dvo topaz t3?

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Paco sa:
Om jag inte minns helt fel så låg min sweetspot lite högre än vad DVO rekommenderade men såna inställningar är ju som sagt väldigt individuella.

Hoppas du blir lika nöjd som jag var??
Fan, dämparen har två små skrap på beläggningen. Såg det först när jag monterat och trodde jag gjort dem, men hade som tur var fotat den precis när jag öppnat lådan och ett av dem syns då. Med lite fin smärjelduk tror jag man jämnar till det så det inte blir märkbart, dumt?

Givet borde man ju höra av sig och inte använda den. Men fan jag ska ju iväg imorgon och har redan satt dit den...??
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hur fasen gör man nudå, jag kommer ju aldrig få av den utan att plastbussningarna får lite slitage. Jävla skit alltså vad less jag blir! Mailar givetvis Wiggle men det lär ju säkert ta flera dagar att få svar.
 

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Ser ut som Igusbussningar? De har funkat för mig att få av utan någon nämnvärd åverkan. Bara man är lite försiktig brukar det gå (eller gick i alla för mig på två olika dämpare).
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
Ser ut som Igusbussningar? De har funkat för mig att få av utan någon nämnvärd åverkan. Bara man är lite försiktig brukar det gå (eller gick i alla för mig på två olika dämpare).
Ja det gick faktiskt, bara lite smuts kvar som går att göra rent. Hoppas wiggle tar det utan strul nudå, får jag den inte till ess blir jag sur!
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Nu är jag lite fundersam men vad ska ligga här? Det var tomt, och ska inte bussningarna ligga lösa? De satt i dämparen isf är ju denna en retur som någon redan fipplat med.

Rektangulära facket som är tomt, mounting hardware står det ju så borde inte bussningarna legat där? Bilden verkar inte funka för mig, men det syns ju på den första jag la upp också.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Fick svar sent igår kväll av Wiggle och det verkar positivt. Överraskad minst sagt vilka tider kundtjänst verkar jobba, men är det som i Sverige så har ju sällan kvällspersonalen några befogenheter just och måste rådgöra med någon ansvarig. Så får se vad som kommer under dagen, bilden jag tog i bilen är ju tre min efter jag plockat ut paketet och finns datumstämplad så dom borde ju inte knorra om att jag har gjort det själv och försöker bluffa.

Ser att den är slut hos Wiggle också nu, så tyvärr lär det ju inte finnas någon snabb lösning som att de skickar en ny direkt och jag returnerar denna.
 
Senast ändrad:

Hill

Medlem
dvo topaz t3?
qma sa:
Hill sa:
Jag får inte riktigt till sagen på min Topaz. Har en Stumpjumper och vill ha ett procenttal kring 25, men lyckas inte komma under 30 procent. Dämparen funkar bra och är himla skön, men jag antar att jag går miste om den initiala, omtalat fina, förmågan. Jag har testat runt med allt från två spacers i positiva, tre pos/två neg, två pos/en neg. samt trycket i i blåsan. I dagsläget kör jag på noll och den uppför sig bättre än tidigare, men fortfarande med för mycket sag.
Någon som har kört med band/tokens enbart i negativa kammaren? Uppfattning och utfall? Jag ställer frågan då det krävs att jag skruvar av dämparen för att komma åt negativa kammaren. Så vill reka lite först :)

Har mailat med DVO men det är en slö jävel som responderat med ganska icke-informativ input.
Även tröskat igen MTBR-tråden.
Är dämparen i gott tillstånd förutom luftgrejorna då? Jag har upplevt sån där sag som alltid landade på 30 % med en RS monarch pga. länkagedesign, när grundproblemet var att trycket släppt bakom dämparoljan, hälften av oljan rymt och resten såg ut som skit :)

Men det låter som att du gått igenom allt i dämparen.

