Eclipse - Worlds lightest bicycle tube!?!

Freddie L

Aktiv medlem
Nu borde det finnas Eclipse slangar i de svenska skogarna? Någon som har provat ännu?

Alltså dessa: http://www.eclipse.ch/new/index.html. Så här mycket kostar de: http://www.dulight.fr/catalog/product_info.php?cPath=92_83&products_id=1318&language=en. ;-)

Är i första hand intresserad av era egna erfarenheter, förstås. I andra hand andras erfarenheter. Och i tredje hand går det bra med allmänt tyckande utan riktig substans... Har läst WW, MTBR, och Terrengsykkel. Någon mer sida med tråd eller test?

Men nog finns de i sverige?

Jag tror det till och med ingår några laglappar i priset. Vilket ju gör att det känns lite mer prisvärt. ;-)

Cerro: Satt de på en cykel som tävlades på? Någon här?

Tror ni de går back med det priset?
Tur att RFSU inte prissätter efter samma modell, eller ja, det hade kvittat iofs.

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu borde det finnas Eclipse slangar i de svenska...

Swiss Made. Ha ha!! Vem går på det 2010 ?

Nu vet jag inte om "Swiss made" är det tyngsta argumentet för dessa iofs... ;-)

Men poängen, enligt Eclipse, är att de är "Handmade in Switzerland and only we know how to make them" typ. De är alltså lätta och ska vara motståndskraftiga mot snakebites.

Freddie L skrev:
> Nu vet jag inte om "Swiss made" är det tyngsta
> argumentet för dessa iofs... ;-)
>
> Men poängen, enligt Eclipse, är att de är
> "Handmade in Switzerland and only we know how to
> make them" typ. De är alltså lätta och ska vara
> motståndskraftiga mot snakebites.

"The common viper ("Kreuzotter") is one of the few poison snakes in Switzerland. Its bite is painful but usually not deadly for humans."

Fins mer som dom inte tål :-)
leaking-condom.jpg ht=160

Why not flera mindre kammare så man ev. bara punkar en åt gången och kan cykla vidare?

Ja why är det inte roligt med 64 ventiler men det kanske vi kan slippa med DIN modell!

Rudan skrev:
> Why not flera mindre kammare så man ev. bara
> punkar en åt gången och kan cykla vidare?
>
> Ja why är det inte roligt med 64 ventiler men det
> kanske vi kan slippa med DIN modell!

Vi kan ju kombinera ventiler med ekrar. 36-ventilsslangar!

Men alltså... Ni som inte vet vad detta är för något, googla eller kolla WW eller MTBR.

Detta skall, om lovorden stämmer, vara en ny typ av slang. Jämförbar med att köra slanglöst, snarare än andra lättviktsslangar, butyl och latex. Mer motstånd mot genomslag, inte så mkt mer mot stick och skär. Rullmotstånd och känsla ska ligga nära slanglöst. Men det har kommit en hel del negativa omdömen också...

Jag har ingen aning om detta funkar. Jag försöker inte göra reklam. Men jag är nyfiken om det finns några erfarenheter här? Det finns på utländska forum, även norge. Enl Cerro och rekrej finns det faktiskt folk som använder dem.

Någon annan?

Med tanke på vissa personers konstanta punkterande, och andras år av punkteringsfrihet, så blir sådana här diskussioner lätt missvisande.

Du har en viktig poäng. Men kanske kan "punkteringsnissarna" bli hjälpta, Eclipse påstår det. (Alltså när det är genomslag dårå).

Själv har jag haft en punka i år, men den var rejäl, dubbla genomslag på två ställen ger fyra hål att laga. Och slangen läcker fortfarande... Kan bli pension för den. Och nästa år slanglöst. Eller... ;-)

fredrikw skrev:
> Med tanke på vissa personers konstanta
> punkterande, och andras år av punkteringsfrihet,
> så blir sådana här diskussioner lätt
> missvisande.

Vilken kategori tillhör jag ? :)

Har de kommit underfund med tillverkningen? Me tanke på att en hel del fixknslangar som läckte, direkt ur paketet så att säga. Jag ställer mig tveksam till att en slang ska kunna vara lika resistent mot snakebites som att köra utan slang, då det väll nästan är fysiskt omöjligt. Men är kanske en obefogad tveksamhet.

Jensen skrev:
> Jag ställer mig
> tveksam till att en slang ska kunna vara lika
> resistent mot snakebites som att köra utan slang,
> då det väll nästan är fysiskt omöjligt. Men
> är kanske en obefogad tveksamhet.

Va? Det har väl bara med materialet att göra?

Ok.en kille i min stad använder dem. Han hade dem på årets viktigaste tävling Zaire var nöjd. Sen tog han bort dem. Inget för vardags bruk direkt pga priset. . .

castrello skrev:
> Ok.en kille i min stad använder dem. Han hade dem
> på årets viktigaste tävling Zaire var nöjd.
> Sen tog han bort dem. Inget för vardags bruk
> direkt pga priset. . .

Fast om det ger samma egenskaper som Stans/Eclipse kan det vara värt priset att slippa klydda med kladdet...

JLarsson: Tack, så slapp jag skriva det... ;-)

Jensen: Grejen med slangen är väl att de har bytt material till ett som har andra fysiska egenskaper än butyl och latex. Skulle bli rätt sur om man köpte slang för dyra pengar och så läcker de direkt. Ungefär som Conti Superlight... ;-)

Castrello: De är väl inte ömtåligare än vanlig. Och dessutom går de ju att laga, de är inte engångs. Jag byter inte slangar i onödan, tycker det är ett tillfälle när man riskerar punka mm strul.

Oskar: Jag tror du är nåt på spåret... ;-)

Oskar skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ställer mig
> > tveksam till att en slang ska kunna vara lika
> > resistent mot snakebites som att köra utan
> slang,
> > då det väll nästan är fysiskt omöjligt.
> Men
> > är kanske en obefogad tveksamhet.
>
>
> Va? Det har väl bara med materialet att göra?

Så länge slang finns där, så finns det ju nått att klämma, oavsett vare är för material. Utan slang finns det ju inget kvar att klämma

Tillbaka
Topp