Dynamolampa - kLite Ultra el. laglydigt alternativ

• Trådstartare Trådstartare LWB
  • Start datum Start datum

LWB

Aktiv medlem
Hoppas att jag inte startar ny tråd på ett redan helt uttömt ämne. Om så är fallet så tipsa gärna om bra trådar, jag har inte lyckats hitta dem själv.

Jag är på jakt efter på en BRA styrmonterad lampa till min pendlarcykel med SON 28-nav.
Jag var inne på att ta ett djupt andetag och köpa ett helt kLite-system, med Bikepacker Ultra v2 fram, Qube bak och alla bits ’n’ pieces däremellan inkl. ”laddboxen” (för ex telefon, gps mm på längre turer utöver pendlingen). Jag är bara osäker på hur mycket vikt jag bör fästa vid att de, om jag har fattat rätt, inte är street legal.

Jag har dryga 2 mil pendlingsväg där huvuddelen går i skog (motsv. traktorväg) och icke upplyst grusväg, med närmast obefintlig övrig trafik. Några km går i belyst stadstrafik. Jag vill således ha ljus inte bara för att synas utan också för att se.

Finns det någon här som kör kLite?

Om inte, vad har ni för tips på andra lampor (för dynamo, nb.) som är bra skit och starka nog för att lysa upp en kolsvart skogsväg kl 6 mitt i snöfattiga december?

Ps. Jo, jag kommer att ha en batterilampa med mig som backup också.

Varför skulle de inte vara "Street legal"? Om vi pratar Sverige så finns det inget regelverk eller certifiering för cykelbelysning. Fram skall det vara fast vitt sken som syns 300 meter, thats it. Sen att det kan finnas högst olämpliga lampor som bländar medtrafikanter det är en annan femma. Eller har du något annat i åtanke? Köper man lmapa med en tuffare klassificering som ex. Stvzo så uppfyller den andra krav som t.ex bländning och antal Lux

Varför skulle de inte vara "Street legal"? Om vi pratar Sverige så finns det inget regelverk eller certifiering för cykelbelysning. Fram skall det vara fast vitt sken som syns 300 meter, thats it. Sen att det kan finnas högst olämpliga lampor som bländar medtrafikanter det är en annan femma. Eller har du något annat i åtanke? Köper man lmapa med en tuffare klassificering som ex. Stvzo så uppfyller den andra krav som t.ex bländning och antal Lux
Det låter lovande! Jag är illa påläst men såg på SJS att den inte var godkänd i UK ”and many other countries” och drog då den möjligen förslutade hastigheten att det gällde även här. Men som sagt, det låter glädjande om jag inte riskerar 30 år på fästning. Shoppingdags...?

Jag är bara osäker på hur mycket vikt jag bör fästa vid att de, om jag har fattat rätt, inte är street legal.
+1, även i Sverige är det olagligt att blända med(mot?) trafikanter
Trafikförordningen 3 kap 67 §: "Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas." http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Om nu ngn skulle ha missat det.

jag kommer att ha en batterilampa med mig som backup också.
Varför då inte välja en batterilampa som du även kan använda som "helljus" under den mötesfria delen av din cykling?
Komplettera den med en bra StVZO-godkänd dynamodriven "halvljuslampa", vill du ha en enkel installation kan du välja en dynamolampa med inbýggd USB-laddare. Men den bästa(?) USB-laddaren är väl den tyska Forumslader

Förutom den batteridrivna helljuslampan bör du även ha en (batteridriven) pannlampa med dig, samma som för alla mörkercyklister, för att klara av åtminstone enklare mek/punkalagning i mörkret. Men det kan vara en riktigt liten, lätt och billig pannlampa. Jag har några stycken, köpt för några år sedan. En av dem liknar den här:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...stralkastare/pannlampor/pannlampa-led-002493/

Tack för kloka inspel!

Batterilampan som jag nämnde är precis en sån Jula-lampa. Billig, förvånansvärt bra och i dagsläget trots allt den bästa jag har för nattcykling, men tanken är att framöver ha den just för punkalagning och för att kunna hanka mig hem om allt annat skiter sig.

Ingen som har erfarenhet av kLite i svenska (eller motsvarande) förhållanden?

Vet inget om kLite, men vill bara höja ett varningens finger för USB-portar kopplat till dynamonav. För några år sedan började jag gå den vägen, men efter några misslyckade försök (mest B&M:s varianter) kom jag och butiken fram till vägs ände.

Installerade istället Supernova fram och bak på två cyklar, inget krångel sedan dess. De gånger jag behöver ladda telefon under färd så känns batteripack som en mycket enklare lösning.

Som jag förstod det så är moderna telefoner väldigt känsliga kring laddningsförfarandet, sällan en dynamo lyckas göra dem nöjda.

Jag kör k-lite bikepacker Ultra, hela kitet med Qube baklampa och usb-laddaren. Laddar batteripack som jag sedan använder till telefon, hjälmlampa m.m. för att undvika att direkt ladda en känslig telefon. Grymt nöjd!! Lätt att installera och brutalt bra ljus för att vara dynamodrivet om jag jämför med Son Edelux och även Supernova,
Ja den bländar mötande trafik men jag håller för handen eller stänger av lyset med vippströmbrytaren som väljer mellan laddning eller lyse när jag får möte.

Batterilampan som jag nämnde är precis en sån Jula-lampa.
OK
Eftersom du skrev batterilampa trodde jag att det var en styr/cykel-monterad lampa

Men Jula säljer även en bilig lampa som kanske kan funka som helljuslampa
https://www.jula.se/catalog/fritid/...ning-och-reflexer/multisportlampa-led-002106/
Den ser ut som gamla Magicshine MJ-872 men om den har en lämplig ljusbild har jag ingen aning om.
Jag är däremot säker på att den är olämplig, tom olaglig pga bländandet, som enda pendlarlampa.

Vet inget om kLite, men vill bara höja ett varningens finger för USB-portar kopplat till dynamonav.
Som jag har förstått det är det många med samma typ av problem som kringgår det genom att ladda telefon/GPS i två steg via en powerbank. Men det är ffa långcyklare, kanske inte så vanligt vid pendling.

Nu jäklar rasslar det till på söndagsmorgonen! :)

Jag inser att jag kunde ha varit tydligare i förutsättningarna, men huvuddelen av cyklingen kommer att vara pendling, där belysning är första prioritet, GPS är en ickefråga och telefonen bara finns med för att kunna ta emot bud om att svänga förbi Tempo på vägen hem och köpa en liter fil. Men jag har också byggt cykeln för att kunna göra längre turer, och då vill jag kunna ladda en power bank under färd för att hålla ex. telefonen vid liv. Vem vet, det kan ju komma bud om Tempo och filmjölk även om jag sitter i sadeln uppe på Varanger.

Med småbarn och jobb och renovering och gud vet allt så blir dessa turer oftast bara tankefoster och i bästa fall nån snöpt variant alldeles för sällan. Men med småbarn och jobb och renovering och gud vet allt så kan blotta tanken på och planeringen för dessa turer vara nog så viktig för att hålla den mentala rubber side down.

Sedvanligt tack för råd och dåd!

Danne, pm kommer.

Skriv gärna här så kan även vi andra läsa :)

Jag har hovrat på köpknappen ett antal gånger men då alla riktigt långa lopp blev inställda i år så har jag avvaktat. Men måste säga att hela k-lite systemet ser väldigt fint ut!
Har hittills bara preliminärbokat en dejt för att titta på grejerna och få sista knuffen ut över kanten. Återkommer med rapport, men det lutar åt att det är sluthovrat och dags landa.

Dagens ros tilldelas @cykeldanne som ställde upp och visade sitt kLite-system. Stort tack!

Grejerna såg mycket fina ut, främst i funktion såklart men även i utförande. Jag var lite halvt avskräckt av de bilder jag sett på nätet och där allt ser svårt 3D-printat ut. I verkliga livet var det mönstret mycket mindre framträdande och inte alls störande. Och ffa som sagt, grejerna lyser bra!

Tack Danne!

Uppdatering efter några tiotal nattmil med kLite:
Korta versionen är att jag är mycket nöjd.
Aningen längre versionen är att grejerna var enkla att installera och lyser fantastiskt bra. Inte i första hand fantastiskt mycket eller starkt, utan just bra. Bra spridning, fullt tillräckligt med ljus för att köra i beckmörka skogen i beckmörka natten och inte alls så tröttande för ögon och skalle som en pangstark men tajt pannlampa.
Från att mest ha varit ett nödvändigt ont så är mörkercykling nu nåt som jag kan välja att ge mig ut på just för att det är mörkercykling...

...fast ljust.

Nu är jag väl sen på bollen, men Supernovas nya dynamo-lampa verkar sopa banan med resten av fältet: https://supernova-lights.com/en/products/m99-dy-pro
Det verkar vara en riktigt intressant lampa, även om den är onödigt dyr.
Det har väl inte hänt särskilt mkt på den dynamodrivna lampfronten sedan B+M IQ-X och den kom ju redan 2015!

Men trots det höga priset för M99 DY Pro har den en del brister,
den lämnar max ljus först vid ganska höga hastigheter, åtminstone enl Supernovas egen reklam
Bildschirmfoto_2022-07-12_um_08.25.50.png

Hade lampan haft ett inbyggt uppladdningsbart buffertbatteri hade det kunnat hålla uppe ljusstyrkan i lägre hastigheter,
men det kanske kommer i Gen2 tillsammans med USB-laddning?

man frågar sig hur många watt man räknar med behövs för att ge kring 1000 lumen, och vilka generatorer som kan komma ifråga?

och hur känns det i så fall att trampa ihop till den effekten?

ja det är väl inte så mycket värre än att cykla på ett par rocket ron jämfört med gp5000:(

sen var det frågan om vilken generator. branchstandard lär vara 3-6 watt.

För egen del har ljuset från kLite-paketet räckt gott och väl även i svartaste natten, och det finns många många andra detaljer att trimma innan jag kommer ned i priolistan till det motstånd som dynamo och lampa bjuder. Inte minst viktbältet runt midjan och blåsbälgen inne i lungorna.

Men det vore intressant att höra om någon med mer finslipad form känner någon skillnad…?

sen var det frågan om vilken generator. branchstandard lär vara 3-6 watt.
Varför en navdynamo inte alltid är på 3-6 watt (vilka är på 6W?) har jag förklarat för dig tidigare
liksom även

Senast ändrad:
Det verkar vara en riktigt intressant lampa, även om den är onödigt dyr.
Det har väl inte hänt särskilt mkt på den dynamodrivna lampfronten sedan B+M IQ-X och den kom ju redan 2015!

Men trots det höga priset för M99 DY Pro har den en del brister,
den lämnar max ljus först vid ganska höga hastigheter, åtminstone enl Supernovas egen reklam
Bildschirmfoto_2022-07-12_um_08.25.50.png

Hade lampan haft ett inbyggt uppladdningsbart buffertbatteri hade det kunnat hålla uppe ljusstyrkan i lägre hastigheter,
men det kanske kommer i Gen2 tillsammans med USB-laddning?

Det som är unikt med DY99-lampan är att de har optimerat kylflänsarna för att klara av temperaturerna vid högre output - vilket inga av de andra tillverkarna lyckats med (därav är outputen strypt vid en specifik effekt för deras konkurrenter). Deras selling point som de disktuerade i en podcast är att optimera lumen per km/h. Därav kommer deras lyse vara en game changer för nattkörning vid högre hastigheter nerför.

Jag har kört mycket mörka skogen, har den mellan stan och hemmet med min gamla AXA Plus 70. 70 lux räcker bra för normala farter. Ska jag köra hårt på grus-och skogsvägar vill jag ha mer ljus.
D62E11E4-4869-4AD8-9594-11B72B6F934D.jpeg

Varför en navdynamo inte alltid är på 3-6 watt (vilka är på 6W?) har jag förklarat för dig tidigare
liksom även
jo det går förstås att ta bort begränsningen som flertalet dynamos haft för att inte skada gammeldags glödlampor.

frågan är vilka navgeneratorer idag som inte har motsvarande begränsning, hur mycket man kan belasta dem utan att de klipper eller far illa.

och hur mycket watt man är beredd att trampa ihop till;)? är iaf för egen del inte beredd att trampa ihop till den effekt på cirka 100 (ett hundra) watt som jag för närvarande matar mina mtb-lampor med.

Jag hittar inget om det. Det talas om att det är möjligt att det finns nav som har en begränsning, men de som de har testat finns det inte på. Varken på en nav- eller däckdynamo.

ja jag vet inte. men det står i en av håkans länkar att man måste montera ur en skyddande zenerdiod för att tillåta att man överspecar ut 10 watt. om man nu som det där påpekas vill trampa runt det.

det är ändå rätt återhållet jämfört med ett par för vår tid rätt typiska batterilampor kring 800 lumen. det motsvarar snarare 20 watt.

ett par alltså två 800 lumen blir cirka 20 watt. eller 16 watt enligt ditt optimistiska beräkningsexempel.

skit samma, det är för trögt att trampa oavsett:)

De högre lumen är i första hand för nerförsåkning enligt deras podcast, vilket makes sense.
jag tycker det vore klädsamt om supernova förklarade hur de får ut 1000 lumen ur som de uttrycker sig standard-dynamos på 3 watt. är det en kort stund via standlicht-bufferten, eller förutsätter det en tweakning av dynamon i stil med håkans länkar..?
8CAF9B5A-5286-4FF3-B6FC-50CC25B4912F.png

Den enda gången jag skulle behöva massa lumen på landsväg är när något ljushuvud i klungan inte slår av sin nyköpta 5K lumen lampa i klungan bakom. Då är dock även 1000lm bortkastade pengar. Som sagt, 70 lux räcker.
731BE443-0EA0-4799-B270-123706440DA6.jpeg

Senast ändrad:
jag tycker det vore klädsamt om supernova förklarade hur de får ut 1000 lumen ur som de uttrycker sig standard-dynamos på 3 watt. är det en kort stund via standlicht-bufferten, eller förutsätter det en tweakning av dynamon i stil med håkans länkar..?
Visa bilaga 570026
lite indikation får man dryga 16 min in i videon på denna sida, påstås alltså att lampan på något hämtar ut mer än märkeffekten, men bara vid högre farter.

Ok boys, intressanta diskussioner förvisso men låt oss närma oss ämnet igen med mer konkreta resonemang och tips om olika typer av dynamolampor.

Ehh...

B+M Luxos U: bra ljusbild, bra anslutningar för kablar, okej USB-laddning, hatar remoten med typ 4 funktioner inbakat i en knapp och remote-kabeln är alltid för lång eller för kort.

B+M IQ-X: snävare ljusbild, smidigare paket, kan monteras uppifrån och nedifrån, men elektronisk av/på-knapp på baksidan som glömmer att man stängt av den och startar därför alltid efter stopp. Bra vid pendling men irriterande om man vill ladda USB-enhet istället.

SON Edelux II: snäv ljusbild, "visa din premium"-värdig design, anslutningarna är lite jobbigare att nå, och vid låg hastighet så blinkar den istället för att gå ner i ljusstyrka. Magnetbrytaren gjorde det värt att byta från de två tidigare nämnda alternativen, men inte hundra procent nöjd med ljusbilden och blinkandet.

Tillbaka
Topp