Jag har kopplats direkt till Ronnie på DVO HQ i mina supportmail (har en gammal Diamond) och fått svinbra svar fort, men han kanske bara tar kortare eller mer specifika grejor själv.
En liten uppdatering kring mina spörsmål: jag la en spacer i negativa kammaren i helgen och upptäckte samtidigt ett litet glapp: skruven som håller ihop kolve länkaget hade gängat upp sig lite. Tror inte det är något avgörande, men väl en notering på minuskontot. Så med en negativ spacer, kring 210 psi, 190 i blåsan och kontrollerad avstigning via två pallar fick jag kring 30 procent. Tyvärr kändes cykeln ganska stel och o-följsam, så den kombon åker ut igen. Ska maila DVO och höra om de har nån uppfattning om vad sagen bör ligga på med ett Specialized-länkage. Jag kanske helt enkelt får acceptera 35-procent-ish...

@Hälsingland: hann du cykla något på din innan du upptäckte skrapen?
 

qma

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hill sa:
En liten uppdatering kring mina spörsmål: jag la en spacer i negativa kammaren i helgen och upptäckte samtidigt ett litet glapp: skruven som håller ihop kolve länkaget hade gängat upp sig lite. Tror inte det är något avgörande, men väl en notering på minuskontot. Så med en negativ spacer, kring 210 psi, 190 i blåsan och kontrollerad avstigning via två pallar fick jag kring 30 procent. Tyvärr kändes cykeln ganska stel och o-följsam, så den kombon åker ut igen. Ska maila DVO och höra om de har nån uppfattning om vad sagen bör ligga på med ett Specialized-länkage. Jag kanske helt enkelt får acceptera 35-procent-ish...
Har du komprimerat dämparen var 30:e PSI när du pumpar upp den? (Det ska iofs göra den mer följsam då negativa kammaren börjar göra sitt jobb, men nämner det för säkerhets skull.)

240 psi är mycket tryck för en åkare på max 80 kg oavsett spacers.

Det skulle nog kunna bete sig så om det är en massa luft i dämparen, men det låter ju inte så troligt i ditt fall.

210 psi verkar mer rimligt, men det ska ju inte vara hårt och stelt (lite beroende på subjektiv upplevelse) - detta skulle kunna vara p.g.a. att utjämningen mellan positiv och negativ är blockerad, men det rimmar inte med resten av scenariot...
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hill sa:
qma sa:
Hill sa:
Jag får inte riktigt till sagen på min Topaz. Har en Stumpjumper och vill ha ett procenttal kring 25, men lyckas inte komma under 30 procent. Dämparen funkar bra och är himla skön, men jag antar att jag går miste om den initiala, omtalat fina, förmågan. Jag har testat runt med allt från två spacers i positiva, tre pos/två neg, två pos/en neg. samt trycket i i blåsan. I dagsläget kör jag på noll och den uppför sig bättre än tidigare, men fortfarande med för mycket sag.
Någon som har kört med band/tokens enbart i negativa kammaren? Uppfattning och utfall? Jag ställer frågan då det krävs att jag skruvar av dämparen för att komma åt negativa kammaren. Så vill reka lite först :)

Har mailat med DVO men det är en slö jävel som responderat med ganska icke-informativ input.
Även tröskat igen MTBR-tråden.
Är dämparen i gott tillstånd förutom luftgrejorna då? Jag har upplevt sån där sag som alltid landade på 30 % med en RS monarch pga. länkagedesign, när grundproblemet var att trycket släppt bakom dämparoljan, hälften av oljan rymt och resten såg ut som skit :)

Men det låter som att du gått igenom allt i dämparen.

Jag har kopplats direkt till Ronnie på DVO HQ i mina supportmail (har en gammal Diamond) och fått svinbra svar fort, men han kanske bara tar kortare eller mer specifika grejor själv.
En liten uppdatering kring mina spörsmål: jag la en spacer i negativa kammaren i helgen och upptäckte samtidigt ett litet glapp: skruven som håller ihop kolve länkaget hade gängat upp sig lite. Tror inte det är något avgörande, men väl en notering på minuskontot. Så med en negativ spacer, kring 210 psi, 190 i blåsan och kontrollerad avstigning via två pallar fick jag kring 30 procent. Tyvärr kändes cykeln ganska stel och o-följsam, så den kombon åker ut igen. Ska maila DVO och höra om de har nån uppfattning om vad sagen bör ligga på med ett Specialized-länkage. Jag kanske helt enkelt får acceptera 35-procent-ish...

@Hälsingland: hann du cykla något på din innan du upptäckte skrapen?
Nej ingenting, har inte ens pumpat den.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Paco sa:
Hälsingland sa:
glitch sa:
Wiggle kommer lösa det där men du kommer garanterat få vänta ett tag.
Det tror jag också, hade bara hoppats på att kunna ha den till ESS i Östersund men det lär ju inte vara så troligt då det bara är två veckor bort.
Om du har råd så beställ en ny från tex bike24 i väntan på att pengarna från wiggle ska ramla in.
enda sidan jag hittade som har en 210x55 är polsk. Visserligen riktigt bra pris men jag förstod inte du skit av det som stod såklart..

Skulle vilja veta hur wiggle ställer sig till det, inte ett ljud idag.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Dom erbjuder 600:- cashback eller 800:- i bonuscheck om jag vill behålla den eller att skicka den i retur givetvis.

Jag har köpt slipduk 600-1200 och slipade värre repor på min original idag som blev bra. Så jag tar nog något av erbjudandena, ska fundera på vilket bara.
 

sdx

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hälsingland sa:
Dom erbjuder 600:- cashback eller 800:- i bonuscheck om jag vill behålla den eller att skicka den i retur givetvis.

Jag har köpt slipduk 600-1200 och slipade värre repor på min original idag som blev bra. Så jag tar nog något av erbjudandena, ska fundera på vilket bara.
Du slipar bort hårdanodizeringen.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
sdx sa:
Hälsingland sa:
Dom erbjuder 600:- cashback eller 800:- i bonuscheck om jag vill behålla den eller att skicka den i retur givetvis.

Jag har köpt slipduk 600-1200 och slipade värre repor på min original idag som blev bra. Så jag tar nog något av erbjudandena, ska fundera på vilket bara.
Du slipar bort hårdanodizeringen.
Jo jag vet att det inte är optimalt, men reporna är ju väldigt små och jag slipar bara på dem. Ska sova på saken och kolla om jag hittar den någon annanstans.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Jag är också lite skeptisk till kompensationen. Skickar du den där till TF eller någon annat seriöst servicecenter kommer dom vilja byta shaftet och det kostar förmodligen runt vad du får i kompensation, om inte lite mer. Jag har däremot en liknande repa på min Monarch som fortfarande funkar.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
jofahjalm sa:
Jag är också lite skeptisk till kompensationen. Skickar du den där till TF eller någon annat seriöst servicecenter kommer dom vilja byta shaftet och det kostar förmodligen runt vad du får i kompensation, om inte lite mer. Jag har däremot en liknande repa på min Monarch som fortfarande funkar.
Sant, jag är så sugen på att testa den att det påverkar mitt omdöme tror jag.. Sen sitter den ju så långt ner att det förmodligen skulle funka, men det är ju så att nya dämpare ska ju inte ha repor. Trist bara då den knappt verkar gå att få tag på, får maila den polska sidan och se om dom går att handla av.

Mailar nog dem och säger att kompensationen är för låg och inte täcker kostnaden för ett nytt shaft och att jag vill ha en fri retur.
 

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hälsingland sa:
Paco sa:
Hälsingland sa:
glitch sa:
Wiggle kommer lösa det där men du kommer garanterat få vänta ett tag.
Det tror jag också, hade bara hoppats på att kunna ha den till ESS i Östersund men det lär ju inte vara så troligt då det bara är två veckor bort.
Om du har råd så beställ en ny från tex bike24 i väntan på att pengarna från wiggle ska ramla in.
enda sidan jag hittade som har en 210x55 är polsk. Visserligen riktigt bra pris men jag förstod inte du skit av det som stod såklart..

