ebay

Henkan

Ny medlem
ebay
Tjena

Verkar som om flera av er handlar grejer på Ebay...hur funkar det egentligen? Hur gör man med betalning och vilka garantier har man? Blir det inte lite väl dyrt med frakten från USA?

Tack på förhand.

Henke

ebay
förstå så får man ju kolla så att säljaren kan skicka till europa, ofta står det, men ibland så skriver säljaren att han/hon bara skickar inom usa osv. men det kan vara värt att ända skicka en fråga, ofta kan säljaren ändå skicka till sverige, detta gäller mest amerikanerna. de tyska säljarna verkar inte vara lika villiga, när de skriver att de bara skickar till tyskland så menar de verkligen det.

en annan sak man ska kolla på annonsen är hur personen i fråga accepterar betalning, jag tycker då att Paypal är absolut smidigast, man skaffar konto hoss paypal som är kopplat till ens kreditkort, när man sen ska betala en vara så skriver man in sitt paypal användarnamn och lösen, så drar paypal summan man ska betala från ens konto, o för över till säljarens. finns en del som bara accepterar bidpay.com, har själv aldrig handlat med det, men tror det är en liknande sorts betalning. dock äre ganska ovanligt.
Tyska säljare brukar mycket sällan acceptera paypal osv. då äre banköverföring som gäller. säljaren skickar när du vunnit auctionen sitt IBAN nummer o swift nummer o andra nödvändiga uppgifter till dig, du kontaktar sen din bank som för över pengarna, kostar dock ofta en liten summa att göra sådan överföring och det tar en 3-4 bankdagar till skillnad mot paypal som sker omedelbart. men när man vunnit en auction så får man ju mailen till säljaren.

när man vet att säljaren kan skicka till europa eller inom europa och hur han vill ha betalt o det stämmer överrens med hur man vill ha det så äre bara att bjuda. men en sak som jag alltid tycker man ska göra är att läsa omdömmena om säljaren, jag handlar sällan/aldrig nått från någon som har massa negativ feedback, speciellt inte om det är dyra saker ja ska köpa.

man kan även använda www.auctionsniper.com till att bjuda. det är en sida, där man lägger in vad ens maxpris är, o så säger man till när den ska bjuda. så sätter man den så att den bjuder typ 5 sekunder innan auctionen stänger, har ingen satt ett högre maxbud äre ett ganska säkert sätt att vinna en auction :D ingen som hinner bjuda över innan auktionen stänger :P

en annan sak som rätt lätt händer är ju att priset springer över ens maxgräns rätt fort, o man bjuder bara för att "jag ska fan ha den", det är inget bra :D sätt ett maxpris för dig själv, va du tycker är absolut max, därefter bjuder du inte, även om det bara är lite över, för det brukar springa iväg då :D

ebay
Ett annat tips är att om möjligt kolla upp vad frakten går på innan du bjuder. Det finns en "fråga säljaren funktion" till detta om de ej redan har anget fraktkostnad. Jag misstänker att en del säljaren gör ett oskäligt påslag på frakten för att tjäna lite extra. Och har man inte fått uppgift om frakten innan köpet är gjort så är det bara att bita i det sura äpplet.

/elling

ebay
Andvänd ALDRIG bidpay! Det är ett otroligt dåligt system som knappt funkar och är väldigt lätthackat, så gott som alla som har blivit blåsa har betalat via bidpay.

ebay
aha, där ser man :D tur att man inte använt det då. paypal funkar därmot utmärkt.

och som elling skriver, står inte fraktpriset, fråga innan du bjuder.

ebay
Baltazar sammanfattar det bra .

Om säljaren har 100-talet försäljningar det senaste halvåret , med 100% nöjda kunder är det ingen fara att betala via BIC/IBAN

Kolla upp vad som gäller med din bank.
SEB är väldigt bra på BIC/IBAN betalningar.
Inom EU kostar det 10:_ och överföringen går på en dag.

Förresten skoj med sake man kan hitta på eBay

93_1_b.JPG

Digitalvåg för upp till 25kg nogrannhet 0,00kg
Den blir skoj

nu ska jag pimpla
Jan

Tillbaka
Topp