Dyraste cyklarna i världen

Per skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Merida äger 19 procent av Specialized, och är
> minoritetsägare.

Ok, sorry, då har jag missat att Merida sålt av en del av sitt innehav. Hur fasen hittar du fakta om detta?

> Mercedes äger hundra procent av
> Chrysler. Chrysler är fortfarande ett amerikanskt
> företag som producerar amerikanska bilar.

Var produceras Chrysler? Var produceras Specialized?

> Om vi byter ämne,
> från dyrast till mest prisvärda, tror jag Giant är
> världens mest prisvärda ramar.

Utan tvekan!

> Precis det jag skriver, att Scott spelar i en
> annan division. Men jag ska gärna medge att
> "division" här är normativt.

Tack! Det var det lilla erkännandet jag ville ha från dig! ;-)

jomper skrev:

> Vad är då din källa? :-)

Behövs väl inga källor för så uppenbara förhållanden?

> Jag kan förstå deras agerande dock. Men när blir
> ett företag asiatiskt? Om 95% av de anställda
> fortfarande finns i USA, är det ändå asiatiskt för
> att majoritetsägaren finns där? Filosofiskt
> resonemang. On-one har två anställda, båda i UK,
> cyklarna svetsas i taiwan av säkerligen flera
> arbetande, t.ex...

Nej, sånt där är ju problematiskt. I den globala ekonomin är det nog rätt meningslöst och tala om ett företags nationalitet. Det viktigaste är nog i många fall att konsumenterna upplever att ett företag är av en viss nationalitet. Det är ju inte minst Pers normativa utsagor ovan goda exempel på... ;-)

Oskar skrev:
> Vad jag vet så
> köpte Merida år 2001 49% av aktierna i Specialized
> för att säkerställa att tillverkningen av
> Specialized-cyklar skulle ske i Meridas fabriker
> http://www.totalbike.com/news/article/550/.

Motstridiga uppgifter här. Enligt Total Bike är uppgiften att Merida köpt 49 procent fel. Se rättelse 7 augusti 2001 http://www.totalbike.com/news/article/312/ En intressant sak är dock att http://www.totalbike.com/news/article/550/ är daterat 14 november 2001 medan rättelsen är daterad 7 augusti. Varför hänga upp något som är fel 14 november? Är rättelsen en produkt av att Specialized ville undvika protektionistisk kritik?

Per skrev:

> Louis Roederer Cristal

Yeaah!

gettincrunk2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Min ram kom med 2 klistermärken, ett stort synligt där det stod handmade in the USA, sedan under på vevlager-huset stod "Made in Taiwan".

:D

Oskar skrev:
-
>
> > Vad är då din källa? :-)
>
> Behövs väl inga källor för så uppenbara
> förhållanden?

Hur ska man annars kunna bedöma sanningshalten i ett påstående? Du måste ju ha fått informationen från någonstans.

Det cirkulerar så mycket påståenden som blivit till sanningar på diverse forum, mest för att de upprepats tillräckligt långa gånger.

Oskar skrev:
> Det viktigaste är nog i
> många fall att konsumenterna upplever att ett
> företag är av en viss nationalitet. Det är ju inte
> minst Pers normativa utsagor ovan goda exempel
> på... ;-)

Nja, det jag säger är att 80-90 procent av hojar som kostar plus 35 000 SEK säljs i nordamerika, och att detta är förklaringen till att USA och Kanada är världsledande. Där finns en koncentration av penningstarka, kunniga och kritiska köpare, och stenhård konkurrens.

Scott USA, har en brokig historia, men är för närvarande Schweiziskt, och deras marknadsandel i USA är närmast obefintlig. Har hojat en hel del i USA och hittills har jag faktiskt inte sett en enda Scott. När Scott kommer upp i samma division som SWorks eller Turner kommer de att lyckas kränga sina ramar även i USA.

Nuförtiden görs ju nästan allt i Asien.... eftersom det har varit så i många år så tror jag nog att dom gör det bättre än väst.. hehe

jomper skrev:
> Om jag inte är felinformerad började
> Scott-cyklarna säljas igen i USA under 2005.

Vilken är källan? ;-)

jomper skrev:
> Om jag inte är felinformerad började
> Scott-cyklarna säljas igen i USA under 2005.