Skulle vilja veta hur wiggle ställer sig till det, inte ett ljud idag.
Är det GoCycle du kommit till?
Dom köpte jag min Topaz av :D
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
larsaw sa:
Hälsingland sa:
Paco sa:
Hälsingland sa:
glitch sa:
Wiggle kommer lösa det där men du kommer garanterat få vänta ett tag.
Det tror jag också, hade bara hoppats på att kunna ha den till ESS i Östersund men det lär ju inte vara så troligt då det bara är två veckor bort.
Om du har råd så beställ en ny från tex bike24 i väntan på att pengarna från wiggle ska ramla in.
enda sidan jag hittade som har en 210x55 är polsk. Visserligen riktigt bra pris men jag förstod inte du skit av det som stod såklart..

Skulle vilja veta hur wiggle ställer sig till det, inte ett ljud idag.
Är det GoCycle du kommit till?
Dom köpte jag min Topaz av :D
Verkar finnas här, ser ut att vara holländsk http://www.voorvorkonderhoud.nl/DVO-Topaz-Air-Shock
och denna polska https://sklep.biker-house.pl/dvo-topaz-t3-air-shock-amortyzator.html

Hittade en i mitt tycke jäkligt snygg bubblare hos TFtuned https://www.tftuned.com/db-air-il-trek/p3514
 
Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
Hälsingland sa:
Efter ett resonemang med TFtuned så blev det en Cane Creek istället, happykorrekt vet jag inte?! https://www.tftuned.com/db-air-il-trek/p3514

Men jag bad dom om förslag utifrån min åkning och fick det svaret.
Vad var resonemanget om man får fråga?
Jag beskrev hur jag brukade cykla och bad om förslag på en lämplig dämpare utifrån den hojen jag har (Fuel ex 8).

Utbudet är ju inte gigantiskt i rätt mått även om dpx2 finns, men då gör det lite större hål i plånkan också. Hoppas det blir bra, förra modellen hade ju mycket fel som det verkade. Men denna ska ju vara ok vad jag läst mig till.
 

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hoppas du blir nöjd DBIL är en bra dämpare den med och numera ok hållbarhet vad det verkar.

EDIT: Värt att nämna är att det hela ditt problem känns som en tabbe av Wiggle, som verkar ha haft upp dämparen o då orsakat repan. Kan omöjligen tänka mig att en QC på DVO skulle ha missat den repan!
(Fast även solen har ju sina fläckar...)
 
Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
larsaw sa:
Hoppas du blir nöjd DBIL är en bra dämpare den med och numera ok hållbarhet vad det verkar.

EDIT: Värt att nämna är att det hela ditt problem känns som en tabbe av Wiggle, som verkar ha haft upp dämparen o då orsakat repan. Kan omöjligen tänka mig att en QC på DVO skulle ha missat den repan!
(Fast även solen har ju sina fläckar...)
Ja den kändes inte som den var oöppnad faktiskt. Men samtidigt svårt att säga såklart!

Tackar, jag hoppas det också!
 

jofahjalm

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
larsaw sa:
Hoppas du blir nöjd DBIL är en bra dämpare den med och numera ok hållbarhet vad det verkar.

EDIT: Värt att nämna är att det hela ditt problem känns som en tabbe av Wiggle, som verkar ha haft upp dämparen o då orsakat repan. Kan omöjligen tänka mig att en QC på DVO skulle ha missat den repan!
(Fast även solen har ju sina fläckar...)
Det är skönt att höra. Som att cykelföretag har en stor QC. Alla grejerna monteras väll i asien av lägsta budgivaren och skickar till kund utan efterkontroll? Jag har köpt Fox, Rockshox och Manitou som har varit kasst vid leverans. Sedan tar det olika lång tid att få nya prylar...
 

larsaw

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
jofahjalm sa:
larsaw sa:
Hoppas du blir nöjd DBIL är en bra dämpare den med och numera ok hållbarhet vad det verkar.

EDIT: Värt att nämna är att det hela ditt problem känns som en tabbe av Wiggle, som verkar ha haft upp dämparen o då orsakat repan. Kan omöjligen tänka mig att en QC på DVO skulle ha missat den repan!
(Fast även solen har ju sina fläckar...)
Det är skönt att höra. Som att cykelföretag har en stor QC. Alla grejerna monteras väll i asien av lägsta budgivaren och skickar till kund utan efterkontroll? Jag har köpt Fox, Rockshox och Manitou som har varit kasst vid leverans. Sedan tar det olika lång tid att få nya prylar...
Lever faktiskt i illusionen av att grejerna faktiskt skeppas ut till leverantörerna från DVO själva.
Iaf var det det svaret jag fick från GoCycles när min Topaz blev lite försenad, alltså att deras DVO-sändning fastnat i tullen ifrån US...
Det säger iof INGENTING om huruvida DVO själva har någon kontroll över hur deras produkter ser ut när de väl förpackas.
 

qma

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Inte värt att spekulera i om det är kundretur, några klåfingrar på Wiggle eller fabriken som gjort flisan på innerbenet...

Jag hade inte köpt dämpare utan att ha en annan i backup, och hade lätt väntat på att få en ny i detta fall, medans jag kör vidare på backupen.

Fox och SRAM har ju egna fabriker i Taiwan, säkert Manitou oxå, medan DVO beställer tillverkning av SunTour. Alla fyra designar i USA och tillverkar i Taiwan. Svårt att veta om nån av dem sticker ut i QC.

Jag vet lite om CC dämperi, men det blir säkert bra.
 

glitch

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
Hälsingland sa:
glitch sa:
Hälsingland sa:
Efter ett resonemang med TFtuned så blev det en Cane Creek istället, happykorrekt vet jag inte?! https://www.tftuned.com/db-air-il-trek/p3514

Men jag bad dom om förslag utifrån min åkning och fick det svaret.
Vad var resonemanget om man får fråga?
Jag beskrev hur jag brukade cykla och bad om förslag på en lämplig dämpare utifrån den hojen jag har (Fuel ex 8).

Utbudet är ju inte gigantiskt i rätt mått även om dpx2 finns, men då gör det lite större hål i plånkan också. Hoppas det blir bra, förra modellen hade ju mycket fel som det verkade. Men denna ska ju vara ok vad jag läst mig till.
Jag var mer nyfiken på vad de ansåg att CC skulle vara bättre på än Topazen. Om det nu presenterades några såna argument :)
Blir säker kanon med CC också!
 

Hälsingland

Aktiv medlem
dvo topaz t3?
glitch sa:
Hälsingland sa:
glitch sa:
Hälsingland sa:
Efter ett resonemang med TFtuned så blev det en Cane Creek istället, happykorrekt vet jag inte?! https://www.tftuned.com/db-air-il-trek/p3514

Men jag bad dom om förslag utifrån min åkning och fick det svaret.
Vad var resonemanget om man får fråga?
Jag beskrev hur jag brukade cykla och bad om förslag på en lämplig dämpare utifrån den hojen jag har (Fuel ex 8).

Utbudet är ju inte gigantiskt i rätt mått även om dpx2 finns, men då gör det lite större hål i plånkan också. Hoppas det blir bra, förra modellen hade ju mycket fel som det verkade. Men denna ska ju vara ok vad jag läst mig till.
Jag var mer nyfiken på vad de ansåg att CC skulle vara bättre på än Topazen. Om det nu presenterades några såna argument :)
Blir säker kanon med CC också!
Aha okej, ja det är väl den enkla anledningen att dom inte säljer DVO. De enda ställena jag hittade den i mått på var en polsk och holländsk sida så jag gick efter erfarenheten på wiggle på ett ställe som jag vet lagar dämparen om någon liknande skulle ske.

Jag frågade bara utifrån deras utbud vad de rekommenderade, de säljer väl fox, cc, rockshox och öhlins. Och till fuel ex mått var det inte mycket som passade. Landade på 4700:- med ny hardware och frakt och där någonstans låg min smärtgräns också. Jag har lagt ut alldeles för mycket pengar på min fuel ex redan..

Bygger dubbelgarage, altan och har en trasig bil på verkstaden så utgifter finns ändå ??
 

cakenyo

Medlem
dvo topaz t3?
Fick hem en topaz t3 idag, men det sitter bushings i dämparen. Antar att detta är till för dvos standard hardware?

Har beställt shock mount kit från tftuned. Så antar att dvos bushings ska bort och in med tftuneds?

Kom på att jag antog att dämpen körde 12,7mm eyelet, visst stämmer det? (håller tummarna...)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer