Dyraste cyklarna i världen

Sunriser

Medlem
Hej.. jag har tyvärr inte svaret på ämnet.

Men det skulle vara kul att se några av de absolut dyraste cyklarna i världen.
XC, DH, Trial, FR, Racer... osv. :)

Hoppas någon kan visa något häftigt :)

PS. Kul att se lite spec om dem också..

Mvh. Danne

De bästa ramarna görs fortfarande i USA, även om tyskarna verkar vara med i rejset på allvar nu, och det innebär att priset i hög grad betingas av dollarkursen.

En av de mest uppskattade tillverkarna är Seven, i princip är varje hoj ritad för köparen

http://www.sevencycles.com/bikes/mountain.html

Andra du kan googla upp är Moots och Indenpendent Fabrications.

För en 10 år sedan ryktades det om att det fanns ramar byggda i berylium(tror det var det). Fanns bara två ramar varav den ena var stulen. Någonstans runt 250 000 styck tror jag det skulle ligga på.

Men jag har inget som bekräftar detta.

Fanns ett test eller vad det nu var i en gammal MBA.
Läste om det för nog en 10 år sen.

Nicolais värsta DHram med lite extrasaker som custom geometri och så kostar en hel de. 6000-7000€ tippar jag på iaf.

Annars är det väl någon speciellram som är specialtillverkad enbart för en person som är de dyraste.

Treks toppmodell på landsvägssidan har rek-pris på över 100 000 kr. Det känns inte riktigt som den är värd det, med tanke på vad man kan få för halva det priset

trek har ju en sortiment-hoj för 109 000
daner borde ha koll på detta

Senast redigerad av en moderator:
Berylliumramarna tillverkades av American. American Beryllium betingade ett pris på, som sagt, 250 000, men jag har för mig att det var US dollar. Hur den såg ut eller vad som var värt dessa ringa extra stålar har jag aldrig fått klart för mig.

Mountainbikeboden i Malmö sålde American-ramar och jag minns att jag frågade Jonas (det var väl så ägaren hette?) om Beryllium-ramen men han var en för jordnära man för att veta något om sådana fantasiprojekt. American-ramarna i aluminium var vackra skapelser men inte dyra nog att matcha denna tråd..

Kanske en tidig koncepthoj som faktiskt gick att cykla på, från Cannondale, Specialized eller GT, skulle kunna vinna en pallplats här?

Här kommer bilder på Madonen och Hondan:

$9999:

madonesslx_royalblueblack.jpg

Honda DH:

honda.jpg

DSC_0001.jpg

Per skrev:
-------------------------------------------------------
> De bästa ramarna görs fortfarande i USA...

öh... Sitter du inne på den absoluta mätskalan med vilken man helt objektivt kan avgöra en cykels kvalitéer för att backa upp ett såpass djärvt påstående?

danne skrev:

> öh... Sitter du inne på den absoluta mätskalan med
> vilken man helt objektivt kan avgöra en cykels
> kvalitéer för att backa upp ett såpass djärvt
> påstående?

Nähh, så förmäten är jag inte. Saken är den, att MTB föddes i USA, utvecklades där, och att de flesta landvinningarna när det gäller design och teknik har gjorts av amerikanska firmor. Till saken hör också, att det i USA finns många som faktiskt har råd att köpa en Ellsworth Truth eller en Titus Racer-X eller en Maveric American eller Specializes SWorks eller en Santa Cruz Blurr, o s v. Det finns alltså helt andra förutsättningar. Den enda europeiska tillverkaren som är i närheten är väl Niccolai.

Men hävdar du att det finns någon fenomenal europeisk MTB så skriv gärna om den här.

Ska väl säga, att det amerikanska försteget gäller främst inom MTB. Visserligen har TDF vunnits sju gånger på en amerikansk hoj. Men jag tror att talar man racerhoj så finns viss konkurrens från Europa.

I somras när jag var o hälsade på hos min LBS så hade de en Giro Di Italia replica racer där från Cannondale som betingade det facila priset av 114 990 kronor över disk... lite absurt i min mening... visst var den fin men för de pengarna... nja...

Att amerikanska företag som Moots, Titus, Ellsworth m.fl. lyckats bygga och vårda värdet på sina varumärken råder inga tvivel på. Amerikaner är bäst i världen på marknadsföring och därför lyckas de också lura oss konsumenter (eller några av oss) att tro att deras produkter är bättre än allt annat.

Att Cannondale och Trek lyckas kränga hoj för mer än 100k är ju löjeväckande när de enskilda komponenterna inte kostar mer än ungefär hälften köpta löst...

Benchmarkramen vad gäller XC har för mig alltid varit S-Works toppmodell. Visst är den ritad av en amerikan, men byggs, det gör den hos Merida i Taiwan.

Annars håller jag nog Scott som en av de främsta (om än tråkigaste) tillverkarna av ramar. Trots namnet är det inte ett amerikanskt företag.

Jag är rätt säker på att om någon listar amerikanska toppramar i olika kategorier så kan jag hitta europeiska motsvarigheter som mer än väl matchar...

danne skrev:
> Att amerikanska företag som Moots, Titus,
> Ellsworth m.fl. lyckats bygga och vårda värdet på
> sina varumärken råder inga tvivel på. Amerikaner
> är bäst i världen på marknadsföring och därför
> lyckas de också lura oss konsumenter (eller några
> av oss) att tro att deras produkter är bättre än
> allt annat.

Nä, de två du nämner är knappt representerade i Europa och har knappt någon marknadsföring här alls.

> Att Cannondale och Trek lyckas kränga hoj för mer
> än 100k är ju löjeväckande när de enskilda
> komponenterna inte kostar mer än ungefär hälften
> köpta löst...

Det kan jag hålla med om. Det löljligaste jag sett i denna väg var en Colnago Ferrari som en butik i Aspen hade. Verkligt primitiv historia, men svindyr.

> Benchmarkramen vad gäller XC har för mig alltid
> varit S-Works toppmodell. Visst är den ritad av en
> amerikan, men byggs, det gör den hos Merida i
> Taiwan.

Ja, SWorks är justa, men Specialized är i allra högsta grad en amerikansk firma, och har sin hemmamarknad i USA.

> Annars håller jag nog Scott som en av de främsta
> (om än tråkigaste) tillverkarna av ramar. Trots
> namnet är det inte ett amerikanskt företag.

Scott USA är Schweiziskt, men finns knappt alls i USA. Tillverkningen är såvitt jag förstår helt utlagd. Det är en seriös firma men spelar än så länge i en helt annan division.

> Jag är rätt säker på att om någon listar
> amerikanska toppramar i olika kategorier så kan
> jag hitta europeiska motsvarigheter som mer än väl
> matchar...

LOL;) Och världens bästa slalomåkare kommer från Tchad

Det är väl inget konstigt att USA o Kanada är världledande när sporten fötts där och är så stor. Det finns en efterfrågan på dyra hojar som saknar motstycke i Europa, och som skapar helt andra förutsättningar för firmor som Ellsworth, Santa Cruz, Titus, Ventana, Intense, Kona m fl. För att inte tala om Seven.

Nåväl jag ser verkligen fram mot att få läsa om vilka hojar du tycker är bättre, eller bäst i de olika kategorierna.

Om man håller sig till serieproducerade cyklar som inte byggts för nån proffsåkare så ligger santana bra till

beyond.jpg

beyond, från 10595$, finns lite att uppgradera på den.

dualmoto.jpg

dual moto, börjar på 11595$.

De allra dyraste cyklarna, typ Treks Madone, finns ju endast för att fånga upp de där köparna som vill ha det dyraste utan att ha något begrepp om vad som är bra. Jag skulle lätt plocka ihop två-tre riktigt grymma cyklar för de pengarna..

Per skrev:
Jättemycket men utan att på något sätt förstärka sin ståndpunkt eller att för den delen rubba min.

Du skrev i ditt första inlägg att "De bästa ramarna görs fortfarande i USA" I ditt andra inlägg pratar du bara runt mitt svar på det utan att på något sätt motbevisa det jag skriver nämligen att S-Works byggs i Taiwan och att de amerikanska high-end-tillverkarna kan ta hutlöst betalt enkom pga sitt goda renomée.

Du påstår vidare att Scott inte spelar i samma division. Visa mig en amerikansk tillverkare som har en seriebyggd landsvägsram under 900gram och en dito XC-ram under kilot.

Scapin, Commencal, Curtis, 24 Seven, Dark, Planet-X, Pinarello mfl. är ju Europeiska och inte helt fel, eller?

Kanske inte dyrast i världen någon av dom. Men Dark har en FS-ram i stål för drygt 20000spänn vilket får anses godkänt. :P

Jag måste erkänna att jag har svårt att hålla masken för folk som vill bara har någonting som är dyr.

Att sälja en Exogrid Titus till en som vill ha den för att den är både lättare och styvare än Ti men mer stryktåligt än kolfiber skulle vara både rolig och lönsam, men att sälja samma ram till en som vill ha den bara för att den är dyr och exklusiv skulle bli helt annorlunda. Lika bra för bankboken, men...

7278$ får man betala för denna Extralite F1 Disc, frakten borträknad. Men den väger ju bara 9272 gram så det är ju kanske motiverat;)

F1-race%20disc%2703.jpg

sicken fälla då denna schmolke väger in på 8.5 för 4111euro
1fs_sub_8_5.jpg

Inte direkt överdrivet snygg dock

rejser skrev:
> sicken fälla då denna schmolke väger in på 8.5 för
> 4111euro

Skoglings snyftningar hörs ända hit.... =)

Dark Scarab:
dark_fs.jpg

8.5" slag på en CrMo-ram. Inte illa...

Tyvärr är dom inte alls Europeiska som jag skrev förrut utan Amerikanska efter vad jag kan förstå...

BMC´n kan tjackas här: BMC
har för mig att den här hojen har visat här förut men hot och dyr är den Pk0r spec

Bilagor

• Parlee_Z3SL_Custom_-_Side.jpg
    Parlee_Z3SL_Custom_-_Side.jpg
    127.3 KB · Besök: 55
Danne, vill man ha det absolut bästa när det gäller "vin mousseux" dricker man den löjligt dyra Louis Roederer Cristal, eller kanske Dom Perignon, men det betyder inte att det inte finns riktigt god sekt eller spymante.

Idag har USA ett stort försteg just när det gäller de mest avancerade mountainbikes. Skillnaden mellan säg en Turner 5-spot och Scotts motsvarande modell är ungefär lika stor som mellan Dom Perignon och någon billig spymante.

Därmed inte sagt att detta är något som är givet från början och alltid kommer att vara så. Att det blivit betingas främst av historiska skäl och tillräcklig efterfrågan för att små innovativa tillverkare skulle kunna göra sig gällande. Annorlunda uttryckt, idag säljs kanske 80-90 procent, eller mer, av de MTBs som kostar mer än 35000 SEK i USA.

Personligen tycker jag det vore jättekul om europeiska ingengörer började konkurrera med de amerikanska. En intressant sak med Scott är att de verkar forska intensivt på bakdämparsystem. En vacker dag kanske de lyckas! För tillfället har jag en känsla av det egentligen bara är tyska Nicolai http://www.nicolai.net/ som är med i det absoluta toppsegmentet.

En helt avgörande faktor är vilka som köper hojarna. Är det tonåringar, vilkas föräldrar står för kulorna, eller är det vuxna med justa inkomster - som ofta är fallet i USA. Det senare är nästan en nödvändig förutsättning för att uvecklingen ska skjuta fart i Europa. När det börjar säljas hundratals MTBs i 35000 + klassen i Stockholm varje år till superkritiska köpare blir läget ett helt annat.

För att återgå till tråden. Vinner jag en förskräcklig massa miljoner på lotto skulle jag satsa på enkelhet, det skulle bli en Seven Sola.

solaL.jpg

http://www.sevencycles.com/bikes/sola.html

Per skrev:
> Ja, SWorks är justa, men Specialized är i allra
> högsta grad en amerikansk firma, och har sin
> hemmamarknad i USA.

"i allra högsta grad en amerikansk firma" är kanske att ta i om ett företag där Merida är storägare?

> Scott USA är Schweiziskt, men finns knappt alls i
> USA. Tillverkningen är såvitt jag förstår helt
> utlagd. Det är en seriös firma men spelar än så
> länge i en helt annan division.

Skulle vara intressant att veta hur du menar. För som Danne antyder ovan så kryllar det ju inte direkt av tillverkare som seriebygger landsvägsramar i kolfiber som väger in under 900 g och XC-ramar som väger in under 1000 g. Du kanske menar att det inte gills eftersom tillverkningen är "helt utlagd"?

Oskar skrev:

> "i allra högsta grad en amerikansk firma" är
> kanske att ta i om ett företag där Merida är
> storägare?

Det där är ett rykte som envist dyker upp då och då, finns det några belägg för att det är mer än en forum-myt? Tror det började snackas om det då Meridas LRS dök upp och hade dämparen placerat på samma ställe som Epic (fastän de två hade helt olika dämparkonstruktioner).

Daner skrev:
> Freddan,
>
> Är kostnaden med eller utan Floyd?

Vill du ha med Floyd på cykeln får du nog langa upp 50 gånger så mycket.. Om ens det räcker..

Jomper:
Av marknadsmässiga skäl är Meridas ägande i Specialized inget som något av företagen pratar särskilt vitt och brett om. Merida är naturligtvis väl medvetna om värdet i att konsumenter tror att Specialized är jätteamerikanskt. Vad jag vet så köpte Merida år 2001 49% av aktierna i Specialized för att säkerställa att tillverkningen av Specialized-cyklar skulle ske i Meridas fabriker http://www.totalbike.com/news/article/550/. Men, det är mycket svårt att hitta information på webben om saken. Kanske kan importören av Merida/Specialized, d.v.s. http://www.grahns.com/ kanske ge någon ledtråd?

Obed skrev:
> rejser snackar om 8,5 kilo och Mårten 8,5 tum :)

Säger det nått om vilken riktning vi har på cyklingen? :)

Oskar skrev:

> "i allra högsta grad en amerikansk firma" är
> kanske att ta i om ett företag där Merida är
> storägare?

Merida äger 19 procent av Specialized, och är minoritetsägare. Mercedes äger hundra procent av Chrysler. Chrysler är fortfarande ett amerikanskt företag som producerar amerikanska bilar. Dessutom får jag säga, att Merida gör alldeles utmärkta (men ofta underskattade) ramar. Om vi byter ämne, från dyrast till mest prisvärda, tror jag Giant är världens mest prisvärda ramar.

> > Scott ... är en seriös firma men spelar än så
> > länge i en helt annan division.
>
> Skulle vara intressant att veta hur du menar.

Precis det jag skriver, att Scott spelar i en annan division. Men jag ska gärna medge att "division" här är normativt. Tycker du Scott är världbäst så gärna för mig ;)

Oskar skrev:
> Jomper:
> Av marknadsmässiga skäl är Meridas ägande i
> Specialized inget som något av företagen pratar
> särskilt vitt och brett om.

Vad är då din källa? :-)

Jag kan förstå deras agerande dock. Men när blir ett företag asiatiskt? Om 95% av de anställda fortfarande finns i USA, är det ändå asiatiskt för att majoritetsägaren finns där? Filosofiskt resonemang. On-one har två anställda, båda i UK, cyklarna svetsas i taiwan av säkerligen flera arbetande, t.ex..

Tillbaka
Topp