DVO-tråden

DVO-tråden
Jag struntade i att ens kolla vad de ville ha för mer exakt egenskapsramsa på oljan när jag bytte dämparolja och luftade dämparen på min Diamond. Köpte en random gaffelolja bara på wt-siffran och höll käft. :)

(Visste att det kan diffa och de andra enheterna i såna ramsor är vettigare.)

Tror det var Castrol 2,5 wt. Dämparen funkar fint men jag tror mig inte känna små nyanser i dämpningen. Jag har inte heller jämfört shimstacken mot nåt, men gissar att den inte är så hård baserat på känslan i händerna.

DVO-tråden
Update ang oljan...

Såg att 24MX har Motul Factory Line Synthetic I sitt sortiment så jag drog en fråga på mail till DVO om detta.

De gav tummen upp för Motuls syntetiska gaffelolja. ?

DVO-tråden
Vernersson sa:
Update ang oljan...

Såg att 24MX har Motul Factory Line Synthetic I sitt sortiment så jag drog en fråga på mail till DVO om detta.

En stor ?? på det.

Tänkte ge mina DVO gafflar och bakdämpare lite kärlek innan säsongen drar igång.

DVO-tråden
Paco sa:
Vernersson sa:
Update ang oljan...

En stor ?? på det.

Tänkte ge mina DVO gafflar och bakdämpare lite kärlek innan säsongen drar igång.

Servicekit & oljor är nu beställda.
Hoppas på att jag klarar mig utan den DVO-specifika specialverktygen dock.

Någon som vet om pressverktyget för skrapringar och oljesälar för boxxer & pike funkar på Emerald resp Diamond?
Om inte så lär jag snart bli varse :-P

DVO-tråden
Jag googlade lite och hittade följande MTBR-tråd där Shockcraft-ägaren Dougal går igenom det ytliga i viskositet vs. dämparenheter och shim stacks. https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/dvo-suspension-oil-list-semi-official-1054924.html

Googlade även fram egenskapsramsan på oljan jag använde i min Diamond. Castrol Synthetic Fork Oil sae 2.5 wt heter den, och enligt den där stora tabellen på nätet (transmoto) så har den 6.8 cSt@40 och 2.25 cSt@100, med VI = 150. Den är alltså väldigt lättflytande, vilket enligt infon i postningen ovan verkar vara en bra grej.

DVO-tråden
Lattjat lite med topazen. Dvos manual innehåller en hel del fallgropar. Där de inte visar hur allt återmonteras tex. Dvs man ska plocka av en oring tex. Men det finns aldrig något steg att sätta tillbaka den :p lätt taskigt.

IMG_20190331_094832.jpg

IMG_20190331_100051.jpg

DVO-tråden
Håller med om att servicemanualen för Topaz lämnar en del övrigt att önska ;-)
Men som tur var hade jag en coach som förvarnade mig *hehe*

Emerald har ingen manual alls, bara ett par olika instruktionsvideos på Youtube, men även de utelämnar vissa moment som man får gissa sig till.

Återstår att se hur sanningsenlig Diamond manualen visar sig vara för den står på tur för kommade helg, idag tyar jag inte mera :-D

DVO-tråden
Vernersson sa:
Håller med om att servicemanualen för Topaz lämnar en del övrigt att önska ;-)
Men som tur var hade jag en coach som förvarnade mig *hehe*

Emerald har ingen manual alls, bara ett par olika instruktionsvideos på Youtube, men även de utelämnar vissa moment som man får gissa sig till.

Återstår att se hur sanningsenlig Diamond manualen visar sig vara för den står på tur för kommade helg, idag tyar jag inte mera :-D

Gött mos :)

DVO-tråden
Mektabbe med Topaz :-(

Någonstans har jag fuckat upp fullkomligt.
Dämparen funkade som skit på dagens premiärtur efter servicen....

Tappade lufttryck i dämparen i takt med att den jobbade.
Tog isär den när jag kom hem....

