Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Efter som jag är e-mtb -lat så kan du väl ta med en GT till mig oxå...Konkret sa:Nu kör vi! Jag tar en gin o tonic!
Sahl sa:Alltså! Inte ett ända seriöst svar! Sveriges trevligaste forum????
Tack!
Lite mer specifika frågor som visar att du åtminstone försökt läsa på innan i andra trådar eller på annat håll så hade du kanske du fått några seriösa svar, till exempel tänkt användningsområde, budget, köpa lokalt eller på nätet osv.Sahl sa:Alltså! Inte ett ända seriöst svar! Sveriges trevligaste forum????
Tack!
lleberg sa:Jag förstår inte riktigt kritiken mot eMTB, utanför juridiska spörsmål (har svårt att tro att någon kommer dömas), och det är väl mer att se som ännu en gren inom cyklingen. Kan ju vara en häftig resurs för den som inte har liftassisterad cykling tillgänglig och vill få flera åk på en dag, även om ju även batterierna blir trötta.
GMBN gjorde ett test för att se om e-MTB är skoj, och här finns det att se:
Jag cyklar sen en vecka med elassisterad lastcykel och det är supertrevligt, så mycket kan jag säga.
Tack!
Konkret sa:lleberg sa:Jag förstår inte riktigt kritiken mot eMTB, utanför juridiska spörsmål (har svårt att tro att någon kommer dömas), och det är väl mer att se som ännu en gren inom cyklingen. Kan ju vara en häftig resurs för den som inte har liftassisterad cykling tillgänglig och vill få flera åk på en dag, även om ju även batterierna blir trötta.
Jag cyklar sen en vecka med elassisterad lastcykel och det är supertrevligt, så mycket kan jag säga.
Så bara för att ingen döms för brottet så kan man göra som man vill?
Perfekt!
Lastcykel och och pedlarhojar är väl perfekta elcyklar men i skogen gäller annat.
Konkret sa:Sahl sa:Alltså! Inte ett ända seriöst svar! Sveriges trevligaste forum????
Tack!
Du får läsa på om forumet. "lex vardagsrum" gäller.
lleberg sa:Konkret sa:lleberg sa:Jag förstår inte riktigt kritiken mot eMTB, utanför juridiska spörsmål (har svårt att tro att någon kommer dömas), och det är väl mer att se som ännu en gren inom cyklingen. Kan ju vara en häftig resurs för den som inte har liftassisterad cykling tillgänglig och vill få flera åk på en dag, även om ju även batterierna blir trötta.
Perfekt!
Lastcykel och och pedlarhojar är väl perfekta elcyklar men i skogen gäller annat.
Nej men vi har en relativt mjuk lagföring i sverige. Se exempelvis hur nästan alla (90%) kör för snabbt på 30vägar, och nästan hälften kör för snabbt överlag. Tänk på hur många som kör trimmade moppar och aldrig lagförs för det. Fundera på hur många som väjar när de ska i trafiken, men hur många straffas för det?
Och jag skrev faktiskt "utanför juridiska spörsmål", och poängen med det var att den juridiska debatten lätt blir moraliserande och ointressant.
Konkret sa:lleberg sa:Konkret sa:lleberg sa:Jag förstår inte riktigt kritiken mot eMTB, utanför juridiska spörsmål (har svårt att tro att någon kommer dömas), och det är väl mer att se som ännu en gren inom cyklingen. Kan ju vara en häftig resurs för den som inte har liftassisterad cykling tillgänglig och vill få flera åk på en dag, även om ju även batterierna blir trötta.
Perfekt!
Nej men vi har en relativt mjuk lagföring i sverige. Se exempelvis hur nästan alla (90%) kör för snabbt på 30vägar, och nästan hälften kör för snabbt överlag. Tänk på hur många som kör trimmade moppar och aldrig lagförs för det. Fundera på hur många som väjar när de ska i trafiken, men hur många straffas för det?
Och jag skrev faktiskt "utanför juridiska spörsmål", och poängen med det var att den juridiska debatten lätt blir moraliserande och ointressant.
Frågan kvarstår, är det okej att bryta mot ett brott trots att man inte lagförs?
Hur många cykelstölder lagförs? Du kanske tycker det är okej att se mellan ögonen där med?
Tjacka en riktig enduro (KTM 450 EXC-F exv.) så är det inget av det tråkiga och bara det roliga...GeniusAnton sa:Jag har en emtb och står för det - Mer av det roliga, mindre av det tråkiga!
ForesterGuy sa:"Utrustningen förbättrades alltså och skateboard blomstrade, men något gick fel igen. Samhället drabbades av moralpanik över den otyglade leksaken. Här i Sverige dömdes skateboard ut som livsfarligt och moraliskt förkastligt och i Stockholm gjordes skateboardåkning olagligt på allmän plats ungefär samtidigt som skateboardkulturen landade här."
Apropå moralpanik...
Det är väl inte så konstigt för man får cykla där så länge man tar det lugnt.ForesterGuy sa:Jag såg idag flera cyklister som cyklade på en gågata...
Jag då - jag såg folk (vuxna) som cyklade på trottoar! Och en sportcyklist som cyklade utan ringklocka. Det får man inte göra!!!!!!!emmer sa:Det är väl inte så konstigt för man får cykla där så länge man tar det lugnt.ForesterGuy sa:Jag såg idag flera cyklister som cyklade på en gågata...
emmer sa:Det är väl inte så konstigt för man får cykla där så länge man tar det lugnt.ForesterGuy sa:Jag såg idag flera cyklister som cyklade på en gågata...
Spelar väl ingen roll?ForesterGuy sa:Enligt skyltningen ej mellan 11 och 18.emmer sa:Det är väl inte så konstigt för man får cykla där så länge man tar det lugnt.ForesterGuy sa:Jag såg idag flera cyklister som cyklade på en gågata...
Makten sa:Det är verkligen extremt intressant att alla elcykelhatare förutsätter att en el-MTB kommer att köras olagligt på stigar. Förutsätter ni också att alla motoriserade offroad-fordon kommer användas på samma sätt? Och i så fall; varför i helsike rekommenderar ni såna "istället"? Det är ju etter värre på alla sätt och vis.
lleberg sa:Jag förstår inte riktigt kritiken mot eMTB, utanför juridiska spörsmål (har svårt att tro att någon kommer dömas), och det är väl mer att se som ännu en gren inom cyklingen. Elmotorn kan ju även vara en häftig resurs för den som inte vill ta liften upp, vilket ju ger mer frihet.
...
Tack!
Simon89 sa:Avundsjukan är stor hos paragrafryttarna ännu en gång
Westman sa:Motorcyklar kan inte förväxlas med cyklar och orsaka cykelförbud, något som e-mtb tyvärr kan. De argument som används av förbudsivrare är skrämsel och slitage, motordrivna cyklar i skogen gör båda sakerna värre än en riktig cykel. Nu pratar jag i storstäderna, i en gles skog ute på landet kan jag tänka mig att det inte är så mycket konflikter och hot om cykelförbud.
NickPick sa:Simon89 sa:Avundsjukan är stor hos paragrafryttarna ännu en gång
Du är såpass gammal att du nog bör förstå att det inte sitter i avundsjukan.
NickPick sa:Du är såpass gammal att du nog bör förstå att det inte sitter i avundsjukan.Simon89 sa:Avundsjukan är stor hos paragrafryttarna ännu en gång
Makten sa:NickPick sa:Du är såpass gammal att du nog bör förstå att det inte sitter i avundsjukan.Simon89 sa:Avundsjukan är stor hos paragrafryttarna ännu en gång
Frågan är då vad det faktiskt beror på. Om man som MTB-cyklist i Stockholm medföljer på den så kallade tisdagsrajden, så kan man en gång i veckan bevittna otaliga cyklister som medvetet bryter mot lagen genom att cykla i naturen i Stockholms kommun, där detta är förbjudet.
Var är avogheten och de plumpa kommentarerna i trådar om detta? Finns inte, för då är det plötsligt nåt man själv sysslar med. Och då är det tydligen okej. Oavsett vad lagen säger. Den är ju ändå inte formulerad på ett rimligt sätt.
me.I.am sa:Kan du inte bestämma dig? Antingen argumentera för att de snälla pojkar som vill ha råd och tips om E-MTB inte är detsamma som att de kommer att bryta mot regler och förordningar. Eller argumentera för att det är ok att bryta mot lagen eftersom andra gör det.
Sahl sa:Å jag fattar inte hur det skulle kunna skrämman folk mer än en vanlig MTB å heller inte hur det skulle kunna slita mer. Den kompenserar ju bara upp till 25km/h. Sist jag cyklade mtb så var ju inte det en hastighet svår att nå!