Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
det rör sig i det exemplet nog snarare om 99,7%

det finns alltid köpare även för överprissatta produkter. den ofta inte sas tekniskt insatte köparen är nöjd och förmodar han fått något som är bättre, och åtminstone känns det bättre. inte en effekt att förringa alls. och säljaren skrattar hela vägen till banken.

syftet i ett säljarperspektiv med de exponentiellt överprissatta dyraste cyklarna är i första hand att få de likaså men mera linjärt överprissatta volymmodellerna att framstå som relevant prissatta.

det kallas för decoy pricing och är ett skolboksexempel på hur man maximerar vinsten.
Hur definierar du överprissättning och hur kvantifierar du denna samt vad är det för parameter/parameter den växer exponentiellt/linjärt som funktion av?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Självklart finns det den typen av strategier och alla andra stragier man kan tänka sig. Tvivlar att det är så många som ligger kvar i cost plus.

Dyr racer = ren lyxpryl?
OT: Undrar om Canyon Aeroad fått sig en extra boost via Zwift. Tror det är den bästa allroundhojen (dvs ok både uppför och bra på flacken) där upp till level 20 så länge som man inte har arbetat sig till Troon hojen. ;-)

Kan tycka att hur de olika cykelmärkena och hjultillverkarna marknadsför sig i Zwift är "intressant". För en del blir det absolut positiv marknadsföring men knappast för alla? (kanske tvärtom, negativ?)

Finns statistisk på vilka hjul och ramar som är snabbast i just Zwift under olika förutsättningar men då skiter man ju totalt i vilket märke det är, man "köper" det som är bäst enligt statistiken och som man har råd med via points. Följden blir att det enbart är ett fåtal hjul och ramar som anses "bäst/bra" i Zwift. ;-) Möjligen kan detta påverka en och annan vad de vill ha för prylar utomhus menar jag, marknadsföring påverkar mer än vad man vill erkänna. Tror knappt det finns en Zwift användare som inte får upp ögonen för just Canyon Aeroad menar jag, i positiv bemärkelse. Även hjul som exempelvis DT Swiss Arc 1100 Dicut 62, ENVE SES 3.4 och Zipp 808 får en hel massa fokus och positiv marknadsföring, åtminstone på level upp till ca 20. En hel del andra märken/modeller, ramar och hjul etc som kommer totalt i skymundan. ;-)

Det som gör det lite kontroversiellt är att statistiken som gäller för vad som är bäst i Zwift inte behöva matcha hur det verkligen ligger till utomhus, jag tror inte det är så varje fall. Tror knappast alla tillverkare är jättelyckliga över det och hur de lyfts fram eller kommer helt i skymundan. ;-)

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
OT: Undrar om Canyon Aeroad fått sig en extra boost via Zwift. Tror det är den bästa allroundhojen (dvs ok både uppför och bra på flacken) där upp till level 20 så länge som man inte har arbetat sig till Troon hojen. ;-)

Kan tycka att hur de olika cykelmärkena och hjultillverkarna marknadsför sig i Zwift är "intressant". För en del blir det absolut positiv marknadsföring men knappast för alla? (kanske tvärtom, negativ?)

Finns statistisk på vilka hjul och ramar som är snabbast i just Zwift under olika förutsättningar men då skiter man ju totalt i vilket märke det är, man "köper" det som är bäst enligt statistiken och som man har råd med via points. Följden blir att det enbart är ett fåtal hjul och ramar som anses "bäst/bra" i Zwift. ;-) Möjligen kan detta påverka en och annan vad de vill ha för prylar utomhus menar jag, marknadsföring påverkar mer än vad man vill erkänna. Tror knappt det finns en Zwift användare som inte får upp ögonen för just Canyon Aeroad menar jag, i positiv bemärkelse. Även hjul som exempelvis DT Swiss Arc 1100 Dicut 62, ENVE SES 3.4 och Zipp 808 får en hel massa fokus och positiv marknadsföring, åtminstone på level upp till ca 20. En hel del andra märken/modeller, ramar och hjul etc som kommer totalt i skymundan. ;-)

Det som gör det lite kontroversiellt är att statistiken som gäller för vad som är bäst i Zwift inte behöva matcha hur det verkligen ligger till utomhus, jag tror inte det är så varje fall. Tror knappast alla tillverkare är jättelyckliga över det och hur de lyfts fram eller kommer helt i skymundan. ;-)
Vad gäller Zwift och Canyon så har de ju ett starkt samarbete. Zwift academy deltagarna går ju numera till Canyon stall på både dam och herr sidan så att Canyon cyklarna har bra stats i Zwift är nog ingen slump...

Sedan har ju Canyon haft bra exponering i Sverige via Skoda cycling team så det är nog en stor anledning till att de är populära här, återstår att se om BMC får en boost nu.

Dyr racer = ren lyxpryl?
det rör sig i det exemplet nog snarare om 99,7%

det finns alltid köpare även för överprissatta produkter. den ofta inte sas tekniskt insatte köparen är nöjd och förmodar han fått något som är bättre, och åtminstone känns det bättre. inte en effekt att förringa alls. och säljaren skrattar hela vägen till banken.

syftet i ett säljarperspektiv med de exponentiellt överprissatta dyraste cyklarna är i första hand att få de likaså men mera linjärt överprissatta volymmodellerna att framstå som relevant prissatta.

det kallas för decoy pricing och är ett skolboksexempel på

S-Works Tarmac SL7 = 6,7 kg
Specialized Tarmac SL7 Expert = 7,8 kg

-17% viktskillnad

S-Works SL 7 Tarmac är själva Zenit för vad Specialzied under sina 50 år i existens uppbringat (inom konsumentledet) rent tekniskt inom landsväg.

Föreställ dig för en stund att du är marknadschef för S-works i Kalifornien, och du nu skall presentera cykeln för marknaden. Du har hela cykelvärldens ögon riktade mot dig. Pro´s, Cyklister och konkurrenter. Vad sulle du sätta för pris på Cykeln?

Ngt måste allt det arbete du och dina medarbetare lagt ned vara värt?

Kan man applicera ditt tänk också på Klockor, Bilar, Flygresor, Hotellnätter och Bostadsrätter i Stockholms innerstad?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Om jag hade haft råd skulle det stå en cykel för 100k hemma, utan tvekan. I dagsläget intalar jag mig att ” form följer funktion” och trampar på glatt med min mellanklass cykel.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Vad gäller Zwift och Canyon så har de ju ett starkt samarbete. Zwift academy deltagarna går ju numera till Canyon stall på både dam och herr sidan så att Canyon cyklarna har bra stats i Zwift är nog ingen slump...

Sedan har ju Canyon haft bra exponering i Sverige via Skoda cycling team så det är nog en stor anledning till att de är populära här, återstår att se om BMC får en boost nu.
Det har varit intressant att följa Canyons framgångsrika resa.

Från början var det väl "prisvärda cyklar från Tyskland via Internet" men nu (ok, ganska länge) har de utan tvivel tagit ett par snäpp upp, de har varit vassa på flera olika sätt.

Visst, Canyon är betydligt mera prisvärda än tex Specialized som framgångsrikt verkar jobba på att bli premium märket nr 1 (och prissätts därefter)..... men de kan väl knappast räknas som budgetval längre? ;-)

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det har varit intressant att följa Canyons framgångsrika resa.

Från början var det väl "prisvärda cyklar från Tyskland via Internet" men nu (ok, ganska länge) har de utan tvivel tagit ett par snäpp upp, de har varit vassa på flera olika sätt.

Visst, Canyon är betydligt mera prisvärda än tex Specialized som framgångsrikt verkar jobba på att bli premium märket nr 1 (och prissätts därefter)..... men de kan väl knappast räknas som budgetval längre? ;-)
Det är ingen idé, alla gamla världsmästare(tror dom själva) kommer alltid att hylla tub, campa, fälgbroms mm och hata Canyon.
Du lär dig snart vilka?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag tror nog att sponsringen av ProTour-team har haft betydligt mer inverkan på Canyons resa än ex.vis sponsring av Skoda Cycling Team. Att se cyklarna i de stora loppen, i många fall segrar eller på podiet, betyder mycket. Att de syns på nåt halvamatör-jippoteam är ungefär lika intressant som en div.6-match i fotboll. Jag hade faktiskt glömt att de sponsrade Skoda Cycling team, även om jag nu minns att jag varit på nåt event med dem och Måns Möller och det nog fanns Canyon-cyklar där.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Om jag hade haft råd skulle det stå en cykel för 100k hemma, utan tvekan. I dagsläget intalar jag mig att ” form följer funktion” och trampar på glatt med min mellanklass cykel.

Jag skulle också helt klart haft en VÄLDIGT DYR cykel stående reda att köra i sommarvärmen och vinterkylan om jag hade pengar, skulle förmodligen köpt två. Jag har dock mycket svårt att jag någonsin skulle accepterat vaska så mycket som man gör när man köper en färdig av vissa handlare. Men helt klart är att jag skulle köpa det bästa, dock inte det dyraste.

Dyrare cyklar är bättre, denna biten är enkel. Sedan försöker alla rättfärdiga att de inte har den bästa cykeln och detta vet alla om så frågan diskuteras ständigt i cykelkretsar då det säljer tidningar, artiklar och ger lajks på happy.

Att det är väldigt små förbättringar som köps efter en viss gräns är också givet, en total amatör skulle inte haft en aning om förbättringen men som på alla områden så märker experten. Det är skillnaden på amatören och proffset, proffset känner förbättringen och hyllar den, amatören är ovetande. En riktigt dyr cykel ger även mer status utanför fikahaket och du är störst i gänget, bara det är anledning till den dyrare.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det är väl ändå inte hans uppgift att redovisa det här? Killen har så rätt det bara går.
Om jag skriver något och en annan person upplever det som otydligt och frågar vad jag menar med saker jag skrivit försöker jag förklara. Alternativt inser jag att jag kanske uttryckte mig felaktigt och korrigerar mig då. Menar du att detta förhållningssätt är orimligt och lämna det hela med motiveringen "det är inte min uppgift att redovisa"?

F.ö., om du upplever det som skrevs som väldigt tydligt rätt kanske du kan svara på mina frågor istället?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Om jag skriver något och en annan person upplever det som otydligt och frågar vad jag menar med saker jag skrivit försöker jag förklara. Alternativt inser jag att jag kanske uttryckte mig felaktigt och korrigerar mig då. Menar du att detta förhållningssätt är orimligt och lämna det hela med motiveringen "det är inte min uppgift att redovisa"?

F.ö., om du upplever det som skrevs som väldigt tydligt rätt kanske du kan svara på mina frågor istället?
Nej men massa funktioner och annat, det uppfattar jag som överkurs. Vissa människor kan man sitta debattera med tills solen går ner och de kommer ändå inte erkänna sig slagna i debatten för att sedan utropa debattanten som vinnare.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Nej men massa funktioner och annat, det uppfattar jag som överkurs.

Tror den gode Goran hakar upp sig på när folk slänger sig med begrepp som "exponentiellt överprissatta" utan att det betyder nåt eller att man vet vad det betyder.

Jag skulle väl mer säga att för mig är det ingen vits att köpa en snordyr cykel när det knappast får mig att cykla märkbart snabbare.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Nej men massa funktioner och annat, det uppfattar jag som överkurs. Vissa människor kan man sitta debattera med tills solen går ner och de kommer ändå inte erkänna sig slagna i debatten för att sedan utropa debattanten som vinnare.
Det är väl ingen debatt/tävling, det handlar om frågor för att bättre förstå vad som menas. Finns ingen vinnare/förlorare i det.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tror den gode Goran hakar upp sig på när folk slänger sig med begrepp som "exponentiellt överprissatta" utan att det betyder nåt eller att man vet vad det betyder.

Jag skulle väl mer säga att för mig är det ingen vits att köpa en snordyr cykel när det knappast får mig att cykla märkbart snabbare.
Finns väl två möjligheter, jag har inte facit.

Det lär du ha helt rätt i.

Hela den här debatten kokar ner till hur mycket 50000-100000 kr är för en person. För vissa personer är 100000 faktiskt inte jättemycket. Pengaförstöringen och det felaktiga kommer såklart vara lika stor när en sådan person köper en cykel men för just den personen känns det rätt. Vi kan ju även se det så här: alla här som har en cykel lever rena lyxliven i jämförelse med en person som inte ens har råd att gå till vattenkranen då den svälter.

edit: Och den dagen jag skulle varit den miljonär som köpte en cykel på cykelcity för 150.000 skulle jag ha börjat med diverse psykologiska försvar för att försvara detta, så funkar alla människor. Som fattig kinaramsköpare använder jag mig av försvarsmekanismerna om att de dyrare cyklarna är värdeförstöring. Det finns ju "subjektiva och objektiva aspekter" av detta av den enkla anledningen att ingen person verkar i ett vakuum, men det blir i förlängningen en debatt med vissa politiska inslag..

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Det som möjligen kommer förstöra min budgetapproach är det här med Shimano Di2 eller vad den heter, men jag avvaktar, åtminstone något år.

Förhoppningsvis hinner jag blir såpass bra i mitt mekande att jag tycker det är onödigt. ;-) Just nu är jag rätt stolt över att jag lyckades beställa rätt växelöra via Frankrike och dessutom byta det. Tyvärr kan växelöron gå sönder även på elektroniska växlar.

Visst sjutton blir jag lockad av ett mera bekymmersfritt cyklande med perfekta växlingar, det ska jag erkänna. Jag tillhör nog den kategorin som önskar fokusera på själva cyklandet även om det är roande med en cool hoj. Här på Happy kanske lite annorlunda, verkar finnas många som går igång på mekande här och är jätteduktiga, bygger cyklar, hjul och gud vet vad.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
En riktigt dyr cykel ger även mer status utanför fikahaket och du är störst i gänget, bara det är anledning till den dyrare.
Så är det tyvärr inte. Vill du få andra gubbar vid fikastoppet att intresserat spana in din cykel så ska du glida in på det som var top-of the line när gubsen var 25-30 år gamla och inte hade råd med det finaste.

Om ditt mål är att imponera på medelålders män kan du med andra ord komma undan rätt billigt. Vil du imponera på unga människor finns det nog bättre sätt än att köpa dyra cyklar men jag har inga bra konkreta exempel eftersom jag inte har så bra koll på vad unga människor gillar

Dyr racer = ren lyxpryl?
Så är det tyvärr inte. Vill du få andra gubbar vid fikastoppet att intresserat spana in din cykel så ska du glida in på det som var top-of the line när gubsen var 25-30 år gamla och inte hade råd med det finaste.

Om ditt mål är att imponera på medelålders män kan du med andra ord komma undan rätt billigt. Vil du imponera på unga människor finns det nog bättre sätt än att köpa dyra cyklar men jag har inga bra konkreta exempel eftersom jag inte har så bra koll på vad unga människor gillar

"Om ditt mål är att imponera på medelålders män"

Roligt :ROFLMAO:

Annars kan man ju alltid lägga upp en bild eller två här på happy. Jag måste leta efter om det finns någon tråd om Merckx hojar.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Jaa/jo men nu får vi väl ändå utgå ifrån en relativt kunnig grupp med cyklister? Typ en grupp med människor som snurrar runt i plan titt som tätt för att cykla i höga berg i verkligheten. Cykling är en liten sport och det är kanske en av 200* svenskar som ens vet att din cykel är status men för de som vet.

Hur stor är en cykelklubb i en stad på 100.000 människor? Består den av 10-100 personer snackar vi alltså 1/10000 och 1/1000*. Av dessa personer (i det stora hela) är det sedan ännu färre som ens känner till de implikationer som min dura-ace-grupp kan ha på min plats i statushierarkin.

*Alla dessa siffror är rena spekulationer.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Fungerar det ha med bikarbonat i cykeltröjan för att undvika bonk i ett svårt läge, blir det en omedelbar boost, en *ding* effekt?
Det beror väl på vad man anser vara en bonk. När jag läser här på nätet står det att bonk länge har ansetts vara en uppbyggnad av mjölksyra som blir för mycket till slut, en annan version är att blodsockret gör att hjärnan skickar ut signaler med hjälp av immunförsvaret. Den sista versionen verkar enligt mig mest riktig, den tror jag stenhårt på.

Ja det här var ju rätt intressant alltså men jag tycker mig uppleva lite av att aha-moment här alltså. För mig är en bonk något mer än utmattning, utmattning tar man sig bara förbi, men en bonk påverkar en verkligen. Precis som en förkylning helt däckar en och förändrar hela ens syn på saker och ting, från att vara helt inställd på att fullfölja sitt träningsschema så blir högsta fokus att bli frisk. Uppleva träning som glädjefyllt är mycket att man har lärt in att smärtan kommer med positiva effekter -- i framtiden (när man kommer hem, när man dominerar på tävlingen eller att man lever tills alla korallerna har dött ut pga klimatförändringarna), man lever alltså i framtiden. Att vara sjuk förskjuter fokus och det finns studier på att den som är sjuk lever i nuet i större utsträckning.

Hmm det krävs många källor här nu alltså, men det har jag inte. :sneaky:

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Dyr racer = ren lyxpryl?

[...]
Reklam funkar nog bättre än man tror. T.ex. verkar en viss tysk snabbköpskedja -- som dagligen syns på procyklistrumpor -- vara väldigt populär här på forumet. Mycket annan reklam går oss däremot dessbättre förbi eftersom produkten inte finns i Sverige; typ koffeinshampoo eller spanska lantbanker.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Reklam funkar nog bättre än man tror. T.ex. verkar en viss tysk snabbköpskedja -- som dagligen syns på procyklistrumpor -- vara väldigt populär här på forumet. Mycket annan reklam går oss däremot dessbättre förbi eftersom produkten inte finns i Sverige; typ koffeinshampoo eller spanska lantbanker.

Med tanke på hur otroligt märkeslojala en del cyklister är så håller jag med. Många är nog i klorna på marknadsföringsavdelningarna utan att vara medvetna om det. Det verkar vara lätt att fastna för ett cykelmärke eller en cykelklädertillverkare och sedan håller sen fast vid det nästan till absurdum.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Med tanke på hur otroligt märkeslojala en del cyklister är så håller jag med. Många är nog i klorna på marknadsföringsavdelningarna utan att vara medvetna om det. Det verkar vara lätt att fastna för ett cykelmärke eller en cykelklädertillverkare och sedan håller sen fast vid det nästan till absurdum.
För cyklar: Absolut ingen marknadsföringsavdelning är lika bra som Specialized, möjligen ett visst litet hot från Canyon dock, de har börjat bli riktigt vassa. ;-) När man nått så långt så att man glatt får folk att betala mer för premium då trillar kulorna in.

Dyr racer = ren lyxpryl?
För att närma sig trådens originalfråga något: har det gjorts några vettiga blindtest på cyklar i olika prisklasser? Någon som läst något? Det är väl så man kan få reda på vad som gäller generellt om skillnaderna, både gällande kvantitativa resultat och mera kvalitativa (typ "känsla", "nöjdhet"...).

Rent hypotetiskt tänker jag att det kan vara svårt att hitta tillräckligt erfarna testcyklister som samtidigt går att hålla blinda om vilken typ av ram, växelgrupp mm. de testar, men det hindret borde väl inte vara oöverstigligt?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag vet inte men man skulle kunna argumentera för att personer som håller fast vid samma märke faktiskt har en anledning till det, speciellt nuförtiden när alla märken ser till att specificera så mycket det bara går för att hålla fast kunderna, och den anledningen är att det tar tid att lära nytt.

Dyr racer = ren lyxpryl?
För att närma sig trådens originalfråga något: har det gjorts några vettiga blindtest på cyklar i olika prisklasser? Någon som läst något? Det är väl så man kan få reda på vad som gäller generellt om skillnaderna, både gällande kvantitativa resultat och mera kvalitativa (typ "känsla", "nöjdhet"...).

Rent hypotetiskt tänker jag att det kan vara svårt att hitta tillräckligt erfarna testcyklister som samtidigt går att hålla blinda om vilken typ av ram, växelgrupp mm. de testar, men det hindret borde väl inte vara oöverstigligt?

Va?? Ska de cykla med ögonbindel?

Dyr racer = ren lyxpryl?
I min värld är det ganska enkelt. Ju högre prissegment desto mindre förbättringar per extra spenderad slant.
Är en 100k racer bättre än en för 50k? Troligen inte, iaf inte på en nivå som ngn skulle kunna känna av. Kanske kan den ha attribut som en köpare däremot vill ha tex super record eps med skivbroms. Är det värt det? Det kan väl bara var och en ta ställning till då det är högst personligt. Men att tro att det skulle öka farten för att man har elektroniska växlar med skivbroms i ett platt sverige det tror jag (personligen) inte ett dugg på.

Men tror inte det är många köp av ngnting här i livet i det "dyraste" prissegmentet som ger särskilt mkt mer än det mer rimliga "dyra" alternativet.

Om man inte ska tävla på en väldigt seriös nivå skulle jag säga att det inte är ngn skillnad på att köra ett lopp på entusiast nivå med en 50k cykel och en 100k cykel. Jag kan ha fel men det är vad jag tror.

Det rimliga svaret för cykelentusiaster är därför alltid köp en snygg cykel med hjärtat så kommer man inte bli missnöjd :)

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?

Shimano 105 vs Dura Ace enligt GCN.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Haha, tror vi får en del systematiska mätfel då på parametrar som "trygghet" ?

Täcka över loggor går ju. Men tyvärr går ju flera cyklar och komponenter att känna igen ändå för ett erfaret öga.

Haha ja precis. Jag t.ex. är ändå rätt ointresserad av cyklar men gillar att cykla så jag kunde gärna ställt upp.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Enda anledningen till att jag lägger en massa pengar på att byta ut min fina Specialized Tarmac från 2013 mot en modern skivbromsad landsvägshoj är att jag då får samma standarder som på mina CXar. Då kan jag rensa ut alla gamla 10-delade och fälgbromsade komponenter ut garaget.
Jag tror inte jag blir mindre långsam av bytet.
(Eller enda och enda, det är ju lite kul med nytt också.)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp