Eastway 3.0 eller Merida Ride 90

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 12154
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 12154

Guest
Sambon vill börja cykla lite landsväg men vet ju inte hur lockad hon kommer och bli.

Har kollat in 2 hojar runt 5000 kr. Vilken av dessa tycker folket man ska köra på?

Eastway R3.0 från Wiggle
www.wiggle.se/eastway-r30-2014/

Merida Ride 90 från xxl.
www.xxl.se/cykel/cyklar/racer-cyklocross-triathlonscykel/merida-ride-90-claris-15-landsvagscykel/p/1109237_1_style

Bor du nära XXL så åk dit och kika och prova storlek.
En helt okay, men givetvis enkel, hoj.
Tillräckligt bra för att det ska vara kul och tillräckligt billig för att inte vara hela världen om milen blir få.
Se till att köpa på XXL när det är billigt (som i dagarna) för priset åker jojo mellan 4995 och 5995. Den där tusenlapper räcker ju till SPD-skor (billiga i dagarna oxå på XXL) och SPD-pedaler (inte billigt på XXL utan på Biltema :-), där man släpper fjädern allt som går och ev gradar klossen lite).
Hyfsat bekväm dessutom med stora 622-25 -däck som original :-)

Jag har Merida Ride 90 från förra året som jag är bra nöjd med! :)

Jag har dock bytt till en mer tätstegad kassett, bytt kedjan till en Shimano (inte allt för glad i KMC Z), bytt sadel till en med cutout och slutligen fick jag köpa ett par begagnade Fulrum Racing 7 billigt som jag monterat och på dessa ett par Conti Grand Prix 28 för våra dåliga vägar här i Ovanåker.
Jag har kvar orginalhjulen & det är inge större fel på dem, men fulcrumhjulen är betydligt styvare & något lite lättare.

Frid!

Senast ändrad:
Hej!

Jag har haft min Eastway 3.0 i två veckor snart (ca) och kört ett par vändor om 2-4mil stycket. Det är min första racer, men absolut inte min första cykel. Kvaliten på justeringarna var perfekt, och designen/kvaliten ser bra ut i verkligheten. Jag är 186cm och köpte en Large och den känns väldigt bra. Vände på styrstammen för att få en mer relaxed position, men är inte säker på om det blev bättre faktiskt.

Sram Apex systemet funkar magnifikt och det gick snabbt att lära sig hur det fungerar. Jag fick även med Apex bromsar istället för tektro som det stod i beskrivningen. Min kompis köpte en Canyon för 10 000kr samtidigt, och vad han fick där var aningen bättre setup (105), bättre hjul och mycket bättre däck, samt lite finare design. Men vill påstå att denna fortfarande var mer prisvärd, om än jag valt att beställa nya däck, GP 4000S.

Funderade också på Meridan innan jag hittade Eastwayen, men tyckte den hade väldigt fattiga komponenter jämfört med Eastway.

Tycker också den verkar intressant. Du har inte lust och lägga upp lite bilder?

maximm skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag har haft min Eastway 3.0 i två veckor snart
> (ca) och kört ett par vändor om 2-4mil stycket.
> Det är min första racer, men absolut inte min
> första cykel. Kvaliten på justeringarna var
> perfekt, och designen/kvaliten ser bra ut i
> verkligheten. Jag är 186cm och köpte en Large
> och den känns väldigt bra. Vände på
> styrstammen för att få en mer relaxed position,
> men är inte säker på om det blev bättre
> faktiskt.
>
> Sram Apex systemet funkar magnifikt och det gick
> snabbt att lära sig hur det fungerar. Jag fick
> även med Apex bromsar istället för tektro som
> det stod i beskrivningen. Min kompis köpte en
> Canyon för 10 000kr samtidigt, och vad han fick
> där var aningen bättre setup (105), bättre hjul
> och mycket bättre däck, samt lite finare design.
> Men vill påstå att denna fortfarande var mer
> prisvärd, om än jag valt att beställa nya
> däck, GP 4000S.
>
> Funderade också på Meridan innan jag hittade
> Eastwayen, men tyckte den hade väldigt fattiga
> komponenter jämfört med Eastway.

maximm skrev:
-------------------------------------------------------
> Absolut, jag kan vädra finkameran imorgon när
> det är ljust ute :)

Det tackar vi för :-)

Kan bara intyga att SRAM är så mycket trevligare än Shimano, speciellt när det gäller reglagen.
Fördelen med Meridan är ju att man kan torrbryta den innan köp.

Tillbaka
Topp