E-werk eller Usb-werk vad tror ni?

nieves

Aktiv medlem
Vilken av dessa hade ni valt?
Usb-werk
http://www.bike24.com/1.php?content...=38306;page=2;menu=1400,1410,1415;mid=0;pgc=0

E-werk
http://www.bike24.com/1.php?content...=12776;page=2;menu=1400,1410,1415;mid=0;pgc=0

Behövs denna?
Extra batteri
http://www.bike24.com/1.php?content...=23312;page=2;menu=1400,1410,1415;mid=0;pgc=0

Jag vill kunna ladda mobil, gps & batteripack via micro/mini usb (sladdar finns) samt ha en lampa typ Luxos B inkopplad på samma enhet. Jag känner till Luxos U men vill inte ha den lampan då den inte har varit tillförlitlig.
Frågan är om jag skulle klara mig med usb-werk, problemet är inte så mycket priset utan utrymmet som e-werk med batteri tar upp på ramen.

Tacksam för svar!

nieves skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken av dessa hade ni valt?
> Usb-werk
...
> E-werk
...
> Behövs denna?
> Extra batteri
...
> Jag vill kunna ladda mobil, gps & batteripack via
> micro/mini usb (sladdar finns) samt ha en lampa
> typ Luxos B inkopplad på samma enhet.

Skall du endast ha USB (dvs 5V) behöver du inte E-werk
Inte heller batteriet, eftersom USB-werk har inbyggd "pufferakku"
(om jag har förstått rätt)
http://www.bumm.de/produkte/e-werk-usb-werk/usb-werk.html

> Jag känner
> till Luxos U men vill inte ha den lampan då den
> inte har varit tillförlitlig.

Luxos U är omkonstruerad, numer är sladden till "fjärrkontrollen" utan kontakt
DSC_4773.jpg

Men om det innebär slutet på problemen har jag ingen aning om

/Håkan

Tack för svaret HåkanC. Kopplar jag då lampan till usb-werk också och drar ur när jag kopplar in t.ex gps eller mobil via usb. Eller hur kopplar man ihop den annars? Jag har ett 12k mA batteri som laddas via usb, den har jag tänkt ladda under dagtid för att sen använda som laddare när mörkret faller och lyset ska på. Batteriet klarar att ladda mobilen och gps ett par ggr om så den där extra acken känns onödig.

Men man undrar då vari skillnaden ligger då den ena kostar runt 900 kr och den andra 1400 och det utan inbyggt batteri. Att det med e-werk går att variera spänningen må vara hänt, men kostar den biten verligen 500 kr extra? Jag är väldigt beroende av att det ska fungera så jag drar nog iväg ett mail till BM själva för att se vad dom säger. All input i frågan är bra input så har ni fler åsikter/erfarenheter så tas dessa tacksamt emot.

nieves skrev:
> Tack för svaret HåkanC. Kopplar jag då lampan
> till usb-werk också och drar ur när jag kopplar
> in t.ex gps eller mobil via usb. Eller hur kopplar
> man ihop den annars? Jag har ett 12k mA batteri
> som laddas via usb, den har jag tänkt ladda under
> dagtid för att sen använda som laddare när
> mörkret faller och lyset ska på. Batteriet
> klarar att ladda mobilen och gps ett par ggr om
> så den där extra acken känns onödig.
>
> Men man undrar då vari skillnaden ligger då den
> ena kostar runt 900 kr och den andra 1400 och det
> utan inbyggt batteri. Att det med e-werk går att
> variera spänningen må vara hänt, men kostar den
> biten verligen 500 kr extra? Jag är väldigt
> beroende av att det ska fungera så jag drar nog
> iväg ett mail till BM själva för att se vad dom
> säger. All input i frågan är bra input så har
> ni fler åsikter/erfarenheter så tas dessa
> tacksamt emot.

Den ledsna kondomorm av innerslang som jag gjorde utanpå min BM av den ratade modellen har fungerat alldeles utmärkt även i spöregn. Har en fast monterad laddkabel till mobilen som jag kan dra ut ur höljet om jag behöver.

Jag kör med lampan som Håkan la upp en bild på. Den har överlevt sedan i November med näst intill daglig användning. Jag driver den med en Shimano navgenerator. Har än sålänge bara testat att driva/ladda GPSen ifrån den och det fungerar fint.

Min fungerar bara som en utmärkt lampa. Jag vill inte ens fundera på att använda samma enhet till laddning öht någonsin, då kör jag hellre med batterilampor.

Men kommer det in ngn i tråden som cyklat +500 km med Luxos U och aldrig haft några problem med vare sig laddning eller belysning trots hällande ösregn så ska jag omvärdera min ståndpunkt gällande produkten. Tills dess får det bli ngt annat.

Jag förmodar att "kondomtricket" även bör tillämpas på ett usb-werk om man fortsätter att ladda i monsuntider. Så det är naturligtvis något jag får fråga BM folket om också, tack Hasse#7

nieves skrev:
> Min fungerar bara som en utmärkt lampa. Jag vill
> inte ens fundera på att använda samma enhet till
> laddning öht någonsin, då kör jag hellre med
> batterilampor.
>
> Men kommer det in ngn i tråden som cyklat +500 km
> med Luxos U och aldrig haft några problem med
> vare sig laddning eller belysning trots hällande
> ösregn så ska jag omvärdera min ståndpunkt
> gällande produkten. Tills dess får det bli ngt
> annat.
>
> Jag förmodar att "kondomtricket" även bör
> tillämpas på ett usb-werk om man fortsätter att
> ladda i monsuntider. Så det är naturligtvis
> något jag får fråga BM folket om också, tack
> Hasse#7

Det är lugnt. Jag har säkert nån bild nånstans på vad som krävs. Den kan du ju hota dem med om de inte är samarbetsvilliga. :-)

nieves skrev:
> Men kommer det in ngn i tråden som cyklat +500 km
> med Luxos U och aldrig haft några problem med
> vare sig laddning eller belysning trots hällande
> ösregn så ska jag omvärdera min ståndpunkt
> gällande produkten. Tills dess får det bli ngt
> annat.

jag har kört mer än 5000km...

Ok oavsett lampans förträfflighet så vill jag inte se den som mitt primära alternativ till laddning, utan ser hellre en lösning med BM andra produkter. Kanske blir det en kombination av båda, för jag vill inte stå utan alternativ vid vägkanten.

Efter att ha läst på om usb-werk så verkar den vara det jag letar efter. Skruvade (täta) kopplingar för usb, det enda kruxet är förlängningskabeln (1m) som bara verkar finnas i USA hos Peter White. Kabeln har artikelnummer
B&M461KV-1 och googlar man så är det bara PW som kommer upp. Jag försökte hitta den på BM sajten utan att finna ngt då min tyska inte är den vassaste.

Med 1 meter förlängningskabel kan jag lägga gps/mobil i styrväskan och på så sätt skydda själva usb-kopplingen från väta. Jag ska ta mig en ny funderare på nya Luxos U, kanske är det overkill med dubbla laddsystem men det minskar ju chansen till förra årets misär.

Blir nyfiken på en liknande lösning själv, fastän jag idag tycker det fungerar smutt med externa batteripack som laddar GPS/dator (i styrväskan). Var hade du tänkt placera Werket? Håller med om att den medföljande USB-sladden ser fånigt kort ut...

Placeringen är jag lite osäker på i dagsläget, ser framför mig att ha den på ramen topprör eller diagonalen ganska nära styret. Själva usb-kabelns (den förlängda) hon-kontakt placerad i styrväskan när/om det regnar.

Jag undrar om den skruvade kontakten finns att köpa, då skulle man kunna löda ihop en egen förlängningskabel?
Att köpa en sladd från Peter White för $9.10, lämna ut Visa kortnummer och cvkod känns inget vidare. Så är det ngn happyit som ska handla därifrån så pm:a, jag betalar gärna en 100-ing i frakt för kabeln.

nieves skrev:
> Efter att ha läst på om usb-werk så verkar den
> vara det jag letar efter. Skruvade (täta)
> kopplingar för usb, det enda kruxet är
> förlängningskabeln (1m) som bara verkar finnas i
> USA hos Peter White. Kabeln har artikelnummer
> B&M461KV-1 och googlar man så är det bara PW som
> kommer upp. Jag försökte hitta den på BM sajten
> utan att finna ngt då min tyska inte är den
> vassaste.
>
> Med 1 meter förlängningskabel kan jag lägga
> gps/mobil i styrväskan och på så sätt skydda
> själva usb-kopplingen från väta. Jag ska ta mig
> en ny funderare på nya Luxos U, kanske är det
> overkill med dubbla laddsystem men det minskar ju
> chansen till förra årets misär.

När jag köpte min E-Werk så fick jag med förbaskat massa sladdar, bl.a en 1m förlängning!
Nu är det ju inte den du ska köpa utan USB-Werk, men nu kanske det är en av anledningarna till den enorma prisskillnaden? ;)

Jag använder inte min förlängningskabel alls, då kabeln blir så lång tillsammans med vilken adapter jag än använder.
Då har jag min monterad bredvid bromsreglaget på vänster sida och dragen kabel (med mycket tillgodo) till en styrstamsväska! :)

Sätter väl på spenderarbyxorna och beställer lite ikväll. Uppdatering kommer med bilder så fort prylarna ramlar in. Usb-werk först, kompletterar vartefter. Nu jäklar ska det laddas!

nieves skrev:
> Sätter väl på spenderarbyxorna och beställer
> lite ikväll. Uppdatering kommer med bilder så
> fort prylarna ramlar in. Usb-werk först,
> kompletterar vartefter. Nu jäklar ska det laddas!

Najs!

Tillbaka
Topp