Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du kan hitta fel på de flesta som försöker utveckla och bedriva lite nytänk utan att tänka eller testa hela vägen. Ta Cervelo och Cannondale tex. Båda har pinsamt dåliga sväng stop/begränsare som äter in i och förstör ramen vid styrhuvudet.
Min mening syftar på att Misslycka tycker att allt är fel som inte är som förr.
Jag har 2 Canyon och gillar dom.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du vet inget om vilken kolfiberväven som läggs i formen.
Du är ju verkligen en professionell översittare. Du förstod inte vad han skrev?? Han skrev att proffsen inte har något val gällande vad de ska cykla på. Har stallet kontrakt på Canyon är det Canyon. Det finns ett ordspråk som går något som: you never ask abot the truth from someone who are paid to not see that truth.

Sen ditt andra dravel om att ingen vet vad som finns i cyklarna, WELL de som har dåliga erfarenheter av sina Canyons vet ju i högsta grad att något är trash.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Min mening syftar på att Misslycka tycker att allt är fel som inte är som förr.
Jag har 2 Canyon och gillar dom.
Jag har haft båda föregående Aeroad modellerna och tyckte de var väldigt bra och välbyggda cyklar. Sedan blir det lite pinsamt att en cykel (nya Aeroadn) som man utvecklat i en herrans massa år har så uppenbara konstruktionsfel. Då syftar jag främst på sadelstolpen som säkert kommer att göras om så man tappar lite av komforten som de har skrutit så om...

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du är ju verkligen en professionell översittare. Du förstod inte vad han skrev?? Han skrev att proffsen inte har något val gällande vad de ska cykla på. Har stallet kontrakt på Canyon är det Canyon. Det finns ett ordspråk som går något som: you never ask abot the truth from someone who are paid to not see that truth.

Sen ditt andra dravel om att ingen vet vad som finns i cyklarna, WELL de som har dåliga erfarenheter av sina Canyons vet ju i högsta grad att något är trash.
Varför så jäkla otrevlig?
Miss Lycka skrev om en uppfattning hon/han har, någon annan kontrade med det motsatta. Enkelt.
Håll lite skönare ton så blir det trevligare för alla!

Ha en fin dag!

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du kan hitta fel på de flesta som försöker utveckla och bedriva lite nytänk utan att tänka eller testa hela vägen. Ta Cervelo och Cannondale tex. Båda har pinsamt dåliga sväng stop/begränsare som äter in i och förstör ramen vid styrhuvudet.

Jag har en Cannondale med den "pinsamt dåliga begränsaren". Det har varit exakt 0 problem med det och jag kan inte minnas att jag någonsin försökt svänga så mycket att det tagit stopp.
Sen slipper man ju helst såna grejer, inget snack om saken, men det är inte ett stort problem.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag har haft 3 Canyon. En gammal Ultimate SLX från 2009, som jag fortfarande har kvar. Jag har haft en nyare Ultimate SLX, den hade jag behållt om den hade haft Shimanoväxlar. Bästa cykeln jag haft. Aeroaden var lite fel storlek för mig så den var inte helt 100. Generellt kan man väl säga att Canyon gör riktigt bra cyklar till hyfsade priser. De var mycket billigare innan de började sponsra proffslagen.
Elväxlar är inget måste men jag skulle däremot kika på en cykel med skivbromsar.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag har en Cannondale med den "pinsamt dåliga begränsaren". Det har varit exakt 0 problem med det och jag kan inte minnas att jag någonsin försökt svänga så mycket att det tagit stopp.
Sen slipper man ju helst såna grejer, inget snack om saken, men det är inte ett stort problem.
Hej.. Problemet uppstår nog när du ine har 100% koll. I en kurva får du bakhjulssläpp eftersom du måste panikbromsa, å det gäller också en liten bromsning. Kom ihåg att föfaan släppa styret när bakvagnen kommer farande, annars... mvh borano20

Dyr racer = ren lyxpryl?
Inte du heller ?

Men med tanke på de pinsamheter som Canyon har haft nyligen med sitt kolfiber så är jag tveksam till att proffsen får något som är speciellt mycket bättre.
Hej.. Jag skulle nog tro att proffsramarna är ordentligt röntgade, eller ultraljudskollade. Dessutom får de nya utan snack OM det händer något. Polarn har ett UPPENBART tillverkningsfel på sin Cannondale Slate. Från Cannondale?? En piiiinsam tystnad... mvh borano20

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej.. Jag skulle nog tro att proffsramarna är ordentligt röntgade, eller ultraljudskollade. Dessutom får de nya utan snack OM det händer något. Polarn har ett UPPENBART tillverkningsfel på sin Cannondale Slate. Från Cannondale?? En piiiinsam tystnad... mvh borano20
Exakt. De är top of the line. Garanterat funktionella, lite som den ramen Hambini fick ifrån Trifox.... Vi dödliga? Vi är bara en stor massa.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Som jag har skrivit här flera ggr tidigare:
Om du väljer långlivade lågfriktionsvajrar + höljen, gärna även helkapslade slipper du 90(99?) procent av finjusterandet av växlarna.
Jag brukar rekommendera det jag själv har (som de flesta på Happy?) och är nöjd med;
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
[...]
Du brukar skriva så, men jag synar med att de flesta på happy har standardvajer och är helt nöjda med det. Att du föredrar j**w**e har nog framgått för alla vid det här laget. Du brukar vara noga med att posta bild och länk till dem också.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej.. Problemet uppstår nog när du ine har 100% koll. I en kurva får du bakhjulssläpp eftersom du måste panikbromsa, å det gäller också en liten bromsning. Kom ihåg att föfaan släppa styret när bakvagnen kommer farande, annars... mvh borano20
Det går ju att skapa problem om man vill. Men visst, de kunde lätt löst problemet med att baka in lite aluminium just där. Samtidigt är frågan hur stort problemet är internationellt sett, alltså avvägt mot antal sålda.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du brukar skriva så, men jag synar med att de flesta på happy har standardvajer och är helt nöjda med det.
Men nu var det som ett svar på de postade problemen i #17 och ett tips hur man kan om inte helt slippa så åtminstone till 90(99?) procent minska "allt vardags finlir som kommer med mekaniska om man" som postaren "inte vill ha det minsta missljud från sina växlar".
Även jag har fler cyklar med standardvajer än med Jagwire och jag är nöjd med det och även jag tycker att Di2 är bättre men för mig är inte den stora skillnaden minskat "vardags finlir".

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det går ju att skapa problem om man vill. Men visst, de kunde lätt löst problemet med att baka in lite aluminium just där. Samtidigt är frågan hur stort problemet är internationellt sett, alltså avvägt mot antal sålda.
Hej.. HOPPSAN!! Du rååååkar inte jobba på Cannondales ekonomiavdelning?? Dom tänker nog så. En cyklist med spräckt kronrör tänker nog inte så... mvh borano20

Dyr racer = ren lyxpryl?
Canyon har kunder så att det räcker in på nästa år, bokstavligt talat. De kommer inte förändra sig för att någon säger det, inte ens om denna någon själv har köpt därifrån. De har byggt sitt märke och kan nu sitta ner och casha in.

Decathlon har ypperliga cyklar och bor du nära ett varuhus behöver du inte ens hålla på med frakt och grejer. Den enda nackdelen är att inte alla vet att du har erkända grejer.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Tjena!

De bästa proffsen har mer val än vad du tror. Dom är väldigt mycket med i framtagandet av nya ramar. Väldigt mycket som cyklas på i Protouren är prototyper. Regeln är inte att dom måste cykla på saker som finns i butik, men det ska finna nästa år.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Jag har på över 20 års cyklande i alla väder aldrig hamnat i en situation där "fullt rattutslag" vid sladd bak skulle ha räddat mig från att gå omkull och där således styrutslagbegränsaren skulle ställa till det. Det är en cykel, inte en rallybil vi pratar om.
Sen cyklar jag inte på vintern med en aero lvg cykel och vid smådladdar på asfalt har jag heller aldrig fått för mig att maxa styrvinkeln skulle vara det bästa.

Men självklart är det fritt fram att fantisera ihop osannolika händelser.

Och som sagt, jag håller med om att det går att lösa bättre, precis som jag föredrar BSA över BB30/PF30A men det går helt klart att leva med ;)

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tjena!

De bästa proffsen har mer val än vad du tror. Dom är väldigt mycket med i framtagandet av nya ramar. Väldigt mycket som cyklas på i Protouren är prototyper. Regeln är inte att dom måste cykla på saker som finns i butik, men det ska finna nästa år.
Okej. Så om vi drar tillbaks uret några år och hamnar i Froomes prime kunde han ha valt att köra en Time-cykel med rimbromsar?

Det finns ju de tysta röster som talar om att stallen dock kör lite fulspel och sätter in grejer i cyklarna som egentligen inte ska vara där, om de till exempel hittar något bättre BB.

Okej nu är jag förvirrad angående Froome, han använde ju faktiskt rimbrakes men i den där videon där han talar ut så kritiserar han starkt discbrakes. Pinarello verkar han dock ha tröttnat på: "denna cykel (Factor) är rak och har inga kurvor".

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Nu har jag inte testat elektroniska växlar. visst kan de klassas som "lyx" men de har även praktiska fördelar.
Man får mycket cykel för 26Kkr och varje uppgradering därifrån bygger snabbt upp priset. =

Jag har på över 20 års cyklande i alla väder aldrig hamnat i en situation där "fullt rattutslag" vid sladd bak skulle ha räddat mig från att gå omkull och där således styrutslagbegränsaren skulle ställa till det. Det är en cykel, inte en rallybil vi pratar om.
Sen cyklar jag inte på vintern med en aero lvg cykel och vid smådladdar på asfalt har jag heller aldrig fått för mig att maxa styrvinkeln skulle vara det bästa.

Men självklart är det fritt fram att fantisera ihop osannolika händelser.

Och som sagt, jag håller med om att det går att lösa bättre, precis som jag föredrar BSA över BB30/PF30A men det går helt klart att leva med ;)

Fast då e det ju egentligen ännu värre eftersom många ramar har gått sönder trots icke unika situationer. Dvs det skulle kunna hända vem som helst som har en sådan hoj. Sen att alla inte har upplevt det problem e ju för väl men det betyder ju inte att det är under all kritik. Iaf i min bok,

Dyr racer = ren lyxpryl?
Okej. Så om vi drar tillbaks uret några år och hamnar i Froomes prime kunde han ha valt att köra en Time-cykel med rimbromsar?

Det finns ju de tysta röster som talar om att stallen dock kör lite fulspel och sätter in grejer i cyklarna som egentligen inte ska vara där, om de till exempel hittar något bättre BB.

Tjena!

Nej varför skulle han kunna det, han körde på Pinarello. Men det betyder inte att han kör en standardram, han var såpass stor så att ramarna han körde på var specialbyggda åt honom.

Och ja, det är ingen hemlighet att cyklister har kört på andra hjul med utbytta loggor t.ex. Eller ommålade skor..

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tjena!

Nej varför skulle han kunna det, han körde på Pinarello. Men det betyder inte att han kör en standardram, han var såpass stor så att ramarna han körde på var specialbyggda åt honom.

Och ja, det är ingen hemlighet att cyklister har kört på andra hjul med utbytta loggor t.ex. Eller ommålade skor..
Jag vet bara att Froome har fått sina skor fixade av Giro.

De flesta proffs tjänar knappt så att de har råd att äta, Phil Gaimon som dominerar på många plan talade ut om några tusen i månaden. Det behövs sådana här proffs också för att de riktiga stjärnorna ska lysa, jag fattar det. Men att vara cykelproffs är inget man gör för pengarna och skulle nästan antagit att cykeltillverkarna är motvilliga till att ge dem cyklarna men de måste ju cykla på deras grejer.

Helt ärligt tror jag inte att där är så stora vinster i olika ramar, perfekta vinklar som är anpassade i vindtunnlar må låta fräsigt men det räcker nog att du sätter dit rimbrakes så har du övertaget över många proffs idag som glider omkring med diskar.

Dyr racer = ren lyxpryl?

De flesta proffs tjänar knappt så att de har råd att äta, Phil Gaimon som dominerar på många plan talade ut om några tusen i månaden. Det behövs sådana här proffs också för att de riktiga stjärnorna ska lysa, jag fattar det. Men att vara cykelproffs är inget man gör för pengarna och skulle nästan antagit att cykeltillverkarna är motvilliga till att ge dem cyklarna men de måste ju cykla på deras grejer.

Helt ärligt tror jag inte att där är så stora vinster i olika ramar, perfekta vinklar som är anpassade i vindtunnlar må låta fräsigt men det räcker nog att du sätter dit rimbrakes så har du övertaget över många proffs idag som glider omkring med diskar.

Med tanke på att UCI:s minimilön är €36000 för World Tour-proffs så tror jag man får äta ganska mycket kaviar om man inte ska ha råd att äta på den lönen.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Tjena!

Det var ju dom första åren Phil Gaimon talade om. Sen är det rätt duktig skillnad på lönerna i USA och Europa.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej.. HOPPSAN!! Du rååååkar inte jobba på Cannondales ekonomiavdelning?? Dom tänker nog så. En cyklist med spräckt kronrör tänker nog inte så... mvh borano20
Nej jag råkar inte ens jobba inom något som har med cykel att göra. Men jag är inte så kaxig som vissa andra som har en egen åsikt o därmed föraktar alla som inte håller med.
Jag ser den större bilden. Förnekar inte att det är en konstruktionssvag punkt de kunde förstärkt. Men känner många med sådan hoj och ingen har haft det problemet. Det betyder inte att det inte finns. Och ditt exempel, på en racer, Vetefan när jag senast såg någon rädda upp en sladd på racer, i hög fart utförs, genom att vinkla upp styret mer än vad du kan på en hoj med intern kabeldragning där du per automatik måste ha någon stort styrutslagsstopp. Så för mig är ditt exempel extremt svagt. Men det är min åsikt. Och åter igen, de kunde lagt i aluminium i stoppen så hade problemet varit mindre.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Racern för 52k är ffa mer aerodynamisk, vilket har sjukt mycket större betydelse än vad cykeln väger om du vill köra fort.
Seriös fråga. Vad är det som gör att en vanlig motionär lägger så mycket pengar på en cykel? Jag menar, syftet är ju träning. Du blir inte bättre tränad för att du kör 0,5 km/h snabbare och det kan inte vara så mycket roligare heller.

Lite annat med en MTB där man kan köra på svårare ställen, säkrare och roligare med en bättre cykel. Mer nöje alltså. Till en viss gräns så klart.

Vill inte provocera utan undrar på riktigt.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Seriös fråga. Vad är det som gör att en vanlig motionär lägger så mycket pengar på en cykel? Jag menar, syftet är ju träning. Du blir inte bättre tränad för att du kör 0,5 km/h snabbare och det kan inte vara så mycket roligare heller.

Lite annat med en MTB där man kan köra på svårare ställen, säkrare och roligare med en bättre cykel. Mer nöje alltså. Till en viss gräns så klart.

Hade jag månadslön på 89.000 eller 200.000 och "grabbarna" fick för sig att cykling var det nya coola så skulle jag också köpt en sådan cykel. Det är ju liksom vad dyrare cyklar ska kosta. Ser inget konstigt i det. Det är inte som att Leffe och Erik på Vattentjänster AB eller Solguden Handelsbolag börjar forska i hur mycket billigare kinaramar är.

Anledningen är status och att dyrare cyklar kostar däromkring.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hade jag månadslön på 89.000 eller 200.000 och "grabbarna" fick för sig att cykling var det nya coola så skulle jag också köpt en sådan cykel. Det är ju liksom vad dyrare cyklar ska kosta. Ser inget konstigt i det. Det är inte som att Leffe och Erik på Vattentjänster AB eller Solguden Handelsbolag börjar forska i hur mycket billigare kinaramar är.

Anledningen är status.
Ja det kan nog vara en av anledningarna.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det finns såklart inget linjärt samband mellan pris och prestanda på cyklar. Kanske inget samband alls i dina exempel. Det handlar om prisdifferentiering. Canyon maxar sin vinst om dom har en cykel i varje prissegment. Åtminstone så länge det finns efterfrågan på varje nivå.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Anledningen är status och att dyrare cyklar kostar däromkring.

Den där gränsen flyttas fram varje gång du byter cykel. Så där efter 3-4 bytet är du uppe i 60-80 000:- Men att lägg dessa pengar på en första hoj som du har noll koll på och inte ens vet om du tycker att det är skoj då är det nått knas.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyrare cyklar är ofta lättare, styvare, växlar bättre, snyggare, och är mer aerodynaniska. Inte blir man så värst mycket snabbare för det, men det ÄR roligt med fina prylar och har folk råd så varför inte likssom?! Finns ju stollar som lägger miljoner på DÖDSBILAR, och då är det väl inget konstigt att lägga 100kSEK på en fin cykel som är oändligt mycket roligare?!

Säger killen som oftast cyklar runt på lågbudget stålcykel med sora grupp....

Dyr racer = ren lyxpryl?

Jag tycker det kan vara stor skillnad på känslan i olika kvaliteter på ramar och hjul. Tex kan det vara stor skillnad mellan SL och SLX. Bättre hjul kan göra under på en cykel. Allt sammantaget får man en bättre och roligare hoj men om det i slutändan gör en snabbare är inte säkert.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Den där gränsen flyttas fram varje gång du byter cykel. Så där efter 3-4 bytet är du uppe i 60-80 000:- Men att lägg dessa pengar på en första hoj som du har noll koll på och inte ens vet om du tycker att det är skoj då är det nått knas.
Nja alltså jag vet inte om det stämmer, jag bara drog till med en riktigt saftig lön denna gången. Cykelcitys priser har jag haft koll på under säkert 10 år och även om det alltid har varit dyrt börjar det numera bli löjligt.

Tid är pengar och tid kräver intresse, även om dessa människor är högst effektiva i sitt övriga tänk så har de helt enkelt inte tid att börja forska och dessutom är det inte status att köpa kinaramar. Det är klart du kan importera och skippa cykelcity men bara det är ett steg i nördens riktning.

Förresten är det dessa människor som "era cykeltillverkare" livnär sig på. Ni nördar som försöker prisoptimera är faktiskt inte primära gruppen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag tycker det kan vara stor skillnad på känslan i olika kvaliteter på ramar och hjul. Tex kan det vara stor skillnad mellan SL och SLX. Bättre hjul kan göra under på en cykel. Allt sammantaget får man en bättre och roligare hoj men om det i slutändan gör en snabbare är inte säkert.
Ja, detta är uppenbart. Men vad får du ut av det? Är den här "känslan" tillräckligt för att lägga 50 K extra?

På vilket sätt blir cykeln roligare? Man kör väl bara rakt fram ändå.

Återigen, inte min mening att provocera.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ja, detta är uppenbart. Men vad får du ut av det? Är den här "känslan" tillräckligt för att lägga 50 K extra?

Man accelererar, spurtar, kommer in i snäva svängar, backar, utförslöpor och så vidare. Linjecykling är inte som att sitta på monarken med 175W....

Dyr racer = ren lyxpryl?
Nja alltså jag vet inte om det stämmer, jag bara drog till med en riktigt saftig lön denna gången. Cykelcitys priser har jag haft koll på under säkert 10 år och även om det alltid har varit dyrt börjar det numera bli löjligt.

Tid är pengar och tid kräver intresse, även om dessa människor är högst effektiva i sitt övriga tänk så har de helt enkelt inte tid att börja forska och dessutom är det inte status att köpa kinaramar. Det är klart du kan importera och skippa cykelcity men bara det är ett steg i nördens riktning.

Finns ganska stora marginaler på dessa produkter. Jag har byggt en hoj som i den butik du nämner skulle kosta runt 100 och det är långt i från vad min nota. Tror det är ganska vanligt att dom som snurrar på dessa hojar inte betalar riktigt vad som står på prislappen.

Dyr racer = ren lyxpryl?

För mig är det inte värt det. Jag valde en enklare modell med 105-grupp när jag köpte ny cykel förra året. Efter jag uppgraderade hjulen på den så är den precis aå bra jag vill ha den. Om jag hade mer pengar, eller lägre utgifter, så skulle jag säkert lägga mer pengar på cykeln. Jag skulle såklart helst vilja ha den fetaste modellen men jag kan inte försvara det.
Jag tycker man ska lägga så mycket man är bekväm med.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Man ska inte förunna placeboeffekten ??

det är väll som med all annan hobby. Tycker man det är kul, vad är felet att lägga pengar på det? Ska man låta bli bara för att ”det är mer träning om man har något dåligt o tungt”? Personligen förstår jag inte riktigt. Man kan ju i så fall vrida på det, köper jag en fin cykel tycker jag det är roligare att hoja, tycker jag det är roligare så cyklar jag mer, cyklar jag mer blir jag bättre än om det är tråkigt o tungt. Annars kan man ju fortsätta med sina löpardojor från 80-talet när man ska springa, de må vara nertrampade, ingen stuns och jobbiga, men vafan det är bra träning. Sen att den inte är lika kul som med bra grejer är en annan grej. Förstår heller varför det skulle skilja mellan mtb o racer, varför? Skillnaden må vara större på mtb i o med dämpning osv som blir bättre, men för gemeneman kan man ju argumentera att även där finns en gräns. Den kurvan är ju inte spikrak uppåt, det är inte så att en 80k mtb är mer än 50% bättre än en 50k mtb, skillnader ja. Men inte i paritet till prisskillnaden. Likadant på racer, bara en annan grej.

Tillbaka
Topp