Jo, någon Scott var recenserad i MBA för något år sedan. Men hittills har firman inte gjort minsta avtryck på MBR, sista recensionen är från 2002 http://www.mtbr.com/search/products...Scott&keywords=&do=process&showposts=0&query= och är skriven av en engelsman såvitt jag förstår.

Distributör är någon i Sun Valley, Idaho, som dock för tillfället inte har någon fungerande hemsida.

HP skrev:

> > Om jag inte är felinformerad började
> > Scott-cyklarna säljas igen i USA under 2005.
>
> Vilken är källan? ;-)

Nån av cykelhandlarna i Kanada som jag pratade med, minns dock inte vilken tyvärr :I

Per skrev:
> Motstridiga uppgifter här. Enligt Total Bike är
> uppgiften att Merida köpt 49 procent fel. Se
> rättelse 7 augusti 2001
> http://www.totalbike.com/news/article/312/ En
> intressant sak är dock att
> http://www.totalbike.com/news/article/550/ är
> daterat 14 november 2001 medan rättelsen är
> daterad 7 augusti. Varför hänga upp något som är
> fel 14 november? Är rättelsen en produkt av att
> Specialized ville undvika protektionistisk kritik?

Förklaringen är förmodligen att artikeln http://www.totalbike.com/news/article/312/ (08/07/2001) är en rättelse till artikeln http://www.totalbike.com/news/article/196/ (06/19/2001). Artikeln http://www.totalbike.com/news/article/550/ publicerades som du mkt riktigt påpekar 11/14/2001 (detta konstiga amerikanska datumformat). Mystiken tätnar. Har Grahns svaret...?

jomper skrev:
> Hur ska man annars kunna bedöma sanningshalten i
> ett påstående? Du måste ju ha fått informationen
> från någonstans.

Tja, det är väl en slutsats jag drar utifrån mina relativt goda kunskaper om varumärkesteori, och som dessutom styrks av bl.a. Pers normativa utsagor ovan. :-)

[EDIT] Så med andra ord: NEJ, jag har inga dokument som styrker min tes. Mitt inlägg är ungefär lika flummigt som de flesta andra affektiva yttranden i denna tråd.

Oskar skrev:
> Mitt inlägg är ungefär lika flummigt som de flesta andra affektiva yttranden i denna tråd.

Lär man sig argumentera ad hominem när man läser företagsekonomi?

Porsche har en MTB - priset var runt 80 000:-
vet ej om det är Porsche som bygger ramarna eller om de köper rättighet att sätta sitt märke på cykeln..

Träffade en Downhill åkare från Österrrike i sommras . hans ram är ju byggd av ELAN priset är 5000:- euro

Balkanboy skrev:
> Porsche har en MTB - priset var runt 80 000:-
> vet ej om det är Porsche som bygger ramarna eller
> om de köper rättighet att sätta sitt märke på
> cykeln..

Jag har faktiskt sett en sådan. Den stod i ett skyltfönster på Union Square i San Francisco, och var utrustad med en Hannebrinkgaffel. Jag uppfattade den främst som lite löjlig. Som en statussymbol för något pundhuvud, snarare än en hoj avsedd att tåla en massa stryk i skogen. Men, för all del, den hör alldeles klart hemma i den här tråden.

Hittade en bild på den

mountainbike.GIF

Per skrev:
> Lär man sig argumentera ad hominem när man läser
> företagsekonomi?

oj, det var skickligt. Det är inte ofta man ser så många logiska felslut användas som personangrepp i en och samma mening. =)

jomper skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > "i allra högsta grad en amerikansk firma" är
> > kanske att ta i om ett företag där Merida är
> > storägare?
>
> Det där är ett rykte som envist dyker upp då och
> då, finns det några belägg för att det är mer än
> en forum-myt?

Jag tycker att det känns som att "forum-myten" är den motsatta, dvs så fort någon nämner att Merida äger en stor del av Specialized så snackas det om myt. Folk kan då tro att det inte är sant, men det står på många ställen om det här, t.ex. här:

http://www.biketaiwan.com/Bmu/EN/html/bmu_200102/BMUEN2001020502.HTM

Skrivet ur Kadens:

"Madone SSLx är en Boron-förstärkt OCLV-ram och med samma värstingkomponenter som den "vanliga" SSL så är det tveksamt om den klara ICIs viktgräns på 6.8 kilo. Däremot passerar den gränsen för sexsiffriga belopp. Cirkapriset är 104 000 kronor. Duells."

Det handlar alltså om en Trek Madone SSLx, 104 000 kr. Svettigt..

Men snygg var den:

lance_fietsje2806.jpg

HP skrev:

> Jag tycker att det känns som att "forum-myten" är
> den motsatta, dvs så fort någon nämner att Merida
> äger en stor del av Specialized så snackas det om
> myt. Folk kan då tro att det inte är sant, men det
> står på många ställen om det här, t.ex. här:

Jag har aldrig sett något som publicerats som bevis på att så är fallet, men i den här tråden har det ju kommit lite referenser till det så jag är böjd att tro att det är helt och fullt sant. Och tro mig, det är inte bara för att jag råkar köra specialized, jag försöker alltid vara lite källkritisk. Att det blev specialized för mig var mest en slump.

HP skrev:

>
> Jag tycker att det känns som att "forum-myten" är
> den motsatta, dvs så fort någon nämner att Merida
> äger en stor del av Specialized så snackas det om
> myt. Folk kan då tro att det inte är sant, men det
> står på många ställen om det här, t.ex. här:
>
> http://www.biketaiwan.com/Bmu/EN/html/bmu_200102/BMUEN2001020502.HTM

För egen del har jag svårt att se något problem med det. Det avgörande är om hojarna håller måttet. Specialized har länge varit en av de främsta. Faktiskt den främsta, ihop med Cannondale och senare Giant, när det gällt att producera skitbra hojar för någorlunda överkomliga priser. Jag kan missta mig men jag har för mig att Stumjumper mer eller mindre var den första serieproducerade MTBn.

Per skrev:

> För egen del har jag svårt att se något problem
> med det. Det avgörande är om hojarna håller
> måttet. Specialized har länge varit en av de
> främsta. Faktiskt den främsta, ihop med Cannondale
> och senare Giant, när det gällt att producera
> skitbra hojar för någorlunda överkomliga priser.
> Jag kan missta mig men jag har för mig att
> Stumjumper mer eller mindre var den första
> serieproducerade MTBn.

Stopp där nu, det där är ju min inställning till saken ;-)
Jag har ju själv en Stumpjumper som jag är nöjd med.

Per skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Mitt inlägg är ungefär lika flummigt som de
> flesta andra affektiva yttranden i denna tråd.
>
> Lär man sig argumentera ad hominem när man läser
> företagsekonomi?

Även om jag kan tycka att det är litet goddag yxskaft över ditt inlägg så tror jag att jag förstår vad du menar, och jag vill därför härmed be dig om ursäkt om det nu var så att du tog illa upp: Förlåt Per! Det var inte meningen att mitt inlägg skulle tolkas som ett personangrepp mot dig utan snarare som att också jag erkänner att jag i denna diskussion inte bara drivs av en vilja att nå fram till den absoluta sanningen utan också av en känslomässig övertygelse - vilket jag tycker att du så förtjänstfullt klargjorde när du skrev "Precis det jag skriver, att Scott spelar i en annan division. Men jag ska gärna medge att "division" här är normativt. Tycker du Scott är världbäst så gärna för mig". I min iver att driva min tes föll jag för frestelsen att falla tillbaka på en tveksam, delvis hemmasnickrad axiomatisk sanning istället för att enbart använda länkbara och ovedersägliga fakta.

Jag förstår dock inte (vilket jag antyder inledningsvis) på vilket sätt jag gör mig skyldig till ad hominem-argumentation i och med att jag skriver "mitt inlägg är ungefär lika flummigt som de flesta andra affektiva yttranden i denna tråd". Att det kan uppfattas som taskigt förstår jag däremot. För detta vill jag be var och en som känner sig träffad om ursäkt!

Per skrev:
> Balkanboy skrev:
> -----
> > Porsche har en MTB - priset var runt 80 000:-
> > vet ej om det är Porsche som bygger ramarna
> eller
> > om de köper rättighet att sätta sitt märke på
> > cykeln..
>
> Jag har faktiskt sett en sådan. Den stod i ett
> skyltfönster på Union Square i San Francisco, och
> var utrustad med en Hannebrinkgaffel. Jag
> uppfattade den främst som lite löjlig. Som en
> statussymbol för något pundhuvud, snarare än en
> hoj avsedd att tåla en massa stryk i skogen. Men,
> för all del, den hör alldeles klart hemma i den
> här tråden.
>
> Hittade en bild på den
>
> http://www.porsche.nu/pict/news/1998_models/mounta
> inbike.GIF

Vill ni se Porsche hojar så har innehavaren av http://www.stigsgarage.se i Vara ett par sådana och dom är bland annat tillverkade av Votec och några till, enligt mig är det varumärket "porsche" man betalar för i det här fallet, inte teknologin.

vad det gäller Specialized så började företaget att importera italienska komponenter till racer men gick över till att köpa produkter i asien och sälja billigare(stumpjumper) under eget namn (källa tidningen Mountainbike) jag TROR faktiskt att förutom prototyper så har Specialized alldrig tillverkat några egna cyklar.
vad det gäller skillnaden mellan SP och ScottUSA så är det mest merknadsföring, 20 år och några lyckade produkter

Oskar skrev:

> Även om jag kan tycka att det är litet goddag
> yxskaft över ditt inlägg så tror jag att jag
> förstår vad du menar, ... För detta vill jag be var och en som
> känner sig träffad om ursäkt!

Oskar, det är ingen fara, jag skämtade, allt väl, frid o fröjd,
vänligen
Per

Max knows a thing or two.

He also knows how to pick components.

;)

freddan skrev:
> Ur februari-numret av MBA, "Commencal's Beta 5.10
> is proof that Europe is a step ahead of us."
> Nu måste Danne bli glad.. :)

Ville- det var Univega som byggde en Beryliumram, men den blev en flopp den lanserades aldrig(tyvärr eftersom jag skulle få spons då:(
Men asdyr var den inte.

Den grå färgen är bara lackering, under ytan är det som vanlig aluminium.

I ett gammalt nummer av MTB Magasinet testades en CyclePro med rör i boralyn, man såg den blanka silverytan där vajerhöljen skavt bort lacken.

Idag är det väl scandium som är vanligt att blanda ihop med alu för att få bättre egenskaper än "vanilla" alu.

Grått valdes för att det skulle se ut som titan, dåtidens ultimata rammaterial.

Är någon intresserad så hjälper jag gärna till när det gäller Seven ramar.
( Jag blev närmast salig när jag såg ett urval färdigbyggda cyklar på Eurobike i höstas.)
Seven har en precis lista på ca 100 punkter över vad de vill ha för mått på cyklisten , detta tar ca 2 veckor att reglera mellan kund och fabrik, efter detta startat produktionen av den beställda ramen under 4 - 5 veckors tid.
Vi är en av Seven utvalda exclusiva återförsäljare i Sverige.
( Priser börjar på ca 20000- för stålramar upp till ca 77000- för en Ti tandemram.)

de där prsche ramer bygdes av votec...och tydligast såg man att det bara var namnen när de sålde för första gången...det var i mitten av 90 tallet och porsche sålde hojen för 9111,-DM (efter 911såklart) och det fanns precis samma hoj med votecnamn på som kostade 4000,-DM...
men den dyraste hojen var en lvg cykel som byggdes för ca 10 år sen i tyskland och sen hjälpte en guldsmed med att smyckra till den littegran...det konstaterades att den var värd 2,5miljoner DM (ca 1,25 Miljoner €)...det fanns litte guld och diamanter på den...har tyvär ingen bil just nu men jag ska letar fram det...

Ett pausinlägg: Medan fuchs letar guld och diamantbestyckade porschecyklar lägger jag in en styrstams-närbild på Lancereplikan TREK Madone SSL-x:

2hjul17.jpg

Och Lancereplika-hjul för platten, men de går ju även bra uppför: 900 gram paret (enl Bontrager) och cirka 50 000/paret. Men då får man ju två!:-)
2hjul14.jpg

Sivert ( Häggs ) skrev:

> ( Priser börjar på ca 20000- för stålramar upp
> till ca 77000- för en Ti tandemram.)

Kul, Cykelcity hade den svenska agenturen för en del år sedan, men la av när dollarn gick genom taket efter 2000. Säg gärna åt Seven att lägga upp er på sin hemsida http://www.sevencycles.com/Webdata/DealerSearch.html

Visst är det läckra hojar. För egen del har jag dock fortfarande frågetecken kring Mavericks Monolink

duoluxL.jpg

med "flytande" vevparti. Är det en URL under ny beteckning? Eller är den ett genombrott mot bättre dämpning?

Per,

Mavericks Mono-Link är varken en URT eller en genombrott, det är någonting mitt emellan. Jag har cyklat en hel del på den röda demohoj som jag sålde för ett tag sedan (den är till salu igen, ägaren köpte en vintage Les Paul och behöver pengar!) Den var mycket bra på att behålla bakhjulkontakt och fäste när man klättrar - kanske tom det bästa <5 tums ram jag har provat när det gäller förmågan att hantera medelstora kantiga rötter på tväran under klättring.

URT-effekten (dvs att det är mjukare när man sitter och styvare när man står) känns betydligt mindre och mer naturligt än på gamla GF Y-serien eller Sweet Spot designs.

Jag bedömde 7.2 versionen (den som jag byggde och har 2 st. kvar av) som mindre vridstyv än Moots Smoothie Al och Blend samt Turner Burner och Flux, men fullt jamförbar med en Trek Fuel eller GF Sugar. Det måste sägas att 7.2 är lite lättare än de Moots och Turner ramar, så faktum att det är lite mindre styv är inte helt överraskande. Jag har läst att lätta Ti-versioner av designen har mer problem med just vridstyvhet än Al-versioner, så det är svårt för mig att motivera den extra kostnaden.

Byggkvalitet är bland de bästa jag har sett, men designen gör så att valet och justering av framväxeln är kritisk för funktionen.

Ni som har lust att prova har möjligheten så länge den röda är till salu, men nu när Dr. Spoke är i limbo så gäller det att vänta tills de har kommit in på nya lokalen nära Fryshuset.

Mycket intressant, tack Dane, ett par frågor jag undrat över ett tag,
vet du varför Klein verkar ha slutat med Palomino o FS hojar över huvudtaget?
vet du vad som händer på Titus? De har slutat ha direktkontakt med kunder och verkar ha lagt ner flera modeller, bl a Switchblade trots att den höjts till skyarna av en enig kritikerkår.

Per -

Jag kan bara gissa när det gäller Klein/Trek/GF/Bontrager/...(vem har jag glömt?) men med så många olika FS modeller från Trek och GF som säljer någorlunda bra det var kanske inte lika lönsamt att fortsätta att betala licenser till Maverick för en design som tolkades av många som en mindre dyr version. Maverick har också börjat att dra ned på prisnivån, så det var kanske det som sätte stopp på det.

När det gäller Switchblade pratade jag med Chris och Howard om det när vi träffades i Friedrichshafen. 2005 hade Titus MotoLite som "entry-level" FS för folk som ville ha en 4"-5" hoj och den betydligt dyrare Switchblade som steget upp för de som ville ha en ram med mer slag och mer utrymme för större däck. Det visades sig att efterfrågan var så stor att Titus kunde inte bygga tillräckligt många Motolite ramar trots faktum att de hade inte utrymme för de flesta 2.3 däck. Switchblade hade uppdaterats för 2005 och var ännu bättre enligt de tester som jag har läst, men efterfrågan var inte i närheten av det för Motolite.

Titus bestämde då att bygga om Motolite för att ta större däck, och att driva de som ville uppgradera till de mer lönsamma Titan och ExoGrid versioner av Motolite och att lägga ner tillverkningen av Switchblade. Switchblade var för dyr i jämförelse med basversionen av MotoLite, inte tillräckligt mycket bättre för att motivera prisskillnaden och inte tillräckligt efterfrågad för att motivera de extra kostnader för produktion, lagerhållning osv.

Jag fick lite av samma känslanär jag diskuterade Ventana El Chamuco med Sherwood. Ingenting fel med ramen, alla som köpte var nöjda, det var bara att det visade sig vara för svårt att sälja. Det är helt enkelt mer lönsamt att bygga det som kunderna ville ha.

DSC01208.jpg

Ventana fabriken Feb. 2005. De flesta röda är El Chamuco framtrianglar.

Johan S skrev:
> 7278$ får man betala för denna Extralite F1 Disc,
> frakten borträknad. Men den väger ju bara 9272
> gram så det är ju kanske motiverat;)
>
> http://www.extralite.com/imagesbike/F1-race disc
> %2703.jpg

En av de absolut snyggaste jag sett !!!
Den ser ut att vara lite svag i styrkronan vid kraftiga inbromsningar och om man skulle köra på ngt eller typ göra en stoppie, mm
Avståndet mellan diagonalröret och pungröret kunde varit större...

Tillbaka
Topp