Tror att luft letar sig in i dämparenheten :-O
IMG_20190418_171712_small.jpg

Mailat DVO för att höra om de har ngn idé om var jag har klantat mig :-/

DVO-tråden
Har du kikat på de här små invändiga oringarna? Iifs vet jag att du kan hantera oringar...

Frågan är var det kan läcka luft in i oljan. Manualen hade ju som sagt en del fallgropar...

DVO-tråden
"Nöjde" mig med att börja plocka isär dämparen, tröstade mig sedan med öl :-O

Kommer kolla närmare på en i morgon, planerar att plocka isär all för att se om ngt sitter snett/fel...
Men i detta fallet tror jag mer på att jag har fallerat än att manualen har villat bort mig ;-)

DVO-tråden
Vernersson sa:

Kommer kolla närmare på en i morgon, planerar att plocka isär all för att se om ngt sitter snett/fel...
Men i detta fallet tror jag mer på att jag har fallerat än att manualen har villat bort mig ;-)

Jag glömde ju en jävla oring först..... Är man dum o dålig så är man.

DVO-tråden
marr sa:
Vernersson sa:

Jag glömde ju en jävla oring först..... Är man dum o dålig så är man.

Det är då man sätts att serva livsuppehållande utrustning *LOL*

DVO-tråden
jofahjalm sa:
Jag kan inget om DVO, men jag låter inte det stoppa mig från att kommentera. Har den inte en ifp som skulle kunna läcka?

Bra tänkt Jofa....
Dock har jag konstaterat att "blåsan" (motsvarande RS IFP) håller trycket utan att tappa mer än det som slangen på pumpen motsvarar.
Är tämligen övertygad om att läckaget kommer från andra hållet....

= jag har varit dum & dålig :-(

DVO-tråden
Om luftburken läcker så är ju det helt klart misstänkt. Jag anser mig inte vara helt värdelös med träklubban i källarhålet, men mer avancerade mek överlåter jag gärna åt mine gode man (bullit) och dämparservice utöver luftburk har jag helt gett upp på...

DVO-tråden
jofahjalm sa:
Om luftburken läcker så är ju det helt klart misstänkt. Jag anser mig inte vara helt värdelös med träklubban i källarhålet, men mer avancerade mek överlåter jag gärna åt mine gode man (bullit) och dämparservice utöver luftburk har jag helt gett upp på...

Det var rätt jobbigt att serva topazen. Men ändå enklare än rs o andra, som kräver kväve o annan skit.

DVO-tråden
Luftburken håller trycket så länge den får "vara ifred".

När dämparen tvingas börja jobba läcker luften in i dämparenheten så jag är tämligen övertygad om att jag har sabbat ngn tätning men vet inte vilken...

I värsta fall får jag köpa ett nytt fullservice kit och göra om allt från start ;-)

DVO-tråden
Tråkigt, men är det inte bara att mäta alla ringar å springa in på typ Swerull lr annan tätningsfirma?? Istf att köpa ett nytt set för flera hundra, dom kan du ju öla för ist?

DVO-tråden
mikipedia_ sa:
Tråkigt, men är det inte bara att mäta alla ringar å springa in på typ Swerull lr annan tätningsfirma?? Istf att köpa ett nytt set för flera hundra, dom kan du ju öla för ist?

Han har iofs öl så han klarar åtminstone två atomvintrar.

DVO-tråden
mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:

Han har iofs öl så han klarar åtminstone två atomvintrar.

Aj fan?

Inte "Aj fan" utan "Fuck yeah" :-P

(gammal bild, nu minst dubbelt upp) :-D
IMG_20180315_0941021.jpg

Kanske en bidragande orsak till att jag fuckar dämparservice? :-O

Senast ändrad:
DVO-tråden
Enl vad jag minns från min gamla Marz Roco Air (som är ursprunget som DVO byggt vidare på...) så borde det inte finnas många ställen där luftburkens tryck kan smita in i oljan. Jag skulle gissa på en o-ring en markering på bilden nedan. Om inte där så bör problemet ligga i kolvens infästning men där är packningarna så rejäla så det ser jag inte som så troligt.

D2E8F267-3A2D-4F8A-93ED-6C3702269E89.jpeg

Sen har jag för mig att Topaz’n har en avluftningsnippel någonstans på ”main body”, värt att kolla den så att inget är löst där (men då borde du ha synligt oljeläckage...).

DVO-tråden
larsaw sa:
Enl vad jag minns från min gamla Marz Roco Air (som är ursprunget som DVO byggt vidare på...) så borde det inte finnas många ställen där luftburkens tryck kan smita in i oljan. Jag skulle gissa på en o-ring en markering på bilden nedan. Om inte där så bör problemet ligga i kolvens infästning men där är packningarna så rejäla så det ser jag inte som så troligt.

Sen har jag för mig att Topaz’n har en avluftningsnippel någonstans på ”main body”, värt att kolla den så att inget är löst där (men då borde du ha synligt oljeläckage...).

Tack larsaw, bra förslag... Lutade lite åt det hållet själv i mina funderingar ang packningarna.
Vad gäller avluftningsskruven så har jag noll läckage synligt där iaf. (synd eftersom det vore det enklaste att fixa) ;-)

Ska ge mig på dämparen senare idag.

DVO-tråden
Rev isär hela dämpare utan att hitta något som såg fel ut.

Satte ihop och luftade efter konstens alla regler och den beter sig lika illa i alla fall ?

Blir nog att skicka skiten.

Tröstar mig med att jag har en reservdämpare och öl ??

DVO-tråden
Någon som haft problem med sin jade? min rasade på Ess isaberg i lördags, den glappar, läcker olja i toppen o flexar överallt ? gått
typ 30h

Bilagor

• 06E495B4-ADD1-4DEE-A9CA-7D719B72C8CF.jpeg
    06E495B4-ADD1-4DEE-A9CA-7D719B72C8CF.jpeg
    448.9 KB · Besök: 112
DVO-tråden
En klen tröst, men Jade verkar det vara många garantifall på om man läser MTBR t.ex. i Ripmo AF tråden. Den verkar de inte fått till något vidare.

DVO-tråden
Min sambos Topaz är också på retur hos DVO, oljan hamnade på utsidan efter ca 30h cykling. Lev hade slut på ersättningsenheter i Ripmo-storlek så den ska servas ist för bytas..

Senast ändrad:
DVO-tråden
va det genom järvsö ni gick
Nej, köpt den på komplett cykel, så återförsäljaren hänvisade oss vidare till DVO men erbjöd sig kontakta dom åt oss om vi ville. Kändes enklare att bara forwarda deras kommentar och ta det direkt med DVO själv tyckte jag, så jag gjorde så. DVO SE/NO svarade snabbt och var hjälpsamma. Hade ingen utbytesenhet att skicka men ska göra en rebuild av vår enhet. Jag hade också fått lämna in den lokalt och få ersättning som alternativ inkl fått delarna. Men eftersom jag inte vet vad om är fel känns det bättre om dom tar isär den och ser vad som behöver bytas innan rebuild. Sedan var jag långsam att skicka iväg den pga mycket annat, men nu är den där iaf. Lite minus för att det är dyrt att skicka grejer utomlands med den lösning jag valde, lev ju klart mer frakt än det hade blivit inrikes.

DVO-tråden
Nej, köpt den på komplett cykel, så återförsäljaren hänvisade oss vidare till DVO men erbjöd sig kontakta dom åt oss om vi ville. Kändes enklare att bara forwarda deras kommentar och ta det direkt med DVO själv tyckte jag, så jag gjorde så. DVO SE/NO svarade snabbt och var hjälpsamma. Hade ingen utbytesenhet att skicka men ska göra en rebuild av vår enhet. Jag hade också fått lämna in den lokalt och få ersättning som alternativ inkl fått delarna. Men eftersom jag inte vet vad om är fel känns det bättre om dom tar isär den och ser vad som behöver bytas innan rebuild. Sedan var jag långsam att skicka iväg den pga mycket annat, men nu är den där iaf. Lite minus för att det är dyrt att skicka grejer utomlands med den lösning jag valde, lev ju klart mer frakt än det hade blivit inrikes.
Vem är dvo se/no?

Tillbaka
Topp