dyr hobby det här

jomper

Forumpappa
Forumvärd
dyr hobby det här
Fan, det kostar ju mer än att ha bil nästan.

Köpte just:

2 par bromsbelägg a 200:- = 400:-
2 däck a 350:- = 700:-

Bromsbeläggen kostar ungefär som samma till bilen.

Hyggliga däck till bilen kostar väl mer iofs, men budgetdäck går att hitta för de pengarna.

Vad jag köpte?

Gröna EBC-belägg och Panaracer Fire FR 2.4.

Den här gången var det Cyclecomponents som fick äran att leverera.

dyr hobby det här
Aha fräsigt! Ska bli spännande att höra vad du tycker om dom däcken sedan!

Efter veckan i Verbier med Tioga Factory DH 2,3 så känns mina Fire XC 2,1 löjligt smala! =)

dyr hobby det här
Ja, FR 2.4 är riktigt intressanta! Skriv allt om dom sen, när du väl fått dom på hojen!

Klart, det kostar en slant med cykelprylar, men tänk på att det oftast är 4 däck man ska ha till bilen...då blir det minst 2000:- ;-)

/Leo

dyr hobby det här
Var inte lessna, killar. För två tusen får man skitdäck till en Golf möjligen. Jämför istället med motorsport. Då känns det som man får cykelgrejerna gratis nästan :-)

dyr hobby det här
En arbetskamrat till mig är lika insnöad på golf som jag är på cykling.
Han har gjort av med 35.000:- på greenfee och bollar den här säsongen. Observera att han inte har gjort någon utlandsresa eller behövt köpa klubbor. Måste vara första gången jag känt att cykling är billigt;-), själv klarar jag mig nog under 20.000:- i år.

dyr hobby det här
Räcker ju till ett nytt XTR-vevparti tex. Nej, jag får nog säga att jag tycker cykelprylar är rätt billiga med tanke på kraven vi cyklister har - inte väga nåt men tåla hur mycket stryk som helst. Tex. är ett kolfiberstyre billigare än en framskärm i kolfiber till en mc, jämför sen vilka krav som ställs på ett styre och en framskärm. Sen är ju standardiseringen på cykelgrejer närmast fantastisk. Det är ju som Lego!

dyr hobby det här
Problemet är väl snarare att man kan gå, eller rättare sagt jag kan gå, och köpa cykelprylar för tvåtusen utan att blinka men sedan kan jag inte köpa en en tröja som kostar tvåhundra för det är alldeles för dyrt! Man måste ha fel på hjärnan ;-)

dyr hobby det här
Jag köpte ett par Levis i februari, och några kalsingar i augusti förra året.
Sen köpte jag en fleecetröja på rea förra hösten. Vanliga skor har jag inte köpt på två år. Tur att t-shirts brukar vara gratis, eller 3-pack på Stadium. Hittade några schyssta oanvända skjortor i grovsoprummet, så finkläderna fixade sig.

dyr hobby det här
Levis? Det har jag inte köpt sen -95 nån gång, dessutom var de av usel kvalitet, höll inte alls länge... :-P Mina vinterskor(ej cykelskor alltså) är inne på 6:e året nu, inga problem. T-shirts får man gratis från Blodgivningen, så de behöver man inte köpa i onödan. På tal om det, ni som kan, ge blod och ge med hjärtat!!

/Leo

Post Edited (03-10-02 22:58)

dyr hobby det här
När jag hade min gamla V4 avställd kostade det mig närmare 1500:- bara att starta den och rulla ut den på landsväg, om man räknade ihop försäkring, skatt och besiktning. Sen tillkom arbetstimmar och materialkostnad, för att inte tala om reskostnaden för att komma till garaget. Det här är ändå relativt billigt.

Jämför sedan tiden det tar att byta bromsklossar på bilen jämfört med cykeln. Och all elfelssökning sen. Nej, det här är billigt jämfört med mycket annat.

dyr hobby det här
Jag har samma problem. Allt som inte är cykelrelaterat känns dyrt och inte särskilt prisvärt, men när det gäller cykelprylar blir det genast en annan sak.

Min sambo anser definitivt att jag har fel på hjärnan...

dyr hobby det här
Det har inte vi heller...och det är tur det!
Carro skakar mest på huvudet åt mina prioriteringar...
Tur att jag är vuxen (i någon mening) och får göra som jag vill!

dyr hobby det här
Hm, vet inte om det är så farligt min förra hobby var MC, nytt drivpaket (kedja + fram & bakdrev) till min Ducce 748sp kostade runt 4000:- -96.....

Framdäck gick loss på ca 1200:-.....

dyr hobby det här
Dyrt som satan!! Måste köpa packning/packbox till vattenpumpen, byta olja, fixa geffeln som läcker, nya lager till svingen till crossen nu men det är det lätt värt - är ju sjukt kul!!!
Förhoppningsvis hinner jag fixa till allt imorron så jag kan köra sönder allt igen på söndag :)

/jens - som kör på en jordfräs av modell yamaha yz 125 -99

dyr hobby det här
OT: Man kan få kalsingar och strumpor på Blodgivningen oxå. Samt liniment.
Enda haken är väl att jag har så bökiga blodkärl så dom måste sticka en evighet innan nåt rinner ut. Man kommer ut alldeles blå om armen.

dyr hobby det här
Huga,
skulle allt cykelrelaterat summeras från de tre senaste åren skulle det bli en förskräcklig summa!!! Tur man lever lyckligt ovetande!

/Fisken
just nu med ”köpstopp”

dyr hobby det här
En polare till mig ljuger alltsom oftas om sina inköp till cykeln! Säger att de gamla hjulen gick sönder och inte gick att laga....påstår att de nya Bontrager Aero super-duper-lyx, bara kostade en tusing etc....

Undrar förresten om han fattar vad hennes handväskor kostar? OCH hon har häst... är inte det skitdyrt?

(nej, det är INTE mig själv jag talar om, vi har inte gemensam ekonomi hemma)

/Zeb - som också är ex-MC kille och gläds åt de billiga cykelgrejerna

dyr hobby det här
Jag har tänkt på att typiska "missbrukarprofiler" ganska ofta stämmer in på cyklister. Är det nån som har gått socialhögskolan som kan komplettera bilden?
Typ dölja omfattningen av missbruket, ljuga om hur mycket pengar det kostar...

dyr hobby det här
(Den här tråden överlappar nästan "vuxet?"-tråden :)

Exempel på cykloholistens prioriteringar:

Jeans, Dressman 199,-
Cykelbrallor, Briko 800,-

dyr hobby det här
Börjar märka "Micke S"-tendenser på mig själv här. Skulle aldrig i mitt liv handla kläder på Dressman, Kappahl, Jack & Jöns etc.

Jeans, Nudie 2000:-
Skor, mexico-OS replica 1300:-
Jacka 3000:-

Ok, lugna er... dyr cykel också.. men "bara" 24000:-

M

dyr hobby det här
Hoppas åtminstone att det var ett par Adidas Mexico OS-replica. Men jag håller med dig, det är viktigt att hålla på stilen. Jag skulle aldrig få för mig att plocka Dressmanskjortor från grovsoprummet.

dyr hobby det här
Det är lätt att se ner på "mindre" välklädda, men har ni tänkt på varför de kanske inte lägger ner pengar för att se stilfulla ut? För egen del har jag under hela min barndom levt rätt fattigt, jag har lärt mig den hårda vägen vad pengar är värda och hur man får slita för att få ihop dom. Numera har jag råd med den hobby jag gillar bäst, mtb, men sparar ändå in på det som går. Stil kommer inte av pengar, det är hur en person uppför sig som är stil.

/Leo

dyr hobby det här
En annan grej som jag lägger i stort sett noll kronor på är att kröka på krogen. Känns sällan värt pengarna utom möjligen just under kvällen.

dyr hobby det här
Jag vill bara poängtera att jag inte är vare sig rik eller bortskämd. Har även jag från min barndom lärt mig pengars värde.

När jag sparade till nya cykeln köpte jag INGET annat på 7 månader, inte ens strumpor som jag så väl behövde... då fick jag, hemska tanke, gå i tubsockor dagen före tvättdag.

Hoppas att ni inte tar det allt för hårt. ;-) Även om jag är modepolis och hatar Dressman av hela mitt hjärta kan jag förstå att andra är av en annan uppfattning.

M

dyr hobby det här
M:Hoppsan. Jag menade ju Puma. Snygga färger!
Jonas: Jag har heller aldrig haft några pengar, och är sen barnsben van att vara fattig. Jag har ganska kraftig uppfattning om vilka kläder jag vill ha, och det gör det hela lite enklare att avstå från vissa butikers utbud. Vilket också innebär att man inte köper så mycket kläder. Jag lägger mina pengar på cyklar, skivor och böcker, och det är ju så jag har valt det.

dyr hobby det här
Det känns definitivt inte värt pengarna dagen efter.
Jag var på 30-års skiva i går (inte krogen iofs) och idag känns det...lite motigt helt enkelt.

Jag försvarar mitt handlande med att jag ändå inte kan vara ute på cykeln idag pga min kassa axel ;-)

dyr hobby det här
Kan bara hålla med Lotta - allt som inte är cykelrelaterat är svindyrt och inget man lägger pengar på...

Har dock inte problemet med att få förståelse för det på hemmaplan som vissa av er killar verkar ha - vi är ju likadana alla tre här hemma *S*

Enklaste sättet att lösa det problemet är att se till att övriga hemma upptäcker hur jäkla kul den här sporten är och börjar cykla de också!!! Vet av egen erfarenhet... Kunde inter förstå hur fasiken gubben kunde ta fram postorderkatalogen för tusende gången och lägga sig och läsa den tidigare - han måste ju kunna den både utan och innan, vad varenda pryl kostar, vilken sida den finns på osv, osv, osv... Men det var då det ;)

dyr hobby det här
Tro mig, jag har försökt intressera lilla älsklingen för MTB men...nej, det är inte hennes kopp té tydligen. Jag har iofs inte gett upp än, allt motstånd kan nötas ned ;-D

dyr hobby det här
Micke: Har du dragit med henne ut i skogen en riktigt härlig dag där det är alldeles lagom lättcyklat (för hennes del)? Det kan ju få vem som helst att vilja börja cykla mtb!
Fast om alla skulle börja cykla, då skulle man ju knappt få plats i skogarna! Hmmm, det låter inte bra...

Jag hade vart superglad om mina pengar bara skulle räcka till cykling, men dumt nog så har jag fallit för tre dyra sporter, mtb, skidåkning och dykning. Tur att jag har slutat rida iallafall *s* Nästa gång jag får för mig att pröva något nytt så ska jag låsa in mig i en bod i några dagar! Eller så får jag börja jobba på ett riktigt jobb istället för att säsonga...

Post Edited (03-10-06 14:38)

dyr hobby det här
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tänkt på att typiska
> "missbrukarprofiler" ganska ofta stämmer in på
> cyklister. Är det nån som har gått
> socialhögskolan som kan komplettera bilden?
> Typ dölja omfattningen av missbruket, ljuga om
> hur mycket pengar det kostar...
>

Haha!

dyr hobby det här
1800kr för 8-10 O-ringar till min Marzocchi Roco Air, blä!!
Undrar hur jag ska förklara detta inför mig själv och plånboken...
// Larsa

dyr hobby det här
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tänkt på att typiska
> > "missbrukarprofiler" ganska ofta stämmer in
> på
> > cyklister. Är det nån som har gått
> > socialhögskolan som kan komplettera bilden?
> > Typ dölja omfattningen av missbruket, ljuga om
> > hur mycket pengar det kostar...
> >
>
>
> Haha!

Bra trådarkeologiserat där :)
Men ja det har ju vissa likheter
Berättar ju ogärna för "de andra" hur mycket tid och pengar jag lägger på cykling

Edit:förtydligande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp