av markeringen på kolven.
Väger 83 kg i naket tillstånd.
Med denna set-up har jag ett par mm. tillgodo och lyckas ej bottna den så jag skulle nog kunna sänna trycket till 225 eller så.
Var ett riktigt lyft på 5010an.
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
Man skulle kanske ha en topaz som reservdämpare till Örange... Öet lär ju inte hålla för evigt.
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
Men ärligt, topaz känns som enda rimliga valet om man ska testa luft eller varva med en luft. Kostar hälften av en stx22. Typ.
 

mikipedia_

Aktiv medlem
dvo topaz t3?

Vernersson

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
glitch sa:
Blir nog rätt dyrt om du ska byta allt bling till grönt anodiserat bara Marr =p
Ähh det är lugnt, det ian han inte. Hope finns inte i grönt om man inte är factorypilot?
HAHAHAHAHA........ Något att satsa emot, allt för att färgmatcha :-D
Nä det vågar jag inte, han kanske bönar å ber till hope bara för att????
Eler så stalkar han ngt ex-pro till vederbörande ger upp & ger honom allt grönt som fortfarande finns i dess ägo :-O
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

- Pumpa högre luftryck i Positiva/negativa (Ger så klart mindre sag)
eller
- Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
eller
- Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
eller
- något annat sätt?
eller
- en kombination av ovan?
 

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
wenna sa:
Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

- Pumpa högre luftryck i Positiva/negativa (Ger så klart mindre sag)
eller
- Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
eller
- Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
eller
- något annat sätt?
eller
- en kombination av ovan?
Kollat mtbr tråden om topaz?
Jag hade testat band i negativa o lite högre tryck
 

Paco

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
wenna sa:
Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

- Pumpa högre luftryck i Positiva/negativa (Ger så klart mindre sag)
eller
- Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
eller
- Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
eller
- något annat sätt?
eller
- en kombination av ovan?
Kollat mtbr tråden om topaz?
Jag hade testat band i negativa o lite högre tryck
Så körde jag på min mega290 och det funkade bra. Tänkte testa samma setup på Marinon.
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
wenna sa:
Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

- Pumpa högre luftryck i Positiva/negativa (Ger så klart mindre sag)
eller
- Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
eller
- Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
eller
- något annat sätt?
eller
- en kombination av ovan?
Kollat mtbr tråden om topaz?
Jag hade testat band i negativa o lite högre tryck
Jepp, den tråden får man inte missa om man har en Topaz ;)
Var själv inne på att kanske göra den lite mer linjär med ett band i negativa
 

BjornR

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Ni gör tvärt om när ni lägger in band i negativa kammaren. Ni ökar åkhöjden(häng), gör det mer trögstartat i början och mindre linjärt.

 
Senast ändrad:

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
BjornR sa:
Ni gör tvärt om när ni lägger in band i negativa kammaren. Ni ökar åkhöjden(häng), gör det mer trögstartat i början och mindre linjärt.
Jag tänkte att eftersom kurvan är progressiv och jag ökar motståndet i början av slaget (med negativt band) men inte så mycket i slutet så borde kurvan gå mer mot linjära hållet.

Det bästa kanske är att pumpa högre tryck i blåsan o flytta hela kurvan uppåt för o få lite bättre trampeffektivitet.
 

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
wenna sa:
BjornR sa:
Ni gör tvärt om när ni lägger in band i negativa kammaren. Ni ökar åkhöjden(häng), gör det mer trögstartat i början och mindre linjärt.
Jag tänkte att eftersom kurvan är progressiv och jag ökar motståndet i början av slaget (med negativt band) men inte så mycket i slutet så borde kurvan gå mer mot linjära hållet.

Det bästa kanske är att pumpa högre tryck i blåsan o flytta hela kurvan uppåt för o få lite bättre trampeffektivitet.
Precis så har jag tänkt testa inför nästa runda på min SP Marino, dvs ingar spacers i neg.kammaren och tre spacers i positiva. Just nu har jag antingen 25-27% SAG och plush som en smygpunka, eller 22-24% och mera poppigt och trampvänligt... Min idé är att köra plush SAG men med mera tryck bakom IFP för att då en trögare dämparkurva, vilket borde ge mera stöd när det trampas eller laddar på i burms m.m.
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
La 3band i positiva, 225psi i huvudkammaren. 200 i blåsan.
Får testa när jag får tid.

Snyggt blev de inte iallafall :p
Fattas bara ett par xc hjul nu också :)

20180523_232822.jpg
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
marr sa:
La 3band i positiva, 225psi i huvudkammaren. 200 i blåsan.
Får testa när jag får tid.

Snyggt blev de inte iallafall :p
Fattas bara ett par xc hjul nu också :)
Får man fråga hur mycket du väger?

Laborerade idag med lite olika lufttryck men har inte använt några volym spacers ännu.
Väger runt 70kg med utrustning och hamnade efter dagens tester på 180 i blåsan och 190 i burken. Provade även 190 i blåsan och 180 i burken, men det kändes inte lika bra.

Slänger väl med en bild också. Mitt i bytet mellan 27.5+ och 29. 29 fram och 27.5+ bak

hightower2729.jpg
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
wenna sa:
marr sa:
La 3band i positiva, 225psi i huvudkammaren. 200 i blåsan.
Får testa när jag får tid.

Snyggt blev de inte iallafall :p
Fattas bara ett par xc hjul nu också :)
Får man fråga hur mycket du väger?

Laborerade idag med lite olika lufttryck men har inte använt några volym spacers ännu.
Väger runt 70kg med utrustning och hamnade efter dagens tester på 180 i blåsan och 190 i burken. Provade även 190 i blåsan och 180 i burken, men det kändes inte lika bra.

Slänger väl med en bild också. Mitt i bytet mellan 27.5+ och 29. 29 fram och 27.5+ bak
80-85kg ungefär. Men singelpivoten gör nog stor skillnad i vad som krävs och så. Detta är helt otestat med, får se när jag hinner cykla och se hur det känns. Gjorde den progressiv för att få stor skillnad mot min coil.
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
marr sa:
wenna sa:
marr sa:
La 3band i positiva, 225psi i huvudkammaren. 200 i blåsan.
Får testa när jag får tid.

Snyggt blev de inte iallafall :p
Fattas bara ett par xc hjul nu också :)
Får man fråga hur mycket du väger?

Laborerade idag med lite olika lufttryck men har inte använt några volym spacers ännu.
Väger runt 70kg med utrustning och hamnade efter dagens tester på 180 i blåsan och 190 i burken. Provade även 190 i blåsan och 180 i burken, men det kändes inte lika bra.

Slänger väl med en bild också. Mitt i bytet mellan 27.5+ och 29. 29 fram och 27.5+ bak
80-85kg ungefär. Men singelpivoten gör nog stor skillnad i vad som krävs och så. Detta är helt otestat med, får se när jag hinner cykla och se hur det känns. Gjorde den progressiv för att få stor skillnad mot min coil.
Ja det är klart.... cykelns "länkage" gör ju rätt stor skillnad på fjädringen.

Tänkte skruva av dämparen och prova lufta den då den ger ifrån sig en "squish"-ljud, och då passa på att testa orginaldämparen som kom med ramen.

Har en flaska med Red Line like water dämparolja som jag eventuellt kommer prova byta till vid första servicen. Det enda som oroar mig lite med det är att kanske lågfartskompen blir lite för vek. Samtidigt så verkar många i min viktklass nöjda med den oljan.
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
marr sa:
Fyller en "spruta" (lika som du luftar bromsar) med dämparolja. Fäster dämparen i ett städ så luftskruven hamnar på högsta punkten. Släpper ut luften ur dämpare och sedan komprimerar du och drar isär dämparen sakta. Jag skulle nog också försöka suga med sprutan lite för att skapa ett undertryck.
Hur som helst så står det bra beskrivet i service manualen som du kan ladda hem från DVO:s hemsida.
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
wenna sa:
marr sa:
Fyller en "spruta" (lika som du luftar bromsar) med dämparolja. Fäster dämparen i ett städ så luftskruven hamnar på högsta punkten. Släpper ut luften ur dämpare och sedan komprimerar du och drar isär dämparen sakta. Jag skulle nog också försöka suga med sprutan lite för att skapa ett undertryck.
Hur som helst så står det bra beskrivet i service manualen som du kan ladda hem från DVO:s hemsida.
Cool, får kika på det :)
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
Någon annan som repat dämparkolven?
Så jäkla surt då jag cyklat 4ggr med hojen o fått en djup repa som gör att det läker ut luft.
Märkligt att det ens ska kunna fastna ett gruskorn under packboxen. Ännu märkligare att om det gjort det att det ska bli nog med tryck för en djup repa.
IMG_20180526_115947.jpg
 

marr

Moderator
Forumvärd
dvo topaz t3?
wenna sa:
Någon annan som repat dämparkolven?
Så jäkla surt då jag cyklat 4ggr med hojen o fått en djup repa som gör att det läker ut luft.
Märkligt att det ens ska kunna fastna ett gruskorn under packboxen. Ännu märkligare att om det gjort det att det ska bli nog med tryck för en djup repa.
:,(
 

rayy

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Känns spontant som att det kan vara något annat än grus som fastnat. Borde vara något från luftburken som skrapar i. Kollat med DVO?
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
rayy sa:
Känns spontant som att det kan vara något annat än grus som fastnat. Borde vara något från luftburken som skrapar i. Kollat med DVO?
Det hände idag men jag har hunnit slänga iväg ett mail till DVO supporten.

Kikade lite i servicemanualen men kan inte se att det skulle kunna vara nått inuti som lossnat.
 

wenna

Medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
Har nåt vagt minne av att ha läst om nåt liknande nånstans, kan vara topaztråden på mtbr.
Vill också minnas något liknande men hittar inte igen det.

Första mail från DVO så verkar dom inte ifrågasätta det i varje fall och vill att den ska in på reklamations service. Synd bara att det är så jäkla bökigt när man bor i Sverige och dom inte har något service center här.

Ska försöka få dom att bara skicka mig en ny kolv och servicekit så man kan fixa det själv. Vore bästa lösningen för oss båda.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer