Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Glöm inte det viktigaste: Fina färger brukar sparas till de dyrare modellerna! BMC har många fina i bland sina 2022or:

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ja, många tillverkare i premiumsegmentet vill ju gärna bjuda upp till dans när det kommer till det översta segmentet på lagerhyllan. Eller som någon i tråden skrev tidigare: ”när du är i behov av en need for speed cycle” (svensk-amerikansk brytning)

...man borde fanimej få en hundring för att ta emot det där åbäket. Men går säkert också att cykla på.

Bilagor

• DD30A21A-9F08-48BD-B1D8-1FC6897CBB9C.jpeg
    DD30A21A-9F08-48BD-B1D8-1FC6897CBB9C.jpeg
    67.1 KB · Besök: 270
Dyr racer = ren lyxpryl?
Nästa "cykeln på köpet"-cykel?

Den där andas verkligen kvalitet. Vad är det för märke? En MAS, MDS eller en SPW? Svårt att se på loggorna.
Och vilka hjul! Vad är FST en förkortning för? FAST? FIST? FEST?
Sadeln skulle jag nog byta ut i alla fall.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ja, många tillverkare i premiumsegmentet vill ju gärna bjuda upp till dans när det kommer till det översta segmentet på lagerhyllan. Eller som någon i tråden skrev tidigare: ”när du är i behov av en need for speed cycle” (svensk-amerikansk brytning)

...man borde fanimej få en hundring för att ta emot det där åbäket. Men går säkert också att cykla på.
Det mesta är ju faktiskt mode. Det ni anser vara snyggt idag är nästan garanterat en social konstruktion. Den där cykeln ser ut som något som måste ha varit döläckert på 90-talet.
Mode är förövrigt en riktigt bra pointer på att vi människor inte alls är så speciella, kollar man foton från olika årtionden slåss man snabbt av att alla ju ser likadana ut, vad hände med originaliteten liksom?

Det är därför jag inte bryr mig om mode när jag kollar på Ullrichs fula glasögon ifrån 00-talet utan jag konstaterar att det var dumt att ha så fladdriga tröjor och att deras uteblivna hjälmar var en fördel för dem. Aldrig yta alltid funktionalitet, alltid. Raka sin skalle kanske också är något som till exempel någon borde säga till Sagan att han ska göra, fast att han vinner..

Edit: Hans glasögon som förövrigt känns som aerodynamiskt överlägsna att ha 30 x 30 cm stora glasögon, vilket är modernt idag.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
En hake är också att om man är bortskämd med en lätt, tio år gammal cykel och vill byta upp sig till alla nya standarder (aero, 11-delat, Di-2, skivbromsar, tubeless-hjul, etc.), utan att tjocka på sig över 7 kg, blir det oundvikligen väldigt dyrt, även om man släpper på prestigen.
Det gör att jag harvar vidare på min urgamla R3 SL som väger in på 6.8kg med 404 tubhjulen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Aero vs vikt ja. Nu verkar ju aero ge större fördelar än vikt då får vi respektera det. Men vissa menar att cyklarna inte har blivit bättre, alltså att de inte har blivit mer aero. Man kanske borde aerotesta 00-grabbarnas cyklar.

Jag tror också att aero är bra mycket viktigare än vikt men jag är inte lika säker på att cykeltillverkarna alltid gör dem så aero, däremot anar jag att det är ett framgångsrecept att släppa en ram med en ny spännande aerovinkel som man kan profitera på.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Aero vs vikt ja. Nu verkar ju aero ge större fördelar än vikt då får vi respektera det. Men vissa menar att cyklarna inte har blivit bättre, alltså att de inte har blivit mer aero. Man kanske borde aerotesta 00-grabbarnas cyklar.
Där jag bor finns det knappt en runda där jag inte samlar på mig 1000-2000m klättring, så i mitt fall har vikten prioritet. Vore det flackare hade jag fått ompröva.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Helvete vad ful....

Dyr racer = ren lyxpryl?

Jag tror också att aero är bra mycket viktigare än vikt men jag är inte lika säker på att cykeltillverkarna alltid gör dem så aero, däremot anar jag att det är ett framgångsrecept att släppa en ram med en ny spännande aerovinkel som man kan profitera på.
Du menar att ramarna för 20 år sen var mer aero? Hojarna för 20 år sen har ju mer likheter med hojar som fanns för 5-6 år sen. Dessa hojar har man ju i vindtunnel testat mot de nya aero hojarna och det har visat sig att aero hojarna var snabbare.
Vilka är det som säger så? Av ren nyfikenhet.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du menar att ramarna för 20 år sen var mer aero? Hojarna för 20 år sen har ju mer likheter med hojar som fanns för 5-6 år sen. Dessa hojar har man ju i vindtunnel testat mot de nya aero hojarna och det har visat sig att aero hojarna var snabbare.
Vilka är det som säger så? Av ren nyfikenhet.
Tjena.

Du vet du vad, jag har valt att inte nämna namn här då jag vet att det blir en helt ny diskussion om man gör så, det är dock inte Hambini. Jag har i alla fall hört att de där runda rören som gamla cyklar har är så aero det går att komma men sedan ville industrin sälja något bättre och har man inget bättre... MEN som sagt jag spekulerar.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tjena.

Du vet du vad, jag har valt att inte nämna namn här då jag vet att det blir en helt ny diskussion om man gör så, det är dock inte Hambini. Jag har i alla fall hört att de där runda rören som gamla cyklar har är så aero det går att komma men sedan ville industrin sälja något bättre och har man inget bättre... MEN som sagt jag spekulerar.
Jag har hört att det landar ufon i kungsan. Det stämmer inte heller....

SmartSelect_20210602-225754_Chrome.jpg

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag har hört att det landar ufon i kungsan. Det stämmer inte heller....

Visa bilaga 492988
Nää men i Ängelholm ska ju Sveriges mest verkliga ufo ha landat så dit kanske man borde cykla. Gäller att inte ljuga sig dit bara, blir inte en lika autentisk upplevelse då tänker jag

edit: Den där bilden du postade var ju kul, sista där ser ut precis som en flygplansvinge.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tjena.

Funderat på varför en fallande vattendroppe inte har sfärisk eller cylindrisk form?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tjena.

Fast är det spekulation eller är det testat i tunnel. För hojar med runda rör har ju testats i tunnel mot de nya aero ramarna o fått ”stryk” aero mässigt. Sen kan runt ha andra fördelar. Men visst, när rören va runda o väldigt liten diameter. Men var ju ett tag sedan :-) för mig låter det lite att man vill tro att det är så, lite av en konspirationsteori :-) speciellt utan källor :-). Men det är ju min högst personliga åsikt. Och Vetefan om det egentligen har med ts orginalinlägg att göra :-)

Hört att en kloss rulle bättre än ett hjul? Jag vill inte avslöja källan, men hjulet uppfanns för att sälja mer, inte för att det var bättre :-) lite så blir känslan utan källor där saker faktiskt testas vetenskapligt, utan bara källor där en personlig åsikt yttras, grundat på en…. åsikt. I alla fall får jag den känslan. Men det är ju jag.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Fast är det spekulation eller är det testat i tunnel. För hojar med runda rör har ju testats i tunnel mot de nya aero ramarna o fått ”stryk” aero mässigt. Sen kan runt ha andra fördelar. Men visst, när rören va runda o väldigt liten diameter. Men var ju ett tag sedan :-) för mig låter det lite att man vill tro att det är så, lite av en konspirationsteori :-) speciellt utan källor :-). Men det är ju min högst personliga åsikt. Och Vetefan om det egentligen har med ts orginalinlägg att göra :-)

Hört att en kloss rulle bättre än ett hjul? Jag vill inte avslöja källan, men hjulet uppfanns för att sälja mer, inte för att det var bättre :-) lite så blir känslan utan källor där saker faktiskt testas vetenskapligt, utan bara källor där en personlig åsikt yttras, grundat på en…. åsikt. I alla fall får jag den känslan. Men det är ju jag.

Så här: framifrån (och det är vad som gäller på Bengans bild) kommer ju alla cyklar mer eller mindre vara röriga. Men visst rör kanske inte är bäst. Som jag har förstått det ska man minimera turbulens, allt som stör och skapar turbulens är bad (då blir man ute).

Ja alltså det var ju inte en utsaga som jag är beredd att lägga fram i rätten. Var bara ett nystande i mina tankar. Känns inte som vi behöver hålla oss jättevetenskapliga egentligen, för vi ska vara ärliga, det mesta som pushas ut görs det av företag som gör som alla företag och försöker sälja. Vindtunnel är bra i viss mån, frågan är värdena har värde eller är värdelösa ute på väggen. Gällande min personliga diskussion med Bengan känner jag att jag har oerhört tåutrymme, skulle i praktiken kunnat sagt något som att "han är bad" sedan lämnat det därhän, återkommit vid ett senare tillfällen och ändå haft ett helt set med bollar kvar i maskinen.

Sedan blir man ju intresserad vad det är han har gjort som har gjort Hambini ute? Är det härvan med att alla försöker stämma honom för allt möjligt? Stämma funkar ju.

Ramen är dock viktig, det är från den största draget kommer, ja bortsett ifrån människan då. Jag måste dock få pika industrin ännu en gång och säga att det är ju viktigt men det är inte såå viktigt, en supereffektiv vinkel på en ram som säger sig ge 1 watt fördel i tunneln klarar ju uppenbarligen av att ta en i jämförelse massiv nackdel med diverse nymodigheter som skivbromsar. ?

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Sedan blir man ju intresserad vad det är han har gjort som har gjort Hambini ute? Är det härvan med att alla försöker stämma honom för allt möjligt? Stämma funkar ju.
stämningar vet jag ingenting om

Dyr racer = ren lyxpryl?
ooh my det där''

Kolla här: det där biter inte på mig.

Gällande rättegångar hoppas jag det blir det, och kommer vissa ingenjörer som får sin lön från företag förlora kommer jag givetvis att fira. Han är i ett antal tvister nu och de försöker väl även ta ner hans Youtube. Men kommer någon och säger till mig att jag ska sluta lyssna på någon för att han säger elaka saker om kvinnor, mig eller vem det nu är då ber jag den vända i dörren och ta med sig dörrkarmen. Flo vet jag inget om mer än att de fick sina hjul testade av Hambini, fick dåliga resultat och sedan utbröt det en kamp på något forum. Helt ärligt gör de bara vad som förväntas av dem, strider för sitt företag. Jag skulle ha sålt mig för 100 kr om jag var ingenjör på ett företag. Det är rätt enkelt, det är allt det andra jag är intresserad av och jag hoppas det tas upp till tvist och så hoppas jag att Hambini lever kvar.

Jag är inget fan av Kinaprylar men cykelindustrin kommer nog förändras drastiskt om bara någon kör en kombo av bra kinaimport och marknadsföring och lättar lite på den här poshnessen som alla besitter. Riddle och så nåt annat märke som jag inte kommer på nu är två. men i många av dessa företag består poshnessen, den måste bort. Sen tror jag och är övertygad om att cykelindustrin kommer bli precis som vilken som helst, för låt oss vara ärliga, en cykelram är en cykelram och inte en bil, båt eller ett flygplan eller ens en tvättmaskin. Eller så blir det flera företag, det är egentligen redan på gång. Med eller utan Hambini, bara rå data vinner.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
ooh my det där''

Kolla här: det där biter inte på mig.

Gällande rättegångar hoppas jag det blir det, och kommer vissa ingenjörer som får sin lön från företag förlora kommer jag givetvis att fira. Han är i ett antal tvister nu och de försöker väl även ta ner hans Youtube. Men kommer någon och säger till mig att jag ska sluta lyssna på någon för att han säger elaka saker om kvinnor, mig eller vem det nu är då ber jag den vända i dörren och ta med sig dörrkarmen. Flo vet jag inget om mer än att de fick sina hjul testade av Hambini, fick dåliga resultat och sedan utbröt det en kamp på något forum. Helt ärligt gör de bara vad som förväntas av dem, strider för sitt företag. Jag skulle ha sålt mig för 100 kr om jag var ingenjör på ett företag. Det är rätt enkelt, det är allt det andra jag är intresserad av och jag hoppas det tas upp till tvist och så hoppas jag att Hambini lever kvar.

Jag är inget fan av Kinaprylar men cykelindustrin kommer nog förändras drastiskt om bara någon kör en kombo av bra kinaimport och marknadsföring och lättar lite på den här poshnessen som alla besitter. Riddle och så nåt annat märke som jag inte kommer på nu är två. men i många av dessa företag består poshnessen, den måste bort. Sen tror jag och är övertygad om att cykelindustrin kommer bli precis som vilken som helst, för låt oss vara ärliga, en cykelram är en cykelram och inte en bil, båt eller ett flygplan eller ens en tvättmaskin. Eller så blir det flera företag, det är egentligen redan på gång. Med eller utan Hambini, bara rå data vinner.
Tack för att du drar ditt strå till stacken och gör cykelsporten en välkomnande plats för alla

Dyr racer = ren lyxpryl?
Angående luftmotståndet på själva cykeln och runda rör. Förr med runda stålrör måste ju arean framåt varit rätt mycket mindre? Det påverkar ju också, inte bara formen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Precis som med mycket annat antar jag att man för en dyrare cykel betalar för fler utvecklingstimmar (utöver finare komponenter). Det hade annars varit svårt för tillverkarna att hävda att A är bättre än B utan att kunna påvisa skillnader, i t ex aerodynamik , mellan en hoj för 25 000 kr och en hoj för 50 000 kr. Om man märker detta i praktiken? # Njaeellerkanske

Sa någon att batteriväxlar är det bästa som hänt ?
När kommer batteribromsar?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Angående luftmotståndet på själva cykeln och runda rör. Förr med runda stålrör måste ju arean framåt varit rätt mycket mindre? Det påverkar ju också, inte bara formen.
Även på 60-talet visste man att snabba cyklar behövde andra rörformer än runda

För flera år sedan(25?) var det en av de svenska veterancyklisterna som hade en aeroformad temporam i stålrör som han hade tagit fram (åt Crescent och Gösta Fåglum) i FFAs(FOAs?) vindtunnel i Ulvsunda som ex-jobb på 60-talet. Om jag kommer ihåg rätt blev det en ram "över" som passade honom i strl och som han använde i många år.

Dyr racer = ren lyxpryl?
1622704463314.png

På tal om gamla hojar. Denna kombination var ganska snabb på -90 talet. En nästan 10% förbättring av världsrekordet kan knappast förklaras med bättre aerodynamik.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Även på 60-talet visste man att snabba cyklar behövde andra rörformer än runda

För flera år sedan(25?) var det en av de svenska veterancyklisterna som hade en aeroformad temporam i stålrör som han hade tagit fram (åt Crescent och Gösta Fåglum) i FFAs(FOAs?) vindtunnel i Ulvsunda som ex-jobb på 60-talet. Om jag kommer ihåg rätt blev det en ram "över" som passade honom i strl och som han använde i många år.

Ah. Nä jag tänkte inte riktigt klart heller kanske. Projicerat framifrån är väl arean rätt lite som moderna rör är utformade. Synd man inte kan utforma folket som sitter på lite bättre, då hade det verkligen gjort skillnad.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ah. Nä jag tänkte inte riktigt klart heller kanske. Projicerat framifrån är väl arean rätt lite som moderna rör är utformade.
Nu är ju aerodynamiken inte endast beroende på tvärsnittsarean framifrån, vilket tydligt framgår av bilden i #239
Dessutom skulle det ju då inte vara snabbare med diskhjul jmf med vanliga, särskilt inte som bakhjul

Synd man inte kan utforma folket som sitter på lite bättre, då hade det verkligen gjort skillnad.
Det har man väl redan gjort, så gott som det går åtminstone med de regler som finns.
Det "senaste" stora aerosteget var väl i slutet av 80-talet när Scott lanserade sitt aerostyre
5nA7T-WhhP6KIj4j1_AgvqfPLN6txOA75h2PDU9teF3i4zKNk8CFZu09O3j6aIfozbezBTQKzL629dHDg_Q2YbcoXl8okJcu8NOWyg4

Scott History

De första som använde Scott aerostyre var triatleter, men efter att Greg Lemond vunnit TdF med 8 sekunder med ett sådant styre blev det populärt även bland cyklister. Hemmagjorda styren, liknande Scotts, hade använts tidigare ffa av ultramarathoncyklister, men Scottstyret skall ha varit det första aerostyret som gick att köpa.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Nu är ju aerodynamiken inte endast beroende på tvärsnittsarean framifrån, vilket tydligt framgår av bilden i #239
Dessutom skulle det ju då inte vara snabbare med diskhjul jmf med vanliga, särskilt inte som bakhjul
Nej nej, absolut inte. Men ofta slängs det med uttrycket "aerodynamiken". Då menas väl ja? Exakt vad, luftmotståndskoefficienten? Kan man minska arean är ju det lika bra för att ta ner det totala luftmotståndet, var mest det jag var inne på.
Angående hjul, rakt framifrån är väl arean exakt samma oavsett diskhjul eller inte?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Nej nej, absolut inte. Men ofta slängs det med uttrycket "aerodynamiken". Då menas väl ja? Exakt vad, luftmotståndskoefficienten? Kan man minska arean är ju det lika bra för att ta ner det totala luftmotståndet, var mest det jag var inne på.
Visst är det mkt begreppsförvirring, inte enbart i den här tråden och det här Forumet
Som jag har förstått det är
Luftmotståndet = luftmotståndskoefficienten * arean

Angående hjul, rakt framifrån är väl arean exakt samma oavsett diskhjul eller inte?
+1
Men i verkligheten är det väldigt lite av vinden när man cyklar som kommer rakt framifrån,
även när man cyklar fort.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Men i verkligheten är det väldigt lite av vinden när man cyklar som kommer rakt framifrån,
även när man cyklar fort.

Jo. Iofs tror jag väl att grejen med diskhjul ändå är att luften inte blandar in sig i massa ekrar och skapar turbulens eller nåt. De gör väl skillnad även i en vindtunnel där luften kommer exakt framifrån?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej.. Ointressant formel för cyklister. Sök istället formeln för kraften, effekten, som krävs för att övervinna luftmotståndet i en viss hastighet dvs värdet i Watt. Det värde vi ser i de mätningar vi ser hos olika cyklar. Då ser man att hastigheten mäts I KUBIK, inte i kvadrat. Vilket jag skrivit om förut. Vilket jag fått från Hambini. Vilket givetvis här i Trumpland diskvalificerar hela resonemanget. Sök nu formeln.. mvh borano20

Tillbaka
Topp