Eddy Merckx??

mimar6064

Ny medlem
Eddy Merckx??
Köpt en Eddy Merckx cykel på auktion men vet ingenting om den.

Bilagor

• 20180721_155016.jpg
    20180721_155016.jpg
    589.6 KB · Besök: 341
Eddy Merckx??
Om det var dumt eller inte beror väl på förväntningar och pris.

Om det var på fyllan och priset var högt kan du kanske kontakta bigmollo. ;-)

Eddy Merckx??
Det brukar stå modell namn på de flesta merckxs på överröret. Drivsidan långt fram vid headtuben men antar det inte gör det på denna?

Senast ändrad:
Eddy Merckx??
Vänd på hojen o ta en bild från andra sidan.
Stålram, troligen 90-tal (?) - ser ut som den var tänkt att bära friktionsväxelhandtag från början men sen kom de indexerade lagom till introduktionen :-)
Fota även dekalerna på sadel- och undre ramrör.
Ser kort ut, kan den tänkas ha haft bockstyre från födelsen?

Eddy Merckx??
Jag gissar 00-tal och aluram (a-headset och fetare dimensioner), men jag vet inte. Finns väl nån utländsk ”bikepedia-sida” med miljontals modeller av olika märken nånstans? Googla fram den om det går om ingen tipsar.

Eddy Merckx??
Pfaff sa:
Det var inte ovanligt att "kontinentala" instegshojar fanns i en "motionsversion" med rakt styre och lite mer setback på sadelstolpen.
När jag tänker på det så är det nog så än idag (Canyon, Rose, Ridley, BH Tyska Trek, BMC m.fl.).

Eddy Merckx??
emmer sa:
Pfaff sa:
Det var inte ovanligt att "kontinentala" instegshojar fanns i en "motionsversion" med rakt styre och lite mer setback på sadelstolpen.
När jag tänker på det så är det nog så än idag (Canyon, Rose, Ridley, BH Tyska Trek, BMC m.fl.).
Marknadsförs som crosscyklar på kontinenten.

Eddy Merckx??
Sitter Campa bromsar på iaf...... Ska vi chansa på mitten på 90- talet?
Fästen för växel på ramen fanns kvar rätt länge på en del hojar, min Vitus från -97 har såna

Senast ändrad:
Eddy Merckx??
Pfaff sa:
Lejon sa:
Jag gissar 00-tal och aluram (a-headset och fetare dimensioner), men jag vet inte. Finns väl nån utländsk ”bikepedia-sida” med miljontals modeller av olika märken nånstans? Googla fram den om det går om ingen tipsar.

Denna? http://velobase.com/Default.aspx

Kan vara aluram, svårt att se på mobilen. Då är den 00-tal.

Av sadelstolpsklämman att dömma gissar jag på att det är en stålram.
Hur som helst en fin cykel , byt bara till ett bockstyre och hitta ett par matchande Ergopower reglage.

Eddy Merckx??
Jo sadelstolpsklämma indikerar stålram. Och efter inzoomning av styrlagret misstänker jag gängat sådant men med adapter för a-head. Så 90tal är det nog.

Eddy Merckx??
Hmm, den är lite guldfärgad i mittdelen, det känner jag inte igen när jag tänker efter.

Men, ramen har intern dragning av bakbromsvajern, det var inte supervanligt och inte på de billigaste modellerna.
Så, det kan vara en fin ram du fått tag i.

Eddy Merckx??
nä tror inte på titan alls själv. Men har haft fel förut iofs .)

rören ser ganska tjocka ut. Överröret ser ju ut lite som på mxl ramarna men de är ju muffade o har dessutom en väldigt specefik gaffel. Tror ändå det är ngn finare variant.

Senast ändrad:
Eddy Merckx??
merckxtitane.jpg

Den e ju iofs inte helt olik denna.. Bara den där sadelstolpesklämman området som ser väldigt "ståligt" ut.
Edit: ha kanske tom e samme cykel som emmers dekalbild är ifrån..

Senast ändrad:
Eddy Merckx??
En bild säger mer än tusen spekulationer. Bild på högersidan , på rametiketten , hjul, eventuella andra märkningar, Skumt med sadelstolpsklämman, knappast al-ram, för tjocka rör för stål, Ti? Alltså massor med bilder!

Eddy Merckx??
Du mäter från centrum på vevhylsan, eller mitt på vevpartiet, sitter oftast något täcklock där, längs med sadelrör, till centrum av korsningen med toppröret. Men det är en "liten" ram baserat på styrröret, men det är lite fetare rör så lite svårt att se.
Men, jag "gissar" 54.

Tillbaka
Topp